Gå til innhold

må man ha DOS for å Installere Windows 3.11?


wil

Anbefalte innlegg

jeg lurer på om man trenger DOS for å kunne installere Windows 3.11, grunenn til at jeg lurer på det, er fordi at det var en som sa at jeg måtte ha en dos versjon DOS 6.22 eller noe sånt, må jeg det eller? og jeg lurer på om man kan kjøre dualboot mellom f. eks Linux, Windows 3.11 og Windows ME? går dette?

 

Håper på mange svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan i teorien kjøre dualboot med WinME, Win3.11 og Linux ja. Problemet er at Windows og DOS må ligge et sted på de første 1024 sylindrene av disken (er det ikke sånn?). Win3.11 tar forsåvidt ikke så mye plass, så det burde vel kanskje være mulig. Bare legg inn de to Windows'ene først, også Linux etterpå. Da skulle bootloaderen til Linux lage meny med alle tre OS'ene av seg selv.

Lenke til kommentar

Du må ha DOS for å installere Win 3.11 ja, dette er fordi Win 3.11 legger seg på toppen av DOS og mer eller mindre bare er en GUI for DOS (nesten på samme måten som at man trenger Linux for å bruke KDE)

 

Du må dog huske på at veldig mange av dagens hovedkort ikke støtter f.eks Win 95. Jeg er noe usikker på om det betyr at man må ha et nyere OS enn WIn 95, eller om det bare er Win95 som eksplisitt ikke er støttet.

Lenke til kommentar

det blir nok litt vanskelig å installere Windows 3.1 på en FAT32/NTFS-partisjon ;-). Du kan lage en FAT32-partisjon på begynnelsen av disken, så er den andre en FAT16-partisjon (til DOS 6.22 + Windows 3.1). bruk en boot manager til å boote dos-partisjonen. Jeg bruker selv freeware-programmet XOSL. Det er lett og bruke og ser ganske stilig ut! Har selv en pensjonert IBM som kjører det ovenforstående oppsettet (den første partisjonen kjører Windows 98). Det blir ikke noe trøbbel for DOS, da den ikke kan "se" FAT32-partisjoner, og dermed så "tror" den at den ligger på den første partisjonen!

Lenke til kommentar
det blir nok litt vanskelig å installere Windows 3.1 på en FAT32/NTFS-partisjon ;-). Du kan lage en FAT32-partisjon på begynnelsen av disken, så er den andre en FAT16-partisjon (til DOS 6.22 + Windows 3.1). bruk en boot manager til å boote dos-partisjonen. Jeg bruker selv freeware-programmet XOSL. Det er lett og bruke og ser ganske stilig ut! Har selv en pensjonert IBM som kjører det ovenforstående oppsettet (den første partisjonen kjører Windows 98). Det blir ikke noe trøbbel for DOS, da den ikke kan "se" FAT32-partisjoner, og dermed så "tror" den at den ligger på den første partisjonen!

 

du blir forfulgt... du må gradere deg ned ,- dos i 98? til lavere status.. husk hvordan DOS opererer. Bruk win98se til å lage partisjoner til senere op.. uansett vil de forfølge deg. allltid

Lenke til kommentar

jeg tror at jeg har dos 6.22 på 3 disketter. så det tror jeg ikke blir noe problem. og 3.11 har jeg på 9 disketter. jeg tror det er de rette dos diskettene som jeg har, men jeg har ikke rukket å prøvd de enda. skal gjøre det snart tror jeg. til han som hadde dos diskettene som kunne gi dem bort så kan jeg si at hvis du har lyst så kan du jo sende dem på mail til meg, i tilfelle at de diskettene som jeg har ikke er de rette disktene

 

Takk for hjelpen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...