Gå til innhold

Dårlig forkledde ateister


Anbefalte innlegg

"god bashing"-en som skjer på forumet her tar jeg omtrent like seriøst som jeg tar religiøs forkynnelse på forumet. Selv har jeg hatt mange gode debatter om religion/ateisme med religiøse venner, men aldri på et forum. Selv tror jeg at det har mye med at svært mange har problemer med å skille person/sak når man diskuterer på et forum (meg selv inkludert).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det skylles det store antallet veslevoksne i konfirmasjonsalder som sitter inne med en urokkelig overbevisning om at religion er noe vas og fjas Personlig har jeg i senere år innsett at min tidligere nærmest hellige overbevisning om at religion var feil vei å gå fremsto som perfekt og logisk korrekt utelukkende fordi min kunnskap og livserfaring var tilstrekkelig begrenset. Etterhvert som jeg har lært mer om meg selv og verden rundt meg har jeg blitt tvunget til å revidere min forforståelse flere ganger, og det vil etter all sannsynlighet skje livet ut. Sett at jeg etterhvert ikke intellektuelt sett stivner i et enveiskjørt spor så klart..

Lenke til kommentar
"god bashing"-en som skjer på forumet her tar jeg omtrent like seriøst som jeg tar religiøs forkynnelse på forumet.

Hvilken "god-bashing"? De fleste diskusjoner i dette forumet mellom ateister og religiøse foregår på den måten at den religiøse fremsetter fantastiske påstander som så blir revet ned, og til slutt må den religiøse enten prøve å avspore diskusjonen eller gi opp og si "jeg bare tror uansett".

 

Jeg tror det skylles det store antallet veslevoksne i konfirmasjonsalder som sitter inne med en urokkelig overbevisning om at religion er noe vas og fjas Personlig har jeg i senere år innsett at min tidligere nærmest hellige overbevisning om at religion var feil vei å gå fremsto som perfekt og logisk korrekt utelukkende fordi min kunnskap og livserfaring var tilstrekkelig begrenset.

Jeg skjønner ikke helt hvor du finner disse 15-åringene. De fleste jeg ser i diskusjoner om religion, og som jeg vet ca. alder på, er som regel godt over 20, ofte en del eldre enn det også.

 

Etterhvert som jeg har lært mer om meg selv og verden rundt meg har jeg blitt tvunget til å revidere min forforståelse flere ganger

På hvilken måte? Tror du på Gud nå?

Lenke til kommentar
Hvilken "god-bashing"? De fleste diskusjoner i dette forumet mellom ateister og religiøse foregår på den måten at den religiøse fremsetter fantastiske påstander som så blir revet ned, og til slutt må den religiøse enten prøve å avspore diskusjonen eller gi opp og si "jeg bare tror uansett".

 

Jeg synes nå jeg ser vel så mange tråder start av den samme gjengen hvor man på ulike måter forteller hvor tåpelig, latterlig og avsinding religion man mener er, hvorpå de samme svarer i trådene og klapper hverandre på ryggen i ateistisk fortreffelighet. Jeg har ikke særlig mye respekt og interesse igjen for denne typen "diskusjon av religion", som man velger å kalle det.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Jeg synes nå jeg ser vel så mange tråder start av den samme gjengen hvor man på ulike måter forteller hvor tåpelig, latterlig og avsinding religion man mener er, hvorpå de samme svarer i trådene og klapper hverandre på ryggen i ateistisk fortreffelighet. Jeg har ikke særlig mye respekt og interesse igjen for denne typen "diskusjon av religion", som man velger å kalle det.

Hvem er det som kaller det "diskusjon av religion"?

Lenke til kommentar
Hvilken "god-bashing"? De fleste diskusjoner i dette forumet mellom ateister og religiøse foregår på den måten at den religiøse fremsetter fantastiske påstander som så blir revet ned, og til slutt må den religiøse enten prøve å avspore diskusjonen eller gi opp og si "jeg bare tror uansett".

 

Jeg synes nå jeg ser vel så mange tråder start av den samme gjengen hvor man på ulike måter forteller hvor tåpelig, latterlig og avsinding religion man mener er, hvorpå de samme svarer i trådene og klapper hverandre på ryggen i ateistisk fortreffelighet. Jeg har ikke særlig mye respekt og interesse igjen for denne typen "diskusjon av religion", som man velger å kalle det.

 

Kristne gjør akkurat det samme på forumet; bortsett fra at forskjellige kristne sjeldent er enig seg i mellom.

