Gå til innhold

Bevis for at universet ikke kan vare evig?


Anbefalte innlegg

Dette er et matematisk bevis for at universet ikke kan vare evig:

 

Vi går ut ifra at ethvert menneske eller dyr blir født på et tilfeldig tidspunkt langs universets tidslinje. Det vil si at før jeg ble født kunne ikke jeg vite hvilket år jeg skulle bli født. (For simpelhetens skyld later vi som at dyr har eksistert og vil eksistere like lenge som universet)

 

Forskere mener at universets alder er på nesten 14 milliarder år. Dvs. at alle mennesker som lever i dag ble født før universet ble 14 milliarder år. La oss si at universet kommer til å bli 28 milliarder år før det sprenger / revner / trekker seg sammen. Da vil universets tidslinje se slik ut:

 

|--------------X-------------|

 

X = 14 mill. år

 

Hvis vi ser på denne tidslinjen fra et globalt perspektiv er det like sannsynlig at jeg eller dere ble født før 14 milliarder år som etter. Altså 50/50.

 

Så øker vi universets forventede alder til 42 milliarder år:

 

|--------------X--------------------------|

 

Nå kan vi se at sjansene for å bli født før 14 mill. år-merket er redusert til 1/3, eller 33,33%. Som dere ser minsker sjansene for å bli født før X når universets totale alder øker. Når universets alder går mot uendelig, går sjansene for å bli født før X mot 0.

 

Konklusjon: Hvis universet har en begynnelse (som de fleste mener den har), og universet varer evig, kan ikke mennesker eksistere. Universets tidslinje kan ikke være uendelig i kun en retning, den må være det i begge eller ingen. Altså, universet vil ikke vare evig om Big Bang teorien stemmer.

 

PS: Ikke ta denne teorien serriøs. Det var bare en tullete tanke som plutselig dukket opp. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Berre sånn btw: Finnast ikkje noko som heiter tid FØR Ginnungakvellet, som eg likar å kalle det :p. Sida tid er ein dimensjon så må vi have rom for å have tid (romtid), og sidan Ginnungakvellet er da rom vart til så er det ikkje noko før Ginnungakvellet.

 

Er som å seie at det er eit punkt sør for sørpolen.

Lenke til kommentar
Dette er et matematisk bevis for at universet ikke kan vare evig:

 

Vi går ut ifra at ethvert menneske eller dyr blir født på et tilfeldig tidspunkt langs universets tidslinje. Det vil si at før jeg ble født kunne ikke jeg vite hvilket år jeg skulle bli født. (For simpelhetens skyld later vi som at dyr har eksistert og vil eksistere like lenge som universet)

 

Forskere mener at universets alder er på nesten 14 milliarder år. Dvs. at alle mennesker som lever i dag ble født før universet ble 14 milliarder år. La oss si at universet kommer til å bli 28 milliarder år før det sprenger / revner / trekker seg sammen. Da vil universets tidslinje se slik ut:

 

|--------------X-------------|

 

X = 14 mill. år

 

Hvis vi ser på denne tidslinjen fra et globalt perspektiv er det like sannsynlig at jeg eller dere ble født før 14 milliarder år som etter. Altså 50/50.

 

Så øker vi universets forventede alder til 42 milliarder år:

 

|--------------X--------------------------|

 

Nå kan vi se at sjansene for å bli født før 14 mill. år-merket er redusert til 1/3, eller 33,33%. Som dere ser minsker sjansene for å bli født før X når universets totale alder øker. Når universets alder går mot uendelig, går sjansene for å bli født før X mot 0.

 

Konklusjon: Hvis universet har en begynnelse (som de fleste mener den har), og universet varer evig, kan ikke mennesker eksistere. Universets tidslinje kan ikke være uendelig i kun en retning, den må være det i begge eller ingen. Altså, universet vil ikke vare evig om Big Bang teorien stemmer.

 

PS: Ikke ta denne teorien serriøs. Det var bare en tullete tanke som plutselig dukket opp. :p

 

 

Det at sannsynligheten går mot null er ikke det samme som at sannsynligheten er null. Teori motbevist!

Lenke til kommentar

Universet slik vi kjenner det i dag vil ikke var evig, men dersom eksistens av materie skal ha en slutt må det også ha en start. Dette er jeg enkelt og greit uenig i. Om universets utstrekning ikke er uendelig, noe jeg er sikker på, så mener jeg uansett at universet formes i en uendelig syklus hvor start og slutt er to ukjente begreper. Det morsomme med dette er at det åpnes for samme kombinasjoner av alle universets bestanddeler uendelig mange ganger i uendelig mange forskjellige tidspunkt. Ergo vil vi oppleve dette som skjer akkurat nå uendelig mange ganger, med uendelig mange utfall. Men dette kan like godt være en konstant som kun oppleves en gang for oss tilsynelatende, siden det ikke er en start og en slutt annet enn i vår oppfatning av livet.

Endret av atomtissetasen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...