Gå til innhold

Holocaust - Den verste hendelsen i historien?


Mynotir

Anbefalte innlegg

Snakket med noen i dag, og så begynte vi å snakke litt om Israel og slikt. Da sa han at holocaust var den mest barbariske hendelsen i historien. Jeg skulle til å si noe imot men det eneste jeg kom på var at han ikke burde være så sikker.

 

Jeg spør da dere, er det noen hendelse i historien som dere regner som mer barbarisk enn holocaust?

 

Jeg syns personlig at kriger hvor de systematisk voldtar og brenner byer for å gjøre slikt at landet vil bruke lang tid på å komme seg tilbake er like ille, men det er de fleste ikke enige om siden det i slike kriger er "bare" et par hundre tusen som dør. Men nå tenkte jeg jo også på at jødene og de andre ikke bare ble drept, de ble jo behandla som skikkelig dritt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Holocaust, eller det som har skjedd i Europa er ingen ting i forhold til det som har skjedd i Asia(hele Asia, det vil si midtøsten også), Sør Amerika eller Afrika.

 

Men jeg har dessverre ingen eksempler å komme med, håper at noen kan det ;)

Endret av Fox
Lenke til kommentar

Bjørneboe skrev noe om at holocaust var ingenting i forhold til det kolonimaktene har drevet med i f.eks. Afrika, men jeg har ikke lest de samme bøkene som han, så jeg kan ikke gi noen konkrete kildehenvisninger.

 

Det er nok mye grusomt som har skjedd i historien, men det som kanskje utmerket seg med holocaust var vel at mennesker nesten ble drept på samlebånd. Hensikten var å utrydde en hel menneskerase, og også på billigste og kjappest mulige måte, nesten som en fabrikk som skal produsere mest mulig, kjappest mulig. Tror ikke noen har overgått denne iskalde grusomheten noensinne.

Lenke til kommentar

Holocaust var kynisk ja, men den verste er kanskje å ta litt hardt i? Jeg tenkte også på det som har skjedd i for eksempel Afrika. Men jeg kommer ikke på noen spesifikke hendelser som var verre.

 

Jeg husker å ha lært om at Stalin var skyld i at 14 millioner døde av sult, noe som jeg syns er verre. Men om det regnes som en hendelse eller dårlig politikk klarer jeg ikke finne ut av.

Endret av Mynotir
Lenke til kommentar

det værste med Holocaust var ikke antall døde, men måten det ble gjort på, aldri har dreping av enkelt mennesker vært så industirelt, de drepe jøder, sigøynere, homofile, funklsjonhemdede ect. på samme måte som om man skulle produsere spikre, eller biler, nesten så det ble gjort på sammlebånd, og det er dette som gjode det så ille.

 

men selv syns jeg utsletting av indianerne i amerika er værre, 65 millioner døde i løpet av noen hundre år, mer eller mindre ren utsletting av dusinvis av unike samfun og sivilisasjoner.

 

men for meg er det værste av alt treangel slaverit mellom europa, afrika og america fra 1600 og utover som det værste. at man enkelt og greit bestemte seg for at alle som var svarte i huden ikke var noe bedre en kry og kunne brukes som det, faktisk ble de vel behandlet en god del dårligere en kyr da kyr faktisk var vært mer penger. bare den totale absurditeten med det hele, en ting vi i dag vil finne helt avskylig og uforstårlig, var dagligdags. det er bare noe med det som får meg til å se helt rødt.

Lenke til kommentar

Nedslaktningene i Den Demokratiske Republikken Kongo kan snart begynne å nærme seg omfanget av Holocaust. Ifølge 60 minutes er dette den blodigste konflikten i verden siden andre verdenskrig, og mer enn 5,5 millioner mennesker skal ha mistet livet. Vitner forteller at bander og militsmedlemmer angriper landsbyer, dreper mennene og noen av barna og tar kvinnene og jentebarn med seg for å holde dem som sexslaver. Ble helt kvalm da jeg så reportasjen på tv. Situasjonen ser heldigvis bedre ut enn den har gjort på lenge.

Lenke til kommentar

Som gunfreak påpeker så var det ikke antallet døde som gjorde holocaust så forferdelig. Det er desverre så altfor mange kandidater til tittelen " historiens verste folkemord", fra Djengis Khan, til slavehandelen, til Stalin og Pol Pot. Det som gir holocaust den enestående plassen i historien som selve symbolet på ondskap er nok en kombinasjon av flere faktorer:

 

1: Metodene, som gunfreak påpeker, en skremmende metodisk, mekanisk og industriell tilnærming til massemord.

2: Omstendighetene, at dette skulle kunne finne sted i Tyskland, som på den tid gjerne ble beundret for sine kulturelle storheter, og av mange sett på som en sivilisasjonens høyborg, noe som gir en uhyggelug påminnelse om hvor lite som skiller sivilisasjon og barbari.

3: Hensikten, et utalt ønske om å utslette et helt folk, ene og alene på bakgrunn av etnisk/religiøs tilhørighet.

Lenke til kommentar

Det som irriterer meg mest er at med en gang man begynner å snakke om konflikten i Midtøsten så så trekkes Holocaust fra som om det er et argument for å la jødene gjøre som de vil. Missforstå meg rett; gjødene er ikke i nærheten av å kunne smmanliknes med det tyskerene gjorde, men de er ikke så langt unna å kunne sammenliknes med en del av partnene som trekkes fram som eksemlper her.

