Gå til innhold

Når kan man heve kjøpet?


Anbefalte innlegg

En kamerat av meg kjøpte for ganske nøyaktig to år siden en Samsung (usikker på hvilket merke) hos Telebutikken. Allerede etter kort tid måtte telefonen inn på service fordi den sluttet å virke, og innmaten ble byttet ut. Det samme skjedde så en gang til, og enda en gang. Han laget ingen scener og gjorde bare som butikken anbefalte hver gang.

 

De siste dagene har telefonen begynt å klikke igjen, for fjerde gang, og han har nå bestemt seg for å gjøre noe drastisk. Det er helt meningsløst å sende telefonen tilbake til reperasjon gang på gang, når de svikter så ofte.

 

I dag dro han til Telebutikken for å heve kjøpet, noe jeg mener at man har mulighet til allerede ved tredje innbytte. Telebutikken hevder derimot at så lenge de har byttet innmaten i telefonen, annuleres "antall innbytter" og man starter på scratch igjen - fordi det da er som å anse for en ny telefon. I følge denne gjøken har han altså ikke rett til å heve kjøpet, fordi han ved forrige (og de to gangene før) har fått "ny telefon"; som i nytt innhold.

 

Jeg personlig nekter å tro at det er slik regelverket skal praktiseres og jeg har ber nå om tips fra dere. Hadde blitt takknemlig om dere hadde noen helt konkrete lovdata til meg. Om disse viser at jeg har rett og selgeren tar feil - skal jeg sporenstreks dra ned på Telebutikken etter arbeid og konfrontere denne selgeren med det. Det er lite som er mer provoserende enn selgere som utnytter kunder som ikke har baller eller kunnskap nok til å tale dem imot.

 

Så, forsamling. Gi meg en hjelpende lanke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neinei, de reparerte telefonen. Han fikk ikke en ny telefon. Derfor gjelder de normale reglene. De har lov til å prøve å rette på en feil 3 ganger. Den 4. gangen har kunden krav på å få pengene tilbake eller ny vare. Det er kunden selv som kan velge om han vil ha pengene tilbake, eller ny vare etter hva jeg har forstått.

 

 

http://forbrukerportalen.no/rettighetsarti...ar_feil_oppstar

 

 

Mulig jeg tok feil.. ser ut som at du har rett i at du har krav på pengene tilbake etter 3 feil av samme type.

Endret av vargaz
Lenke til kommentar

Det denne selgeren prøver seg på, er å hevde at så lange man har fått ny innmat - har man fått ny telefon. Dette høres helt absurd ut, da "ny telefon" for meg inkluderer en hel telefon - og ikke bare noen deler. At han lyger eller tar en spansk en når han ser at kunden (kompisen) er litt usikker, gjør meg bare forbannet.

 

Har funnet noen lovdata som jeg skal lese gjennom nå. Og jeg har funnet frem en knallgul markeringstusj som jeg skal bruke flittig.

Lenke til kommentar

Ja, det er jo det eneste logiske. Om noe er galt med bilen din, kan de ikke hevde at du har fått en ny bare fordi de har byttet ut motoren. Om jeg hadde fått en nybil med lakkskader og tre forskjellige felger - hadde jeg reagert voldsomt.

 

Har funnet Forbrukerloven og i kapittel 6, §30 står:

" Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. "

 

Noe særlig mer enn dette står ikke. Finnes det andre relevante lover jeg også bør sjekke ut?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kan gi en liten oppdatering her.

 

Telekiosken (Byhaven i Trondheim) har gjort seg vrang og utilgjengelig i hele sommer. Kameraten blir til stadighet henvist til andre, og han har nå kommet helt opp til sjefen, som endelig har giddet å svare på henvendelser. Svaret fra han som hevder han er butikksjef, er at min kameraet selv må lete opp lover og regler for å bevise at han har rett til å heve kjøpet.

 

Er det ikke forbrukerens rett å ta det for gitt at de som driver butikker faktisk kan litt om forbrukerkjøpsloven? Han mente at han måtte skrive et brev, der han la ved alle kvitteringer (selv om de ligger på deres datasystem) og lovutskrifter.

 

Vel, det er ikke noe problem for oss å skrape sammen alt dette og det har gått en faen i oss begge to på grunn av denne forferdelige kundeservicen. Prøver de å gjøre det vanskelig for de som kommer med slike saker at de ikke gidder å følge den opp? Vi skal iallefall følge det opp, og det lukter en massiv svertekampanje mot hele butikken om de fortsetter å skape problemer nå.

 

Faens irriterende når butikkene opptrer som tjuvradder. Det gjør meg iallefall helt sikker på at jeg aldri kommer til å handle noe hos Telekiosken på Byhaven i Trondheim. Jeg foretrekker seriøse forhandlere.

Lenke til kommentar

Fint du kommer med oppdatering :)

Altfor mange tråder starter sånn som denne, så hører man aldrig hva som skjer videre.

Spennende og se hvordan folk løser slike problemer, slik at om man skulle havne i deres sko, så har man alerede litt erfaring med hvordan man kan løse det.

 

Det at butikken setter seg på bakbeina og ber deg om å lete frem lover og regler blir nesten for dumt.

