Gå til innhold

Exit Bill Gates


Anbefalte innlegg

Du bør vise litt mer respekt for Billy, fy deg.

Jeg skriver da ikke så mye direkte nedlatende om Bill Gates som person, gjør jeg vel? Og sammenliknet med Steve Ballmer virker jo Gates som en kjernekar.

 

Denne historien med Movie Maker var en liten anekdote - ikke for å disse Gates' datakunnskaper, men for å vise hvor kompleks og uoversiktlig "Microsoft-skuta" har blitt. Selskapet har rett og slett blitt for stort, og mangler helhetlige visjoner.

 

Men ellers kan hverken du eller andre kreve at JEG skal respektere Bill Gates. Han har gjort mye bra i seinere år med stiftelsen sin, og det er kjempeflott at han bruker pengene sine på noe mer fornuftig enn mange andre mangemilliardærer som bare kjøper luksusyachter og privatfly.

 

Men tar man isteden utgangspunkt i hans tid i Microsoft, så er det et selskap som har kommet dit de er i dag ved å notorisk bryte loven. Det andre poenget mitt er at de er langt mindre innovative enn folk flest antakeligvis tror. Det meste de "finner opp" er kjøpt opp eller kopiert av andre mindre selskaper og privatpersoner. Problemet er bare at Microsoft er så dominante at mange ikke kjenner til andre aktører i datamarkedet, og dermed får de også et forvridd bilde av hvem som driver innovasjon. F.eks. tror jo mange at den blå e'en på skrivebordet ER internett. Lite vet de vel om at Microsoft selv ved den spektakulære lanseringen av Windows'95 (jeg var selv der i Oslo Spektrum!) ikke hadde oppdaget internett ordentlig. Derfor shippet de OSet med et mislykket forsøk på et nytt proprietært nettverk (ala AOL, CompuServe...) istedenfor å satse på internett med åpne webstandarder. Kort og godt var MS laaaangt uti bakleksa. Men som vanlig klarer de å ta igjen fordi de er store og har mye penger. Alt de trenger å gjøre er (1) Kjøpe opp konkurrerende teknologi, og (2) benytte aggressiv bundling for å presse igjennom egne løsninger, selv om det fins bedre og billigere konkurrerende produkter.

 

Taperne er ALLE verdens databrukere, ikke bare noen få linux-nerder som sutrer. Microsoft's egne kunder rammes også fordi de blir sittende igjen med dårligere og dyrere løsninger enn hva som ville vært tilfelle om ikke MS hadde hatt et defacto monopol.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er en fin dokumentar lagt ut på microsoft.com, her. (Krever Silverlight - funker i alle nettlesere såvidt jeg vet)

 

Eventuelt youtube,

.

Det fungerer ikke i Firefox 3. Jeg ser ikke hensikten med å gi link til den proprietære silverligt-versjonen når du gir link til den samme(?) videoen via youtube som de aller fleste nettlesere og OS støtter.

 

Du bør vise litt mer respekt for Billy, fy deg.

Den skjønte jeg ikke. Kan du forklare hvor du ser noen disrespekt i det Langbein skrev? :hmm:

Lenke til kommentar
Det er vel også tvilsomt hvordan man kan fungere effektivt som sjefsprogramvarearkitekt i et så stort og uoversiktlig selskap som Microsoft. Bill Gates brukte jo halve dagen bare på å prøve å installere Movie Maker på Windows-maskinen sin, stakkar :whistle:(Kilde: http://blog.seattlepi.nwsource.com/microso...ives/141821.asp )

Om Billy skulle ha problemer med å instalere Movie Maker, er ingen grunn for å undervurdere hans geniale færdigheter som sjefsprogramvarearkitekt.

