Gå til innhold

Kutter prisen på Macbook Air


Anbefalte innlegg

Så er Windows laget for å kjøre på alle pcer også, ikke bare på et merke.

 

Og om du kjøper en Mac så må man kjøpe osx. Du får den ikke uten å kjøpe et os.

Feil, Windows er laget for å kjøre på visse PCer som er lagd for å være Windows-kompatible. Jeg kan ikke kjøre Windows på flere av mine PCer, siden Windows ikke kjører på annet enn x86 prosessorer.

At man får med OS X på enhver ny Mac er ikke en ekstra kostnad, siden Apple ikke trenger betale ågerpris til Microsoft for hver OS installasjon, slik andre PC-produsenter nærmest tvinges til. Jeg har aldri hørt noen som eier en Mac som beklager seg over at OS X følger med, tvert imot. Derimot så kjenner jeg flere som liker å installere andre OS i tillegg (Linux for de fleste jeg kjenner), og som er glade for at Apple har gjort det så enkelt gjennom BootCamp. Så hva var egentlig poenget ditt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

<Jeg har aldri hørt noen som eier en Mac som beklager seg over at OS X følger med

 

Vel, Du har hørt om en nå. (tro om du kommer til å slutte å bruke det argumentet) :)

 

<At man får med OS X på enhver ny Mac er ikke en ekstra kostnad

 

Inkludert i prisen betyr ikke at man får det med gratis.

 

<Så hva var egentlig poenget ditt?

 

Poenget mitt er at selv om noen av dine venner er glade for at os er pre instalert på alle maskinene, så ser jeg på det som en negativ ting at alle tvinges til å kjøpe osx når man kjøper en Mac.

 

Og selv om du har noen maskiner som ikke kan kjøre Windows så er Windows tilgjengelig på et mye bredere marked av pc-er. Da er det naturlig at det koster litt mere. Jeg sa alle, noe som er feil. Det er noen unntak.

Lenke til kommentar
<Windows kjører ikke på maskiner uten standard x86, x86_64 eller Itanium-arkitektur. Prøv å installere Windows på en SPARC-maskin, en med Power-prosessor eller til og med en PS3, så ser du hvor langt du kommer. smile.gif

 

Jada jada :) Men produsentvalget er større

 

Kan ikke si at jeg ser hvorfor det at Microsoft har hendene sine nedi flere produsenter sine bukser (og lommebøker) skal være en positiv ting. :)

 

<Kjøper du Mac følger det med OS X ja, på samme måte som trolig oppmot 85% av verdens datamaskiner kommer med Windows preinstallert uten noe valg om å ta det bort

 

Er alikevel 15 % igjen. Er der jeg er som drar på komplett eller noe og kjøper komponentene jeg vil ha og setter dem sammen. Man har et valg. Komplett selger vel pc-er uten os også. Hadde vert mye bedre om 15 % av MACene kom uten os også.

 

Men Dell, HP osv lever stort sett med Windows.

 

De 15% som gjenstår består hovedsakelig av maskiner med Linux, Solaris, OS X eller FreeDOS. Det er ikke mange prosentene datamaskiner som selges ferdig sammensatt som ikke selges bundlet med Windows. Selv om du, meg og trolig de fleste av vennene dine setter sammen maskinen selv, eller bestiller den fra komplett uten OS, betyr det ikke at vi utgjør mer enn et par prosent. De fleste stikker på Elkjøp, Expert, Elprice, osv. og kjøper. Dessverre.

 

Og selv om du har noen maskiner som ikke kan kjøre Windows så er Windows tilgjengelig på et mye bredere marked av pc-er. Da er det naturlig at det koster litt mere. Jeg sa alle, noe som er feil. Det er noen unntak.

