Gå til innhold

Glem Nokia N96


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg trodde et av hovedargumentene for N96 var DVB-H, jeg. Imponerende spesifikasjoner, men hva skal man med DivX? Gi meg heller h.264 og/eller Xvid. Optisk utgang og 5.1 lyd? Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til hvor nødvendig det er. Samtidig hadde optisk zoom vært mye morsommere på et kamera enn 8 Mpx, ihvertfall om man har lyst til å leke seg litt med fotograferingen.

 

Hva er forskjell på Xvid og DivX? Jeg har ikke svaret, så håper du har det. Hehe

Lenke til kommentar
Jeg trodde et av hovedargumentene for N96 var DVB-H, jeg. Imponerende spesifikasjoner, men hva skal man med DivX? Gi meg heller h.264 og/eller Xvid. Optisk utgang og 5.1 lyd? Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til hvor nødvendig det er. Samtidig hadde optisk zoom vært mye morsommere på et kamera enn 8 Mpx, ihvertfall om man har lyst til å leke seg litt med fotograferingen.

 

Hva er forskjell på Xvid og DivX? Jeg har ikke svaret, så håper du har det. Hehe

 

Er det ikke samma med det her da? hadde det vært WM så hadde jeg bare brukt Core Player og kjørt alt, for dere som fortsatt sitter med Symbian så er det bare å konvertere med Smartmovie.

Lenke til kommentar
Er du sikker på at bildebrikken er mindre?

Nei, men forskjellen i brennvidde hinter om det. Det kan selvsagt være at optikken i Samsungs kameramodul har en aning mer vidvinkel enn optikken i SE sin.

 

Ryktene sier at det er samme kamerabrikke aom på C905. Det er visst Samsung som produserer den for Sony Ericsson.

Ok, da tok jeg feil. Da får man en liten aning videre kameravinkel med Samsung 8510 enn med SE c905

 

Kringlyd?

Kringlyd er etter min mening ett av de mest velklingende og beskrivende nynorske ordene.

 

8 mp er naturligvis litt overkill. Men det jeg ikke kan forstå meg på, er at de lanserer sånne kameramobiler uten xenon-blits.

Det har bare noe å si de gangene man bør bruke blits/lys. F.eks er har det ingen hensikt å bruke på landskapsbilder eller bilder av personer eller andre ting som er mer enn 3 meter unna, eller ting som er nærmere enn ca 0,5-1 meter. Hvis det er nok lys på det man skal ta bilde av så lønner det seg å slå av blitsen for å unngå harde reflekser og stygge kantskygger.

Lenke til kommentar
Jeg trodde et av hovedargumentene for N96 var DVB-H, jeg. Imponerende spesifikasjoner, men hva skal man med DivX? Gi meg heller h.264 og/eller Xvid. Optisk utgang og 5.1 lyd? Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til hvor nødvendig det er. Samtidig hadde optisk zoom vært mye morsommere på et kamera enn 8 Mpx, ihvertfall om man har lyst til å leke seg litt med fotograferingen.

 

Hva er forskjell på Xvid og DivX? Jeg har ikke svaret, så håper du har det. Hehe

 

Er det ikke samma med det her da? hadde det vært WM så hadde jeg bare brukt Core Player og kjørt alt, for dere som fortsatt sitter med Symbian så er det bare å konvertere med Smartmovie.

 

CorePlayer fåes også til Symbian :)

Lenke til kommentar
Jeg trodde et av hovedargumentene for N96 var DVB-H, jeg. Imponerende spesifikasjoner, men hva skal man med DivX? Gi meg heller h.264 og/eller Xvid. Optisk utgang og 5.1 lyd? Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til hvor nødvendig det er. Samtidig hadde optisk zoom vært mye morsommere på et kamera enn 8 Mpx, ihvertfall om man har lyst til å leke seg litt med fotograferingen.

 

Hva er forskjell på Xvid og DivX? Jeg har ikke svaret, så håper du har det. Hehe

 

Er det ikke samma med det her da? hadde det vært WM så hadde jeg bare brukt Core Player og kjørt alt, for dere som fortsatt sitter med Symbian så er det bare å konvertere med Smartmovie.