 

Disrespekt blir det når folk med null/niks/nada peiling tillater seg å gjøre narr av andres faglige ferdigheter. Det er ikke åpen for debat eller forskjellige meninger, her prater vi om dokumenterte resultater og det er igen tvil at Billy er en genail teknokrat. Og alle med litt respekt for seg selv, bør vise respekt for hans tekniske ferdigheter.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Disrespekt blir det når folk med null/niks/nada peiling tillater seg å gjøre narr av andres faglige ferdigheter. Det er ikke åpen for debat eller forskjellige meninger, her prater vi om dokumenterte resultater og det er igen tvil at Billy er en genail teknokrat. Og alle med litt respekt for seg selv, bør vise respekt for hans tekniske ferdigheter.

Du som er så opptatt av respekt, hvorfor sier du at Langbein har null/niks/nada peiling? Det er jo en direkte selvmotsigelse etter å ha lest hva han skriver her på forumet.

 

Jeg ser heller ikke hvor han skal gjøre narr av andres faglige ferdigheter. Kan du sitere det du reagerte på så kan han evt. oppklare en misforstått tolkning av det han skrev?

 

Du deltar på diskusjon.no og må forvente at alt er åpent for debatt. Bill Gates har gjort mye bra i sitt liv og vil trolig gjøre ennå mer bra i resten av sitt liv. Det er det vel ingen som har betvilt her i tråden.

 

Respekt for seg selv - respekt for andre -

. Kanskje vi skulle tone ned denne respekt-debatten. Den begynner å bli en parodi på Harald Eia.

 

PS. William Henry Gates III har kallenavnet Bill, ikke Billy.

Lenke til kommentar

Om Bill Gates er en genial teknokrat tviler jeg faktisk litt på. At han er en genial strateg når det gjelder forretninger og produktmiks, samt en meget god leder er en helt annen sak.

 

Det er jo primært MS som selskap sin tvilsomme og tildels geniale forretningsforståelse og forretningsstrategiske tenking som er suksessfaktoren, ikke overlegen genialitet teknologisk.

Lenke til kommentar

Bill Gates er et geni og han har gjort mye bra, det er ikke til å legge skjul på at Microsoft og Windows er det mest brukte operativsystemet pr. i dag. Om det kommer til å vare er en annen sak når man ser hvordan de har oppført seg nå i det siste.

 

Han har tydelivis funnet ut at det er viktigere ting her i livet enn å fylle flere dollar på sparekontoen. Det er jo begrenset hvor mye han kan klare å bruke opp på de årene han har igjen her i denne verden. Når han går må han legge igjen alt her sånn som alle oss andre.

 

Hvis jeg var Bill Gates nå ville jeg vert litt trist. Firmaet som han har brukt så mye tid og energi på er ikke det det en gang var og han er kanskje lei av all kritikken og missnøyen blandt kresne folk.

 

Ja, det er nok en god ide og gi seg mens leken er god ;)

 

Dere som klager på respekt: Det er jo ingen overraskelse at folk ikke har respekt for hverandre lenger. Respekt er jo del av den gammeldagse moralen som vi prøver så hart å bli kvitt fortida.

Lenke til kommentar
Det er vel også tvilsomt hvordan man kan fungere effektivt som sjefsprogramvarearkitekt i et så stort og uoversiktlig selskap som Microsoft. Bill Gates brukte jo halve dagen bare på å prøve å installere Movie Maker på Windows-maskinen sin, stakkar :whistle:(Kilde: http://blog.seattlepi.nwsource.com/microso...ives/141821.asp )

Om Billy skulle ha problemer med å instalere Movie Maker, er ingen grunn for å undervurdere hans geniale færdigheter som sjefsprogramvarearkitekt.

 

Har du noen gang prøvd å installere WMM ? det er jævli vanskelig skal jeg fortelle deg ! Har slitt i lengrestunder, så jeg gikk like gjerne over til adobe sitt alterntiv :)

 

Hyllest til Bill Gates! uten han hadde nok ikke IT bransjen slik den er i dag.

Lenke til kommentar
Disrespekt blir det når folk med null/niks/nada peiling tillater seg å gjøre narr av andres faglige ferdigheter. Det er ikke åpen for debat eller forskjellige meninger, her prater vi om dokumenterte resultater og det er igen tvil at Billy er en genail teknokrat. Og alle med litt respekt for seg selv, bør vise respekt for hans tekniske ferdigheter.

