Gå til innhold

Grundig DTR 8740 MHP - Endelig oppdatert!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bruker en Kingston Datatraveller eller noe sånt og fikk beskjed om at den ikke var rask nok. Men opptakene ser ut til å bli helt fine... :shrug:

 

Forøvrig er det kult å kunne sette sendingen på pause (endelig ;) ), men det er ikke helt gull og grønne skoger. Man gir nemlig avkall på alt annet som er kult med digital-tv i prosessen. Helt enkle ting som info om nåværende program og hva som går på de andre kanalene er utilgjengelig. Og man kan ikke skifte kanal; da får man besked om at bufferet slettes hvis man fortsetter. Så hvis man ser på et program som er ferdig omtrent når et annet program starter på en annen kanal, er man litt screwed hvis man må pause i det første programmet. For da vil slutten på det programmet gå utover starten på det andre programmet, og man må altså velge om man vil droppe resten av bufferet for å få med seg begynnelsen på det andre programmet, eller om man skal se ferdig det første programmet og droppe starten på det andre. Jeg kunne ønska meg mulighet til å skifte kanal midt i bufferet (slik man kan med en god gammeldags harddiskopptaker), slik at bufferet kan få med seg starten på det andre programmet.

 

Men dette er egentlig bare sutring. ;) Jeg er naturligvis glad for at pausefunksjonen endelig har kommet. Det er bare når funksjoner jeg bruker hele tiden blir borte at jeg reagerer litt. Men alt i alt glad for at det er på plass. :new_woot:

 

Edit: BTW, lite word of warning. Hvis du går inn på epg mens du har et buffer, tømmes bufferet uten advarsel. :hrm:

Endret av Tjohei
Lenke til kommentar
Filler'n, får vel kjøpe ny highspeed-penn, for her hakker både bilde og lyd. Penna jeg prøvde var en 4GB Sandisk Cruzer som ser sånn ut.

Tipper det går bedre hvis du fjerner U3-skiten som ligger som egen partisjon på pennen. Jeg har hatt mye trøbbel med samme minnepenn, helt til jeg fikk det fjernet.

U3-removal faq

Etter at hadde hatt denne penna i Grundigen, kunne ikke PC-en lese den. Eller skrive til den. Eller formattere den. Men så gjorde jeg som beskrevet i siste to avsnitt her. Jeg prøvde penna på nytt i Grundigen, og fikk samme melding om at den var for treg. Men etter formateringen så det ut til at den fungerte mye bedre, ja helt tilfredsstillende.

 

Jeg prøvde også en Kingston DataTraveler 1GB. DTI/1GB. Grundigs manual anbefaler bl.a. DTI/1GBCL. Den jeg hadde ville ikke Grundigboksen godta, da den var under 1GB, og ja, setter jeg den i PC-en ser jeg at den har, og lar seg formattere til 953MB, verken mer eller mindre.

Lenke til kommentar

Blei litt overraska da jeg leste pressemeldinga som lå ute på Grundig.no, om at DTR 8740 faktisk er HD klar når de (om laang tid) begynner å sende HD sendinger. Hadde ikke trodd at den hadde støtte for det faktisk, og at man trengte nye (dyrere) dekodere når den tiden kommer.

 

http://www.grundig.no/arch/_img/9101973.pdf

 

Ellers ser det ikke ut til at problemet med at valgt oppløsning endrer seg ved restart er fiksa, som jeg skrev her:

 

Dette blei ikke fiksa i oppdateringa som kom onsdag.

 

Har skjønt det slik at DTR 8860 har en knapp på fjernkontrollen for DISP. Har tenkt å sende en mail til Grundig om det er mulig å få kodene for denne knappen slik at jeg kan legge den inn på min Logitech Harmony One i det minste. Denne knappen finnes ikke i Harmony One softwaren for DTR 8860 i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Blei litt overraska da jeg leste pressemeldinga som lå ute på Grundig.no, om at DTR 8740 faktisk er HD klar når de (om laang tid) begynner å sende HD sendinger. Hadde ikke trodd at den hadde støtte for det faktisk, og at man trengte nye (dyrere) dekodere når den tiden kommer.

 

 

Alle dekodere som er godkjent for bakkenettet støtter HD :-)

Derfor kan kanaler i bakkenettet veksle til HD uten at man får sort skjerm.

NRK switchet f.eks. til HD format under åpnings og avslutningssermonien i OL.

Lenke til kommentar

Etter litt testing så synes jeg jo TS funksjonen gjør jobben, men jeg ville foretrukket at den fungerte mer likt f.eks Canal Digital sine PVR dekodere. De tar fortløpende opp siste 30min e.l. i det man bytter til en ny kanal, slik at man kan spole tilbake om man komme for seint til et program (på en kanal som har stått på), og ikke må være "føre var" slik det fungerer på DTR 8740.

