Gå til innhold

Mattskiver til Pentax


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Tenkte jeg skulle dele mine erfaringer med bytte av mattskive. Kjøpte et par forsjellige mattskiver fra FocusingScreens.com til min GX-10, og de funker utmerket. Det er egentlig tilpassede mattskiver for Nikon.

 

Har bare brukt den ene (sjekket bare at den andre passet) som har et splittprisme, og jeg må si det hjelper veldig med min Pentax-M 50 f1.7! Får om litt en 85mm f2, og regner med at jeg får enda mer bruk for det da. Absolutt verdt den moderate investeringen!

 

Kort oppsummering

* veldig mye bedre å fokusere manuelt med splittprisme

* hvor mye hjelp du får er avhengig av lyset - i dunkel belysning sliter jeg like mye som autofokusen med å bestemme om det blir skarpt.

* verdt prisen

* lett å bytte for en nybegynner (

)

* blir veldig lett oppskrapet! fikk litt rusk på mattskiven, og prøvde å pirke det bort med plastpinsetten som fulgte med. jeg fikk noen synlige småriper av det. dette er *ikke* hardt glass.

Endret av 8086
Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle dele mine erfaringer med bytte av mattskive. Kjøpte et par forsjellige mattskiver fra FocusingScreens.com til min GX-10, og de funker utmerket. Det er egentlig tilpassede mattskiver for Nikon.

 

Har bare brukt den ene (sjekket bare at den andre passet) som har et splittprisme, og jeg må si det hjelper veldig med min Pentax-M 50 f1.7! Får om litt en 85mm f2, og regner med at jeg får enda mer bruk for det da. Absolutt verdt den moderate investeringen!

 

Kort oppsummering

* veldig mye bedre å fokusere manuelt med splittprisme

* hvor mye hjelp du får er avhengig av lyset - i dunkel belysning sliter jeg like mye som autofokusen med å bestemme om det blir skarpt.

* verdt prisen

* lett å bytte for en nybegynner (

)

* blir veldig lett oppskrapet! fikk litt rusk på mattskiven, og prøvde å pirke det bort med plastpinsetten som fulgte med. jeg fikk noen synlige småriper av det. dette er *ikke* hardt glass.

Det er vel det russiske objektivet Jupiter-9 85mm F2 du venter på?

På dpreview har jeg sett en rekke med flotte blider tatt med dette objektivet.

Her er en tråd med mange eksempler: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=28683160

Lenke til kommentar

Joa, er det. Mange andre fine bilder her: http://www.flickriver.com/groups/[email protected]/interesting/

Mye av grunnen til kjøpet av nye mattskiver er nettopp dette objektivet. Regner med at DOF-en er ganske mye grunnere enn jeg er vant med, og da trengte jeg bedre arbeidsverktøy enn mattskiva som følger med GX-10.

 

Dreit meg ut verre da jeg kjøpte det. Av en eller annen grunn hoppet jeg på det første og beste stedet jeg fant for å kjøpe objektivet, rugifts.com, uten å sjekke f.eks. eBay. For å gjøre en lang historie kort endte jeg opp med å betale RuGifts 250 USD for noe som går for under 100 USD på eBay ... Arrgh. For håpe det er verdt det.

Lenke til kommentar

Hmm? Tenker du spesifikt på akkurat dette forumet?

 

For bytting av mattskiver er vel ikke begrenset til "oss"? Mattskiva jeg satt inn i min GX-10 er jo egentlig for Nikon. Og den russiske Jupiter-9 er det mange som bruker på Canon og andre fatninger også. Man trenger jo bare en adapterring for M42->din fatning.

 

Men hvis det bare gjelder fikling med utstyr som ikke er av aller nyeste sort så har du vel kanskje rett i at det generelt er mindre av den slags blant CaNikon-entusiastene.

Lenke til kommentar

Jeg tenker på Pentax verdenen generelt sett. Det er nok de samme mulighetene i Canon og Nikon verdenen; men det snakkes ikke så mye om det.

 

Dvs. Det er en del Nikon folk som koser seg med manuelle objetiver fra før AF verdenen. Pluss et par Canon brukere som har skaffet seg en passende Nikkor adapter.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...