Det finnes kun én type vitenskap, det finnes en million forskjellige religioner.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke tolke det på andre måter enn et dårlig skuespill når "ateister" sitter dag etter dag og skriver inlegg på diskusjon.no om hvor fæl Gud er.

 

Kan det hende at det er en del skap-kristne som skjuler seg bak maskene?

 

Jeg holdt på på samme måten selv, før jeg ble kristen. "Å Gud er sååå forferdelig og alt med kristendom er sååå dumt og teit!"

 

Der har vi enda et dårlig argument fra en kristen. Ateister skriver sin mening på diskusjon.no fordi de vill diskutere dette. Som megselv, jeg liker å diskutere dette teamet.

 

Men når du skriver dette så føler jeg det blir litt: "Du kalte meg dum, det betyr at du er dum sjøl *gjeipe*" Hvorfor skulle vi gå på internett å late som vi er ateister? Det gir egentlig ingen mening. Ateister klager egentlig ikke på at Gud er forferdelig. Vi disktuerer egentlig at gud ikke finnes, og du var neppe ateist før du ble kristen hvis du trodde på gud.

 

Det jeg vill fram til er at hvis du mener ateister klager på gud mye, så ikke lag en tråd som dette. Ta heller å prøv å diskuter mot oss. Og motbevise oss (ja jeg vet at kristne har hardt å forstå ordet "Motbevise") Dette er trossalt et disusjons forum.

Lenke til kommentar
Hvem er det som kaller det "diskusjon av religion"?

 

Jeg har sett det flere ganger, at man "må få lov å diskutere religion".

 

 

Kristne gjør akkurat det samme på forumet; bortsett fra at forskjellige kristne sjeldent er enig seg i mellom.

 

Så fordi kristne gjør det, så må dere også gjøre det? Two wrongs doesn't make a right.

 

Det finnes kun én type vitenskap, det finnes en million forskjellige religioner.

 

Likevel er det imponerende hvor mange religionseksperter med svært bastante meninger man har her inne, som kan det mesteom alle disse "millioner av forskjellige religioner. "

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
"god bashing"-en som skjer på forumet her tar jeg omtrent like seriøst som jeg tar religiøs forkynnelse på forumet.

Hvilken "god-bashing"? De fleste diskusjoner i dette forumet mellom ateister og religiøse foregår på den måten at den religiøse fremsetter fantastiske påstander som så blir revet ned, og til slutt må den religiøse enten prøve å avspore diskusjonen eller gi opp og si "jeg bare tror uansett".

Jeg ingenting i mot saklige argumenter mot religion. Og jeg har heller aldri sagt at religiøse er noe bedre enn ikke religiøse når det angår diskusjoner. Det jeg kaller "god-bashing" er en tendens jeg har merket mye av på forumet her de senere år, nemlig at man går på person i stedet for sak. F. eks. å bruke argumentet at den man diskuterer med er religiøs i en totalt irrelevant sammenheng. Å ikke respektere meninger som er irrelevante med religion hos et menneske, fordi det mennesket er religiøst, ser jeg på som forkastelig. En annen ting er å gå totalt "off topic" i tråder om et religiøst emne med å diskutere hvor horribelt religion er. F. eks. om noen hadde startet en tråd som problemer rundt arvesynden for troende, kan du banne på at det hadde tatt ca en time før tråden var fyllt med innlegg om hvor mye fryktelig religion har stått for gjennom tidene, samt en lang liste av logiske feil innen kristendommen. Dette går forøvrig begge veier. Jeg mener også det er forkastelig for religiøse å misjonere i tråder som ikke har misjonering som emne.

 

Forøvrig mener jeg at misjonering ikke hører hjemme i en saklig debatt. Og det går begge veier. Misjonering for ateisme som enkelte her inne er så glad i, er like ille som misjonering for religion.

Lenke til kommentar

Her må jeg si meg enig med cyclo, og jeg tenker at kanskje er det litt av dette som ligger bak den første posten din Bellicus? Jeg har sett noen poster her inne hvor en religiøs person stiller et helt kurant spørsmål som ikke nødvendigvis har noe direkte med religion å gjøre en gang, for så å bli møtt med en belærende og nedlatende tone som jeg ikke kan forstå annet enn at kommer frem fordi den religiøse posteren er nettopp religiøs. Selvfølgelig går det begge veier, og heldigvis er det mange her på forumet som kommer med velformulerte og seriøse spørsmål og svar. Nettopp disse er de som etter min mening holder kvaliteten på forumet oppe.

