Gå til innhold

Tidenes Skurk prestasjon


duda

Anbefalte innlegg

Etter at jeg har sett TDK så har jeg blitt frelst. Jeg hadde enorme forventninger til filmen og ikke minst av Heath Ledger tolkning av The Joker. Og jeg fikk absolutt det jeg forventet av han pluss masse mer.

 

Fra første stund traileren kom ut, så har jeg gått rundt og gledet meg til å se filmen, og ikke minst The Joker. At Heath Ledger død kom fra intet og all skrytet av hans tolkning gjorde ikke ting lettere.

 

Men nå etter at jeg har sett TDK, så klarer jeg rett og slett ikke slutte å tenke på Jokeren. Jeg er frelst og forelsket og det er vel ikke tvil om han Heath Ledger gjør en sitt livs rolle etter min mening.

 

Akkurat nå, så klarer jeg som sagt ikke å tenke på noe mer enn Jokeren, men han er ikke den eneste som har gjort en god skurk tolkning før.

 

Hvem andre har gjort en kjemperolle som skurk? Og noen bedre enn Heath Ledger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som klassisk skurk er det få, Jack Nicholson er en av dem for min del.

 

Synes egentlig Heath Ledger er en helt ok skuespiller ellers, har ikke likt han fenomenalt i filmene han har vært i tidligere. For meg har han egentlig bare vært en av de ansiktene jeg kjenner igjen, men glemmer like fort. Han viste derimot hva han kunne når han gikk inn i rollen som Joker.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Når det kommer til skurker på filmlerretet, synes jeg disse gutta står bakom flere av de mest beryktede bad guys prestasjonene:

 

Bill Paxton, har spilt mer en kun taper/rasshøl typer, som enten dør, eller blir ydmyket på film. I 80 talls klassikeren, Near Dark (1987), gjør han kanskje sin beste rolle, som vampyren Severen.

I den kjente

, kan en også få øye på nesten halve gjengen fra James Cameron sin, Aliens (1986). Flere av dem er også med i The Terminator og T2.

 

James Remar, er en annen skuespiller, som stadig dukker opp i skurke roller, og leverer alltid varene.

I dag er han kanskje mest kjent for rollen, som faren til Dexter Morgan, men på 70-80 og store deler av 90 tallet, gjorde han flere minneverdige scener, i blant andre, The Warriors (1979, 48 Hours (1982), Band of the Hand (1986) og Wedlock (1991).

En scene , fra filmen Band of the Hand. Inkluderer en ung, Lauren Holly, og musikk av Shriekback.

 

Om det er noen som skal stikke av gårde med prisen for tidenes beste skurk. Mener jeg at Vernon Wells , burde ha navnet sitt på de 3 første plassene, ene og alene for sin utrolige innsats i Commando (1985).

Men også for gode roller i, Mad Max 2 (1981), og en slags Bennett/Wez tribute i Weird Science (1985). Han har senere vært med flere ganger i MacGyver.

 

Et par til, som jeg vil påstå, kan hamle opp med Heath Ledger, og hans prestasjon av Jokeren, anyday.

 

, som pimp, i filmen Street Smart (1987).

Wings Hauser, fra filmen Vice Squad (1982), også som pimp.

, i rollen som John Ryder fra The Hitcher (1986).

Klaus Kinski, som stormannsgal conquistador, i Aguirre, The Wrath of God (1972).

, som The Tall Man, fra Phantasm (1979-1998) filmene.

, som gjengleder i Robocop (1987).

, som Francis Dollarhyde aka, The Toothfairy, i Manhunter (1986).

Bolo Yeung, som Chong Li, i kampsport klassikeren, Bloodsport (1988).

Henry Fonda,

som Frank, fra Once upon a Time in the West (1968).

Andrew Robinson, Scorpio, fra den første Dirty Harry filmen.

Lenke til kommentar

Skurker jeg liker har følgende ingredienser:

 

 

- Unormalt følelsesliv

- Rare sveiser, kule barter, fine dialekter gjerne

- Full kontrol

 

Altså. Man vinner i Lotto. Også viser man null antydning til glede. Er ikke det badas.

anton3.jpg

2007_daniel_day-lewis_twbb.jpg

kevin-spacey-seven_l.jpg

 

Skurker jeg ikke liker, men avskyr:

vexed.jpg

Endret av Moff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...