Du som er så opptatt av respekt, hvorfor sier du at Langbein har null/niks/nada peiling? Det er jo en direkte selvmotsigelse etter å ha lest hva han skriver her på forumet.

 

Jeg ser heller ikke hvor han skal gjøre narr av andres faglige ferdigheter. Kan du sitere det du reagerte på så kan han evt. oppklare en misforstått tolkning av det han skrev?

 

Du deltar på diskusjon.no og må forvente at alt er åpent for debatt. Bill Gates har gjort mye bra i sitt liv og vil trolig gjøre ennå mer bra i resten av sitt liv. Det er det vel ingen som har betvilt her i tråden.

 

Respekt for seg selv - respekt for andre -

. Kanskje vi skulle tone ned denne respekt-debatten. Den begynner å bli en parodi på Harald Eia.

 

PS. William Henry Gates III har kallenavnet Bill, ikke Billy.

 

Nå har jeg lest endel poster som du har skrevet rundt omkring her på forumet, og det er helt utrolig hvordan du klarer å vri og vende på ting. Du kommer til stadighet fram med hyklerske utsagn. Nå må du la folk ha få lov til å diskutere og kommentere uten at du skal gå rett i forsvarsmodus og forsvare deg og dine.

Lenke til kommentar

Joona: Det er fritt fram for å diskutere her på forumet, også for meg. Mulig du ikke liker min måte å skrive på. Det er helt greit. Vi er alle ulike og jeg har ingen illusjon om å være enige med alle i alt. Når jeg er uenig i noe så argumenterer jeg i mot. Det er fritt frem å argumentere tilbake.

 

Men tilbake til saken, Bill Gates slutter.

Lenke til kommentar

Husker det fantes en All Your Base-video på newgrounds.com med Bill og MS i sentrum, men den ser ut til å ha blitt fjernet, finner den ikke igjen...

 

Uansett, dere som synes synd på Bill og hvor han skal få inntekter fra, så er han god for så mange milliarder at oldebarna kan flagre med sedler til de er 90...

 

Men det skal bli spennende å se hva det hele blir til, skal MS satse mer på åpne løsninger eller kommer det opp enda mer proprietært spy, og kommer de til å lage et enkelt Windows som ikke trenger flere gig med RAM for å kjøre jevnt? Eller har neste Windows bare enda flere ubrukelige tjenester som sluker minne?

Lenke til kommentar

Kanskje går nå det kjente sitatet snart i oppfyllelse: "Given enough time and money, eventually Microsoft will re-invent UNIX." :p Ser jo tegn til det med MinWin-kjernen!

 

Egentlig regner jeg med vi ikke kommer til å merke noe særlig forskjell, i hvertfall ikke på et par år. Microsoft er så pass gigantisk at det tar tid å skifte retning. Dessuten er vel det andre personer som de facto har styrt selskapet de siste årene, eller?

Endret av øsse87
Lenke til kommentar
Disrespekt blir det når folk med null/niks/nada peiling tillater seg å gjøre narr av andres faglige ferdigheter. Det er ikke åpen for debat eller forskjellige meninger, her prater vi om dokumenterte resultater og det er igen tvil at Billy er en genail teknokrat. Og alle med litt respekt for seg selv, bør vise respekt for hans tekniske ferdigheter.

Du som er så opptatt av respekt, hvorfor sier du at Langbein har null/niks/nada peiling? Det er jo en direkte selvmotsigelse etter å ha lest hva han skriver her på forumet.

 

Jeg ser heller ikke hvor han skal gjøre narr av andres faglige ferdigheter. Kan du sitere det du reagerte på så kan han evt. oppklare en misforstått tolkning av det han skrev?

 

Du deltar på diskusjon.no og må forvente at alt er åpent for debatt. Bill Gates har gjort mye bra i sitt liv og vil trolig gjøre ennå mer bra i resten av sitt liv. Det er det vel ingen som har betvilt her i tråden.

