Gå til innhold

Grundig DTR 8740 MHP - Endelig oppdatert!


Anbefalte innlegg

Kanskje det letteste og rimeligste blir å levere tilbake dekoderen og kjøpe en kanalpakke med redusert pris på dekoderen?

Ja, hvis du får levere tilkbake dekoderen, og synes bindingstid er greit, er nok det billigst. Men det enkleste er sannsynligvis å ringe Riks-TV og oppgi serienummer eller noe på dekoderen og be dem sende kort paret med den nye dekoderen. Dersom du allerede har Rikspakke på en annen dekoder, så fortell dem det, og du får rabatt på pakke nummer to.

 

Tusen takk for svar :cool:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Haha, dette begynner å bli veldig pinlig for Grundig. :!:

 

Sitat fra Grundig: "Løsningen er nå inne til den siste godkjenningen, og alt bør derfor være klart innen to til tre uker fra og med idag." Så medio januar ble til medio februar. Kanskje vi kan begynne å håpe på en oppdatering i mars, da... :tease:

Lenke til kommentar

Det er egentlig det samme om det er Grundig som roter eller rettighetshaverne som krangler. Det som er problemet her er hva Grundig formidler til kundene. De sier hele tida, det kommer snart, det kommer snart. Og så gjør det ikke det. Hadde jeg visst at det skulle ta over et halvt år fra jeg bestilte boksen til funksjonen kom på plass, hadde jeg nok prioritert annerledes. De skulle heller holdt kjeft om pausefunksjonen, slik som de har holdt kjeft om hva de skal bruke nettverksporten til. Da kunne de markedsført den som "fremtidssikret" elns. Denne like-rundt-hjørnet-holdningen er bare frustrerende for oss kunder. Om det er rot mellom dem og Riks-TV, skal ikke vi som kunder oppleve noe av det. Da må de vente med å annonsere det til de har fått en skikkelig tidsplan på plass.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det er det samme for forbrukeren, uansett hvem som har skylda i problemet. Men, dersom man skal bruke sin forbrukermakt, kanskje det hadde vært en ide å ikke bare maile Grundig eller gå til forhandleren for å heve kjøpet, men heller henvende seg til RiksTV og be dem slutte og tulle, og godkjenne Grundigs løsninger som faktisk fungerer?

Lenke til kommentar

Det å skrive mail til Riks-TV og be dem slutte å tulle er vel ikke å bruke sin forbrukermakt. Skal man gjøre det, må man gå og kjøpe kanalpakker fra Viasat eller Canal Digital i stedet.

 

Det som er poenget mitt er at det har vært dårlig prosjektstyring hos Grundig og Riks-TV, og at Grundig har gått for tidlig ut med datoene på manglende grunnlag. Tenk deg furroren hvis et spillselskap hadde gjort det samme. "Spillet har release 31. mars!" Midt i april kommer det en beskjed om at spillet kommer i løpet av juni. Men spillet kommer ikke. I begynnelsen av august kommer det beskjed om at spillet kommer i oktober. I november kommer beskjeden om at det kommer før jul, osv... Det selskapet hadde ikke blitt tatt mye seriøst, samme hva det var som var årsaken til at det ble forsinket hele tiden.

 

Store (seriøse) selskaper som skal slippe et produkt har en tidsplan. Ut i fra denne sier de når produktet skal komme. Denne bruker de også til å se om produktet blir forsinket, og dette sier de fra om i relativt god tid før lansering, slik at kundene har noe å forholde seg til. I denne sammenhengen har Grundig mistet anseelse som et seriøst selskap av veldig mange som sitter og venter på denne oppdateringen.

Lenke til kommentar
Det å skrive mail til Riks-TV og be dem slutte å tulle er vel ikke å bruke sin forbrukermakt. Skal man gjøre det, må man gå og kjøpe kanalpakker fra Viasat eller Canal Digital i stedet.

Kjøpe kanalpakker? 40% av riksTVs "kunder" bruker sin forbrukermakt til å ikke kjøpe kanalpakker, og har valgt å se kun gratiskanaler. I tillegg finnes kanskje noen som ser kun NRK via bakkenettet, ikke engang har "TV2-kort" og dermed ikke vises i RiksTVs kundelister. Å gå til en av de andre kanalpakkepusherne vil være et totalt nederlag i den IMHO viktigere "kampen" for fritt kanalvalg.

 

Dessuten: Grundig 8740 virker neppe med Viasat eller CD, og de har vel heller ikke noe tilsvarende produkt mellom basisdekoder og PVR?