Lenke til kommentar

Det er veldig mange ateister på dette forumet og generelt sett så er de fleste ateister mer intellektuelle enn teister, men dessverre så er det alltid folk som oppfører seg som idioter og siden det ganske sikkert er flest ateister på dette forumet så blir det nok en liten overvekt av idioter.

 

Det er sikkert også fordi mange ateister rett og slett ikke liker religiøse og har lyst til å se de svare på pinlige spørsmål ang. religionen deres.

Lenke til kommentar
Det er veldig mange ateister på dette forumet og generelt sett så er de fleste ateister mer intellektuelle enn teister, men dessverre så er det alltid folk som oppfører seg som idioter og siden det ganske sikkert er flest ateister på dette forumet så blir det nok en liten overvekt av idioter.

 

Det er sikkert også fordi mange ateister rett og slett ikke liker religiøse og har lyst til å se de svare på pinlige spørsmål ang. religionen deres.

Dersom en religiøs synes et spørsmål om troen er pinlig, vil det jo si at vedkommende er skap-kristen og ikke kristen.

 

Har jeg vært kristen ville jeg ikke hatt noe problem med å debatere mot evolution og fronte at gud den almektige har skapt alt.

Dersom jeg har vært en tviler og innerst inne vært bevist på at dette er lite sannsynlig, ville slike spørsmål blitt litt pinlig.

 

Dersom noen synes spørsmålene vi stiller er pinlige, får de heller revurdere om hvor vitt de er kristen eller ei :yes:

Endret av analkløe
Lenke til kommentar
Det jeg kaller "god-bashing" er en tendens jeg har merket mye av på forumet her de senere år, nemlig at man går på person i stedet for sak. F. eks. å bruke argumentet at den man diskuterer med er religiøs i en totalt irrelevant sammenheng.

Dette skjer når den religiøse kommer med "det er bare tro, ikke vitenskap" f.eks. Eller "Gud kan ikke motbevises". Eller lignende tåpelige påstander .

 

Å ikke respektere meninger som er irrelevante med religion hos et menneske, fordi det mennesket er religiøst, ser jeg på som forkastelig.

Hva i all verden snakker du om?

 

En annen ting er å gå totalt "off topic" i tråder om et religiøst emne med å diskutere hvor horribelt religion er. F. eks. om noen hadde startet en tråd som problemer rundt arvesynden for troende, kan du banne på at det hadde tatt ca en time før tråden var fyllt med innlegg om hvor mye fryktelig religion har stått for gjennom tidene, samt en lang liste av logiske feil innen kristendommen.

Det er naturlig, da arvesynden i seg selv er ulogisk og latterlig.

 

Dette går forøvrig begge veier. Jeg mener også det er forkastelig for religiøse å misjonere i tråder som ikke har misjonering som emne.

Det er ikke misjonering å diskutere. Dette er et diskusjonsforum. Hvis de kristne vil ha et eget forum der de slikker hverandre opp etter ryggen og ateistene ikke får si noe, får de lage sitt eget.

 

Forøvrig mener jeg at misjonering ikke hører hjemme i en saklig debatt. Og det går begge veier. Misjonering for ateisme som enkelte her inne er så glad i, er like ille som misjonering for religion.

Det finnes ingen "misjonering for ateisme", med mindre du anser det å bruke rasjonelle, faktabaserte argumenter som "misjonering".

Lenke til kommentar
Det finnes ingen "misjonering for ateisme", med mindre du anser det å bruke rasjonelle, faktabaserte argumenter som "misjonering".

Jeg tror noe av det han mener er at det er mennesker på begge sider av diverse diskusjoner som dessverre ikke evner å komme med rasjonelle, faktabaserte argumenter, uavhengig av om de er for eller mot kristendom. I tillegg hjelper det ikke så mye at argumentene er rasjonelle og faktabaserte dersom de ikke er relevante for diskusjonen som pågår. Men nå tror jeg faktisk vi har tatt det hele litt lenger enn Bellicus egentlig hadde i tankene da han startet denne tråden hehe. Kanskje du kan oppklare litt hva som egentlig lå bak Bellicus?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noen skap-kristen person. Mitt livssyn, mine erfaringer og min kunnskap gjør at jeg aldri kan tro at det finnes en gud der ute, ei heller store deler av det som står i bibelen (eller andre religiøse bøker).

