Gå til innhold

Kampsport som trening.


Anbefalte innlegg

Jeg ble overrasket over hvor hard kickbox-treningene er. Trodde det var litt som tradisjonelle kampsporter, men etter min erfaring er det et helt annet nivå på kickboxing. Jeg har drevet med fotball og slikt tidligere, men det kommer ikke i nærheten engang av intensiteten på en kickboxing-time. Dessuten blir du mye mer gjennomtrent. Kondisjon, styrke, fleksibilitet, mykhet, hurtighet, reaksjonsevne, kroppbeherskelse og en mye hardere og herdet kropp er noen av tingene det er fokusert på. Jeg har ikke disiplin til å trene så hardt på egen hånd, så det er av liten interesse å kaste vekk treningene på alt for mye "skyggeboksing" som de tradisjonelle kampsportene (som taekwondo og karate) fokuserer mye på.

 

Men kickboxing er jo en sport, men karate og TKD osv, er jo selvforsvar. Vi lærer F.eks tekniker mot knivangrep, flere motstandere på engang osv.

 

Hvis du ser noen med kniv, løp. Ferdig med den saken.

 

Karate mangler den samme mengden kamper/sparringen som kickboxing har. Du blir ikke vant til at folk slår, sparker og bruker skitne triks mot deg hvis du ikke har en stor mengde sparring. Du kan kunne så mange teknikker du bare vil uten at det nytter i en konfrontasjon så lenge du ikke er vant til å få en på tryne uten å miste fatningen, og instinktivt vite hva du skal gjøre for å komme i en posisjon hvor du kan angripe tilbake.

 

Og hvis du møter flere motstandere på en gang er det en ting som funker. Begynn i en ende og slå en etter en med overraskende eksplosivitet. Eller løp.

 

Jeg sier ikke at karate ikke funker, men for meg er det uinteressant å lære en kampsport der du ikke til stadighet må forsvare deg mot slag mot hodet, som er det angrepet det er mest sannsynlig at du møter på i en slåsskamp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bruker ikke skitne triks i kickboxing, bare godkjente sportsteknikker - det er i karate du lærer de skitne triksene*. Vel og merke hvis du kommer til en bra klubb som ikke bare driver med sportskarate. Men er helt enig i at du må trene med en intensitet og kontakt på høyde med kickboxing.

 

* Spark og slag mellom beina, spark mot knærne (særdeles effektivt med sko på beina) mm.

Lenke til kommentar
Jeg ble overrasket over hvor hard kickbox-treningene er. Trodde det var litt som tradisjonelle kampsporter, men etter min erfaring er det et helt annet nivå på kickboxing. Jeg har drevet med fotball og slikt tidligere, men det kommer ikke i nærheten engang av intensiteten på en kickboxing-time. Dessuten blir du mye mer gjennomtrent. Kondisjon, styrke, fleksibilitet, mykhet, hurtighet, reaksjonsevne, kroppbeherskelse og en mye hardere og herdet kropp er noen av tingene det er fokusert på. Jeg har ikke disiplin til å trene så hardt på egen hånd, så det er av liten interesse å kaste vekk treningene på alt for mye "skyggeboksing" som de tradisjonelle kampsportene (som taekwondo og karate) fokuserer mye på.

 

Men kickboxing er jo en sport, men karate og TKD osv, er jo selvforsvar. Vi lærer F.eks tekniker mot knivangrep, flere motstandere på engang osv.

 

Hvis du ser noen med kniv, løp. Ferdig med den saken.

 

Karate mangler den samme mengden kamper/sparringen som kickboxing har. Du blir ikke vant til at folk slår, sparker og bruker skitne triks mot deg hvis du ikke har en stor mengde sparring. Du kan kunne så mange teknikker du bare vil uten at det nytter i en konfrontasjon så lenge du ikke er vant til å få en på tryne uten å miste fatningen, og instinktivt vite hva du skal gjøre for å komme i en posisjon hvor du kan angripe tilbake.

 

Og hvis du møter flere motstandere på en gang er det en ting som funker. Begynn i en ende og slå en etter en med overraskende eksplosivitet. Eller løp.

