Gå til innhold

Holocaust - Den verste hendelsen i historien?


Mynotir

Anbefalte innlegg

Holocaust har skjedd. Men til hvilken grad? Klart det er mye propaganda, men mye er nok også sant. Det som er enkelt å gjennomskue som bullshit er disse lampeskjerme, såpene osv. De ble nok behandler veldig dårlig, men mange døde av sykdommer og mangel på mat(inkludert tyskerne selv) Men det er INGEN tvil om at jødene ikke skulle få komme ut av leiren i live. Det var der de skulle dø.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nedslaktningene i Den Demokratiske Republikken Kongo kan snart begynne å nærme seg omfanget av Holocaust. Ifølge 60 minutes er dette den blodigste konflikten i verden siden andre verdenskrig, og mer enn 5,5 millioner mennesker skal ha mistet livet. Vitner forteller at bander og militsmedlemmer angriper landsbyer, dreper mennene og noen av barna og tar kvinnene og jentebarn med seg for å holde dem som sexslaver. Ble helt kvalm da jeg så reportasjen på tv. Situasjonen ser heldigvis bedre ut enn den har gjort på lenge.

Da er vel terrorvelde til kong Leopold i Kongo verre. Det finnes ingen eksakte tall, men mellom 1890 og 1924 ble befolkningen redusert til ca. 10 millioner. Anslag på den opprinnelige befolkningen ligger på rundt 20 millioner.

Og måten de drev produksjon der. De holdt kvinner og barn som gisler, mens mennene skulle fylle opp kvoter. Hvis de ikke klarte det vanket det straff som f.eks. å miste hendene:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Avhugne_hender_M69S_542735v.jpg
Endret av haarod
Lenke til kommentar
Bjørneboe skrev noe om at holocaust var ingenting i forhold til det kolonimaktene har drevet med i f.eks. Afrika, men jeg har ikke lest de samme bøkene som han, så jeg kan ikke gi noen konkrete kildehenvisninger.

 

Det er nok mye grusomt som har skjedd i historien, men det som kanskje utmerket seg med holocaust var vel at mennesker nesten ble drept på samlebånd. Hensikten var å utrydde en hel menneskerase, og også på billigste og kjappest mulige måte, nesten som en fabrikk som skal produsere mest mulig, kjappest mulig. Tror ikke noen har overgått denne iskalde grusomheten noensinne.

 

Det er Stillheten du sikter til, vil jeg anta?

 

Det er denne mannens prestasjoner han tok for seg isåfall Hernando Cortes

 

Bjørneboe opererer med tall som 19 millioner døde, hvor mange selvfølgelig var fra vannkopper. Men han strekker seg også så langt som å påstå at denne smitten ble spredt med vilje, ved å innføre en afrikaner til fastlandet som de hadde tatt med seg fra Europa.. Han fremstiller hendelsen nærmest som en militærstrategisk genistrek, hvem vet?

 

Da det er sagt så vil jeg bare legge til at kildebiblioteket til Jens Bjørneboe er noe jeg virkelig ønsker meg til jul! Det tror jeg heller ikke jeg er alene om..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...