Gå til innhold

Vurderer å bytte ut Sigma 24-70mm mot fastobjektiver.


Anbefalte innlegg

Jeg har en Sigma 24-70mm f/2,8 EX DG Makro som jeg vurderer å bytte ut mot fastobjektiver.

 

Vurderer 50mm og noe rundt 100mm m/ makro evt. begge i makro versjoner. Er usikker om det er fordel eller ulemper med makro? F-stop på 2,8 eller under.

 

Har sett på denne 100mm og disse 50mm, 50mm makro. Har også sett litt på denne 70mm, men den er litt ut av prisområdet i dette øyeblikket.

 

 

Noen som har en formening på hva slags pris jeg kan få for Sigma'en? Kjøpt ny i Norge januar 2007. Original emballasje, kvittering, veske og Hoya HMC 82mm skylight filter følger med. Filteret har vært på hele tiden, ingen riper eller skader.

 

Edit: Glemte å sette inn linkene.

Endret av iMacKenna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da tenker du på Sigma 105/2,8 makro og Tamron 90/2,8 makro istedet for Pentax 100/2,8 makro.

Store kvalitets forskjeller der? Vet at den gamle 100/2,8 makro til Pentax er mye bedre enn den nye, ifølge tester.

 

Edit: Leste nettopp at Tamron fikk "Highly Recommended".

 

The Tamron AF 90mm f/2.8 Di SP is an excellent lens without significant flaws and it is at least as good if not even slightly better than its more expensive native Pentax counterpart. The resolution figures are impressively high, vignetting is marginal and distortions are non-existent. There're hints of lateral and longitudinal CAs but that's nothing out of the ordinary here. The bokeh (out-of-focus blur) is very smooth so the lens is very well suited for shallow depth-of-field situations. The build quality is decent. Taking the moderate pricing into account the Tamron represents an excellent deal.
Endret av iMacKenna
Lenke til kommentar
Jeg har en Sigma 24-70mm f/2,8 EX DG Makro som jeg vurderer å bytte ut mot fastobjektiver.

 

Vurderer 50mm og noe rundt 100mm m/ makro evt. begge i makro versjoner. Er usikker om det er fordel eller ulemper med makro? F-stop på 2,8 eller under.

 

Har sett på denne 100mm og disse 50mm, 50mm makro. Har også sett litt på denne 70mm, men den er litt ut av prisområdet i dette øyeblikket.

 

 

Noen som har en formening på hva slags pris jeg kan få for Sigma'en? Kjøpt ny i Norge januar 2007. Original emballasje, kvittering, veske og Hoya HMC 82mm skylight filter følger med. Filteret har vært på hele tiden, ingen riper eller skader.

 

Edit: Glemte å sette inn linkene.

Jeg har hatt Pentax DFA 100mm f/2.8 macro og det er veldig skarpt og er svært bra som moderat tele også. Men bakdelen med marco-objektiver er nettopp treg fokus pga den lange fokussnekka (som kreves på macro-objektiver). Macro er også en tålmodighetsprøve; for stor for min....

Pentax 50mm macro regnes for å være bortimot ekstremt skarpt; jeg har ikke prøvd dette; så jeg skal ikke uttale meg...

 

Det som skiller den gamle Pentax FA 100mm f/2.8 og den nye DFA er først og fremst byggekvaliteten: Det gamle er bygget som en tanks. Den nye er bygd for å være mye lettere enn et tradisonelt macro-objektiv; rent optisk sett er de nok likeverdige. Det nye jager lett etter fokus, jeg har tatt en del fluebilder, men da av min samling fiskefluer :!:

 

Alle limited objektivene er bra og av DA limited så regnes 70mm som det beste i DA serien. Jeg så forresten at det lå et DA 70 limited på bruktmarkedet nettopp. FA limited objektivene er alle av topp kvalitet, de koster en del. FA 43mm limited er veldig bra som normalobjektiv etter min smak og jeg liker dette bare bedre og bedre. Men dette bør blendes litt ned for optimal ytelse. De andre to er skarpe også vidåpne. Bakdelen med FA limited objektivene er noe treg AF: dette fordi de er veldig fast bygget uten noe som helst slark.

 

FA 50mm f/1.4 blir høyt skattet som lyssterkt og mye objektiv for pengene til bruk i dårlig lys. Men det kommer et nytt (og forhåpentligvis bedre) DA* 55mm f/1.4 som er værtettet og har innebygd fokusmotor....