 

Respekt for seg selv - respekt for andre -

. Kanskje vi skulle tone ned denne respekt-debatten. Den begynner å bli en parodi på Harald Eia.

 

PS. William Henry Gates III har kallenavnet Bill, ikke Billy.

La meg forsikere deg en ting 'Simen1', både du og 'Langbein', har null/niks/nada peiling på hva det innebærer å være sjefsprogramvarearkitekt hos Microsoft. Så hvis dere har litt respekt for egne faglige ferdigheter, burde dere la være å gjøre narr av Billy's faglige ferdigheter.

Lenke til kommentar
Egentlig regner jeg med vi ikke kommer til å merke noe særlig forskjell, i hvertfall ikke på et par år. Microsoft er så pass gigantisk at det tar tid å skifte retning. Dessuten er vel det andre personer som de facto har styrt selskapet de siste årene, eller?

Microsoft er såpass stort, og som jeg nevnte i et tidligere innlegg har jo Bill Gates trappet ned gradvis. Derfor får det neppe noen store konsekvenser, bortsett fra at Steve "Missing link" Ballmer muligens kan bli enda mer fremtredende? Det tror jeg er litt uheldig for Microsoft, siden den kjeitete Gates er tusen ganger mer sjarmerende.

 

Men sammenliknet med f.eks. Apple så ville det fått langt større konsekvenser om Steve Jobs plutselig sa opp jobben. Da hadde nok iFanboys begynte å hoppe fra skyskrapere. Satt litt på spissen da :tease:

Lenke til kommentar
Er en fin dokumentar lagt ut på microsoft.com, her. (Krever Silverlight - funker i alle nettlesere såvidt jeg vet)

 

Eventuelt youtube,

.

Det fungerer ikke i Firefox 3. Jeg ser ikke hensikten med å gi link til den proprietære silverligt-versjonen når du gir link til den samme(?) videoen via youtube som de aller fleste nettlesere og OS støtter.

 

Tull. Funker fint i FF3.

Tok meg 4 sekunder å installere Silverlight, og det funket da med en gang, både i FF3, IE7, Opera 9.26 og Opera 9.5.

 

Og hensikten med å legge ut linken til MS i tillegg til youtube? Annet enn bedre bilde- og lydkvalitet, samt at videoen ikke er delt opp i mange deler?

 

Redigert grunnet orginalt skrevet på mobil med begrenset antall tegn.

Endret av Steina
Lenke til kommentar

Det fungerer ikke i Firefox 3. Jeg ser ikke hensikten ...

Tull. Funker fint i FF3. Tok meg 4sek å installere Silverlight, og det funket på FF3, IE7, Opera 9.26.

Og hensikten med å legge ut linken til MS i tillegg til youtube? Annet enn bedre kvalitet, og at videoen ikke er delt opp i mange deler?

Joda, det fungerer i FF3 som sådan, men det fungerer ikke FF3 overalt, hvis du skjønner :p
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Overrasket meg ikke, tror han er ganske lei Microsoft og hva det har blitt :p ( Som alle oss andre )

Javel? :hmm: Kan ikke huske å ha sagt meg enig i den uttalelsen i alle fall.

 

All driten som folk har mot microsoft og likevel får de problemer med å svare på hva deres operativsystem kan, som Windows ikke kan. Ikke at jeg er noen fanboy, har holdt på en god del med både Mac OS og forskjellige Linux-distroer. Men folk fokuserer alt for mye på å hate det som de selv ikke bruker virker det som. Ikke alle da så klart.

 

On-tpc, så er det vel ei god stund siden han sist kom med lignende og at han skulle gå av, så det gjenstår nå å se når året er omme.

Lenke til kommentar

Super nyhet! Nå slipper vi halvparten av klagingen fra anti-Microsoft-ligaen. En ikonisk figur mindre å hate. :)

 

 

Synes vi bør ha respekt for Gates, jeg. Microsoft er jo ikke onde. Litt forskjell på å spise småbarn og å slippe litt uslepne operativsystem, men jeg driter i noen blåskjermer opp gjennom årene når han driver med veldedighet i så stor grad som nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...