Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvordan rust pusse og lakere for best holdbarhet


Anbefalte innlegg

heisan.

I disse sommar dagar og ferien min nermer seg så har jeg planer om og pusse rust på volvoen min. I denne sammenheng så trenger jeg noen tips til hvor godt jeg skal pusse og med hvor grovt pappir (skal sandblåse det verste).

For at sparkel, grunning, lakken skal henge best mulig.

Jeg ser også på mulighete for og lakke hele bilen med rulle eller med lakksprøyte jeg har liggenes. Sendere den ikke på lakkverksted det fortjener ikke bilen på sine gamle dagen :p

 

SÅ noen tips og råd kunne jeg treng;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sandblåsing er helt klart det beste som finnes for å fjerne rust

Så sandblås alle flekkene dine og ikke bare de største

Du trenger heller ikke noen punktblåser dersom du allerede har tilgang på en vanlig sandblåser, en punktblåser gjør normalt en dårligere jobb enn en vanlig sandblåser

 

Du finne heller ikke noe bedre underlag for grunning eller sparkling en det du får etter sandblåsing

Det eneste som kan vær lurt er å pusse litt i obergangene mellom rent stål og lakken før grunning eller sparkling

 

Vil også anbefale deg å satse på Møbelsand i stedet for Stargitt

Stargitten er sort i farge, og en del grovere enn møbelsand som er kvit i farge

Stargitt er mere beregnet for båter, plattformer og større redskaper

Møbelsanden griser heller ikke så mye og renser stålet bedre en den grovere stargitt sanden

 

Dersom du har tenkt å legge på malingen på egenhånd og ikke har noen serlig peiling eller en skikkelig plass å stå å lakkere så hadde jeg bare rullemalt den

Har faktisk rullemalt en del biler opp igjennom, dersom du bruker riktig rulle og blander lakken riktig så blir det faktisk helt greit nok på en gammel bil

Lenke til kommentar
Vil også anbefale deg å satse på Møbelsand i stedet for Stargitt

Stargitten er sort i farge, og en del grovere enn møbelsand som er kvit i farge

Stargitt er mere beregnet for båter, plattformer og større redskaper

Møbelsanden griser heller ikke så mye og renser stålet bedre en den grovere stargitt sanden

Fungerer aluminiumssilikat eller blåsesand fra Biltema bra?
Lenke til kommentar

Fungerer aluminiumssilikat eller blåsesand fra Biltema bra?

 

Joda fungerer fint det, eneste er at det er noe dyrere en møbelsanden, men det funker helt greit

Jo finere sanden er jo bedre rengjør den for rust, men flaten som er sandblåst blir ikke rivt så mye opp og du får en glattere overflate

Jo grovere sanden er jo dårlige rengjør den for rust, men flaten som blir sandblåst blir

rivt opp en del mere og det sandblåste stålet blir mere ru og får en grovere overflate

 

Grunnen til at det blir brukt stargitt eller annen grov sand er der det er viktigst med god vedheft for grunning og lakk, på for eksempel platformer, båter, landbruksredskaper og lastebilutstyr

Lenke til kommentar

Rullemaling kan faktisk bli rimelig bra, søk på "50$ paint job" på Vwvortex.com - der får du en bra innføring. :) Sprøyte blir jo bedre, men dette krever litt mer utstyr og kunnskap.

 

Skal du sprøytelakkere bør du ha:

 

- Vannavskiller

- Kompressor (minimum 25l, men egentlig er det: jo større jo bedre)

- Trykkregulator

- Sprøyte (finnes mye forskjellig, men skal du ha billige greie sprøyter anbefaler jeg Clas Ohlson - men har du råd ville jeg gått for DevilBiss- eller Sata-sprøyte)

- Lakk (lettest å lakkere med 2K-lakk, synes jeg)

 

I tillegg må du ha diverse sparkel, pussepapir etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...