 

Men så er linux tilgjengelig på en langt langt langt større mengde PCer enn Windows igjen, så poenget er? :) Er det derfor naturlig at Windows koster mer?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Men er ikke litt av poenget med å i det hele tatt kjøpe en mac å kunne kjøre OSX ? Er nå ihvertfall slik jeg ser det, så da faller de argumentene mellom to stoler og inn i peisen. Man kjøper vel vanligvis ikke en mac for å kjøre windows, bortsett fra de som er opptatt av design såklart. Og kanskje for de som ikke liker osx etter å ha prøvd det kan det vel være greitt å kunne legge inn windows også

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

<Kan ikke si at jeg ser hvorfor det at Microsoft har hendene sine nedi flere produsenter sine bukser (og lommebøker) skal være en positiv ting. smile.gif

 

Nå er dere bare vanskelige. Det er da vel bra for kundene at det er et større utvalg? At man ikke må velge et spesielt merke om man vil kjøre et operativ system.

 

<De 15% som gjenstår består hovedsakelig av maskiner med Linux, Solaris, OS X eller FreeDOS. Det er ikke mange prosentene datamaskiner som selges ferdig sammensatt som ikke selges bundlet med Windows. Selv om du, meg og trolig de fleste av vennene dine setter sammen maskinen selv, eller bestiller den fra komplett uten OS, betyr det ikke at vi utgjør mer enn et par prosent. De fleste stikker på Elkjøp, Expert, Elprice, osv. og kjøper. Dessverre.

 

Hva så? Det er fremdeles et valg. Man må ikke kjøpe et operativ system om man kjøper en pc. Det må man om man kjøper en Mac.

 

<Men så er linux tilgjengelig på en langt langt langt større mengde PCer enn Windows igjen, så poenget er? smile.gif Er det derfor naturlig at Windows koster mer?

 

Hva har Linux med dette å gjøre? Og poenget mitt er fremdeles det samme. Det er sikkert mange gode grunner til at Linux er gratis

Lenke til kommentar
Men er ikke litt av poenget med å i det hele tatt kjøpe en mac å kunne kjøre OSX ? Er nå ihvertfall slik jeg ser det, så da faller de argumentene mellom to stoler og inn i peisen. Man kjøper vel vanligvis ikke en mac for å kjøre windows, bortsett fra de som er opptatt av design såklart. Og kanskje for de som ikke liker osx etter å ha prøvd det kan det vel være greitt å kunne legge inn windows også

 

Poenget mitt er at når man har en flerlisens verson av Osx eller en Osx som ikke er i bruk liggende i hylla så er det negativt å måtte kjøpe osx når man kjøper Mac. Jeg sier da ikke at det ikke skal finnes løsninger der man kjøper Mac og Osx sammen. Det er mulig å ha begge deler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Men er ikke litt av poenget med å i det hele tatt kjøpe en mac å kunne kjøre OSX ? Er nå ihvertfall slik jeg ser det, så da faller de argumentene mellom to stoler og inn i peisen. Man kjøper vel vanligvis ikke en mac for å kjøre windows, bortsett fra de som er opptatt av design såklart. Og kanskje for de som ikke liker osx etter å ha prøvd det kan det vel være greitt å kunne legge inn windows også

 

Poenget mitt er at når man har en flerlisens verson av Osx eller en Osx som ikke er i bruk liggende i hylla så er det negativt å måtte kjøpe osx når man kjøper Mac. Jeg sier da ikke at det ikke skal finnes løsninger der man kjøper Mac og Osx sammen. Det er mulig å ha begge deler.

 

Joda, forsåvidt et greitt poeng det. Men det føyer seg vel inn i kategorien med resten av vanlige datamaskiner som blir bundlet med Windows, ihvertfall for de som ikke vet bedre og kjøper pcen i en elektronikk-kjede (Selv om elektronikk-kjedene har begynt å selge apple maskiner også til min store overraskelse). Om det er en bra eller dårlig ting kan sikkert diskuteres opp og ned i mente. For min del synes jeg det er helt greitt at osx følger med, jeg vil uansett ha nyeste versjon kjøper jeg en ny mac. Flesteparten av kundene som bare vil ha noe som virker er nok også fornøyd med det, og det er nok Apple også som ler hele veien til banken. Blir vel i vanlig Apple stil at de kjører sitt eget løp, og kundene betaler frivillig regninga..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
<Men det føyer seg vel inn i kategorien med resten av vanlige datamaskiner som blir bundlet med Windows,

 

Sant, men muligheten for å ikke kjøpe med os er der. Den er ikke der om man kjøper Mac.

