Gå til innhold

Utstyr til langtur (backpacker-i-asia type opplegg)


Anbefalte innlegg

Skal på et halvt års reise i Asia til høsten og har selvfølgelig tenkt å ha med kamera. Er imidlertid svært usikker på HVA jeg skal ta med, hvor mye jeg kommer til å gidde å drasse rundt på osv. Er derfor interessert i å erfaringer fra folk som kanskje har gjort noe lignende selv, eller som bare mener de har noe smart å bidra med.

 

Jeg drar hovedsaklig for å reise, ikke ta bilder, og har et reisefølge å ta hensyn til som gjør det lite akuelt å stoppe og og begynne å herje med stativ, linseskifter osv. Det blir likevel sikkert anledninger hvor jeg kommer til å traske litt rundt for med selv med kamera.

 

Det jeg "VET" jeg skal ha med er:

 

-D70 (ser ikke noen stor grunn til å bytte ut dette med mindre det dør av alderdom)

-Nikkor 18-200VR

-Nikkor 35mm f/2

 

Det som står over er alt i hus. Har også en Nikkor AI 135mm f/2,8 som jeg er veldig glad i, men det er vel dødvekt i reisesammenheng (manuelt alt).

 

-Et eller annet kompaktkamera, skal kjøpe nytt. Fujifilm f40fd?

-En sekk som ser fattig og sliten ut, men har plass til kamera og litt annet stæsj. Forslag?

 

Ting jeg er usikker på, og muligens vil gå til innkjøp av:

 

-Vidvinkel, da sannsynligvis Sigma 10-20 eller Tokina 11-16 i så fall, ELLER

-Et lengre fastobjektiv, noe a la 90/105mm macro i en eller annen variant (tror 3 objektiver er max av hva jeg gidder)

 

Samt muligens:

 

-Stativ. Dette må i så fall være LITE og LETT. (Har et ordentlig et, men det blir for tungt)

-Blitz. SB-400?

 

Har ambisjoner om ikke brenne av alt for mye penger, samt at jeg vil (i utgangspunktet) drasse på minst mulig.

 

Håper noen har noen bra tips her, ikke lett dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier du drar for reisen og ikke for å ta bilder. Ville derfor kun tatt 18- 200 med meg. Det burde dekke alle behov når det gjelder mm. Stativ: Jeg har et lite hendig stativ som jeg kjøpte på nethhandelen. Det er ufattelig dårlig på de fleste måter, men det er superlett, tar liten plass og kostet ca. 70kr. Har sett det i butikker også for rundt 200kr.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

OK, nærmer seg avreise, så prøver en bump :)

 

Nytt siden sist er innkjøp av sigma 10-20, sb400 og mini-stativ (bestemt meg for å kline til litt når jeg først skal dra så langt, har lyst til å sitte igjen med hvertfall noen skikkelig gode bilder etter dene turen). Det jeg fortsatt lurer på er veske og kompaktkamera, samt at jeg gjerne hører tips fra andre hobbyfotografer som har vært ute på noe lignende.

 

Lista mi foreløpig er da: d70, 18-200, 10-20, 35/f2, knøttlite stativ og sb400.

Angående kompaktkamera har jeg en ixus40 med knust skjerm (men det tar bilder), klarer jeg meg kanskje med det..?

Lenke til kommentar

Kjøp kompaktkamera. -Langt mer sannsynlig at du får tatt de bildene du vil med et kamera for hånden, enn ett større kamera i en altfor tung sekk.

 

Selg systemkameraet. -For pengene kan du være flere måneder eksta på reisefot.

-Nytt, brukt utstyr kan du alltid skaffe deg igjen.

 

God reise!

 

EDIT: skrivefeils.

Endret av Ronny1
Lenke til kommentar

Se der kom det svar fort ja. Takker for innspill. Lønner seg tydeligvis ikke å poste i fellesferien :p

 

Fjærnutløser var lurt. Har faktisk en allerede, så den går i sekken. Dropper nok ikke speilrefleksen, men skal som sagt ha med kompakt og til de gangene jeg ikke gidder drasse på det. Spørsmålet er om jeg "trenger" noe annet enn mitt skakk-kjørte ixus 40 med knust skjerm (heldigvis sto det på noenlunde fornuftige innstillinger når den knuste), og da i så fall hva. Gidder neppe bruke mer enn 1500 på et nytt kompakt.

