Gå til innhold

Bestått fagprøve før lærlingtid er over. Krav på lønn


Sabbe

Anbefalte innlegg

Hei, vet ikke helt om dette er riktig sted å poste. Gjelder tvist angående lønn når man har bestått fagprøve. Har googlet en del og lett gjennom arbeidsmiljøloven, men finner ikke akkurat det jeg lurer på. Gjelder elektriker-utdanning.

 

Tar det fra starten av, grunnet interesse for ingeniørstudie ringte jeg opplæringskontoret i Oslo angående det å ta fagprøven før 1.juli slik at jeg kunne komme inn på ingeniørstudie i år. Forklarte dem at lærlingkontrakten min utløp først i slutten av september, og de sa til meg at det var greit.

 

Besto fagprøven i slutten av mai og tok VK2 eksamen i juni. Snakket med en del folk hos NELFO som sa at etter VK2 eksamen var jeg offisielt montør og derfor skulle jeg ha montørlønn.

 

Mottok lønsslippen fra mitt tidligere firma idag og de hadde betalt perioden etter eksamen lærlinglønn. Sendte derfor en mail til min tidligere sjef og forklarte ham det. Han ringte opp til NELFO og snakket med hun som hadde ansvaret for min kontrakt. Det er her tvisten er.

 

 

* Ifølge hun kunne jeg ikke si opp jobben før lærlingkontrakten var utgått. Er dette riktig? Har ikke noe følge for meg nå, men syns det er rart at man blir "tvunget" til å jobbe ut lærlingstida, når opplærlingskontoret (Det var jo NELFO selv som meldte meg opp til fagprøve) ga meg tillatelse til å ta fagprøve tidlig slik at jeg kunne begynne på studiet i år.

 

* Jeg skal forsatt ha lærlinglønn helt til lærlingkontrakten utløper. Dette hadde jeg pratet med en annen på NELFO på forhånd og han mente at jeg skal ha montørlønn etter bestått eksamen og fagprøve. Men jeg er usikker etter at hun tok dette opp og lurer på om noen vet noe mer om dette.

 

Skal ringe El og IT i morgen tidlig, men hadde håpet om jeg kunne fått noe svar her først

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ihvertfall ganske sikker på at man skal ha lærlinglønn så lenge man er i lærling jobben som kontrakten din gjelder for. Men om du har rett til å si opp før tia vet e ikke. Men du kan i værstefall sykemelde deg siden du har fagbrevet i boks.

Lenke til kommentar

Du har skrevet kontrakt og da følger du kontrakten. Enkelt og greit, du har tydeligvis ikke lest godt nok igjennom kontrakten mr.

 

Tror jeg heller ikke har hørt om noen som har fått full lønn etter fullført eksamen etc.

 

Så sorry, tror du bare må legge ned stridsøksa denne gangen.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Du kan avbryte lærlingekontrakten, men da slutter lærlinge tiden din der du avbryter. Jeg har selv avbrutt en kontrakt (riktig nok før jeg begynte i det aktuelle firmaet), men det bydde ikke på noen problemer. Det er jo ikke slik at de kan tvinge deg til å være i det aktuelle firmaet.

 

Du har IKKE fullført lærlingetiden selv om du har tatt fagprøven.

Hvis du har planlagt å gjøre det, så må du ta en skikkelig prat med NELFO og opplæringskontoret slik at de skjønner 100% hva det er du tenker på. Det kan hende at det gis særavtaler og etc. Lærlinge tiden for elektrikere er 2,5 år, basta.

 

Den eneste måten jeg vet om så kan korte ned lærlingetiden din er hvis du har godkjent praksis som er lengre enn 2 mnd. i strekk. Altså, sommerjobb og utplasering gir ikke kortere læretid.

 

Lønnen din regnes ut i fra tariffen. Det står i landsovernskomsten (tror jeg det var den heter) hvilken lønn du har krav på ut i fra hvilket halvår du er i, i lærlingeperioden. Arbeidsmiljøloven har ingen ting med lønn å gjøre, den omhandler HMS, arbeidstidsbestemmelser osv.

 

Når det gjelder det med VK2, så er det en der jeg jobber som gikk ut i lære etter endt VK1. Men her er greia, alle elektrikker lærlinger må innom et slags VK2 kurs iløpet av lærlingetiden og lærlingetiden blir ikke noe kortere av den grunn. Hvis du gikk direkte inn på VK2 etter endt VK1 skal du imddlertid ha noe kortere lærlinge tid (i allefall i henhold til reform 94).

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...