 

Det er den ikke om man kjøper mac nei, så det må jo vurderes før innkjøp, irriterende eller ikke. Når jeg tenker meg om er jo det en genial måte å "unngå" piratkopiering..

Lenke til kommentar
Prisen for de spesifikasjonene der (inkludert OSet) er helt vilt overpriset. Apple gnir seg nok i hendene hele veien til banken. Jeg regner med de har godt over 100% avanse på disse.

OSet er ikke så voldsomt overpriset, strengt tatt er det det billigste OSet en får i dag (med unntak av Linux, selvfølgelig). OS X selges jo seperat (retail standalone, ikke OEM eller oppgradering) for 990kr (1590kr for 5-lisens versjon), billigste Windows koster 1995kr.

Jeg er enig. Det var bare en dårlig formulering fra min side.

Komponenter: ~5000 kr

OSX: ~1000 kr

SUM: ~6000 kr

Utsalgspris: ~14-20 000 kr

Avanse: Veldig mye

 

Det jeg mente var at totalpakken verd ~6000 kr er helt vilt overpriset.

Lenke til kommentar
Komponenter: ~5000 kr

OSX: ~1000 kr

SUM: ~6000 kr

Utsalgspris: ~14-20 000 kr

Avanse: Veldig mye

 

Det jeg mente var at totalpakken verd ~6000 kr er helt vilt overpriset.

 

Hvis du mener at du selv kan sette sammen en maskin med tilsvarende specs med samme vekt og størrelse til 5000kr, trenger du å skaffe deg et begrep om hva maskinvare faktisk koster. :)

 

CPU: C2D Merom, 800MHz FSB, underklokket til hhv. 1.6 og 1.8 GHz. Prisguiden sier fra 1895,-, dog er dette med bare 667MHz FSB, jeg kunne ikke finne noen slike.

 

Disk: 64GB 1.8" SSD. Kunne ikke finne noen i prisguiden, men når en 64GB 2.5" SSD-disk koster fra 7795,-, kan jeg ikke tenke meg at den som er i Macbook Air er særlig billig.

 

Bare for disse to komponentene er vi oppe i over 10 000kr, og kostnaden for hovedkort, skjerm, kabinett og batteri vil muligens legge på et par tusen til. 5000kr i komponenter er et tøysetall, og det vet du. Apple har nok høyere avanse enn Dell, men aldri i livet får du meg til å tro at de har over 120% avanse.

 

Ja, det er mulig å få en maskin som er like kraftig som Macbook Air for 5000kr eller mindre, men da sitter du med en stor og tung 15-tommer som ikke har batterikapasitet ut et par forelesninger en gang. Vekt, batterikapasitet og størrelse er veldig dyrt, og de som trenger slikt har vanligvis råd til det. Jeg ville aldri selv ha kjøpt en Macbook Air, jeg klarer meg fint med en kraftigere, men tyngre, ordinær Macbook, men jeg er definitivt ikke i Apples målgruppe heller (fattig student). :)

Lenke til kommentar
Komponenter: ~5000 kr

OSX: ~1000 kr

SUM: ~6000 kr

Utsalgspris: ~14-20 000 kr

Avanse: Veldig mye

 

Det jeg mente var at totalpakken verd ~6000 kr er helt vilt overpriset.

 

Hvis du mener at du selv kan sette sammen en maskin med tilsvarende specs med samme vekt og størrelse til 5000kr, trenger du å skaffe deg et begrep om hva maskinvare faktisk koster. :)

 

CPU: C2D Merom, 800MHz FSB, underklokket til hhv. 1.6 og 1.8 GHz. Prisguiden sier fra 1895,-, dog er dette med bare 667MHz FSB, jeg kunne ikke finne noen slike.