 

10-20 vil jeg ha med til Nepal/Himalaya hvertfall (skal dit først), så kan jeg vel alltids selge det for noen kroner i en fotosjappe senere hvis det blir for mye å drasse på.

 

Blitzen er jeg usikker på, kjøpte den fordi jeg kom over et godt tilbud på ebay. Har aldri brukt ekstern blitz før, men med 10-20 (og 18-200 i hvisse tilfeller) skygger objektivet for den innebygde blitzen. Men kan jo egentlig bare satse på 35'en når jeg trenger blitz..?

 

Noe godt forslag til bag? Må ikke se fancy eller dyr ut, helst noe som ser ut som en vanlig bag. Trenger heller ikke romme noe mer enn kamera og kanskje et ekstra objektiv (kommer ikke til å ha behov for å ha alt utstyret tilgjengelig til enhver tid). Jo mindre/nettere jo bedre egentlig. Finnes det kanskje en snutebag som tar d70 med 18-200? Sett på noen lowepro-varienter men syntes de var litt "klumpete" og slitsomme.

 

PS. Ser det kanksje blir noen litt "dumme" spørsmål her, dere får i så fall ha meg unnskyldt, og se på det som en del av min egen tankeprossess :).

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mye du har reist i slike strøk, men å stille med en snutebag, eller noe annet som det lukter "dyrt kamera" av, er å be høyt og tydelig om trøbbel. ... Å miste kameraet kan fort bli ditt minste problem.

-En sliten, og gjerne skitten gammel ransel/dagstursekk, som man kan ha på magen (kødder ikke) når man går i gatene i Mombay, og andre byer er absolutt å foretrekke. Pass, kredittkort og billett får plass under buksa (kødder fremdeles ikke).

 

Vil fremdeles anbefale deg å dra på så lite som mulig.

Det vil gi deg en helt annen frihetsfølelse å reise med en sekk på 30L, enn en sekk på 80L.

Er det ikke også derfor man reiser med sekk (backpacker), -for å være fri som vinden?

 

-Noen ganger er et godt kompaktkamera fullstendig overlegent et hvilken som helst annet kamerasystem.

 

De siste gangene jeg har reist på ryggsekktur (4 mnd. i Sør-Amerika og 3.5 mnd. i Sørøst-Asia),

har jeg hatt med en sekk på 35L, som jeg fyller med ca. 30L.

Jeg har alltid plass til å ha med meg sekken hvorenn jeg går (fly, buss, cafe, ...), så jeg trenger aldri å bekymre meg for det vesle jeg eier; "ei sjel og ei skjorta". -En ransel, og et kompaktkamera på lommen.

Lenke til kommentar
-Noen ganger er et godt kompaktkamera fullstendig overlegent et hvilken som helst annet kamerasystem.

Er ikke helt enig i den utalelsen. Jeg synes at det er få kompakt-kameraer som kan gi en såpass god kvalitet at jeg hadde giddet å ta det med på tur. Er man vant med kvaliteten man kan lirke ut av et speilrefleks, så er det få kompakt-kameraer som duger (Canon G9/G10, alternativt Panasonic og Ricoh sine nye).

 

Argumentene dine angående størresle er jeg derimot enig i; og ville nok ha kjøpt en rimelig speilrefleks til oppgaven. f.eks en Olympus E-420 med 25mm f/2.8 pancake.

 

Tom

Lenke til kommentar

Aiai, dere gjør ikke dette lett ;) Men takk for inspill, mye fornuftig her. Som jeg skrev, ønsker jeg en vaske/bag som "ikke ser fancy eller dyr ut, helst noe som ser ut som en vanlig bag". Og jeg har tenkt å reise lett, om ikke 35l så hvertfall under 55l.

