Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Partisjon "ikke godkjent"


Anbefalte innlegg

Heisann, i dag da jeg skrudde på maskinen min var plutselig den ene partisjonen min (som inneholder 2x 500gb disker) borte fra "min datamaskin" Maskinen finner diskene ved POSt og i diskbehandling. post-146810-1214763435_thumb.jpg

Men når jeg nå skulle inn i diskbehandling å ta print screen ser jeg at kun den ene er der og den er 100% ledig !! :S Dette er krise, har jeg ikke sjangs å få tilbake dataenen mine?!

Vennligst hjelp meg !!

Takk på forhånd

 

 

MVH RICE

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er krise, har jeg ikke sjangs å få tilbake dataenen mine?!

Ser diskene dine står i RAID 0, dvs uten speiling. Om det skjer noe med en av diskene, kan det se mørkt ut for hva som skulle vært lagret på dem. Nå fins det muligheter for filoppretting hvis begge diskene fysisk sett er ok. I ettertid vil det kanskje lønne seg å speile diskene? (RAID 1, evt RAID 0+1)

Lenke til kommentar
Heisann, i dag da jeg skrudde på maskinen min var plutselig den ene partisjonen min (som inneholder 2x 500gb disker) borte fra "min datamaskin" Maskinen finner diskene ved POSt og i diskbehandling. post-146810-1214763435_thumb.jpg

Men når jeg nå skulle inn i diskbehandling å ta print screen ser jeg at kun den ene er der og den er 100% ledig !! :S Dette er krise, har jeg ikke sjangs å få tilbake dataenen mine?!

Vennligst hjelp meg !!

Takk på forhånd

 

 

MVH RICE

 

Uhm begge diskene dine er der de, det er bare at du har satt de i raid 0, dvs at de begge fremstår samlet som 1 disk av dobbel størrelse, derav størrelsen på 931 GB.

Lenke til kommentar

OK, jeg skal ta diskene med tilbake til forhandleren i morgen, (lifetime warrenty)

Har også tenkt å kjøpe noen nye disker, feks 3x 750 GiB... Rådere dere meg til å _ikke_ sette de sammen til raid 0, altså 1 partisjon? Hvor mye gib vil i såfall falle bort?

Lenke til kommentar

Hvis du er redd for dataene på diskene skal gå tapt, er det en god idé å bruke en RAID-type med redudans ( bla RAID-1, -5 -6). Hvis du skal ha tre disker ville jeg valgt RAID-5, da går en av diskene til redundans, dvs du får 1500GB (Cirka) lagringsplass og taper ca 750GB. Med denne metoden taper du absolutt ingenting data hvis en av diskene ryker, ryker to samtidig taper du all data.

 

Hvis du ikke har lyst å bruke en form for RAID taper du ikke noe diskplass ift RAID-0, men du kan ikke ha en partisjon over alle diskene. Er heller ikke sikker på om det er mulig med RAID-0 over tre disker. Det du tjener på å ha RAID-0 er fremfor alt hastighet.

 

Om du ikke hadde brukt RAID-0 på diskene dine hadde du mest sannsynlig hatt halvparten av dataene nå (antar at det er bare en disk som har feilet), mens om du hadde brukt RAID-1 eller RAID-5(med tre disker) ville du hatt alle dataene dine intakt.

Lenke til kommentar

Om jeg bruker RAID1 eller RAID5, går ikke en av diske stne til å bare ta backup hele tiden da?

Så vist jeg feks har to stk 500GiB disker som skal kjøre som RAID1 så får jeg 500GiB lagring og en harddisk som bare ligger å tar bactkup?! Eller har jeg forstått deg heeelt feil her ?

 

takk for svar =)

MVH RICE!

Lenke til kommentar
OK, jeg skal ta diskene med tilbake til forhandleren i morgen, (lifetime warrenty)

Problemet ditt er ikke en garantisak eller reklamasjonssak. Ingen feil ved diskene. Ser ut som du har satt dem opp som JBHD ut fra angitt størrelse i bildet du la ved og at det er snakk om 2 500GB harddisker.

Lenke til kommentar
OK, jeg skal ta diskene med tilbake til forhandleren i morgen, (lifetime warrenty)

Problemet ditt er ikke en garantisak eller reklamasjonssak. Ingen feil ved diskene. Ser ut som du har satt dem opp som JBHD ut fra angitt størrelse i bildet du la ved og at det er snakk om 2 500GB harddisker.

 

Jeg vet jo selvsagt at det er snakk om to 500GiB disker... Har jeg sagt noe annet?!

Jeg vetta *''' hva raid jeg har brukt:P jeg bare satt de sammen som en partisjon når jeg skulle formatere dem før bruk. btw, det er jo en reklamasjonsak når den bare plutselig streiker?!... Men la oss ikke lage en diskusjon utav det.

Vil egentlig bare ha ett kort og godt svar på hvordan jeg kan sette sammen mest mulig disker uten at det faller bort faller bort for mange gb... Og om det egentlig er trykt..

Lenke til kommentar

jeg vet at den ene vertfall _er_ ødelagt:p

men bare glem det, lurer bare på hvordan jeg skal gjøre det neste gang...

for som sagt; så skal jeg kjøpe ett par nye disker og ønsker å lage en partisjon.

og spørsmålet mitt er bør dette gjøres og hvordan

Endret av Rice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...