 

CorePlayer fåes også til Symbian :)

 

Gjorde ikke det når jeg hadde N80'n min :p noe som btw var mitt største bommkjøp :p

Lenke til kommentar

Kan noen (helst noen i redaksjonen) forklare meg hva som er så mye bedre med denne sammenlignet med N96? Hva gjør denne bedre? 8MP kamera ser jeg på som en ulempe til det motsatte er bevist, altså at 8mp gir bedre bilder enn 5mp. 5.1 kringlyd er jo bare helt idiotisk. Er det bare jeg som ser det ironiske med å koble mobilen til 40" LCD-TVen for å se film i 320x240 med kringlyd? Det er jo helt latterlig og fullstendig unødvendig. Når oppløsningen nærmer seg 720p så kan vi begynne å snakke om 5.1 men når vi ikke en gang er oppe i VGA blir det bare tragisk.

 

Bortsett fra det har den ingenting N96 ikke har, og N96 har i tillegg mobilTV.

Endret av Symbian_Pro
Lenke til kommentar
8 mp er naturligvis litt overkill. Men det jeg ikke kan forstå meg på, er at de lanserer sånne kameramobiler uten xenon-blits.

Det har bare noe å si de gangene man bør bruke blits/lys. F.eks er har det ingen hensikt å bruke på landskapsbilder eller bilder av personer eller andre ting som er mer enn 3 meter unna, eller ting som er nærmere enn ca 0,5-1 meter. Hvis det er nok lys på det man skal ta bilde av så lønner det seg å slå av blitsen for å unngå harde reflekser og stygge kantskygger.

 

Det er jeg jo klar over :)

Men hvor mange av oss bruker ikke mobilen til fest-mobil? I ofte dunkle belysninger (i alle fall ikke godt nok belyst til at de små mobillinsene klarer å lage gode bilder av det), hvor man ofte tar bilder på akkurat et par meters avstand.

 

Min erfaring er at de aller fleste mobiler tar dårlige innendørsbilder pga mangel på lys. Men akkurat de få modellene med xenon-blits gjør det bedre... :)

Lenke til kommentar

Hehe, "stolpeheis" ... Hva skjedde med "rullefelt"? Er slikt som fører til at man ikke orker å ha norsk OS. Når oversettelser høres sinnsyke ut når man oversetter andre veien igjen. Stolpeheis høres jo mer ut som et sexleketøy.

 

Uansett en kubbe av en telefon. Spesielt pen var den heller ikke. Jeg spår at kameraet i den ikke vil ta bilder som er særlig bedre enn de N95, N82, Viewty osv. tar.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar
Jeg trodde et av hovedargumentene for N96 var DVB-H, jeg. Imponerende spesifikasjoner, men hva skal man med DivX? Gi meg heller h.264 og/eller Xvid. Optisk utgang og 5.1 lyd? Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til hvor nødvendig det er. Samtidig hadde optisk zoom vært mye morsommere på et kamera enn 8 Mpx, ihvertfall om man har lyst til å leke seg litt med fotograferingen.

 

Hva er forskjell på Xvid og DivX? Jeg har ikke svaret, så håper du har det. Hehe

For deg og meg of de fleste andre: Xvid er åpent, gratis og gir i manges øyne bedre kvalitet ved samme bitrate, i tillegg til at det er en mye mer utbredt kodek på nettet. For videoenkodingsnerder: for mer utdypende svar kan du spørre på Doom9.org eller laste ned spesifikasjoner fra xvid.org. De benytter beslektede implementasjoner av MPEG4 part 2.

Endret av Olaaaaa
Lenke til kommentar

Jeg synes denne telefonen setter N96 i et godt lys, jeg.. ;) Greit at det er agurktider nå, og vinklingen mot N96 var sikkert bare for å provosere.. men jeg synes i allefall ikke den der mobilen så noe fristende ut! Javel, den har 8 mp kamera - hva så? Hvis den ikke har blits, nytter jo det fint lite.. N96 har vel blits med 2 lamper, og 5 mp - utrolig lovende i forhold til bildekvalitet! :D

Endret av Porcelina
Lenke til kommentar
Det har bare noe å si de gangene man bør bruke blits/lys. F.eks er har det ingen hensikt å bruke på landskapsbilder eller bilder av personer eller andre ting som er mer enn 3 meter unna, eller ting som er nærmere enn ca 0,5-1 meter. Hvis det er nok lys på det man skal ta bilde av så lønner det seg å slå av blitsen for å unngå harde reflekser og stygge kantskygger.

Joda, når det først er dårlig lys blir en LED litt lite, og da skrur folk gjerne på nattmodus, som gir lav lukker og uskarpe bilder om man ikke holder telefonen helt i ro. Jeg er forøvrig enig med at det blir for dumt å gå ut med et 8mpx mobilkamera og utstyre det med en ussel led-lampe.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...