 

Disk: 64GB 1.8" SSD. Kunne ikke finne noen i prisguiden, men når en 64GB 2.5" SSD-disk koster fra 7795,-, kan jeg ikke tenke meg at den som er i Macbook Air er særlig billig.

 

Bare for disse to komponentene er vi oppe i over 10 000kr, og kostnaden for hovedkort, skjerm, kabinett og batteri vil muligens legge på et par tusen til. 5000kr i komponenter er et tøysetall, og det vet du. Apple har nok høyere avanse enn Dell, men aldri i livet får du meg til å tro at de har over 120% avanse.

 

Ja, det er mulig å få en maskin som er like kraftig som Macbook Air for 5000kr eller mindre, men da sitter du med en stor og tung 15-tommer som ikke har batterikapasitet ut et par forelesninger en gang. Vekt, batterikapasitet og størrelse er veldig dyrt, og de som trenger slikt har vanligvis råd til det. Jeg ville aldri selv ha kjøpt en Macbook Air, jeg klarer meg fint med en kraftigere, men tyngre, ordinær Macbook, men jeg er definitivt ikke i Apples målgruppe heller (fattig student). :)

 

Hva får deg til å tro at Apple betaler i nærheten av det du må betale for komponenter i prisguiden?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Prisen for de spesifikasjonene der (inkludert OSet) er helt vilt overpriset. Apple gnir seg nok i hendene hele veien til banken. Jeg regner med de har godt over 100% avanse på disse.

OSet er ikke så voldsomt overpriset, strengt tatt er det det billigste OSet en får i dag (med unntak av Linux, selvfølgelig). OS X selges jo seperat (retail standalone, ikke OEM eller oppgradering) for 990kr (1590kr for 5-lisens versjon), billigste Windows koster 1995kr.

Jeg er enig. Det var bare en dårlig formulering fra min side.

Komponenter: ~5000 kr

OSX: ~1000 kr

SUM: ~6000 kr

Utsalgspris: ~14-20 000 kr

Avanse: Veldig mye

 

Det jeg mente var at totalpakken verd ~6000 kr er helt vilt overpriset.

 

Jeg skal være enig i at pakken er dyr, og Apple er vel kanskje kjent for å ta seg godt betalt for produktene sine. Men jeg er allikevel ikke helt enig med deg Simen. Man må jo tenke på at det er mange andre faktorer enn rene produksjonskostnader. Greitt nok at selve pc'en ikke koster mer enn ~6000 i materialer og programvare, men den skal også tjene inn utvikling, design, markedsføring, lønninger etc. for å nevne noe, i tillegg til at Apple også ønsker en avanse på toppen av det. Så jeg vil si at kostnadene,hvis man tar alle ledd i betraktningen, nok ligger en god del høyere, selv om det kan diskuteres hvor mye Apple har i fortjeneste på toppen..

Og når det gjelder designutvikling og markedsføring vil jeg tro Apple har en del høyere kostnader enn en del andre pc-produsenter

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Jeg er enig. Det var bare en dårlig formulering fra min side.

Komponenter: ~5000 kr

OSX: ~1000 kr

SUM: ~6000 kr

Utsalgspris: ~14-20 000 kr

Avanse: Veldig mye

 

Det jeg mente var at totalpakken verd ~6000 kr er helt vilt overpriset.

Og her forsøker du å rette opp en dårlig formulering med et enda dårligere regnestykke. Du bedriver vill gjetning og spekulasjoner, og finner på tall som stemmer med dine egne fordommer. Du aner rett og slett ikke hva komponentene koster, eller hvilke andre kostnader utover rene komponentkostnader som ligger i utvikling, produksjon, distribusjon, salg og service. Totalt useriøst, og det forbauser meg at et medlem av Forumstyret driver debatt på et slikt lavmål.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...