Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg driver og skal sette opp full backup/image av arbeidsstasjonene på jobben (6 PCer), og lurer litt på hvilke programmer som er greie.

 

Det er tenkt å koble en ekstern HDD til hver PC, og ta backupene ut på disse.

 

Ser litt på Norton Save & Restore 2.0, er det noen som har erfaringer med den? Muligheten til å ta incremental backup er nyttig.

 

Mvh

Øystein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjennoppretningskopier av maskinene, samt mulighet for å hente tilbake visse slettede filer ved en oops.

 

NS&R2 kan såvidt jeg vet automatisere backupene, hvis den er det jeg tror (en omdøping av Symantecs gamle backup for workstations).

 

Har ikke plass på dagens filserver til 1tb med diskimages, den er full av alle andre backupene, og det er relativt billig med en ekstern HDD som dekker nok til hver maskin. Ser på å handle inn en NAS, men den blir også å bruke for andre backups og slikt.

 

Øystein

Lenke til kommentar

Jo, eksterne harddisker er billig. Men tror ikke det vil bli så ekstremt mye dyrere med en sentralisert løsning. 1 TB i dag er jo ingenting. Trenger en server med 2x500gb disker, evt 4 for raid.

 

En annen ting du bør tenke på er hvordan vil mulighetene for utvidelse (flere enheter å ta backup av) være i fremtiden. En sentralisert løsning kan nok da fort bli billigere. En annen ting er administrasjon av løsningen. Når du har eksterne disker så har du med en gang "mistet" kontroll over hva brukerne gjør med disse. Kanskje begynner de å lagre informasjon som ikke skal på diskere, eller kanskje de til og med finner på å koble de fra eller flytte på de. En slik løsning vil i mine øyne føre til mer arbeid (og derav også større kostnader) enn hva man ønsker.

 

Et annet aspekt er tyveri/brann. I et slik tilfelle vil nok vedkommende ta med seg både stasjonære PCen samt disken. Eller ved brann så vil nok både stasjonær og disk brenne opp. I slike tilfeller er alt mistet. Veien til skifteretten er av kort...

 

Vil anbefale deg å sentralisere backupløsningen din, samt å flytte de viktigste data ut av huset.

Lenke til kommentar
*snip*

 

nå når maskinene har kræsjet skal du hente ut et image fra harddisken på maskinen? vil påstå en sentralisert løsning er best.

 

Er ikke så altfor mye forskjell å hente et image ut fra en ekstern HDD via USB enn å hente den fra et nettverkserver, vil jeg påstå. Uansett gjelder det bare 6 PCer. Vi har ikke store planer om å ekspandere i nær fremtid.

Lenke til kommentar
Et annet aspekt er tyveri/brann. I et slik tilfelle vil nok vedkommende ta med seg både stasjonære PCen samt disken. Eller ved brann så vil nok både stasjonær og disk brenne opp. I slike tilfeller er alt mistet. Veien til skifteretten er av kort...

 

Vil anbefale deg å sentralisere backupløsningen din, samt å flytte de viktigste data ut av huset.

 

De viktige dataene taes ut av huset allerede (kildekode, epost, mm). Dette her er kun for å lette arbeidet med å gjenskape en arbeidsstasjon ved et maskin/OS-havari.

 

Øystein

Lenke til kommentar
De viktige dataene taes ut av huset allerede (kildekode, epost, mm). Dette her er kun for å lette arbeidet med å gjenskape en arbeidsstasjon ved et maskin/OS-havari.

 

Øystein

Dermed er det kost/nytte som gjelder, ikke mest mulig fancy løsning. Slik jeg forstår det er dette et arbeidsbesparende verktøy for IT-avdelingen, ikke primært en backup. Dermed må det være mer hensiktsmessig å bruke bittelitt penger på en disk enn å skyte med de store kanonene. Vi snakker tross alt om en liten bedrift med et sannsynligvis lite budsjett, ikke staten & co her.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei! Ville bare komme med et lite tips!

Visst du lager et vbs/batch som tar backup-en for deg på en enkel måte. Det skal ikke være noe problem å ta backup via slike script, da slipper du også utgiftene for kostbar programvare. Eneste som er viktig her da, blir nå at dine ansatte/kollegaer lagrer dokumenter på samme mappe(er).

 

ComputerPerformance

 

På ComputerPerformance finner du mye om VBS, prøv gjerne dette ut.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Om du ikke er bekymret for å bruke littegrann penger, og allerede har en eksisterende tape backup løsning med Backup Exec på servern. Så har Symantec/Veritas også en "Desktop and Laptop option" til sin Backup Exec software. Brukte denne for noen år siden, og allerede da fungerte den utmerket.

Admin kan definere alt, det kan settes opp slik at brukerne selv kan ta backups, i tillegg eller uten admin schedules. Brukerne kan selv restore filer, (om tillatt). Det er en liten agent som installeres på hver pc, og det blir integrert i backup exec på servern, slik at det er enkelt for admin å holde oversikt med de enkelte maskiner.

 

Edit: hmm, ser ut som jeg kanskje er blit litt utdatert ;) Sjekk ut den her http://www.symantec.com/business/backup-ex...desktop-edition

Recover complete Windows desktops or laptops in minutes to same hardware, dissimilar hardware or virtual environments with the Restore Anyware technology

Kan vel ikke bli stort bedre enn det der ?

Endret av Fungus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...