Gå til innhold

Vin og sprit i butikkene - ja eller nei?


Vinmonopol  

100 stemmer

  1. 1. Bør vinmonopolet avvikles?

    • Ja
      58
    • Nei
      41
    • Vet ikke/ingen formening
      1


Anbefalte innlegg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg mener man absolutt ikke bør selge vin og særlig sprit i butikkene. Det er ille nok at tobakk og øl selges i butikkene. Å overføre det store ansvaret for å sjekke alder og beruselsesnivå på unge mennesker som jobber i butikk som har svært lite trening er etter min mening uansvarlig. Personalet på vinmonopolet er jo spesialister på slikt.

 

Forøvrig mener jeg at man også må gjøre det straffbart å prøve å kjøpe alkohol/tobakk når man er under 18 og å få butikkene til å innføre gode rutiner på dette. Anmelde samtlige som forsøker på samme måte som alle tyveri blir anmeldt. Det er helt absurd at en butikk (og dermed den ansatte som får sparken) blir hardt straffet for å selge til mindreårige, men en mindreårig som forsøker får i verste fall en streng samtale med en vekter eller en politimann.

 

Sist, men ikke minst, mener jeg at man må utvide åpningstidene. La ølsalg følge dagligvarebutikkenes åpningstider og la vinmonopolet være åpent til 8-9 på kvelden. Butikker som er døgnåpne, bør få samme restriksjoner på salg som utestedene har restriksjoner på skjenking.

Dette med å utvide tiden vi kan kjøpe alkohol på ser jeg ikke helt poenget i. Dessuten tror jeg dagens ordning er en slags beskyttelse av butikkpersonalet. Alle må kjøpe alkoholen før festen, så slipper man fulle folk slengende inn fra gata for å kjøpe mer.

Jeg jobbet som assisterende butikksjef i tre år og mitt inntrykk er at ordningen absolutt ikke er en beskyttelse av personalet. Du aner ikke hvor mange ganger jeg har blitt kjeftet huden full, truet, etc. fordi en eller annen idiot ikke klarte holde orden på klokka. 3 ganger opplevde jeg situasjonen så alvorlig at jeg måtte tilkalle vekter.

Salg til berusede personer er forbudt, uansett hvilken tid på døgnet det er. Dessuten kommer det berusede personer støtt og stadig som skal ha mer selv om ølsalget er stengt. Taktikken er ofte å tilby en bestikkelse på 200 kr e.l. (joda, for man gidder liksom risikere butikkens inntekt og egen jobb for en 200 lapp)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hehe skal holde meg kort for dette blir bare masse gjentakelser

 

Jeg er ikke for å legalisere.

Jeg er for å endre politikken spesielt synet på og hva man skal gjøre med rusavhengige, dette er uavhengig spørsmålet om å legalisere imo.

Fordi jeg forsvarer illegalisering av hasj betyr ikke at jeg forsvarer andre deler av politikken slik som hvordan man behandler rusavhengige og dette har jeg sagt mange mange ganger.

 

Så slutt å si at jeg forsvarer en politikk og ikke er for endringer bare fordi jeg er imot legalisering av hasj ;)

Jeg bare må spørre deg:

Nederland har et folketall på ca 16mill

Norge har et folketall på ca 4,7 mill.

Norge har et større antall heroinmissbrukere enn Nederland, i følge deg og din tankegang skulle det ha vert omvendt...

 

Og regner da med at du har peiling på hvilken type politikk nederland fører på det området.

 

ahaha

 

Jeg har ikke sagt at legalisering i Nederland har/ville ført til flere heroinmissbrukere, jeg bare sier at jeg tror om hasj blir legalisert så vil Norge få flere sosiale problemer og et av de eventuelle problemene kan være flere tungmissbrukere (ihvertfall ikke færre). Poenget er: jeg snakker om NORGE, NÅ, I DAG.... IKKE VERDEN. ;)

 

Sammenlikningen din blir helt feil på mange måter. Nederland har legalistert hasj. Nederland har færre heroinmissbrukere enn Norge. Dette er fakta, men så drar du konklusjonen at det er Hasjen som gjør at det er færre heroin missbrukere og derfor skal Norge også legalisere fordi det vil føre til færre heroinmissbrukere her! Dette har du null grunnlag for ettersom først og fremst Norge og nederland er veldig forskjellige på veldig mange områder + er i en helt annen situasjon OG man vet jo ikke om det er hasjen som har ført til lavt heroinmissbruk OG fordi du umulig kan vite om vi legaliserer det nå så vil det ha en slik virkning her uansett basert på dette!

