Gå til innhold

Mattskiver til Pentax


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva oppnår man ved å bytte mattskive?

 

Jeg vurderer å kjøpe den som heter LL-80. Er det mye styr å bytte disse?

Du kan få annen informasjon i søkeren, bl.a. hjelpelinjer, i tillegg er det noen som gir splittprisme for å forenkle manuell fokus. Noen mattskiver gir også lysere søker, men det kan også gi problemer for autofokusen. Katzeye er også en mye kjøpt mattskive.
Lenke til kommentar
På en tidligere SLR jeg hadde fra 80-tallet var det slik at når 2 halvdeler i en sirkel var like klar/i fokus, da var bildet fokusert. Får man dette idag?

 

LL-80 til Pentax likte jeg litt p.g.a. oppdelingen. RuleofThirds greie tenker jeg på.

 

Her er Katzeye: http://www.katzeyeoptics.com/cat--Pentax-D...cat_pentax.html i tillegg får du kjøpe billig kinesiske på E-Bay. Har ein e-bay utgåve på DS-en og det fungerer fint. Katz eye er nok meir nøyaktige og betre og du kan få laga den som du sjølv ynskjer.

 

Det er ikkje noko problem å bytte mattskive på K10D og K20D, det er er litt meir styr på K100D/K200D der det ikkje er forberedt for å bytte mattskive.

Lenke til kommentar

Jeg som bruker så mye manuell optikk må jo ha en slik. Dvs jeg har lenge planlagt å kjøpe det, men har liksom ikke hatt behov før nå. Får skjerpe meg.

 

Lurer på om ikke Kjetil har en slik fra Katzeye? Jeg spurte forresten på dotten om det var noe poeng i den ekstra lyse versjonen, og fikk beskjed om at det var liten vits i å spandere ekstra spenn på den. Da vet dere det.

Lenke til kommentar
Jeg spurte forresten på dotten om det var noe poeng i den ekstra lyse versjonen, og fikk beskjed om at det var liten vits i å spandere ekstra spenn på den. Da vet dere det.
Ja, det kan gi problemer med AF og det er ikke noen grunn til å risikere. De er uansett ikke spesielt mørke, mattskivene fra Katzeye. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Genialt enkelt. Takk for linker.

 

Får det andre K10D huset i neste uke. Ebay, vet du :roll: Mulig det blir en nr. 3 hvis ingen byr over.

 

Sikkert ingen vits å kjøpe splittprisme skive hvis man nesten aldri fokuserer manuelt? Blir bare å fokusere manuelt med "plastrøret". mitt. Anywho... vet mye mer nå enn for 15 min. siden :grin:

Lenke til kommentar
Genialt enkelt. Takk for linker.

 

Får det andre K10D huset i neste uke. Ebay, vet du :roll: Mulig det blir en nr. 3 hvis ingen byr over.

 

Sikkert ingen vits å kjøpe splittprisme skive hvis man nesten aldri fokuserer manuelt? Blir bare å fokusere manuelt med "plastrøret". mitt. Anywho... vet mye mer nå enn for 15 min. siden :grin:

Jeg har også planer om å skifte mattskiva mest av alt for å teste noe manuell optikk. Jeg har studert en haug med bilder tatt med MC Jupiter-9 85mm F2. Dette er et russisk objektiv basert på et Zeiss fra 30tallet , bildene ser bra ut og objektivet er forholdsvis billig også. Dessuten har en kompis liggende et par gamle Carl Zeiss objektiver han har arvet; de er fra tidlig 70 tall og brukt på Practika hus; jeg forsøker å få kjøpt disse av han.

Så vidt jeg vet så "funker" også AF nesten like godt med splittprisme. Jo større søker man har jo bedre er det....

 

Ja det er nærmest så du abonnerer på kamerahus. Jeg har forresten en K10D Limited Grand Prix Edition som du var litt frista av... og når jeg er klar for å oppgradere så sier jeg fra… :thumbup:

Lenke til kommentar

hehe.. trur det holder med to stk. Men den Grand Prix Edition frista. Kun 5000 lagd, men ikke til over 1000$. Da ville jeg heller ha kjøpt K20D til 999$

Abonnerer ikke akkurat, men har gitt bud på en del av de på ebay. Men får jeg en tredje til 500$ takker jeg ikke nei. Det er bare å selge den til oppunder 4000kr. her i Norge.

Den andre jeg kjøpte kom på litt mer enn jeg hadde forventet. 3700kr. Men tidligere eier er en Pentax fan, så jeg regner med alt er slik han sier den er. Spesielt siden han oppgraderte fra K10 til K20 på under 18mnd. og har skapet full av krem optikk.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Så vidt jeg vet så "funker" også AF nesten like godt med splittprisme. Jo større søker man har jo bedre er det....

 

Beklager å vekke opp en sovende tråd, men jeg har tanker om å kjøpe et Katz Eye for å hjelpe meg med fokuseringen, og da er det tydeligvis splittprisme som gjelder. Jeg har fått med meg at en lysere mattskive kan skape problemer for lysmålingen, men hvorfor skaper et splittprisme problemer for AF-en?

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet så "funker" også AF nesten like godt med splittprisme. Jo større søker man har jo bedre er det....

 

Beklager å vekke opp en sovende tråd, men jeg har tanker om å kjøpe et Katz Eye for å hjelpe meg med fokuseringen, og da er det tydeligvis splittprisme som gjelder. Jeg har fått med meg at en lysere mattskive kan skape problemer for lysmålingen, men hvorfor skaper et splittprisme problemer for AF-en?

 

Mener å huske at eine halvdelen blir sort på lysvak optikk. (No er eg tilbake på 80 tallet med manuelle objktiv på Pentax ME Super.)

 

Her er foresten eit anna alternativ eg har funne på split screen. http://www.focusingscreen.com/ Kjenner ikkje til kvalitet, men litt billigare enn Katzeye

Lenke til kommentar
Mener å huske at eine halvdelen blir sort på lysvak optikk. (No er eg tilbake på 80 tallet med manuelle objktiv på Pentax ME Super.)

 

Her er foresten eit anna alternativ eg har funne på split screen. http://www.focusingscreen.com/ Kjenner ikkje til kvalitet, men litt billigare enn Katzeye

Du husker helt rett.

Den blir ihvertfall sortere enn normalt (prøvde nettopp med en Pentax ME Super med et 28-80mm 3.5-4.5). Men hvorfor har dette noe innvirkning på AF (og event lysmåling)?

Lenke til kommentar
Mener å huske at eine halvdelen blir sort på lysvak optikk. (No er eg tilbake på 80 tallet med manuelle objktiv på Pentax ME Super.)

 

Her er foresten eit anna alternativ eg har funne på split screen. http://www.focusingscreen.com/ Kjenner ikkje til kvalitet, men litt billigare enn Katzeye

Du husker helt rett.

Den blir ihvertfall sortere enn normalt (prøvde nettopp med en Pentax ME Super med et 28-80mm 3.5-4.5). Men hvorfor har dette noe innvirkning på AF (og event lysmåling)?

 

Då er eg ikkje så senil som enkelte vil ha det til då :dribble:

 

Her er forøvrig nokre blogger på splitt focusing screen, for intereserte.

 

http://www.ok1000pentax.com/2007/07/split-...us-screens.html

http://regex.info/blog/2007-08-22/550

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...