Lenke til kommentar

Da skal jeg avvente med 50mm til 55mm f/1,4 kommer, takk for tipset Napoleon.

 

Tok noen bilder med Sigma'en igår, godt objektiv. Bare synd den er så utrolig stor og tung! Merker stor forskjell på kamerabag'en når den ikke er med. Må revurdere litt. Men Tamron 90mm f/2,8 er under sterk vurdering.

Har kjøpt en Sigma APO Teleconverter 2x EX DG fra ebay som jeg ikke kan bruke. Fant det ut i ettertid på sidene til BHPhoto.

 

Note: Sigma APO Tele Converter 1.4x and 2x are dedicated teleconverter lenses. Due to the high optical quality of this teleconverter, this item will only fit and work with a select list of lenses. Please click here for a compatibility chart of all compatible lenses.

 

Litt synd. Hadde håpet på at denne kunne hjelpe meg med å få 140mm f/5,6 makro til en billig penge.

Noen som vet hvordan det er å bruke telekonverteren på objektivet mitt?

Endret av iMacKenna
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da ble Sigma'en solgt og FA 50mm f/1,4 og DA 70mm F/2,4 er bestilt :thumbup:

 

Får holde meg med Tamron 70-300mm på tele fronten til lottogevinsten settes inn på konto :roll:

 

Takker for innspill.

 

Napoleon: Jeg regner med DA 55mm f/1,4 blir en god del dyrere enn det FA 50mm er. Ka du trur?

 

Men 50mm og 70mm for under 4K er ikke ille det.

Lenke til kommentar
Da ble Sigma'en solgt og FA 50mm f/1,4 og DA 70mm F/2,4 er bestilt :thumbup:

 

Får holde meg med Tamron 70-300mm på tele fronten til lottogevinsten settes inn på konto :roll:

 

Takker for innspill.

 

Napoleon: Jeg regner med DA 55mm f/1,4 blir en god del dyrere enn det FA 50mm er. Ka du trur?

 

Men 50mm og 70mm for under 4K er ikke ille det.

Joda den nye DA* 55 blir antagelig ganske kostbar. Ja; et typisk objektiv for de blant oss som innimellom har mer kroner enn vett ;o)

Jeg ser at mitt utsagn over her også kan tolkes dit hen at FA 50 ikke er bra nok. Men det er regnet som veldig bra og ikke minst man får veldig mye objektiv for sine hardt opptjente og forhåpentligvis velfortjente kroner!

 

Det va da pinøde mæ noksånær svindellbillig du har fått tak i FA 50 & DA 70 Ltd: gratulerer ;o)

 

Her kan du forresten se noen eksempelbilder med FA50mm f/1.4 vid åpen:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=28292984

Lenke til kommentar
Kjøper fra Hong Kong. Da blir det litt billigere.

 

Har lest testen til photozone.de på både 50 og 70mm. Fikk sett litt på DA 70mm idag, skikkelig nice. Skal bli godt å slippe den ENORME klumpen de kaller 24-70mm :grin:

Jo jeg gikk for Tamron sin 28-75mm, min sære normalzoom, som faktisk er både liten og lett i forhold til den nevnte Sigmaen. Joda alle Limited objektivene er særdeles kompakte; med unntak av FA 31mm som er den største av de, men den er heldigvis heller ingen sværing.
Lenke til kommentar

Sigma'en er over 700gr. tung og har en lengde på over 11cm, diameter på nesten 9cm! Kraftige saker.

 

Fikk solgt 24-70mm og den teleconverteren jeg kjøpte på ebay på samme dag. Teleconverteren gikk fort unna. Fikk en grei pris, 1200kr. Betalte kun litt over 800kr. selv :!:

50mm og 70mm kom seg på 3900kr.

 

Da er det bare å se etter ny kamerabag, begynner å få plass problemer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Et makroobjektiv som skal brukes til annet enn makro er i mine øyne 99% bortkastet.
Spørsmålet er jo om det finnes noen gode alternativer. Til Pentax er det ikke overveldende mange 100mm-objektiver som ikke er makro...

 

Zeiss ZK 100mm f/2. Trolig den beste 100mm man kan kjøpe. Skarp fra f/2, 1:2 macro. Tilgjengelig i Nikon- og Pentax-mount.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...