Hvis jeg skulle trodd på noe slikt betyr det at jeg kaster bort all logikk og fornuft som ligger spikret i hjernen min. Det blir som om jeg skulle sluttet å tro på tyngdekraften.

 

Med det sagt så tviler jeg ikke ett sekund på at det er mange skap-kristne der ute, som enda er usikker eller rett og slett ikke tørr å stå fram. Har truffet flere selv. Noen er såpass ærlige at de sier at de ikke vet hva de skal tro.

 

Ellers er det nok stor variasjon for hva folk tror. Og jeg mener det er flere som er usikre på hva de skal tro, enn det finnes skap-kristne.

Lenke til kommentar
Det jeg kaller "god-bashing" er en tendens jeg har merket mye av på forumet her de senere år, nemlig at man går på person i stedet for sak. F. eks. å bruke argumentet at den man diskuterer med er religiøs i en totalt irrelevant sammenheng.

Dette skjer når den religiøse kommer med "det er bare tro, ikke vitenskap" f.eks. Eller "Gud kan ikke motbevises". Eller lignende tåpelige påstander .

Det skjer nok ikke bare da nei. Når en religiøs person diskuterer et emne som ikke har noen sammenheng med religion, vil han ikke si "Gud kan ikke motbevises" med mindre han ønsker å virke mentalt fraværende.

Personlig synes jeg det er feil å gå på person i stedet for sak uansett jeg da. Men her viser du jo at du er uenig. Kanskje du er nettopp en av målgruppen til denne posten?

Å ikke respektere meninger som er irrelevante med religion hos et menneske, fordi det mennesket er religiøst, ser jeg på som forkastelig.

Hva i all verden snakker du om?

Vanskelig å forstå? :) Les det jeg skrev en gang til. Å forkaste alle meningene til en person fordi denne personen er religiøs er like forkastelig som å forkaste alle meningene til en person fordi personen syns Volvo er en bedre bil en Toyota.

En annen ting er å gå totalt "off topic" i tråder om et religiøst emne med å diskutere hvor horribelt religion er. F. eks. om noen hadde startet en tråd som problemer rundt arvesynden for troende, kan du banne på at det hadde tatt ca en time før tråden var fyllt med innlegg om hvor mye fryktelig religion har stått for gjennom tidene, samt en lang liste av logiske feil innen kristendommen.

Det er naturlig, da arvesynden i seg selv er ulogisk og latterlig.

Så du er i målgruppen ja. Å angripe religion generelt i en tråd om f. eks. arvesynd er like latterlig som å angripe Microsoft generelt i en tråd om XBox eller å angripe Apple generelt i en tråd om iPhone.

Dette går forøvrig begge veier. Jeg mener også det er forkastelig for religiøse å misjonere i tråder som ikke har misjonering som emne.

Det er ikke misjonering å diskutere. Dette er et diskusjonsforum. Hvis de kristne vil ha et eget forum der de slikker hverandre opp etter ryggen og ateistene ikke får si noe, får de lage sitt eget.

Men det er likevell mange som misjonerer her inne.

Forøvrig mener jeg at misjonering ikke hører hjemme i en saklig debatt. Og det går begge veier. Misjonering for ateisme som enkelte her inne er så glad i, er like ille som misjonering for religion.

Det finnes ingen "misjonering for ateisme", med mindre du anser det å bruke rasjonelle, faktabaserte argumenter som "misjonering".

Det er mange her inne som "misjonerer innen ateisme". Forøvrig finnes det heller ingen ateisme. Ateist er noe man er, ikke noe man følger, men det er mange her som ikke har forstått det.

 

Det finnes ingen "misjonering for ateisme", med mindre du anser det å bruke rasjonelle, faktabaserte argumenter som "misjonering".

Jeg tror noe av det han mener er at det er mennesker på begge sider av diverse diskusjoner som dessverre ikke evner å komme med rasjonelle, faktabaserte argumenter, uavhengig av om de er for eller mot kristendom. I tillegg hjelper det ikke så mye at argumentene er rasjonelle og faktabaserte dersom de ikke er relevante for diskusjonen som pågår.

Akkurat :)

Lenke til kommentar
jeg tror ikke at ekte ateister noen gang kan bli kristene, da det krever at de kaster fra seg all fornuft, og av en eller annen grunn pluttselig ikke trenger beviser lengre.

 

så alle som sier de har vært ateister for å så bli "born Again" har aldri vært ekte ateister, de har bare hvert tvilere, eller mistet motet med sin religion.