Lenke til kommentar
Det å skrive mail til Riks-TV og be dem slutte å tulle er vel ikke å bruke sin forbrukermakt. Skal man gjøre det, må man gå og kjøpe kanalpakker fra Viasat eller Canal Digital i stedet.

Kjøpe kanalpakker? 40% av riksTVs "kunder" bruker sin forbrukermakt til å ikke kjøpe kanalpakker, og har valgt å se kun gratiskanaler. I tillegg finnes kanskje noen som ser kun NRK via bakkenettet, ikke engang har "TV2-kort" og dermed ikke vises i RiksTVs kundelister. Å gå til en av de andre kanalpakkepusherne vil være et totalt nederlag i den IMHO viktigere "kampen" for fritt kanalvalg.

Ja, sikkert, men det var ikke det diskusjonen handlet om. Å sende en sintemail til Riks-TV kan vel ikke kalles å bruke sin forbrukermakt. Da var alternativet å gi pengene til noen andre, og dumme meg tenkte ikke på oss som ikke kjøper Rikspakken. Men da har man egentlig ikke så mye å stille opp med mot Riks-TV, da, når de allikevel ikke får noen penger av oss...

 

Dessuten: Grundig 8740 virker neppe med Viasat eller CD, og de har vel heller ikke noe tilsvarende produkt mellom basisdekoder og PVR?

Nei, og nei, men dette er også på siden av diskusjonen. Grundig 8740 med pausefunksjon er et relativt unikt produkt, ja, og det var ikke til min hensikt å sammelikne dette med dekoderne fra Viasat eller CD. Dessuten tilbyr disse andre tjenester igjen, så helt sammenlignbare er de ikke uansett. Poenget er at jeg står med en bunke penger i hånda og vurderer hvilket selskap jeg skal gi dem til og baserer meg på de tjenestene jeg kan få for mer eller mindre penger. Når jeg så velger å gi pengene mine til Grundig, blir jeg sint når jeg ikke får det de har lovet, og det var nettopp denne tjenesten som var dråpen som fikk vektskålen til å bite i den begravde grøten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde litt tid til overs idag, så jeg sendte denne mailen til RiksTv.

 

Til den det måtte angå!

 

Vedrørende Grundig DTR 8740 MHP og misledende markedsføring

 

I april 2008, da de analoge sendingene stengte i Rogaland, var jeg nødt til å anskaffe en dekoder for å ta inn de digitale sendingene. Etter kraftig overtalelse fra selger i butikk, Siba Stavanger, gikk jeg til innkjøp av den modellen som selger anbefalte. Hovedargumentet for at jeg valgte denne modellen, var muligheten for pausefunksjon. Siden det på dette tidspunkt ikke var tilgjengelig noen dekoder med PVR funksjon, var dette den modellen som hadde det beste tekninske utgangspunktet. Jeg betalte derfor ekstra for å få en funksjon som IKKE eksisterer på produktet. Videre kjøpte jeg en minnepinne for den nette sum av 700 kroner for å kunne benytte meg av muligheten.

 

Overraskelsen var derfor stor når jeg kom hjem, og produktet slettes ikke lever opp til det bruksområdet jeg hadde sett for meg. Dette kom frem av et vedlegg i esken, der det også fremgikk at denne muligheten skulle være tilgjengelig inne svært kort tid.

Vi skriver nå februar, og denne muligheten er enda ikke tilgjengelig.

 

Jeg opplever at RiksTv holder meg som kunde for narr, ved for det første ikke komme med korrekt og informativ informasjon om når en kan forvente at denne funksjonen blir tilgjengelig og for det andre i det hele tatt slippe noen oppdateringer til denne dekoderen. Dette finner jeg meg rett og slett ikke i lengre. Det er hårreisende at et selskap som RiksTv kan ha så lite respekt for sine kunder som dere helt tydligvis har.

 

 

Jeg tillater meg i denne sammenheng til å sakse fra lovdata angående markedsføringsloven;

 

§ 1. Alminnelig bestemmelse.

I næringsvirksomhet må det ikke foretas handling som strider mot god forretningsskikk næringsdrivende imellom, eller er urimelig i forhold til forbrukere eller som for øvrig strider mot god markedsføringsskikk.

 

§ 2. Villedende forretningsmetoder.

Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser.

 

Det samme gjelder enhver annen framgangsmåte som kan ha slik betydning for etterspørsel eller tilbud, såframt den gjennom sin utforming eller på grunn av omstendigheter ellers er egnet til å villede forbrukere.

 

§ 3. Utilstrekkelig veiledning m.v.

Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser, når framstillingen ikke gir forsvarlig eller tilstrekkelig veiledning eller trekker inn uvedkommende forhold, og derfor må anses urimelig.

