Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp! Hvordan åpne portene med flere maskiner?


Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har tenkt og åpne portene i min Speedtouch 546 T2. Jeg har tenkt og bare bruke telenors standarmetode: http://www.online.no/kundeservice/veiledni...pne-porter.html

 

Men det jeg lurer på er når jeg gjør dette åpner jeg portene bare for den maskinen som er koblet til ruteren når jeg gjør dette?

 

Et annet spørsmål bare sånn når jeg likevell lager en ny sak Jeg har tenkt og kjøpe meg ny trådløs hub. Og når jeg skal koble til trådløsen så er det et passord jeg må skrive inn hvist jeg ikke har lagret det på maskinen da selvsagt. Men det huben eller rutermodem greien jeg fikk av telenor som har det passordet i seg? Og hvordan lager jeg et helt nytt passord i en ny hub, hvist det er der det er?

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei for det første, du må bruke komma, ellers blir spørsmålene dine litt vanskelige å forstå :)

 

Og det du lurer på om trådløs hub, det er kanskje trådløs ruter du mener? Og det passordet du skriver om, hvis det er en krypteringsnøkkel for trådløsnettet det er snakk om, da er det i den trådløse ruteren dette skal konfigureres. For å sette på et passord i denne må du først koble en pc til den med kabel (i en av LAN-portene). Deretter åpner du en nettleser og skriver inn IP-adressen til ruteren, og da vil du få opp en dialogboks der du skal skrive (default) brukernavn og passord. Hvilket brukernavn og passord det skal være, finner du ut ved å søke etter navnet til den trådløse ruteren. F.eks. Linksys WRT54G+default password, eller du kan finne det på produsentens hjemmeside. I enkelte tilfeller finner du dette også i bruksanvisning som følger med. Når du er inne på trådløsruteren må du finne frem i menyen til de trådløse innstillingene, som f.eks. SSID (navn på trådløsnettet) og WEP/WPA-kryptering. Søk på google for å finne ut mer om de forskjellige metodene for kryptering.

Lenke til kommentar

fikk feil: 404 - Siden finnes ikke på linken du postet.

 

portforwarding skal man kunne gjøre fra én maskin, og spesifisere hvor trafikken skal til.

 

derfor er det greit om du vet hvilke IP-adresser de andre pc'ene har. Alternativt kan man konfigurere portene mot MAC-adresser.

 

Angående trådløs aksesspunkt, som jeg tror du mener, så følger det nok garantert med en veiledning for å konfigurere nettop denne krypteringen.

 

Det er veldig vanskelig å gi en forklaring til et produkt vi ikke vet hva er ennå. Om du kommer tilbake her, så kan det være en fordel å informere hvilket produkt du har anskaffet deg.

Lenke til kommentar

- Linken din fungerer ikke, så vi kan ikke se hvilken metode du har fult

- Prøv å renske opp teksten din, og bruk noen komma og punktum. Det var forferdelig vanskelig å forstå hva du prøvde å få frem.

 

Forøvrig så er det ingenting som heter å "åpne en port". portene er nemmelig ikke stengt til å begynne med. Det du gjør er å peke portene videre til en maskin. Det er ikke logisk mulig å peke samme porten inn til flere maskiner samtidig, men om du eksempelvis skal kjøre Utorrent på 2 maskiner så er det ikke værre enn at du velger to forskjellige porter som du peker inn til maskinene, og så velger porten du vil bruke i instillingene til programmet.

 

De aller fleste spill/applikasjoner har enten flere porter du kan velge å bruke, eller lar deg velge porten den skal lytte på i instillingene, slik at det er fullt mulig å få flere maskiner til å fungere riktig på samme nettverk.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...