 

Får ta en "i følge deg og din tankegang" jeg og da:

Den gjennomsnittlige nordmann er rikere enn den gjennomsnittlige nederlender. Norge har flere fiskere enn nederland (dette er bare random og kanskje ikke riktig ;)). Så om nederland får flere fiskere så blir de like rike som oss.

 

Men greit nok, du tror legalisering vil føre til færre tungmissbrukere, finfint. Men du kan ikke overbevise meg med slik tankemåte ;)

Jeg skjønner hvordan du tenker.

Poenget med å legalisere cannabis er at man fjerner en del av rekruteringen til tyngre stoffer.

Man blir ikke avhengig av heroin hvis man røyker en joint som mange fremdeles tror. Men det er miljøet du er i som gjør om du går videre eller ikke. hvis man legaliserer og regulerer salget av cannabis, så vil man sørge for at folk ikke må oppsøke tvilsomme miljøer for å kjøpe cannabis. Da kan man f. eks kjøpe cannabis på enn butikk noe ala polet elns, og man slipper også å bli prakket på noe annet stoff, eller f. eks marijuhana blandet ut med glass.

 

Men når man ser at nederland har fått til en slik politikk som lager så få missbrukere i forhold til den forbudspolitikken vi fører, så er det politikken vår det er noe galt med, ikke deres.

Lenke til kommentar

Tråden stenges noen minutter for opprydding. Legger også til en poll imens. :)

 

Pauseunderholdning (Jarmo er med i den som Captain Chaos):

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

Edit: Og da åpnes den, diskusjonen som gikk mer på legalisering av hasj o.l. ble flyttet over i en annen tråd. Så kan den diskusjonen fortsette der. Et par personangrep ble fjernet. Husk å ta ballen, ikke mannen :)

 

Reaksjon på moderering gjøres som alltid på pm og ikke i tråden som blir moderert.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Er vi heldige, vil nordmenn utvikle mer kontinentale drikkevaner om man går over til denne ordningen. Altså, mindre hamstre alkohol og utnytte dets full potensiale i helgene, men mer drikke litt en gang iblandt.

 

Kanskje det totale forbruket øker, men det er i det minste et sunnere forbruk. Det vil nok likevel ta litt tid for nordmenn å utvikle disse vanene, men om man våger å holde seg til ordningen over tid, samt senke skattene, vil man kanskje se positive resultater.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar

FAEN! vi kan da ikke avikle polet!

 

Det er Norsk kultur greie nå!

 

but i digress....

 

Kansje vi kunne hatt en ordning på samme måte som posten.

 

At relativt store og mer lokale daglivare butikker kan ha et lite monopol ordning, som de små postkontorene mange dagligvare butikker har.

 

Avser et par kvadratmeter bak disken med noen av de samme betingelser alle de andre monopolene har.

Lenke til kommentar

Det er ikke mange år til jeg risikerer å bekymre meg for ungene mine (som da er ungdom) som fort kan bli fanget i den livsfarlige norske drikkekulturen. Drikke seg stupfull i helgene på en ganske særnorsk måte, som er ambulansepersonellets verste mareritt. Hver helg er det en ny ungdom som har mistet livet som følge av at lungene fylles med eget spy, mens en desperat ambulansepersonell prøver å grave det ut. Forgjeves. Akkurat som helgen før og helgen før der igjen. Så er det fyllakjøringen, bråket, voldtektene og hvordan man risikerer å bli lurt inn i narkotikaens baner. For ikke å nevne den ulovlige og livsfarlige hjemmebrente spriten. Den er en sikker vinner for de unge drikkende, som lever på ukepenger og ikke har råd til den skyhøye prisen på butikkvarene. Så da går man for det billigere alternativet.

