Gå til innhold

"Frank (41) rev hodet av Hitler"


Gjest Slettet-77do0b

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-77do0b

Les hele saken på dagbladet.no, men for de av dere som ikke gidder eksterne lenker, så er det kort oppsummert med at en 41 år gammel mann rev hodet av en voksdukke ved Madamme Tussauds vokskabinett. Den tidligere politimannen rev av hodet på voksdukken mens han ropte: "Aldri mer krig!". Dukken har tidligere vært et hett diskusjonsemne, "men museet understreket at man ikke kunne ignorere den rollen han har spilt i landets historie"

 

Hva mener dere andre folk om dette? Skal vi la de store diktatorer og menneskeslaktere i historien gå i glemmeboka for å samtidig glemme historien, hvilket er det viktigste mennesker har, og late som om den aldri har funnet sted?

Greit nok at det er handlinger som er alt for grusomme til at de skulle skje igjen, men jeg mener at det er viktig å ærkjenne sannheten og å kjenne til historien. At folk går løs på voksdukker og historiske gjenstander fører kun til at de bli fjernet fra visning og dermed enklere å glemme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har full forståelse for at mennesker kan reagere på denne måten, Hitler er et sårt tema for mange og mange lever fortsatt som har følt hans umenneskelig diktatur nært på kroppen. Men jeg er enig i at man skal aldri glemme historie, sånt som dette er viktig å få fram, blant annet for å vise hvor mange menneske lidelser som har blitt skapt. Det vil være å gjøre narr av jøder, sigøynere, homofile og mange flere hvis man glemmer historien til et Nazi basert Tyskland.

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Jeg har også full forståelse for at Frank lar følelsene ta overhånd og reagerer slik på noe han finner såpass støtende. Jeg hadde nok også reagert, bare ikke såpass drastisk, dersom familien min sin historie hadde lidd slik som mange av de som ble fengslet i leirer osv under andre verdenskrig. Bestefaren til en kompis av meg var SS og var samtidig lensmann i bygda og var lite populær, men reiste til Russland for å kjempe mot russerne. Kompisen min hadde enkelte tunge perioder da vi i 10-klasse var med hvite busser og ble påminnet det som bestefaren kjempet for.

 

Men at folk protesterer mot selve dukken, er jo det samme som å protestere mot krigsdokumentarer som gir et innblikk i hvordan det virkelig var, er nærmest benektelse synes jeg.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Ikke støtende i det hele tatt, synes jeg. Ingen forståelse for at han kan bli så sint over en dukke. Minner meg litt om muslimene som går berserk over en tegning. Menmen, folk er forskjellige.

 

Hvis Frank ikke liker dukken, kan han ikke bare holde seg hjemme? Ingen tvinger han til å gå mpå museet. Håper dukken blir satt opp igjen, slik at vi ikke lar bråkmakere som Frank seire.

Endret av isbit
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Jeg har full forståelse for at mennesker kan reagere på denne måten, Hitler er et sårt tema for mange og mange lever fortsatt som har følt hans umenneskelig diktatur nært på kroppen. Men jeg er enig i at man skal aldri glemme historie, sånt som dette er viktig å få fram, blant annet for å vise hvor mange menneske lidelser som har blitt skapt. Det vil være å gjøre narr av jøder, sigøynere, homofile og mange flere hvis man glemmer historien til et Nazi basert Tyskland.

 

Han var faktisk ein god leder, viss han hadde blitt drept før krigen begynte hadde han vert ein av dei beste lederane av Tyskland nokon sinne. Dei einaste som hadde det umenneskli i Tyskland var Jødane.

 

Og eg vil eigentleg sei at Hitler er grunnen til at folk ikkje blir diskriminerte i dag, lidelsane han påførte folk vekte dei og gjorde at foreksempel Negerane ikkje blir diskriminerte i dag.

 

Ikkje at eg meinar at han var ein god mann altså.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Jeg har full forståelse for at mennesker kan reagere på denne måten, Hitler er et sårt tema for mange og mange lever fortsatt som har følt hans umenneskelig diktatur nært på kroppen. Men jeg er enig i at man skal aldri glemme historie, sånt som dette er viktig å få fram, blant annet for å vise hvor mange menneske lidelser som har blitt skapt. Det vil være å gjøre narr av jøder, sigøynere, homofile og mange flere hvis man glemmer historien til et Nazi basert Tyskland.

 

Han var faktisk ein god leder, viss han hadde blitt drept før krigen begynte hadde han vert ein av dei beste lederane av Tyskland nokon sinne. Dei einaste som hadde det umenneskli i Tyskland var Jødane.

Og sigøynere. Og homofile. Og faktisk de aller fleste som av en eller annen grunn ikke passet helt inn i bildet av tyskere som overmennesker.

Lenke til kommentar
hærverk og intet annet. hadde det vært en 80åring som faktisk hadde opplevd krigen, så kunne jeg kanskje forstått..

 

Helt enig. Det er hærverk og totalt uakseptabel oppførsel. Håper Frank må betale bot/erstatning for dette på lik linje med andre som driver med hærverk.

Lenke til kommentar

Jeg forstår at han var sint og synes det bør tas med i "straffeutregningen". Hadde dette vært en utstilling i henseende å hylle Hitler så hadde slik oppførsel vært på sin plass, men når det er en historisk utstilning så er det uansett hærverk. Håper det var verdt det for Frank.

Lenke til kommentar
...Bestefaren til en kompis av meg var SS og var samtidig lensmann i bygda og var lite populær, men reiste til Russland for å kjempe mot russerne. Kompisen min hadde enkelte tunge perioder da vi i 10-klasse var med hvite busser og ble påminnet det som bestefaren kjempet for.

...

 

Det er ikke sikkert han bestefaren viste hva som faktisk skjedde i disse leirenne, det var så vidt jeg har forstått ikke allment kjent. Det var ganske vanlig og se ned på jøder og på noen andre folke slag i den tiden, og hvis man atpåtil var arier så skulle det vel ikke så mye til for og støtte hitler. Og hadde man først dratt til øst fronten så var det rimelig håpløst og dra hjem igjen om man skulle ombestemme seg.

 

Det blir jo nesten, ikke helt, men nesten som dem som frivillig har dratt til irak. Tenk om vi om noen år finner ut at USA go dem noen andre land drev med etninsk utrydelse der nede (Vannskelig nå i dag med media). Da ville det vert stor sansynlighet for at folk ville mislikt de uvitene soldatenne som i god tro hadde dratt ned for å kjempe.

 

 

Syntes han Frank duden burde få straff for hærverk. Alle personer med stor inflytelse, makt, berømelse, burde bli stilt ut slik, og hitler hadde og har dette. Om han hadde fåt lagd en atom bonbe og bomba hele midtøsten og Asia så burde han fortsat vert der.

Lenke til kommentar

Dere glemmer noe viktig her, og det er at de som deltok i krigen faktisk fikk barn. Tyskland hadde store problemer på 70 og 80tallet når mange undommer ville ha ett oppgjør mot krigen og fikk ett innblikk i en del av tingene som hadde skjedd. Spørsmål som: "Hvordan kunne du?" haglet og mange familier ble splittet. Det skulle ikke forrundre meg om Frank er ett ressultat av dette.

 

Men det legitimerer fortsatt ikke det faktum at han har begått hærverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...