Gå til innhold

Er kobberpasta bedre enn varmepasta?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fy faen altså, du er skikkelig tøff som er frekk! Det er mulig at jeg var litt upresis.

 

For å være korrekt, så er langt i fra alle CPU-kjølere laget av kobber. Mye er bygd opp av aluminium fordi det er vesentlig billigere. Og det er ikke idiotspørsmål, iom at hvis det var så vidundermiddel som det kan virke som, ville jo alle bruk det i stedet for f.eks AS5. Ingen hadde giddi å bestille fra nettet og vente dritlenge hvis man fikk noe bedre på clas, som er rett oppi gata.

 

Så med tanke på at det var langt i fra det svaret jeg helt åpenlyst var ute etter, fordi du hadde skrivefeil og faktafeil i svaret, og i tillegg hadde en veldig frekk undertone, kan jeg heller si at det var et idiotsvar.

 

Men tilbake on topic. Kobber leder jo strøm, og på den kjølepastaen jeg har, står det at den ikke leder. Kan det være en grunn til at man ikke bruker kobber? For å forhindre kortslutning/overslag?

Lenke til kommentar

Ville ikke tatt bryet med å forsøke kobberpasta engang. I tillegg til at det evt. er skadelig for komponenter, blir det vel bare masse klin/rengjøring i etterkant. Men "viktigste motargumentet" er vel; hadde det fungert, ville det vært common-knowledge for lenge siden.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Ville ikke tatt bryet med å forsøke kobberpasta engang. I tillegg til at det evt. er skadelig for komponenter, blir det vel bare masse klin/rengjøring i etterkant. Men "viktigste motargumentet" er vel; hadde det fungert, ville det vært common-knowledge for lenge siden.

 

Jeg har brukt kobberpasta helt siden i486 tiden (overklokke DX2-66@100, wow :!:)

Blir ikke mere gris med kobberpasta enn noen annen pasta, det gjelder å moderere seg ved påføring. ;)

Når det er sagt så vet jeg ikke om hvor godt kobberpasta fungerer iforhold til Artic Silver o.l., prøvde å finne noen som hadde kjørt tester på det uten å lykkes.

Lenke til kommentar

Det er jo mange elementer som sannsynligvis mangler med denne biltema kobberpastaen :

 

*Viskositet og partikkelstørrelse.

*Kompositet over tid, flyter den utover? Holder den seg på plass?

*Egenskaper til å fylle opp porene mellom kjøleribbe og cpu.

Hvor bra den unngår at det sammles luftbobler.

 

Er en grunn til at produsentene av kjøleutstyr sender med "engangsdoser" med Artic Silver , eller andre lignende kjølepastaer enn noe fra Clas ohlson.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke kobberpasta fra Biltema eller Clas jeg har da, uten å vite om den jeg har er noe bedre. Du nevner Artic Silver som ett eksempel på sølvpasta, men omtaler kobberpasta'n i generelle ordlag, blir litt vanskelig å sammenligne uansett da ;-)

Jeg har ingen kunnskaper rundt kjemien i disse pastaene, så der melder jeg pass.

 

Fant ett par gamle omtaler på kobberpasta, riktignok da laget for denne typen bruk.

 

Thermal Compounds

Geil Copper Thermal Compound

 

Dagens sølvpasta er nok overlegen kontra "hyllevare" kobberpasta og er nok det eneste fornuftige å bruke i high end systemer. For min del har det vel bare blitt slik at det har fungert tilfredstillende med kobberpasta og derfor har jeg ikke reflektert mere rundt det.

 

Jeg kjører en Phenom 9950@3Ghz og har 58 grader ved 100% last ved bruk av kobberpasta fra fabrikanten "Comma".

Kjører 100% på alle kjerner målt i OCCT.

Har en Noctua NH-U12 kjøler, er det da realistisk å kunne forvente enda 4-5 grader ned med Artic Silver ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...