 

jeg tror at det er mange ateister som egentli er tvilere, uansett hvor mye de sier de har imot relion. Tror de egentlig ikke har så mye mot Gud og andre guder, men følger bølgen for f.eks. ikke bli "hengt ut". men det er va JEG tror.

Endret av mathiaslu
Lenke til kommentar
jeg tror at det er mange ateister som egentli er tvilere, uansett hvor mye de sier de har imot relion. Tror de egentlig ikke har så mye mot Gud og andre guder, men følger bølgen for f.eks. ikke bli "hengt ut". men det er va JEG tror.

 

Er det rart at folk "henger" deg ut når du tror på denne utdatterte myten syntes du? Det meste av boken har de fleste kristne allerede forkastet fordi det ikke passer og det resterende tolker dere ihjel? Neitakksann, jeg tviler ikke. Ikke det grann. Det rare er at til mer jeg leser om religion og natur vitenskap til mer ser jeg hvor mye religion feiler å forklare og hvor mye naturvitenskap evner å forklare. Så jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne at noen KAN bruke det som står i bibelen som "rettesnor" , for det er så til de grader utdattert, ja direkte feil, for folk som lever i dag at jeg faktisk har den største forståelse for at folk tolker den boka ihjel og kaster alt de ikke kan bruke.... Så er det noen som vakler må det være de troende, som ser at mer og mer av dogmene de så gjerne skal holde på for enhver pris blir tilbakevist på det ene etter det andre feltet. Men du har rett i uthengingens "teorien" din da, den skal du ha :) For er det så rart at folk ser på de religiøses dogmer, med alt det vi i dag vet om hvordan tingene egentlig henger sammen, med annet enn skepsis og vantro? Det eneste dere har igjen snart er dogmen om at du må ikke tvile for da kommer du ikke til himmelen. Vel, lykke til sier jeg! Vil du lulle deg inn i en løgn for å klare livet skal ikke jeg hindre deg. Ihvertfall ikke sålange du klarer å holde det for deg selv....

 

Men jeg er så nærme en ren 7.er ateist det går an å komme, så jeg tviler IKKE! :D

Lenke til kommentar

Du har missforstått mathiaslu. Vi er ikke ateister fordi vi ikke liker gud. Da hadde vi vært teister som tror, men som har noe imot dem. Vi tror ikke enkelt og greit fordi det ikke er noen grunn for å tro lengre. Hvis vi nå snakker om ateistene på dette forumet, så er det ingen av oss som er liksom-ateister som egentlig sitter på gjerdet og ikke har bestemt seg enda. Alle ateistene jeg har "møtt" på diskusjon.no er det med god grunn, og de har kommet frem til det selv over tid. Før dette har de kanskje ikke tenkt særlig på det, eller vært agnostikere, kanskje til og med religiøse. Jeg vet også om mange som var religiøse, eller som ikke hadde tenkt over det, men fortsatt kalte seg kristen. Da de ble eldre, begynte de å stille spørsmål osv. for å vinne ut av "hva de var", og da endte de opp med å bli ateister.

 

Jeg må allikevel innrømme at hvis vi ser utenfor dette forumets rammer, så er det nok en del som er det som i denne tråden blir omtalt som "dårlig forkledde ateister", selv om det egentlig er dårlig forkledde troende som er riktig. De har enkelt og greit ikke tatt et seriøst, bevisst valg. Jeg har for eksempel også hørt om mange som, når de var mindre, var veldig sånn "jeg hater gud og kristendommen, og jeg hater religion", uten at de vet hvorfor, og uten at de er selvutnevnte ateister, de vet gjerne ikke engang hva en ateist er. Senere har disse blitt religiøse. Hvorfor de ble religiøse, er noe jeg ikke forstår fullt, men det er n ok så enkelt at de har blitt påvirket i den retningen, eller liker å tro fordi det gir dem komfort, og derfor har lettere for å godta totalt bunnløse påstander, fordi det gir dem noe positivt etter døden. Men uvitenhet, altså at de ikke har satt seg inn i rasjonell, logisk og kritisk tenking har nok også hatt en finger med i spillet.

 

Jeg ser forresten også at det er mange som blir eller er religiøse, fordi dem frykter å dø. Bare se på forumet, her har jeg lest mange poster fra brukere som virkelig er redd, og til og med har begynt å grine av bare å tenke at de ikke kommer til å leve evig. Det er klart det er lettere å godta religion da!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...