Lenke til kommentar
Nedslaktningene i Den Demokratiske Republikken Kongo kan snart begynne å nærme seg omfanget av Holocaust. Ifølge 60 minutes er dette den blodigste konflikten i verden siden andre verdenskrig, og mer enn 5,5 millioner mennesker skal ha mistet livet. Vitner forteller at bander og militsmedlemmer angriper landsbyer, dreper mennene og noen av barna og tar kvinnene og jentebarn med seg for å holde dem som sexslaver. Ble helt kvalm da jeg så reportasjen på tv. Situasjonen ser heldigvis bedre ut enn den har gjort på lenge.

Da er vel terrorvelde til kong Leopold i Kongo verre. Det finnes ingen eksakte tall, men mellom 1890 og 1924 ble befolkningen redusert til ca. 10 millioner. Anslag på den opprinnelige befolkningen ligger på rundt 20 millioner.

Lenke til kommentar
Nedslaktningene i Den Demokratiske Republikken Kongo kan snart begynne å nærme seg omfanget av Holocaust. Ifølge 60 minutes er dette den blodigste konflikten i verden siden andre verdenskrig, og mer enn 5,5 millioner mennesker skal ha mistet livet. Vitner forteller at bander og militsmedlemmer angriper landsbyer, dreper mennene og noen av barna og tar kvinnene og jentebarn med seg for å holde dem som sexslaver. Ble helt kvalm da jeg så reportasjen på tv. Situasjonen ser heldigvis bedre ut enn den har gjort på lenge.

 

Det var akkurat den hendelsen jeg hadde i tankene. Jeg så på et program om det for en stund siden, og syns det var noe av det verste jeg har hørt noen gang.

 

Kong Leopold var noe jeg aldri har hørt om. Skammelig at man ikke lærer noe om sånne ting.

Lenke til kommentar
Nedslaktningene i Den Demokratiske Republikken Kongo kan snart begynne å nærme seg omfanget av Holocaust. Ifølge 60 minutes er dette den blodigste konflikten i verden siden andre verdenskrig, og mer enn 5,5 millioner mennesker skal ha mistet livet. Vitner forteller at bander og militsmedlemmer angriper landsbyer, dreper mennene og noen av barna og tar kvinnene og jentebarn med seg for å holde dem som sexslaver. Ble helt kvalm da jeg så reportasjen på tv. Situasjonen ser heldigvis bedre ut enn den har gjort på lenge.

Da er vel terrorvelde til kong Leopold i Kongo verre. Det finnes ingen eksakte tall, men mellom 1890 og 1924 ble befolkningen redusert til ca. 10 millioner. Anslag på den opprinnelige befolkningen ligger på rundt 20 millioner.

 

Ja det stemmer, Leopold var sikkert enda verre. Men det er tragisk at konflikter som pågår i moderne tid, slik som det i Dem. Rep. Kongo og Darfur får lov til å fortsette. Det er riktignok FN-soldater i Dem. Rep. Kongo nå, men i Darfur får de ikke slippe inn. Det var ikke noe internasjonalt organ som kunne gripe inn mot Leopold, og hvis ikke noen griper inn i disse konfliktene kan de kanskje bli mye verre.

Lenke til kommentar
Nedslaktningene i Den Demokratiske Republikken Kongo kan snart begynne å nærme seg omfanget av Holocaust. Ifølge 60 minutes er dette den blodigste konflikten i verden siden andre verdenskrig, og mer enn 5,5 millioner mennesker skal ha mistet livet. Vitner forteller at bander og militsmedlemmer angriper landsbyer, dreper mennene og noen av barna og tar kvinnene og jentebarn med seg for å holde dem som sexslaver. Ble helt kvalm da jeg så reportasjen på tv. Situasjonen ser heldigvis bedre ut enn den har gjort på lenge.

 

Det var akkurat den hendelsen jeg hadde i tankene. Jeg så på et program om det for en stund siden, og syns det var noe av det verste jeg har hørt noen gang.

 

Kong Leopold var noe jeg aldri har hørt om. Skammelig at man ikke lærer noe om sånne ting.

Hadde ikke hørt noe mye om det jeg heller før jeg tok et kurs i økonomisk historie på masternivå. "King Leopold's ghost" er absolutt å anbefale.
Lenke til kommentar
Kong Leopold var noe jeg aldri har hørt om. Skammelig at man ikke lærer noe om sånne ting.

Og jeg som trodde slikt var allmennkunnskap. :wee:

 

Men dette er i grunn en ganske uinteressant diskusjon. Å sammenligne hva som har vært "verst" blir ganske nytteløst. I stedet burde man kanskje heller diskutere for eksempel hva som skjedde i Belgisk Kongo, hvorfor det ble slik, hva dette har hatt å si for dagens Kongo osv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det som gjør at mange ser på holocoast som det værste må være fordi amerikansk media og film har hatt så stor fokus på det. Jøder i USA styrer mye av nyhetskanaler og filmstudioer og har gitt hendelsen enorm oppmerksomhet. Polakkene som etter andre verdenskrig havnet bak jernteppet hadde ikke slike filmstudioer og fikk ikke noen mulighet til å gjøre folk oppmerksom på at de hadde større sivile tap enn jødene, som var og er en minoritet i alle sammenhenger.

Lenke til kommentar

Det er ikkje berre kva som er vorte gjort når det gjeld Holocaust.. Men det er også at det skjedde så nært oss for ein gongs skuld, at jødar frå Norgen også vart tekne, noko som eg etter å ha lese over her skjønnar at er ekstremt uvanleg. For, tross alt.. Når me høyrer om slikt noko i Asia eller Afrika så tykkjer me jo så klart synd på dei og alt det der. Men det er jo og det som gjer det heile så rart sidan dette faktisk har skjedd oss i nyare tider også..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...