Gå til innhold

CA lover bedre kunstig intelligens i Empire: TW (..igjen)


Anbefalte innlegg

For å unngå at fiendens enheter i 2009 oppfører seg som bortkomne høns når tusenvis av soldater beleirer PC-en din, har Creative Assembly nylig gitt ut en utviklerblogg hvor de lover bedre kunstig intelligens.

 

Fredag 27. Juni, 3 uker før Creative Assembly inntar E3, kom altså spillovnaden over alle spillovnader som virker å være pålagt å si for enhver spillutvikler i god tid før en utgivelse, gjerne flere ganger; vi lover bedre AI!

 

Denne gangen var det Jack Lusted, spilltester ved Creative Assembly som kom med løftet i et blogginnlegg på totalwarblog.com hvor Lusted går dypere inn i hvordan testingen av den kunstige intelligensen fungerer og hvordan utviklingen nå skiller seg ut fra hvordan spill tidligere i serien har blitt testet på området. Nettopp det at det er Jack Lusted er muligens grunn til å forvente at løftet blir holdt i seg selv. For Lusted er det mest kjente eksempelet på at spillet blir utviklet av tilhengere av de tidligere spillene i serien, det er kun to år siden Jack Lusted "kun" var en aktiv administrator på Twcenter.net, den største uoffisielle tilhengersiden for Total War-serien som har et stort fokus på modifikasjoner til spillene. Der er han kjent for å være en med et kritisk blikk, men positivt blikk på serien og som selv har kritisert Creative Assembly for å ikke utvikle en god nok kunstig intelligens i tidligere spill.

 

Bedre samarbeid mellom testere og programmere

En av tingene Jack Lusted beskriver i sin blogg, er det nå nære samspillet mellom de som utvikler den kunstige intelligensen og de som tester den. - Det nære samspillet mellom meg selv som tester og utvikleren av den kunstige intelligensen er helt ny for Empire og prosessen med regelmessige møter og konstant testing hjelper oss å sikre at den kunstige intelligensen i slag stadig forbedrer seg. skriver han (oversatt) og legger til at utviklingen vil fortsette så lenge det er mulig før utgivelsen.

 

En video er lovet å supplere blogginnlegget, men det er ikke noe informasjon om når den kan ventes å komme.

 

Kilde: http://blogs.sega.com/totalwar/2008/06/24/...l-war-ai-diary/

Endret av TSP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres unektelig bra ut.

En av de få virkelig irriterende bugs på både Rome og Medieval 2 for meg var AI. Da spesielt hvor enkelt uansett vanskelighetsgrad det var og forsvare seg mot Siege. I Rome kunne du klare å forsvare en by med 3-4 grupper phalax-units mot enorme hærer.

Lenke til kommentar

det store problemet, er at de bryr seg for mye om grafikk,

det mange ikke tenker på er hvor mye en god Ai krever i et så stort strategi spill.

 

når selv den beste pc'n såvitt greier å spille Empire med max grafikk, vil det ikke være nok prossesor kraft igjen til å kjøre en god AI, derfor blir det bare pent å se på, men dumt i hue.

 

jeg har ikke noe tro på at så lenge de bare tenker på grafikken vil noen gang få en smart Ai

Lenke til kommentar

jeg hater når man skyter piler på dem, så bare står de der og går frem og tilbake. eller når man charger på dem, så snur de seg motsatt vei så man løper inn i ryggen på dem. og den eneste strategien de har er å sende to grupper på flanken og resten på midten. aldri noe annet.

Lenke til kommentar

jeg tviler på de vil greie kompleksiteten som kreves for den tiden de har satt.

 

ser for meg at eneste som vil funke i spillet er skip mot skip, det er det eneste de har konsentrert seg om, resten går til helvete.

 

skal man ta utgangspunkt i at Ai i de andre spillene mildt sagt har vært litt tilbakestående skjønner jeg ikke hvordan de skal greie å lage god ai, der det kreves bruk av minst 3 formasjoner,

 

formasjoner i de andre spillene har vært helt uten betyding, men her kommer det til å spille inn veldig mye.

