Gå til innhold

Reparere defekt harddisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. Jeg har en harddisk på 250 GB, som er et par år nå.

Jeg ahr aldri vært inne i disse, men garantien har for lengst gått ut så jeg har ingenting å tape på å prøve i alle fall :)

Grunnen er at når jeg kobler i strømmen så tar det litt tid, så kommer det en stygg lyd.

Når jeg skrur den opp så ser jeg fort at noe er galt.

iwrvvd.jpg

Slik ser du ut sånn jeg har den nå. Den stanga med den røde markeringa, var helt klart litt for godt inntil platene, da den er vanskelig å bevege, og du hører at det "gnisser".

Det som ligger ved den grønne markeringen er enden på denne stanga som er markert med rødt, du kan bare ikke se det for det ligger en plate over. Bak der ligger det en magnet. Jeg skrudde opp hele, tok ut platene og rettet på armen til stanga, da sluttet de også å gnisse. Men, når jeg prøver å bevege stanga, kan jeg ikke gå for langt inn mot midten, da magneten (grønn) tar tak i denne enden. Så det som skjer når jeg starter den, er at stanga går mot magneten, sitter fast der( ser nesten ut som på bildet, men stanga er litt mer inn mot midten hos meg), og deretter prøver platene å rotere, men det går ikke og da kommer det først noen kjappe "pip", også en skurre lyd. Denne kommer tre ganger hvis jeg lar strømmen stå i.

Så det jeg lurer på er om denne magneten egentlig skal være slik? Skal ikke denne armen sprette frem og tilbake som ingenting? For om jeg hadde snudd magnetfeltet, så den heller støter armen fra seg, vil den jo bevege seg frem og tilbake som ingenting (tror jeg da :p). Så, om noen har peiling på Harddisker, så si ifra da :)

Takker :thumbup:

Endret av Ethernet
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja.. Etter at du har åpnet en harddisk så er den ivertfall ødelagt. Slike harddisker skal åpnes i støvfrie labrom med hårnetting og full pakke. ET støvkorn på harddisken og du kan risikere defekter.

Og du BENDET OG BØYDE på metallarmen? Den skal være så nært diskskiven som 0.0001 millimeter. Det er for å klare å plassere dataene så presist som mulig.

Nå er det egentlig bare å ta ut platene og henge de på veggen som speil. :no:

Skrevet

Åja :)

HAHA

For du skjønner det at på platene, har det blitt SKIKKELIGE stygge riper av armen. ordnetlig dype ringer under og over på alle tre platene. Men dette var jo da før jeg åpnet den. Eller jeg så de når jeg åpnet den.

Men har det tatt duken, så er det ikke noe å gjøre med det anntar jeg. Den har ikke fungert siden 2006 :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...