 

Jeg vet alt om dette, jeg har selv vært der. Ja, det finnes klare ulemper både med avvikling av vinmonopol og lavere avgifter. Man har skylapper på om man tror dette kun er positivt. Men vet du hva? Det gjelder for de samme som svartmaler og tror at fjerning av pol er fanden selv.

 

Det er blitt enda verre i de ti årene siden jeg ravet rundt i helgene. Politikken vår virker ikke. Vi har en idiotisk drikkekultur som medfører null respekt for alkoholen. Det virker som en gigantisk bjørnetjeneste hele greien. Jeg er åpen for både billigere alkohol og fjerning av vinmonopol. Om nå ungene mine først skal begynne å drikke så ønsker jeg at det i hvert fall ikke er hjemmebrent. Og jeg lever i håpet om at en slik endring kan medføre en mer fornuftig drikkekultur. Det kan uansett vanskelig bli verre enn det er.

 

Nå finnes det enda flere elementer for og imot, en god del av dem allerede nevnt. Men dette er mitt standpunkt, om enn ikke så bombesikkert et.

Lenke til kommentar
Jeg vet alt om dette, jeg har selv vært der. Ja, det finnes klare ulemper både med avvikling av vinmonopol og lavere avgifter. Man har skylapper på om man tror dette kun er positivt. Men vet du hva? Det gjelder for de samme som svartmaler og tror at fjerning av pol er fanden selv.

 

Det er blitt enda verre i de ti årene siden jeg ravet rundt i helgene. Politikken vår virker ikke. Vi har en idiotisk drikkekultur som medfører null respekt for alkoholen. Det virker som en gigantisk bjørnetjeneste hele greien. Jeg er åpen for både billigere alkohol og fjerning av vinmonopol. Om nå ungene mine først skal begynne å drikke så ønsker jeg at det i hvert fall ikke er hjemmebrent. Og jeg lever i håpet om at en slik endring kan medføre en mer fornuftig drikkekultur. Det kan uansett vanskelig bli verre enn det er.

 

Nå finnes det enda flere elementer for og imot, en god del av dem allerede nevnt. Men dette er mitt standpunkt, om enn ikke så bombesikkert et.

 

Jeg er helt og fulstendig enig i at den alkoholpolitikken som føres i dag er helt feil. Og en del av det som er feil er stigmatiseringen ved nytelse av alkohol. Om jeg tar meg ei pils før sola er over rånokken på en hverdag, så blir jeg stemplet som alkoholiker. Selv om det så bare er et lite vannglass. Dette fører til at når man først har brutt terskelen (drukket), så kan man like greit ta den helt og fullt ut (drikke mye)! Det samme når det gjelder hvilke dager man drikker på. Fredag og lørdagskveld er greit, mens resten av uka er "fy fy". Da gjelder det jo å bøtte ned så mye man greier den/de helgekveldene man er ute ... For ikke å snakke om når man drar til et land som har billig alkohol! Da bør man sørge for å helle nedpå så mye man greier, for det blir minst ett år til neste sjangse. Samt fylle taxfreekvota max.

Personlig har jeg et avslappet forhold til alkohol. Til tider drikker jeg sikkert mindre enn et gjennomsnittelig IOGT medlem ... :!: Men jeg er "Master of my own domain", og gir blaffen i hva andre måtte mene. Hvis jeg har lyst på et glass vin eller ei pils til middag på en tirsdag, så drikker jeg selvsagt. Og pol har jeg i gangavstand (2 stk) Men jeg kjenner akk så mange voksne menn som nærmest gjemmer seg bort for å drikker, og drar på andre butikker enn nærbutikken for å pante tomgods (ølbokser o.l) :no:

 

Jeg vil påstå at det jeg har nevnt ovenfor er de dårlige fruktene av Norsk alkoholpolitikk. Man blir nærmest gjort til forbryter for å nyte en lovlig vare! Jeg ønsker ikke i utgangspunktet å fjerne alle vinmonopolene, siden de kan varte opp med et bredere spekter av varer enn butikker i de fleste land i Europa. Men jeg kunne gjerne ønsket at butikker fikk lov til å selge bla. vin, sterkøl og likør.