 

Jeg sier ikke at karate ikke funker, men for meg er det uinteressant å lære en kampsport der du ikke til stadighet må forsvare deg mot slag mot hodet, som er det angrepet det er mest sannsynlig at du møter på i en slåsskamp.

Jeg har bare trent karate på en klubb, og vi har sparinger, så vi er vane med at folk slår mot hode, magen, skrittet osv. Jeg vet ikke om du har trent karate, men der jeg trener så er det i allefall mye sparinger og kamp :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har gått på shotokan karate i 2 år, men har slutta. Begynte for å kunne forsvare meg. Men det har ikke hjulpet meg. Du må nok gå noen år før du faktisk kan bruke det. Rett etter jule ferien banket en i 10 klasse meg opp helt uprovosert. Klarte ikke å gjøre noe jeg. Han var ikke mye større. Når jeg gikk på karate så var det nesten bare basic og kata som gjalt. Lærte ikke så mye vi faktisk kunne bruke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har gått på shotokan karate i 2 år, men har slutta. Begynte for å kunne forsvare meg. Men det har ikke hjulpet meg. Du må nok gå noen år før du faktisk kan bruke det. Rett etter jule ferien banket en i 10 klasse meg opp helt uprovosert. Klarte ikke å gjøre noe jeg. Han var ikke mye større. Når jeg gikk på karate så var det nesten bare basic og kata som gjalt. Lærte ikke så mye vi faktisk kunne bruke.

 

ojj, det er sant, du må trene en del kamp,sparring og bonkai. Leit og høre... hva skjedde etterpå?

Lenke til kommentar
Jeg har gått på shotokan karate i 2 år, men har slutta. Begynte for å kunne forsvare meg. Men det har ikke hjulpet meg. Du må nok gå noen år før du faktisk kan bruke det. Rett etter jule ferien banket en i 10 klasse meg opp helt uprovosert. Klarte ikke å gjøre noe jeg. Han var ikke mye større. Når jeg gikk på karate så var det nesten bare basic og kata som gjalt. Lærte ikke så mye vi faktisk kunne bruke.

 

ojj, det er sant, du må trene en del kamp,sparring og bonkai. Leit og høre... hva skjedde etterpå?

Han ble utvist, jeg fikk hjernerystelse og fikk fri resten av dagen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei alle sammen!

 

Jeg gikk for kickboxing og har gått på det siden september. Jeg er stort sett fornøyd, men etter at vi gikk over til videregående partiet ble det mindre styrke. Sparring er for så vidt greit, men er fortsatt ukomfortabel. Blir eid av de beste folka. Noen tips? :( Men fortsatt er jeg interresert i grappling. Og jeg har fortsatt et brennende ønske om å starte på BJJ/MMA, eller liknende. Dessverre finnes det ikke no grappling-klubber i bærum. (ikke som jeg vet)

Lenke til kommentar
grappling er jo og noe. grapplet med en kamerat av meg forrige tirsdag i en time med lite pauser. fy søren så sliten og svett jeg var. og så er det dritkult. den eneste gangen jeg har svettet mer enn det var på AC/DC konserten i går :p

jeg ser ikke for meg at BJJ treningene er de mest fysisk krevende ettersom det er en del instruksjon der. og da er jo "motstanderen" med på leken. men det har jeg ikke prøvd selv, det er bare slik jeg ser det. foreslår uansett en striking kampsport type kickboxing elns.

 

Ikke enig med deg at BJJ ikke er fyskisk krevende! Selve teknikk-treningen er ikke krevende, men sjeldent man har en hel økt med kun teknikk. Har gjerne litt teknikk, så sparring, teknikk og så sparring osv, evt litt teknikk masse sparring og kanskje avlutte med et par fancy moves... Er faktisk mer slitsomt å grapple enn å sparre standup....!

Lenke til kommentar
Hei alle sammen!

