Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

lufting av diesel motor


Anbefalte innlegg

har en nissan laurel diesel som eg lurer på om eg skal prøve å kjøre på frityr olje.

men lurer litt på om eg må lufte diesel systemet hviss eg kjører den tom for diesel før eg fyller tanken med frityrolje.

å er de noen som vet om det er lovlig eller ulovlig å kjøre på frityrolje? :p

for de lukter jo pomfri når du kjører, så de er jo lett å bli tatt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tviler på at det er lov, siden du ikke har betalt de aktuelle avgiftene for å bruke det som drivstoff.

 

Hvis du kjører tom for diesel kan du fylle på drivstoff på tanken igjen, pumpe det frem til filteret med håndpumpa (hvis bilen har det, ellers må du fylle opp filteret med drivstoff for hånd), løsne litt på rørkoblingene på alle dysene og kjøre på starteren til det spruter ut drivstoff fra alle sammen. Deretter strammer du koblingene igjen, og da skal den starte og gå.

 

Det enkleste er nok å tappe tanken for diesel også fylle på frityrolje, så slipper du lufting. Også må du være sikker på at dieselpumpa tåler frityrolje, for hvis den skjærer seg kan du like gjerne skrote bilen.

Endret av larschroe
Lenke til kommentar

Det er pr i dag fullt lovlig å fylle frityrolje på tanken (ingen avgifter) Frityrolje smører dessuten mye bedrer en det vanlig diesel gjør så dieselpumpa skjærer seg ikke. Du behøver heller ikke tømme systemet for diesel for å kunne bruke frityrolje, du kan godt blande dem. Men frityroljen må filtreres skikkelig før du har den på tanken, salt og krydder ++ blir fort å tette igjen dieselfilteret om du ikke gjør dette (NB. du kan ikke bruke frityrolje når det er kaldt, den blir for tykk).

 

larschroe: Det er ved fylling av etanol på bensinbiler at du må tenke på drivstoffpumpa, ikke frityrolje på dieselbiler (om du gjør det riktig selvfølgelig).

Lenke til kommentar

de fungerer best me brukt frityr olje.

de får du helt sikkert gratis på alle plasser de lager pomfri.

har og fått med meg at du skal blande i littegranne tennveske eller noe lignende, men husker ikke hvor mangen prosent.

noen som har en ide om hvordan du får renset ut alle salter, partikler og eventuelt van fra frityroljen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...