 

Nå ser jeg absolutt poenget med å bytte til et godt kompaktkamera eller en Oly 420 med pancake-objektiv, men føler at jeg har lært meg d70en godt nå, og trives med kameraet. Dessuten er det ikke såå digert med 35mm på. I lomma går det ikke uansett, hverken D70, E420 eller G9 (kankje G9 da, i ei stor lomme, men kommer vel uansett til å ha en veske/bag til vannflaske, reiseguide, kart, eller gudene vet hva).

 

Så kanskje burde jeg være såpass tøff, og kjøre en 6-måneders oktober-fest. Blir sikkert god på å komponere med 35mm da.

 

På den annen side har jeg jo engang kjøpt de andre objektivene for å bruke dem, og er virkelig en snau kilo glass så forferdelig å ha i sekken(forutastt at de ikke blir liggende der hele tiden selvfølgelig)? Kommer til å forsikre det uansett, så har ikke betenkeligheter med å legge de igjen på hotellet hvis jeg ikke vil dra på det.

 

Har for øvrig planer om å ta det svært rolig og holde meg unna storbyer.

 

En annen ting jeg kom på er lagring av bilder. Alternativer:

 

-Masse CF-kort

-Asus eee eller lignende sak, med ipoden som ekstern HD (mas/tungt, eller praktisk?)

-Egen Backup-enhet beregnet på formålet

 

Kommer uansett til å få brent bildene på cd/dvd og sende dem hjem underveis i tillegg.

Lenke til kommentar

Det at du føler deg med bekvem med D70-en skal ikke undervurderes. Ettersom du allerede har kjøpt objektiver, så blir det jo dumt å la de ligge igjen hjemme.

 

35mm på D70 er kjekt. Tor jeg ville heller tatt med den istedet for 10-22mm. Da kan du bruke 18-200 nå du leker turist, og bruke 35mm når du vil være litt mer diskre.

 

Når det gjelder lagring av bilder; så er selv en liten PC kjekk - men den bør nok ha en intern hard disk når du skal resie lett. Men selv det er nok litt mye å drasse med. En ekstern backup-disk med kort-leser kan dog være en ide. Men da må du kunne stole på den.

 

Tom

Lenke til kommentar

Hadde jeg skulle reist på backpacker tur hadde jeg uten tvil lagt igjen mitt dSLR hjemme. Det er som agn for kriminelle, og du vil neppe havne i trøbbel med de på diverse hostels, jernbanestasjoner og andre ymse steder du tilbringer natten.

 

Jeg hadde klin til på et Panasonic lx3 http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=98819

 

Så hadde jeg knidd litt på det med sanpapir og klistra noen slitne klistremerker på det, slik at det så ut som billig skrap. Tatt med noen ekstra minnekort og kost meg verden rundt :yes:

 

Lite, lett og du fremstår ikke som brydderiet vært å rane :yes:

Lenke til kommentar

Jeg var nettopp noen dager i Budapest og testa et superzoom kamera som en i reisefølget eier. Canon powershot S5 IS er ganske bra og koster ikke stort for tida heller: ca 2500.-kr. Men det er dårlig med vidvinkel på objektivet; 36 til 432mm (12x zoom) F2.7- 3.5 som er brukbart lyssterkt. Jeg syns hvertfall kameraet er både lite og lett...

 

https://prisguiden.no/product.php?product_id=73435

Lenke til kommentar

Ni kon:

"Hadde jeg skulle reist på backpacker tur hadde jeg uten tvil lagt igjen mitt dSLR hjemme. Det er som agn for kriminelle, og du vil neppe havne i trøbbel med de på diverse hostels, jernbanestasjoner og andre ymse steder du tilbringer natten.

 

Jeg hadde klin til på et Panasonic lx3 [url="http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?"

 

Støtter i hovedsak dette forslaget.

-Bortsett fra at jeg hadde solgt dSLR-utstyret, og puttet pengene i reisekassen. Nytt (/brukt) dSLR-utstyr kunne jeg skaffet meg igjen.

