Gå til innhold

Norske politikere udugelige retorikere?


Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om andre deler min egen frustrasjon over å høre på norske politikere. Det være seg i taler eller politisk debatt. Det er noe primitivt og usikkert over det hele, man vingler, stammer og stotrer. Siv Jensen høres ut som en ekstra sinna tante Sofie som sprer like mye varme og håp som den jevne eskimo. Jens Stoltenberg, vårt lands fremste talsmann, sier mer "ehh" enn den jevne flykaptein. Per Sandberg er det vanskelig høres konstant ruset ut, Kristin Halvorsen vingler så mye at selv seeren kan bli ruset av opptredenen. Det virker rett og slett som dårlige skuespillere. Man har et manus, har gått noen kurs i å holde taler og så skal man prøve å levere. Men man har ikke kvalitetene av å spille noe annet, man har ikke selvsikkerheten og man tør ikke si hva man mener i frykt for å bli oppfattet som lite politisk korrekt. Det virker som om frykten og egen manglende kompetanse befester seg.

 

Vi nordmenn er flinke til å le av Bush når han snubler avgårde i sine egne ord, som Bambi på isen. På den andre siden så lytt til Barack Obama. Man kan mene hva man vil om hans standpunkt, men retorikk og det å komme frem med klar tale klarer han i 9 av 10 tilfeller. Det sprer håp og entusiasme for tilhørere. Mannen kunne sikkert skapt sin egen religion om han forsøkte.

 

Vi har noen eldre, og ofte pensjonerte, politikere som klarer å stokke ordene. Kanskje de er blitt så gamle at de ikke bryr seg om de irriterer noen, kanskje det er fordi de tilhører en annen generasjon. Eller kanskje de bare ønsker å få sagt det de ønsker å si før mannen med ljåen kommer. Giske, i en kommentar til politikernes dårlige engelsk, sa at det kanskje var på tide å sende dem tilbake på skolebenken. Men norsken er da ikke spesielt mer imponerende?

 

La meg avslutte med en sammenklippet Stoltenberg-video, på linje med Bush-brølerne. Har vi egentlig noen grunn til å harselere med Bush når man ser hva vi har på vårt eget Storting? Og Stoltenberg er vel regnet som endel bedre enn andre fremtredende politikere. Noe jeg nesten dessverre må si meg enig i. Hvor er våre store retorikere?

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke hevde at nivået er så høyt her nei. Men på den andre siden, vil vi ha det som i USA? Det er det nesten bare retorikk og lite innhold, selv i forhold til norsk politikk. I USA har man mange flere pr-rådgivere, spin doctors tale-coacher, taleskrivere etc som forer politikeren med svar på forhånd og hvordan disse svarene skal leveres. Det fjerner innhold og spontanitet. Det beste hadde såklart vært begge deler, både stil og innhold, men dette ser ut til å være veldig vanskelig å få til. Da ryker som regel innhold ut først.

 

Jeg er mer bekymret over norske politikeres engelskkunnskaper, av og til er det flaut å høre norske politikere tale i utlandet. Her burde man kurses.

Lenke til kommentar

Såvidt meg bekjent har alle de fremtredende politikerne i Norge både taleskrivere og diverse coaching-kurs. Men tydeligvis ikke så gode som i statene, evt. så er talentet til politikerne rett og slett for dårlig. Det kreves nok litt mer for å brøyte seg frem i USA kontra Norge. En politiker har en viktig oppgave i å gi tilhøreren forståelse, at budskapet ikke nødvendigvis skal selges men at man skjønner hva vedkommende ønsker. Det er en viktig del av jobben å spre inspirasjon, formidle budskap og skape forståelse. Spesielt for landets ledere. Det er ikke slik at gode papirflyttere og administrative lakeier ikke kan være gode til å formidle et budskap. Det kan ikke bagateliseres eller bortforklares.

 

Det er en alvorlig mangel om en leder ikke klarer å utforme egne tanker i ord. Fordi en leder skal formidle et budskap og gjøre seg forstått. Med mindre han/hun satser på å formidle via notater så er det en negativ ting.

 

Selv The Governator imponerer mer. Og det mener jeg helt seriøst. Men det er heller ikke overraskende da den mannen har talenter på et så bredt spekter at få mennesker kan vise til det samme. Til tross for hans indre demoner og gebrokne engelsk.

 

Det hadde vært fint med noe jordnært og ekte. Norske politikere som snakker bruker halve tiden på å lete etter ordene. Det er ikke bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...