 

Det samme gjelder enhver annen framgangsmåte som kan ha slik betydning for etterspørsel eller tilbud, dersom den utnytter forbrukeres mangelfulle erfaring eller kunnskaper, og derfor må anses urimelig.

 

Videre viser jeg til Forbrukerkjøpsloven:

 

§ 15. Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

 

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

 

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

 

d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell

 

 

§ 16. Mangel

Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

 

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet

 

 

§ 36. Ansvar for opplysninger etter § 16 annet ledd

 

Når en tilvirker eller en annen person i tidligere salgsledd har gitt opplysning som nevnt i § 16 annet ledd, er han eller hun solidarisk ansvarlig med selgeren for tap forbrukeren lider på grunn av opplysningen.

 

 

Jeg synes jeg har vært svært tålmodig i denne saken, men nå er det slutt. Jeg ønsker at RiksTV umiddelbart gjør en oppdatering tilgjengelig for denne dekoderen, slik at de funksjoner jeg ble lovet blir tilgjengelig. Hvis dette ikke er mulig ønsker jeg at RiksTv umiddelbart legger frem fremgangsmåten for å refundere meg det tap, mitt utlegg, for å kjøpe en dekoder med PVR mulighet.

 

 

Jeg ser frem til å høre fra dere!

 

 

Nå er jeg ingen jurist, så om det er noe hold i dette skal dere ikke ta for god fisk. Jeg håper imidlertid dette vil føre til et ordentlig svar fra RiksTv.

 

-Tet

Lenke til kommentar

Fikk i dag følgende standardisiserte svar fra RiksTv:

 

 

Takk for din henvendelse

 

Vi fikk vite i fjor av Grundig at software oppdateringen skulle komme i mai/juni skiftet, men når vi fikk da beskjed om at dette ikke kom alikevel på grunn av at det fortsatt ikke var klart, har vi valgt å ikke gi noen tilbakemelding på når dette kommer, før vi får en endelig beskjed fra Grundig. Du kan også selv kontakte Grundig på telefon 81559590 for å forhøre deg om de vet noe mer om når dette kommer.

 

Ha en fin dag.

 

Med vennlig hilsen

xxxxxxxxxxxxxxx

RiksTV AS

Kundeservice

Telefonnummer: 09595

www.rikstv.no

 

 

Jeg ble mildt sagt litt provosert over den totale uviljen til å løse situasjonen, og sende derfor følgende svar:

 

Til den det måtte angå!

 

Det nytter ikke å skylde på Grundig, når det er RiksTv som ikke godkjenner den tekninske løsningen som Grundig har presentert. For meg som forbruker, er det rivende likegyldig om RiksTv vil skylde på Grundig, eller omvendt. Jeg har betalt for noe som jeg ikke har fått, og både teknisk leverandør og RiksTv har hatt mer en rimelig tid på seg til å komme med en løsning!

 

Jeg synes det er direkte frekt av deg å henvise meg til en annen bedrift når jeg helt klart og tydelig er en kunde av RiksTv. For ordens skyld kan jeg nevne at jeg allerede har hatt kontakt med Grundig, og de skylder, kanskje ikke overraskende, på RiksTv. Jeg har kjøpt og betalt for en tjeneste som RiksTv har markedsført, og jeg gikk til innkjøp av denne på bakgrunn av informasjon som fremgikk av RiksTv dokumentasjon. Når det fremgår klart av reklamemateriell at dekoderen skal ha pausefunksjon, så forventer jeg at den skal ha det. Ihvertfall innen rimelig tid. Etter min mening, og jeg er sikker på at fleste er enige med meg, er 10 måneder ikke innen rimelig tid for å utbedre en mangel.

 

Det er videre tydlig at du ikke har tatt deg tid til å lese hele e-posten, men heller skummet den første delen. Du fremlegger ingen løsningsforslag, tar intet ansvar og virker heller ikke særlig interessert i å sørge for at RiksTv faktisk leverer det de har lovet. Dette synes jeg tyder på svært dårlig forretningsskikk, og vitner om en bedriftskultur som har mye å hente i forhold å lære om det symbiotiske forholdet mellom en selger og en kjøper av en vare. Det at du videre innrømmet at dere med vilje ikke har informert kunder om når de kan forvente å få denne oppdateringen, tyder igjen på at dere har svært sviktende rutiner i forhold til hvordan en skal bedrive kundebehandling. Er RiksTv av den oppfatning at det å holde tilbake relevant informasjon for sine kunder er å betrakte som akseptabelt?

 

Jeg fremlegger igjen ønsket om å kostnadsfritt få bytte til en annen mottaker, med pausefunksjon eller tilsvarende funksjonalitet. Dette synes jeg tross alt er et rimelig ønske, jeg har tross alt ventet tålmodig siden april.