 

Mitt neste kompakt er trolig en LX3. Det virker å være et strålende kamera for mitt bruk. -Men ikke nødvendigvis som reisekamera, da ville jeg hatt mer tele.

 

Frem til nylig, har jeg brukt ulike film-kompaktkameraer på mine reiser. Hovedkravet er at det skal gå i lommen = alltid tilgjengelig.

 

Jeg har aldri vært helt fornøyd med noen av mine kompaktkameraer, men det gjelder å kjenne dets begrensninger.

Så lenge hovedformålet med en slik reise (backpacking) ikke er fotografering, anser jeg SLR å være mer til byrde enn nytte, sammenlignet med et kompaktkamera som man alltid kan ha for hånden. SLR regner jeg rett å slett for å være for stort, tungt og "flashy" på en slik tur.

Man går rett og slett glipp av mange flotte motiver. -Når man først skal rote ned i sekken, og trekke opp et "digert monster" av et kamera som man begynner å stille på, så forsvinner magien veldig fort.

-Hjelper lite om bildet er teknisk perfekt, om det er kjedelig.

Lenke til kommentar

Hadde det vært meg hadde jeg tatt med meg OM-1 med 50/1.8 og noen filmruller. Liten og robust sak som kan ligge og slenge i en tilfeldig shabby veske uten å klage, men som også er et herlig kamera å bruke.

 

I ditt tilfelle blir det vel heller D70 og 35mm som en slags ekvalient, og SB-400 er jo så liten og søt at den kan få være med. Jeg hadde faktisk droppa alt det andre, muligens med unntak av en god kompakt - G10? - som en diskret reserve til speilrefleksen.

Lenke til kommentar
Støtter i hovedsak dette forslaget.

-Bortsett fra at jeg hadde solgt dSLR-utstyret, og puttet pengene i reisekassen. Nytt (/brukt) dSLR-utstyr kunne jeg skaffet meg igjen.

Ikke hvis du har brukt opp pengene på backpacker-tur :innocent:

Det er ikke så fryktelig vanskelig å tjene penger til et brukt SLR når man kommer hjem igjen.

Langt vanskeligere er det å skaffe penger mens man er underveis.

 

-Og man MÅ ikke bruke opp alt man har av penger, men det har igjen med frihetsfølelse å gjøre; å vite at man kan gjøre som man vil.

Det er utrolig hva 5-10.000,-kr. eksta gjør med reisekassen når man er i India, Nepal eller Laos.

For 10.000,-kr kan man leve godt i India i flere mnd.

 

Verdien av et kamera er i fritt fall. -Like greit å selge det om man ikke trenger det på en stund, mens det fremdeles har en verdi, og bruke pengene der de trengs mer (les: opplevelse, reise og kunnskap).

 

... Det var bare det jeg mente.

__________________________________________

"C₈H₁₀N₄O₂ Lagt til I dag, 12:18

Hadde det vært meg hadde jeg tatt med meg OM-1 med 50/1.8 og noen filmruller. Liten og robust sak som kan ligge og slenge i en tilfeldig shabby veske uten å klage, men som også er et herlig kamera å bruke.

 

I ditt tilfelle blir det vel heller D70 og 35mm som en slags ekvalient, og SB-400 er jo så liten og søt at den kan få være med. Jeg hadde faktisk droppa alt det andre, muligens med unntak av en god kompakt - G10? - som en diskret reserve til speilrefleksen."

---------------------------------

Du trenger bare ETT kamera.

Enten D70'en med ETT objektiv (helst en liten normalzoom), eller et godt kompaktkamera.

Medmindre du er ualminnelig interessert i fotografering, går du fort lei av å bære rundt på flere kilo med dødvekt i flere måneder.

"Reserve til speilrefleksen"??? -Kjøp nytt kamera underveis om ditt ene skulle svikte.

