Gå til innhold

Apropos karikaturtegninger og "respekt"...


Anbefalte innlegg

... hva med denne godbiten?

 

Her leser man blant annet:

"Allah befaler dere til å starte en jihad mot de vantro og nedkjempe dem med sverdet,» het det i barneboken som var skrevet av Dr. Ahmad Issa Al-Ma'asarawi, en av toppene ved Al Azhar universitetet, det viktigste lærestedet i den sunnimuslimske verdenen."

"Karikaturer fylt med hat mot Vesten trykkes titt og ofte, tegninger som faktisk lett får de beryktede Mohammad-karikaturene i Danmark til å blekne i sammenligning."

 

Jeg har ikke sett noen brente ambassader som følge av denne barneboken.

 

Det er tross alt lite respektfullt å bli karakterisert som vantro og objekt til nedkjempelse med sverd. Eller er det slik at "respekt og forståelse" skal være en enveisgate fra Vesten til Midt-Østen, der middelalderens holdninger fortsatt står sterke?

 

edit: kursiv

Endret av Ockham
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er tross alt lite respektfullt å bli karakterisert som vantro og objekt til nedkjempelse med sverd.

 

De må gjerne ta opp sverd. Bare de ikke forsøker seg med masseødeleggelsesvåpen, så tror jeg nok vi skal klare å knuse dem.

 

Dog på den annen side gikk det ikke så bra for noen år siden når en somalier tok opp sverd på trikken midt i Oslo... heldigvis gikk jeg av stasjonen før han kom på...

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om mange i den muslimske verden har et mindreverdighetskompleks ovenfor vesten. Det er ihvertfall eneste grunn jeg kan se til at de kan bli så påvirket av hva som publiseres i små ubetydelige tidsskrifter i vesten. Terrorangrepene og brenning av ambassader betrakter jeg som en lillebrors stadige provokasjoner av sin storebror, fordi hvis den lille fyren ikke tyr til sånne midler får han ikke oppmerksomheten han vil ha fra storebroren.

 

Vi får bare håpe at lillebroren vokser opp en dag og ser at den beste måten å få storebrors oppmerksomhet ikke er gjennom negative ting, men gjennom modning og selvstendighet.

Lenke til kommentar

Du får komme med håndfaste linker/argumentasjon hvis det er noe du vil jeg skal svare på. I denne saken er det ikke to religioner mot hverandre, men den vestlige kulturen og den arabiske religionen i tillegg til den arabiske kulturen.

 

Kristendom har ikke noenting med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

 

Et særdeles dårlig eksempel, hvis målet ditt er å angripe den kristne religionen. Denne høyst marginale sekten er både utstøtt og ustøttet blant så og si alle kristne menigheter for å ikke nevne at det er klassifisert som en hatgruppe. Dette blir som å ta en gruppe kommunistiske terrorister, for eksempel Baader-Meinhof, for å angripe samtlige kommunister. Rett og slett galt.

Lenke til kommentar

Enkelte i samfunnet vårt mener at vi ikke kan krenke deres tro ved å trykke karikaturtegninger av den muslimske profeten fordi de er mer "hissige" og reagerer så sterkt på det. Dette er da helt feil ettersom at vår debatt om saken i media bare gir de den oppmerksomheten de vil ha.

 

Media "gjør narr" av alle religoner og kulturer og til og med enkelt personer, alt fra Islam, kristendom, kapitalister, kommunister, George Bush, Siv Jensen, Stoltenberg osv osv. Det er da helt feil å ta hensyn til de som griner høyest og ikke de andre. Så lenge vi har et mediaorgan med yttringsfrihet som utrykker budskap ved å slå noen vitser og karikaturtegninger så gjelder det alle, uansett hvordan noen måtte reagere på det. Det er jo ikke værre enn å slutte å kjøpe avisne eller mediet som provoserte deg.

 

At Islam har et aggresivt forhold til andre relgioner og meninger enn sine egne, er ikke noe nytt, det gjeler forøvrig alle de 3 store monotetetiske relgionene kristendom, jødedom og islam. Men vet ikke hva som gjør at muslimer reagerer sterkere den dag i dag, kristene var jo like ille i middelalderen da de forbød vitenskaplig framskritt fordi det stod i kontrast med bibelen osv, det er vel noe i det Ockham sier om middelalder holdninger.

 

Er helt enig med Ockham at dette ikke skal være en en-veis ting bare fordi de reagerer sterkere. Snakk om å tilpasse seg den moderne media alderen dårlig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...