Gå til innhold

Hvorfor støyer SB-800 blitzen?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en Nikon D300 med en SB-800 blitz, men synes den tradisjonelle "oppladnindslyden" er veldig slitsom på denne blitzen.

 

Jeg har tidligere hatt et Canon kamera og en Speedlite 580 EX II blitz, og denne hadde ikke noen slik lyd i det hele tatt...

 

Hvordan klarer Canon å få til dette når Nikon tydeligvis ikke forstår ergonomi hva gjelder lyd, eller klarer å få til det samme...?

 

Kan det være at den nye SB-900 blir bedre på dette området?

Endret av martinz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Speedlite 580EX hadde også den lyden, men den ble fjernet i II. Det var visst noe slikt som at "they switched the voltage boost oscillator to an ultrasonic frequence" (jeg aner ikke hva "voltage boost oscvillator" er på norsk). Det er altså ganske nylig at de gjorde denne forandringen, så det er jo mulig at det samme skjer med SB900.

 

Det er forresten ikke alle som er fornøyd med denne endringen. Den kan være høyst nyttig for å avgjøre når batteriene bør byttes, forresten.

Lenke til kommentar

Lyden kommer fra transformatoren som lager 300+ V fra 1,2-1,5 V batterier. Den høye spenningen er nødvendig for å få fyr på xenongassen i blitsen. Som nevnt er den lyden veldig kjekk for å høre hvor lang tid blitsen trenger for å lade seg opp på nytt, og dermed avgjøre tilstanden til batteriene. Vet ikke om den nye SB-900 er "bedre".

Lenke til kommentar
Speedlite 580EX hadde også den lyden, men den ble fjernet i II. Det var visst noe slikt som at "they switched the voltage boost oscillator to an ultrasonic frequence" (jeg aner ikke hva "voltage boost oscvillator" er på norsk).
Man har egentlig ikke noen gode norske uttrykk for det. Som oftest sier man boost-omformer eller step-up-omformer.
Lenke til kommentar

Jeg gikk fra en eldgammel blits til '800 og ble også overraska over alt bråket. Men jeg har etter hvert funnet ut at det er bra å ha siden man kan høre når blitsen er klar når man fyrer den av trådløst.

 

Hva er det egentlig som gjør at det er forskjeller i volumet blitser imellom? Dreier det seg om komponentene inne i dem, eller er det bare hvordan skallet rundt er bygd opp?

Lenke til kommentar
Hva er det egentlig som gjør at det er forskjeller i volumet blitser imellom? Dreier det seg om komponentene inne i dem, eller er det bare hvordan skallet rundt er bygd opp?
Lydisolering kan nok ha litt med det å gjøre, men mye har rett og slett med frekvensen som kraftelektronikken jobber på. Med andre ord: lydvolumet er nok mye det samme, men hvis du bare hiver svitsjefrekvensen over ca. 20 kHz så klarer ikke det menneskelige øre å oppfatte lyden.

 

Kjapp forklaring: inni blitsen sitter det jeg tidligere omtalte som en step-up-omformer. Det er egentlig bare en enkel transistorkrets som tar likespenningen fra batteriene, omformer til en høyfrekvent firkantpuls og mater den inn på en spole eller en enkel transformator (det finnes mange forskjellige kretsoppbygninger som i bunn og grunn gjør samme jobb). Spolen transformerer opp spenningen og lader opp en kondensator som ligger på utgangen.

 

Høy frekvens på firkantpulsen er bra på flere måter. Det gjør at lyden faller utenfor vårt hørbare område, og man kan lage de magnetiske komponentene (spole/trafo) mindre og lettere. Ulempen er at man får høyere elektriske tap i selve transistorkretsen. Så det blir en avveining fra designernes side hva man skal prioritere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...