Endret av Polarbastard
Lenke til kommentar

Dotten: Jeg er enig i at det finnes en del dårlig drikkekultur i landet, men jeg tror det har mye med å gjøre hvilken innstilling til alkohol ungdommer får fra foreldrene sine. Jeg kjøper spriten min på polet og kjenner som gjør noe annet. For meg så virker det som om hjemmebrent bare blir mer og mer sjelden. Og jeg synes ikke at vi skal senke prisene på sprit slik at det blir billigere for tenåringer å få tak i det, det gir litt feil bilde med tank på lovverket synes du ikke? :p

 

Jeg opplever oftere at folk drikker mindre og ser på alkohol som en luksusvare pga den høye prisen. Det eneste problemet jeg ser med det er når man reiser til utlandet og plutselig får det så mye billigere. Men det gjelder jo mange varer siden lønnsnivået og prisnivået i Norge er så mye høyere enn andre plasser.

 

Jeg tror at den dårlige drikkekulturen kan fikses mer effektivt gjennom holdningskampanjer, opplæring på skola, osv. Ungdomskolen gir opplæring i hvordan knulle ansvarlig, men det eneste man lærer om alkohol er hvilke atomer det består av. Det er mange ting triks man kan gjøre for å lære å drikke mer ansvarlig, men det virker som det er ingen som lærer dem dette med mindre de har liberale foreldre som klarer å akseptere at ungene deres drikker før de har lov til det.

Lenke til kommentar

Dotten: Hjemmebrent inneholder ofte mindre metanol enn polspriten, men smuglersprit blir ofte tilsatt metanol for å få den til å smake sterkere enn den egentlig er. Men jeg sjønner hvor du vil hen, folk som ikke tjener så godt eller som bor på bygda går ofte til naboen og får seg en liter fremfor å kjøre inn til byen å kjøpe seg overpriset ekte vare.

Lenke til kommentar
Jeg henger meg på nei delen her. Tilgjengelighet vil nok øke forbruket.

Ser jo hva som skjedde i Finland når prisene sank...

 

Som jeg skrev i mitt innlegg ovenfor, så er det holdningsendringer vi trenger. Vi må fjerne stigmatiseringene rundt nytelse av alkohol (nytelse; å drikke litt når man ønsker, ikke bøtte nedpå flere "helrør" hver helg). I mitt hjem drikker vi når det passer. Og mitt barn skal verken se meg døddrukken eller at far gjemmer seg bort for å ta et glass Whisky eller ei pils. Her står flaskene framme i hjørneskapet, ikke gjemt bort. Men selv om de står fremme kan det gå måneder mellom hver gang vi drikker. Tror faktisk jeg må kaste et par flasker Baileys som har stått åpnet i snart ett år... hehe :tease:

 

La oss fjerne stigmatiseringene, og kreve holdningsendringer av de som styrer med lover, regler og denslags når det gjelder alkohol (bla. Helsetilsynet). Ufarliggjør nytelse, ikke dra fram "worst case scenario" hver gang man snakker om alkohol. La Jensen, Hansen og Hassan gå på puben på mandag eller en annen ukedag etter jobb for å ta et glass eller to uten at man stempler dem som alkoholikere. Det er den eneste måten for å skape kulturendringer rundt bruk og ikke misbruk av alkohol.

Lenke til kommentar
Jeg henger meg på nei delen her. Tilgjengelighet vil nok øke forbruket.

Ser jo hva som skjedde i Finland når prisene sank...

Nå er jo Finland i en ganske spesiell situasjon da. Store deler av befolkningen fikk ekstreme traumer og psykiske problemer av vinterkrigen. Etter krigen var det absolutt ingen som fikk noen form for hjelp i det hele tatt. Løsningen for svært mange ble egenmedisinering med alkohol. Og vips var en meget spesiell drikkekultur født.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...