 

ser for meg at de bare vil stå i store firkanta formasjoner der bare den foreste linja skyter(sånn som man har sett på bilder til nå)

kan ikke se for meg at de får til brukt av 2 og 3 dyp linje, firkant og kollone.

ser også for meg at skytevåpen blir helt ubruklige og det vil altid bare enne med firkanter som slåss i hånd til hånd med andre firkanter

Lenke til kommentar

jeg så på Barry Lyndon. og der er det en slagscene. Der bare går en gruppe imot den andre og lar seg bli skutt på imens de går sakte mot dem og blåser i trompet og sånn. Det er det jeg forestiller meg hvordan krigføring var på den tiden. Det er ikke noe kult. Jeg har litt blandete forventninger, men siden det er i total war serien, så vet jeg likevel at det kommer til å bli bra.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
jeg så på Barry Lyndon. og der er det en slagscene. Der bare går en gruppe imot den andre og lar seg bli skutt på imens de går sakte mot dem og blåser i trompet og sånn. Det er det jeg forestiller meg hvordan krigføring var på den tiden. Det er ikke noe kult. Jeg har litt blandete forventninger, men siden det er i total war serien, så vet jeg likevel at det kommer til å bli bra.

 

- Hehehe du tror slagene kun var som dette?:

 

 

Filmer som barry lyndon og the patriot er en te og kake versjon av krigens virkelighet på den tiden. Slagene ble ikke utført på den tinnsoldat måten mange ser ut til å tro. Ikke hadde våpenene den effetiviteten på slagmarken som den gjerne hadde under prøveskyting. Den tykke krøttrøyken la seg som en tett tåke over hele slagmarken. Soldatene var ofte i fillete uniformer, skitne og uvaskede som soldater har vært i alle kriger gjennom tidene.

 

Det kan gjerne se latterlig ut å marsjere i formasjon mot fiendens ild, men det var den beste psykologiske krigføringen på den tiden. Å bruke dagens metoder hadde ikke fungert, trolig hadde en endt opp å skutt flere av sine egne og det hadde mest sannsynlig endt i panikk blant soldatene. På grunn av muskettene ikke hadde så veldig god treffsikkerhet, ble det mer effektivt å samle sammen så mange som mulig som kan gi ild, for å lage effektive ildsalver mot fienden. Å skyte og marsjere på ordre holdt troppene samlet, og gjorde at soldatene ihvertfall fyrte av geværet sitt. Det gjaldt å komme nærmest mulig fienden og avfyre en så dødelig som mulig salve. De skjøt heller ikke hverandre ned til siste mann, brøt ikke en av linjene før eller siden, ble bajonetten tatt i bruk. Da var det ikke mye glamour når to hærer kjempet med bajonetten mot hverandre.

 

Infanteriet holdt seg jo stort sett til enten linjær formasjon som var 2-4 menn dype og kolonner. De utviklet seg også square taktikker mot kavalleri, som forhindret kavaleristen å ri ned infanteriet.

 

Lett infanteriet ble bruk til "skirmishing", sinke fienden, og generelt skape problemer for de fremrykkende styrkene. Begge sider benyttet seg gjerne av disse. Utkjempet på samme måte som vanlig infanteri, og spesielt under napoleonskrigene utviklet de taktikker der de kjempet i løsere formasjoner og brukte hva de kunne til å gjemme seg bak av terreng.

 

Kanonene var langt ifra treffsikre, derfor siktet man ikke på kun på spesifikke soldater, men spesifikt område å treffe innenfor. Fungerte bra til å forhindre rask fremmarsj for fienden, skape kaos og svekke moral.

 

Kavalleriet ble mindre og mindre dominerende på slagmarken, men ble brukt gjerne som siste støt mot fiendens rekker eller til å jage fienden av slagmarken.

 

Gerilja ble lite brukt på det store plan, men ble mest tatt i bruk av militser og spesielt den spanske geriljaen lagde store problemer for Napoleon under feltoget hans der.

 

Eksempel på napoleonsk slag(film), der franskmennene kjempet i kolonne:

 

 

Filmer som viser litt om hvordan slag foregikk på den tiden:

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=xcVNSuJRXys

 

og et klipp fra en film om et zuluslag, der britene viser utmerket fremføring av linjær krigføring og effektiviteten:

 

Lenke til kommentar

takk for den gode forklaringen. jeg har alltid lurt på dette og interessert meg for hvordan kriger foregår og sånn, men aldri har jeg hatt noe innblikk i napoleonskrig og det fra denne tiden.

Lenke til kommentar

kolonne, var egentlig en ny ting for Napoleons krigene, det var en av de store forandringene Napoleon gjorde og var en av grunnene til at han knuste motstanderen i de tidlige krigene.

 

under 7 års krigen, amerikanske revolusjonen, gikk de mot fienden i linje.(under den amerikasnke revolusjonen var linja noe anderldes enn den bruk i andre kriger.

 

kolonne gjorde det MYE lettere å flytte seg over terrenget, og enda viktigere for offiserne å holde styr på soldatene sine

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...