Gå til innhold

Test: Asus Eee PC 901


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si meg enig med Del her, og syns det er meget snodig at Asus har slengt inn disse nettverkskontrollerne.

 

Noen som vet navnet på det trådbaserte nettverket. Selv tror jeg aldri jeg har opplevd et slikt som ikke har vært støttet ut av boksen i linux. (Mulig jeg var borti en sær onboard SiS-kontroller for mange år siden som trengte en patch for å fungere tilfredstillende, men driveren var i hvertfall fri).

 

En ting som er kjipt med dette, er at jeg pleier å kjøre netinstall av linux. Og da er jeg jo avhengig av at nettet funker fra første stund - kan ikke styre med tredjeparts drivere da.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Noen som vet navnet på det trådbaserte nettverket.
Ralink rt2700e

 

Må nesten føye til (i tilfelle det forsvant litt) at begge nok blir godt støttet om noe tid, slik at problemet er forbigående. Begge har såvidt jeg vet åpne specs, og drivere som det jobbes med. Den nye ralink rt2x00 driveren er en del av kjerna og får ukentlig nye commits. Atheros har ansatt egen person heltid for å få driverne i orden, og på trådnett bør dette være nesten trivielt (uten at jeg har sjekket opp den).

Endret av Del
Lenke til kommentar
Må si meg enig med Del her, og syns det er meget snodig at Asus har slengt inn disse nettverkskontrollerne.

 

Noen som vet navnet på det trådbaserte nettverket. Selv tror jeg aldri jeg har opplevd et slikt som ikke har vært støttet ut av boksen i linux. (Mulig jeg var borti en sær onboard SiS-kontroller for mange år siden som trengte en patch for å fungere tilfredstillende, men driveren var i hvertfall fri).

 

En ting som er kjipt med dette, er at jeg pleier å kjøre netinstall av linux. Og da er jeg jo avhengig av at nettet funker fra første stund - kan ikke styre med tredjeparts drivere da.

 

 

Er vel egentlig ikke noe snodig med netverkkontrollerene.. :) De er fullt støttet i OSet som følger med EEepcen og det er vel også målet til asus.

 

Istenden for å klage over at Asus ( og Acer) ikke har valgt ubuntu så får man se positivt på det. PGA Eeepc har Xandros fått mulighet til å expandere noe voldsomt samt å ansette flere folk ( mener å ha lest at de har 4-5 doblet staben pga eeepc prosjektet) som igjen betyr at du får firmaer som utvikler og distribuerer linux på høyt nivå.

Selv om jeg egentlig er mest fan av XP selv synes jeg det er bra at det kommer løsninger som kan konkurerer med windows. Noe som igjen betyr at MS er nødt til å være creative. Så får det heller være at "min" eller "din" favoritt ( ubuntu, eller hva man måtte foretrekke) blir valgt. Uansett så anntar jeg at det er en grunn til at asus har valgt Xandros, mens Acer har valgt en annen produsent ( husker ikke navnet i farten) og at ingen av dem har valgt ubuntu

 

Skal vel også nevnes at jeg mistenker at MSI aldri klarer å levere Wind i store kvanta. Så jeg holder en knapp på Asus og Acer når det kommer til dette segmentet.

Endret av Sorce
Lenke til kommentar
Istenden for å klage over at Asus ( og Acer) ikke har valgt ubuntu så får man se positivt på det.
Jeg tror du misforstår. Ubuntu var kun et eksempel, problemet rammer alle distribusjoner. Xandros-versjonen til eeepc er også et ekstremt dårlig valg av distro, jamfør Knut sin kommentar om at det er veldig begrenset i forhold til en vanlig distro, hvilket understreker viktigheten av å enkelt kunne velge annen distro.

 

Hvis staben til Debian, Canonical, Red Hat, Novell eller Mandriva hadde økt hadde jeg nok vært mye mer positiv, jeg kan ikke huske at Xandros har bidratt med en dritt, virker på meg som om de bare prøver å melke penger ut av Debian (hvilket er helt greit, men altså ikke betyr stort for GNU/Linux).

Lenke til kommentar

DivX? Hva er det for noe? :roll:

Har bare hørt om DIVX her på hardware.no jeg. DivX? Neeeei.

 

Testen var like utfyllende som PC'en. Hvilken skjermstyrke hadde dere under batteritesten? Hvor lenge holder batteriet ved internettbruk? Hvor lenge holder batteriet ved skriving? Hvorfor brukes SSD istedenfor f.eks SDHC? Og hvorfor sa dere ingenting om den generelle ytelsen istedenfor de ubrukelige ytelsestestene? Dere burde sagt noe om hvordan PC'en reagerer, hvor lang tid det tar å starte firefox, om flash-spill flyter greit, om man kan spille høykvalitets film, ikke hvor mange sekunder PC'en bruker på "Mol Dyn"-testen i Sciencemark.

 

Håpløst.

Lenke til kommentar

Det er vel egentlig ikke noe stort problem om de skulle ha litt ukurante nettverkskontrollere. Det er utrolig mye hype rundt disse Eee-PCene nå, "alle" skal ha dem, noe som i seg selv vil ha en veldig stimulerende effekt på utviklingen av drivere i open source-sfæren. Så det er nok bare et spørsmål om tid, og ikke så mye tid heller, før alle mainstream Linux-distroer støtter nettverkskontrollerne (og alt annet som befinner seg på en Eee). Noe som helst annet ville vært kjempeflaut for Linux-sfæren. Problem solved.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Ser testerne ser negativt på at lagringen er splittet opp i 2 moduler. Grunnen til dette er at disken på 4GB er av høyere kvalitet, tåler mer trafikk og har raskere overføringshastigheter enn den sekundære på 8/16 GB.

 

Asus har gjort dette for å få PCen billigst mulig, for dere har vel sett hvor høy pris det er på flashdiskene jo høyere lagringsplass de har?

 

Hadde PCen hatt en "høykvalitets"-disk på 20GB, så hadde PCen kostet mye, mye mer.

Endret av Redusert
Lenke til kommentar
Testen var like utfyllende som PC'en. Hvilken skjermstyrke hadde dere under batteritesten? Hvor lenge holder batteriet ved internettbruk? Hvor lenge holder batteriet ved skriving? Hvorfor brukes SSD istedenfor f.eks SDHC? Og hvorfor sa dere ingenting om den generelle ytelsen istedenfor de ubrukelige ytelsestestene? Dere burde sagt noe om hvordan PC'en reagerer, hvor lang tid det tar å starte firefox, om flash-spill flyter greit, om man kan spille høykvalitets film, ikke hvor mange sekunder PC'en bruker på "Mol Dyn"-testen i Sciencemark.
Veldig enig. :)
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg klarer og drive GTA SA og Photoshoppe lette bilder..

Men det mye problemer med at de har delt HD'n opp i to deler..

Hvis det er mye problemer med det, ja, da har du kjøpt feil maskin.

 

Venter spent på test av Acer One.

Er litt skeptisk til hvit, som har en tendens til å bli gulaktig over tid. Samtidig er ikke en blå laptop å se i drømmene mine heller.

 

Pr. nå heller jeg mot en Eee 901

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
Jeg er klar for en 901 jeg... har sett på de andre også, har faktisk også vurdert 904, men jeg kjøper nok 901 når den kommer i salg i butikkene!

 

Og når blir så 901 tilgjenelig i Norske butikker?

 

Dette lurer jeg og veldig på..

 

Asus 901 blir tilgjengelig i Norske butikker rundt om 27. September - 1. Oktober

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...