 

Men med tanke på alle begrensningene TS funksjonen skaper når den er aktiv (ingen EPG, tekst-tv etc) måtte det nok store endringer i softwaren for å få til en tilsvarende funksjonalitet på DTR 8740.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke savnet timeshift på denne boksen så lenge det ikke virket - jeg har jo en harddiskopptaker mellom boksen og TV med SCART (og i tillegg en HDMI direkte fra boks til TV for bedre bildekvalitet når jeg ikke bruker timeshift eller tar opp).

 

Men det her var brukervennlig og greit. Og minnepenna som liksom ikke er rask nok har stort sett fungert greit etter at jeg formatterte den. Alt var fryd og glede.

 

Men så engang i kveld skjedde det noe rart. Jeg så Höök på NRK1 og trykte pause for å gå på do. Kom tilbake og satt i gang avspillinga. Det tok (som vanlig) et par sekunder før avspillinga begynte, men kanskje 20 minutter seinere frøys bildet. Jeg prøvde spoleknappene for å få programmet i gang igjen, ingenting skjedde. Jeg prøvde INFO-knappen, ingen reaksjon. Jeg prøvde stopp-knappen, og å skifte kanal, ingenting fungerte. Jeg kunne ikke engang skru av boksen med fjernkontrollen. Da gikk jeg bak reolen og trakk ut strømforsyninga. (Jeg glemte i farten at det kunne være en ide å prøve av/på-knappen foran på boksen.) Etter å ha satt i strømmen igjen fungerte alt greit.

 

Nå lurer jeg på: Er dette et resultat av dårlig minnepenn? Eller kan det være en annen bug i softwaren jeg traff på?

Lenke til kommentar

Har hatt flere tilfeller av at boksen har låst seg jeg også, og har ikke slitt med for treig minnepenn.

 

I det ene tilfellet hvor bildet blei svart måtte jeg trekke ut stikkontakta for å få den i gang igjen, for det å bare gå inn i standby og tilbake hjalp ikke.

 

edit.leif

Endret av Solav
Lenke til kommentar

Min boks sliter med mottak av signaler en stund etter at minnepinnen er satt inn, og jeg må koble fra strømmen for å få den til å funke normalt igjen.

I tillegg får jeg kun 30 min på min 2GB minnepinne (Grundig sier 20-30 min på 1GB)...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har ikke helt skjønt hvordan dette funker jeg... Har en minnepenn her på 2GB som jeg har plugga inn i USB-porten bak. Men skjer ingenting! Har søkt etter oppdateringer og dekoderen ser ut til å være oppdatert. Noe jeg må gjøre etter jeg har satt den inn?

Lenke til kommentar

Når USB-minnet er plugget inn får du spørsmål opp på skjermen om du vil formatere minnepinnen. Trykk så ja, og den vil bli klar til bruk.

 

Hvis du ikke får noen beskjed, er mottkaren enten ikke oppdatert, eller USB-minnet defekt. Hvis du går inn i menyen, og trykk 4->4->2, så vil du se hvilken software-versjon du har installert. Min sier 1131, og min USB fungerer fint.

Lenke til kommentar
Når USB-minnet er plugget inn får du spørsmål opp på skjermen om du vil formatere minnepinnen. Trykk så ja, og den vil bli klar til bruk.

 

Hvis du ikke får noen beskjed, er mottkaren enten ikke oppdatert, eller USB-minnet defekt. Hvis du går inn i menyen, og trykk 4->4->2, så vil du se hvilken software-versjon du har installert. Min sier 1131, og min USB fungerer fint.

 

Ok, det skal jeg prøve =) Takk for svar

Lenke til kommentar

Jeg synes vanlig tekstTV har blitt dårligere. Teksten fra en side blandes med teksten fra en annen, og plasseringen av tekst er blitt rar...

 

Ellers er jeg fornøyd med pausefunksjonen, men må innrømme at jeg bare har brukt den et par ganger, ettersom jeg glemmer at jeg har muligheten. Jeg opplever hakking, men det er mest på grunn av antenneforholdene.

Lenke til kommentar

Har litt problemer med opptak noen ganger, og lurer på om det har med at minnepennen min ikke er kjapp nok i følge boksen. Så jeg spekulerer i å kjøpe en ny minnepinne som er rask nok, og jeg tenkte jeg kunne benytte meg av fri frakt-tilbudet hos CDON.no. Noen som kan anbefale en 4GB minnepenn derfra? :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nevnte minnepenn fungerte ypperlig. Adjø lagg og hakking. Anbefales! Kingston data traveller fungerte særdeles dårlig.

 

Selv om 4GB er maks, er prisforskjellen mellom 4GB og 8GB så liten at jeg syns det er verdt det, anvendelige dingser disse minnepennene.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...