 

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering)

Så uansett om det er retting av mangelen eller om det er en omlevering, så regnes det som et avhjelpsforsøk. Og ..

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Kilde: http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html

 

Nå jobber jeg kun med Nokia og SE telefoner, men har hatt kunder som har fått byttet innmat, tilogmed byttet til helt ny telefon, og det har ikke påvirket retten til og reklamere hos produsentene.

Endret av Dain Bramaged
Lenke til kommentar

Edit: @ General

 

Det er da ikke et nytt produkt når man får tilbake den samme telefonen med noen forandra komponenter. Ripene i displayet er de samme. Slitasjen på knappene er de samme. Laderen er fortsatt like slarkete. etc.

 

Når jeg leverer bilen min til verksted for å bytte motor, får jeg ikke nybilgaranti på den når den kommer ut. Bilen er jo fortsatt den samme haugen med rust.

Endret av Myxo
Lenke til kommentar

@ Dain

 

Ja, vi har skrevet ut hele loven og lagt det med som et vedlegg. I selve klagen viser vi helt spesifikt til de to paragrafene du nevner her. Brevet ble levert for et par dager siden med krav om rask behandling. Så gjenstår det å se hvor fort det går før de finner på neste unnskyldning.

Lenke til kommentar

Dette er en Siemens-telefon og de prøvde seg først på at det var umulig å heve kjøpet fordi Siemens var konkurs. Akkurat dét vil nå jeg mene er butikkens problem. Vi som kjøpere forholder oss til forhandleren, så må forhandlere forholde seg til fabrikker og andre leverandører.

 

De har prøvd seg på en mengde bortforklaringer for å slippe å heve dette kjøpet. Det hele toppet seg da de krevde 400 kroner for rep av telefonen (som aldri skulle repareres i utgangspunktet) og mente da at de hadde gitt kompisen min en kjempedeal - siden han kun betalte kostpris av reperasjonen.

Lenke til kommentar

Siemens-telefoner er et kjempeproblem nettopp fordi Siemens sin mobilproduksjon stoppet og gikk konkurs. Her må butikken ta hele kosten. Du har krav på å heve kjøpet, butikken har krav på å redusere verdien av telefonen pga bruk, du har krav på renter ifm tiden du har vært uten telefon. I de fleste tilfeller går verditap og renter opp i opp, så butikken burde gjøre det enkelt og gi deg kjøpesummen tilbake.

 

-s

Lenke til kommentar

Som forhandler er jeg selv behjelpelig med å samle serviceshistorikk + kjøpskvittering når det reklameres på produkter kjøpt hos oss. Det anser jeg som ekstraservice fra min side, da jeg ikke er pålagt å selv lete opp tidligere servicehistorikk, det er KUNDENS ansvar i utgangspunktet. (Men hallo, jeg er ikke et monster og Deltaservice har enkle søkesystemer for slikt)

 

Nokia er benytter seg hyppig av å gjøre en SWAP når det reklameres og kunde ønsker ny telefon. Det de gjør, er at de setter kundens tidligere deksel+batteri i på ett fabrikknytt hovedkort. I praksis har du fått 'ny' telefon, og medfølgende ny garantitid 24mnd.

 

I tilfellet Siemens vil jeg rett og slett anbefale å kontakte Forbrukerrådet og klage. Dette nettopp fordi mobildivisjonen ikke eksisterer mer. Det kan ta lang tid, men da slipper du i det minste spekulative svar fra butikken i saken.

Lenke til kommentar

Har sendt en skikkelig klage til butikken nå, slik de ba oss om. Får se hva de gjør videre med saken før vi tar neste grep. Synes det er helt utrolig at butikken tilsynelatende har niks og nada av rutiner når det gjelder slike saker. Han kan da umulig være den første som har levert inn en defekt telefon mer enn tre ganger der.

Lenke til kommentar
Har sendt en skikkelig klage til butikken nå, slik de ba oss om. Får se hva de gjør videre med saken før vi tar neste grep. Synes det er helt utrolig at butikken tilsynelatende har niks og nada av rutiner når det gjelder slike saker. Han kan da umulig være den første som har levert inn en defekt telefon mer enn tre ganger der.

 

Det er en reel _mulighet_ (jeg sier ikke at butikken gjør dette, men det høres slik ut) for at butikken er klar over at det i utgangspunktet er kundens ansvar å holde seg med kopi av servicehistorikk/kjøpskvittering, og dermed tviholder på dette for å fraskrive seg ansvaret.

Lenke til kommentar
En kamerat av meg kjøpte for ganske nøyaktig to år siden en Samsung (usikker på hvilket merke) hos Telebutikken. Allerede etter kort tid måtte telefonen inn på service fordi den sluttet å virke, og innmaten ble byttet ut. Det samme skjedde så en gang til, og enda en gang. Han laget ingen scener og gjorde bare som butikken anbefalte hver gang.

 

Denne tråden er et kroneksempel på to ting; forhandler som vegrer seg for å ta det ansvaret han har og det at man ikke kan stole på det man leser på nett.

 

I denne tråden endrer telefonen merke og forhandleren navn, slik at det hele blir ganske forvirrende. ;) Men dette til tross; stå på krava. Forhandleren er den som skal ta kosten her. Ikke forbruker.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...