Lenke til kommentar

Okey; mye bra forslag her; særlig klokere blir jeg ikke, men det hadde vel egentlig vært mye å håpe på(klager ikke, men jo flere kokker jo mere søl osv :) ). Jeg tar med D70. Punktum. Gidder ikke begyne å styre med å finne et kompakt jeg trives med, de jeg har prøvd er trege og fæle. Panasonicen så jo fin ut, men er svinedyr og mangler tele. Og jeg liker tele. Så blir D70 med 18-200 og 35 hvertfall. Skal klare å ha det (kamera med objektiv) i en skulderveske uten at det blir for mye, har gått sånn på mange ferier før.

 

Resten får jeg se an når jeg begynner å pakke tror jeg. Å bli ranet på åpen gate er ikke noe jeg bekymrer meg nevneverdig for; er ikke L.A. jeg skal til tross alt.

 

Tyveri på tog/hotell osv er jo et moment, men kommer uansett til å ha med meg endel verdisaker, så satser heller på å forsikre meg godt og så får det gå som det går.

 

Så det jeg da egentlig står igjen med av spørsmål er vel lagring og veske. Nå tåler d70en endel juling, men hadde kanskje vært ålreit å ha noe med litt mer polstring enn en vanlig skulderveske gir, snutebag i veska.. :hmm: ?

 

Vet noen om noe billige, pålitelige minnebanker av noe slag? Det jeg finner på prisguiden koster mye mer enn feks en eee, så da er det nesten fristende å kline til på det. Har en ipod som skal med uansett og funker som ekstern disk, så plass har jeg nok av.

Lenke til kommentar
Okey; mye bra forslag her; særlig klokere blir jeg ikke, men det hadde vel egentlig vært mye å håpe på(klager ikke, men jo flere kokker jo mere søl osv :) ). Jeg tar med D70. Punktum. Gidder ikke begyne å styre med å finne et kompakt jeg trives med, de jeg har prøvd er trege og fæle. Panasonicen så jo fin ut, men er svinedyr og mangler tele. Og jeg liker tele. Så blir D70 med 18-200 og 35 hvertfall. Skal klare å ha det (kamera med objektiv) i en skulderveske uten at det blir for mye, har gått sånn på mange ferier før.

 

Resten får jeg se an når jeg begynner å pakke tror jeg. Å bli ranet på åpen gate er ikke noe jeg bekymrer meg nevneverdig for; er ikke L.A. jeg skal til tross alt.

 

Tyveri på tog/hotell osv er jo et moment, men kommer uansett til å ha med meg endel verdisaker, så satser heller på å forsikre meg godt og så får det gå som det går.

 

Så det jeg da egentlig står igjen med av spørsmål er vel lagring og veske. Nå tåler d70en endel juling, men hadde kanskje vært ålreit å ha noe med litt mer polstring enn en vanlig skulderveske gir, snutebag i veska.. :hmm: ?

 

Vet noen om noe billige, pålitelige minnebanker av noe slag? Det jeg finner på prisguiden koster mye mer enn feks en eee, så da er det nesten fristende å kline til på det. Har en ipod som skal med uansett og funker som ekstern disk, så plass har jeg nok av.

Noen kokkeråd til ...

Anonymiser kameraet ditt. Tape over merkene. Lag gjerne ditt eget merke, "Nuked" eller noe. :p

Dropp snutebagen, greiere med ei skjorte eller noe i dagstursekken for å beskytte kameraet.

 

Har eee noe særlig med lagerkapasitet? -Trodde den hadde flashminne. -Og da er du jo like kort. Men jeg tar kanskje feil her.

 

Fant denne hos B&H:

http://www.bhphotovideo.com/c/product/5557...e_II_160GB.html

og så har du jo selvfølgelig denne:

http://www.eplehuset.no/produktkategori/37_ipod-classic.aspx

Tror begge disse ville dekket dine behov i massevis.

Men det er kanskje en SLIK du ønsker deg:

http://www.bhphotovideo.com/c/product/5738...oto_Viewer.html

 

Jeg ville puttet pengene i flere minnekort istede. (Mulig at du bør ha med deg en minnekortleser.)

Brenn bildene på cd'er på den lokale nettcafeen, gjere i flere eksemplarer, og sendt hjem sammen med suvernirene.

 

Men du begynner vel å skjønne hvordan jeg liker å reise ... -Enkelt og lett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...