 

Jeg minner om at jeg hele tiden har vært en betalende kunde av RiksTv, og dere har tjent penger på meg! For meg er det helt uintressant hos hvem ansvaret for dette ligger, da jeg vet at jeg er helt uforskyldt midt i dette.

 

 

Igjen, så ser jeg frem til å høre fra dere!

 

 

Venter i spenning på svar!

 

-Tet

Endret av Tetanus
Lenke til kommentar

Fikk i dag enda et svar fra RiksTv

 

 

Takk for din henvendelse.

 

 

 

Beklager sent svar.

Sendte saken din videre og har nå fått svar med en løsning. Om du sender din 8740 mottaker inn til RiksTV kan du få kjøpe en Grundig PVR mottaker med opptaksmuligheter til 1000kr. Mottakeren kan da sendes til:

 

RiksTV AS

Postboks 393 Økern

N-0513 Oslo

 

Oppdateringen til Grundig 8740 har ikke kommet på luft ennå på grunn av at den er "ustabil", og derfor har ikke RiksTV godkjent denne da vi ikke vil utsette våre kunder for dette.

 

En Grundig PVR koster fullpris 3999kr og MHP koster fullpris 1999kr. En Grundig PVR blir en enklere løsning da du ikke trenger minnepenn, du kan sette programmene på pause og ta opp program på en kanal mens du ser på et annet.

 

Ta kontakt med oss hvis du finner dette tilbudet interessant.

 

Ha en fin dag.  

 

Med Vennlig Hilsen

xxxxxxxxxxxxxxxxx

RiksTV AS

Kundeservice

Telefonnummer: 09595

www.rikstv.no

 

 

 

Dette er jeg heller ikke fornøyd med, så jeg sende følgende svar:

 

Til den det måtte angå!

 

Takk for tilbakemelding, jeg ser det som positivt at dere nå forsøker å løse saken. Jeg er imidlertid ikke fornøyd med den løsningen som RiksTv her skisserer. 

 

Jeg har betalt for en vare med gitte spesifikasjoner, og var av den klare overbevisning om at dette skulle være tilgjengelig på kjøpstidspunktet. Dette var imidlertid ikke tilfelle. Oppdateringen ble ikke gjort tilgjengelig innen den til som var fastsatt, og tjenesten er fortsatt ikke tilgjengelig etter 10 måneder. 

 

Hvordan kan RiksTv forvente at jeg skal betale 1000 kroner ekstra? Forbrukerkjøpsloven § 3 stipulerer klart og tydelig at ” Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her” og videre stipulerer § 30 at ”avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren”. 

 

Hvorfor i all verden krever dere at jeg, som forbruker, skal betale ekstra for en tjeneste som jeg allerede har betalt for? Dette bryter klart med Forbrukerkjøpslovens § 3 og § 30. Det er da ikke en forbrukers feil at varen jeg har kjøpt har en softwaremangel. Når feilen i tillegg gjør at varen ikke har de forespeilede funksjonene, verken på salgstidspunktet eller etter 10 måneder, hvordan kan RiksTv da kreve at jeg skal betale ekstra. RiksTv kan neppe holde meg som forbruker ansvarlig for at RiksTv ikke klarer å holde det de har lovet. Er RiksTv av den oppfating at det er feil av meg å forvente å få det jeg har betalt for, innen rimelig tid? 

 

Jeg fremlegger igjen ønsket om å kostnadsfritt få bytte til en annen mottaker, med pausefunksjon eller tilsvarende funksjonalitet.

 

-Tet

Lenke til kommentar

Har du fått noe svar på dette, Tetanus? Jeg fikk en e-post fra Pål Haugen i Grundig i går der han sier: Vi er helt i sluttfasen for den nye Sw til DTR 8740. Vi forventer at 1-2uker så skal den legges ut på luften." Det innebærer at de ikke klarer å levere oppdateringen selv i februar og bryter sin egen tidsfrist enda en gang. Har vi hørt det før...??

 

Supert om du legger ut svar fra RiksTV når du får det. Jeg synes virkelig vi, som forbrukere, bør få en eller annen kompensasjon for dette; jeg synes det er helt uhørt av Grundig å holde oss for narr på denne måten. Hadde Pål Haugen vært litt smart ville han laget en slags blogg eller noe liknende der han kontinuerlig holdt oss oppdatert, men istedet utsetter de bare dette måned for måned og irriterer på seg alle som har vært dumme nok til å følge 'gode' råd og kjøpe den litt dyrere dekoderen.

 

Latterlig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...