Gå til innhold

Exit Bill Gates


Anbefalte innlegg

Fra Aikis signatur:

 

Det er godt mulig jeg hater deg om du skriver dårlig norsk [..]

 

En ikonisk figur mindre å hate. :)

 

 

Synes vi bør ha respekt for Gates, jeg. Microsoft er jo ikke onde. Litt forskjell på å spise småbarn og å slippe litt uslepne operativsystem, men jeg driter i noen blåskjermer opp gjennom årene når han driver med veldedighet i så stor grad som nå.

Det er ikke all av oss som lever i en elsk/hat-verden. Ting pleier å ha flere dimensjoner enn bare disse to. Det gjelder Microsoft og Bill Gates også. Som Langbein, Simen og andre her har nevnt allerede, er det gode grunner for å være skeptisk til selskapet, og Bill Gates har faktisk bygget selskapet og bestemt hvordan de skal drive, så han har hovedansvaret for hvordan det har oppført seg i markedet.

 

Når det er sagt, så er jeg enig i at man skal ha respekt for mye av det han har gjort. Han sier selv at han har virkeliggjort sin drøm om å bringe PC-en ut til alle bedrifter og i alle hjem. Det er jo delvis hans fortjeneste, ja. Han har også gitt 85000+ mennesker jobb. Da er ikke medregnet de som lever av Microsoft-produkter utenfor selve Microsoft. Det er nok mange flere. Han er en industribygger som startet med "to tomme hender" (og rike foreldre) og fikk til det han ville gjøre. I de senere år har han gitt mye penger til veldedighet. Slikt står det respekt av!

 

Man må prøve å se begge sider av en sak. Bill Gates vil gå inn i historien med positivt fortegn for mye av det han har gjort, men han vil også kritiseres for en del av de metodene han og Microsoft har brukt for å komme dit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men tar man isteden utgangspunkt i hans tid i Microsoft, så er det et selskap som har kommet dit de er i dag ved å notorisk bryte loven. Det andre poenget mitt er at de er langt mindre innovative enn folk flest antakeligvis tror. Det meste de "finner opp" er kjøpt opp eller kopiert av andre mindre selskaper og privatpersoner.

Dette kalles big business, hverken mer eller mindre. Det er mange store selskaper som har mye etisk feil og lovbrudd på samvittigheten som er av en helt annen karakter enn å drive litt monopol, feks vårt eget stats eide Telenor.

 

Big business er ikke for sarte sjeler, man kan si hva man vil om hvordan Microsoft har kommet dit dem er idag. Men at Bill Gates er en av verdens mest vellykkede forretningsmenn er det umulig å rokke ved uansett hva for metoder man har brukt for komme dit man er.

 

Taperne er ALLE verdens databrukere, ikke bare noen få linux-nerder som sutrer. Microsoft's egne kunder rammes også fordi de blir sittende igjen med dårligere og dyrere løsninger enn hva som ville vært tilfelle om ikke MS hadde hatt et defacto monopol.

 

Man har da alternativer hvis man vil? Linux og Mac, hvis man ikke finner noe man føler funker da så er vel det strengt tatt mer ett bruker problem enn det faktum at Microsoft er store.

 

Om det ville vært annerledes uten MS monopol er vel vill gjetting, ta en titt på Apple, hvor mye bedre er det i den leiren?

 

Og at MS alltid er dyrest like realistisk som å tro at såkalt fri programvare omtrent er gratis.

 

Så for å gjenta meg selv, man kan si hva man vill om metodene som er brukt forretningsmessig for å komme dit man er idag. Men det er intet som kan rokke ved at grunnleggerne av Microsoft er noen av tidenes mest vellykkede forretningsmenn. På linje med feks. Ingvar Kamprad.

 

At det drypper litt på de som har det vanskelig, viser vel at man har med mer enn en knallhard businessmann å gjøre? Med tanke på at stiftelsen disponerer mer penger til sitt arbeid enn Norge bruker på bistand årlig....

Lenke til kommentar

Nok en gang får vi servert en artikkel som ikke forteller hele sannheten, eller som har en VELDIG misvisende overskrift, eller som kommer en uke for sent.

 

Blir stadig mer og mer skuffet over den dårlige redaksjonelle kvaliteten på "nyhetene" her. :thumbdown:

Endret av Mr. Lid
Lenke til kommentar

<Men tar man isteden utgangspunkt i hans tid i Microsoft, så er det et selskap som har kommet dit de er i dag ved å notorisk bryte loven. Det andre poenget mitt er at de er langt mindre innovative enn folk flest antakeligvis tror. Det meste de "finner opp" er kjøpt opp eller kopiert av andre mindre selskaper og privatpersoner.

 

Kan sies om alle selskaper.

 

Bill Gates forandret verden. Han satte en pc i hvert hjem, kontor og bedrift med hans programmvare.

 

Jeg synest det er veldig trist at han trapper ned. Har har vert med på hele revolusjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...