 

Jeg gikk for kickboxing og har gått på det siden september. Jeg er stort sett fornøyd, men etter at vi gikk over til videregående partiet ble det mindre styrke. Sparring er for så vidt greit, men er fortsatt ukomfortabel. Blir eid av de beste folka. Noen tips? :( Men fortsatt er jeg interresert i grappling. Og jeg har fortsatt et brennende ønske om å starte på BJJ/MMA, eller liknende. Dessverre finnes det ikke no grappling-klubber i bærum. (ikke som jeg vet)

 

Er alltid slik at du blir "eid" av noen, just though it out! Mitt råd er at du ikke må tenke så mye på bli truffet, men tenk heller på å treff motstanderen;P. Samt at du må holde henda oppe og haka nede....

 

Hvis du ikke finner MMA/BJJ klubb, så kan du jo starte på bryting eller judo i tillegg til kickboksinga, absolutt efektive sporter! Mye av de samme teknikkene...Du får et meget godt grunnlag til MMA, det eneste du ikke lærer noe særlig av er submissions og fighting når du ligger under på rygg, men du blir god på nedtagninger. Kommer til å eskalere da dersom du begynner på MMA, GnP går meget for å lære, men du vil ha en svakhet i starten dersom du havner underst. MEN du kommer til eie de andre nybegynnerne, samt endel av avansert gjengen dersom du har god standup og takedows!

Endret av hanHans
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Her er noen gode forslag til kampsporter/sporter som du får godt utnytte av for å komme deg i form og for å lære selvforsvar.

 

- Bryting

- BJJ/ Brasiliansk jiu jitsu

 

 

I hver av disse sportene vil du få trent hele kroppen din og du kommer i god fysisk form samtidig så er det veldig morsomme og interessange kampgrener/stiler, hvor du lærer masse teknikker, forsvars og angrepsmetoder! Jeg har selv trent både bryting og bjj i mange år og kan anbefale det på det sterkeste!

Lenke til kommentar
Her er noen gode forslag til kampsporter/sporter som du får godt utnytte av for å komme deg i form og for å lære selvforsvar.

 

- Bryting

- BJJ/ Brasiliansk jiu jitsu

 

 

I hver av disse sportene vil du få trent hele kroppen din og du kommer i god fysisk form samtidig så er det veldig morsomme og interessange kampgrener/stiler, hvor du lærer masse teknikker, forsvars og angrepsmetoder! Jeg har selv trent både bryting og bjj i mange år og kan anbefale det på det sterkeste!

 

Dette her sier jeg meg ingenting.. hallo? kan du utdype fordi du er iallefall ikke godt trent har jeg erfart

Lenke til kommentar

Kun en ting å anbefale: Brasiliansk Jiu-Jitsu (BJJ).

 

Hvorfor?

 

Vel, samtidig som det er en svært god trening for hele kroppen, så er det også relevant om du ønsker å lære selvforsvar. Jeg har trent taekwondo og boksing (innenfor kampsport) og de var ikke i nærheten av samme effektivitet. Greit nok, du blir flink til å sparke i TKD og du blir flink til å slå i boksing. Hva med å kunne forsvare deg mot en som overfaller deg på 10 sekunder uten å slå eller sparke? Med litt trening, så er det såre enkelt. Derfor liker jeg BJJ, ikke bare pga den gode treningen, men også det faktum at det er svært effektivt utenfor matta.

 

For å presisere: man skal aldri trene kampsport for å kunne "banke" opp andre. Men man øker selvtilliten med å vite at man kan forsvare seg om noe skulle oppstå. Dog er det beste selvforsvaret å løpe fort og langt avgårde.

 

I BJJ så trener man også utholdenhet og kondisjon. Dette er det vanskeligste for de fleste. Det er veldig tungt om man går en runde som varer kanskje 5 minutter. Kunsten er å lære og hvile i riktig posisjoner. To personer som er erfarne i BJJ venter bare på at motstanderen skal gjøre en feil, slik at de kan utnytte dette. Om du lekesparrer mot en uerfaren venn, så tar det ikke lange tiden før han eller henne ligger i choke eller lock.

 

Du bygger veldig gode muskler i mage, rygg, nakke, armer, hender, bryst, lår og bein. Hele kroppen med andre ord. I tillegg til dette, får du god balanse og smidighet.

 

Og ikke minst, det er utrolig morsomt.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...