Gå til innhold

Prosjekt for å få igjen Windows OEM lisensavgift


eoys

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig bestillt meg en Fujitsu Siemens bærbar PC med norsk Windows Vista Home Edition. Jeg kommer ikke til å akseptere EULA da jeg akter å legge inn Ubuntu på den.

 

IDG Sverige har skrevet en artikkel om dette som ITavisen dekket for en stund tilbake siden.

 

Jeg bestilte laptopen fra Elkjøp i går og den skal leveres neste Fredag. Tok kontakt med Elkjøp, som sa at dette ikke lot seg gjøre:

 

From:[email protected]

To: <**eoys***>

Sent: Fri, Jun 27, 2008 at 2:09 PM

Hei og takk for din henvendelse

Alle våre pcer leveres med Microsoft Windows Vista, ergo selges ingen uten operativsystem

men vi har en pc-klinikk i alle våres butikker som kan formatere og legge inn Linux for deg.

Det refunderes ikke penger fra det opprinnelige installerte systemet.

Ønsker deg en fortsatt fin dag!

Med vennlig hilsen

Robin Trippestad

Kundesenter

 

----Original Message----

From: <**eoys***>

Sent: 27.06.2008 08:35:59

To: <[email protected]>

Hei! Jeg skal kjøpe meg laptop og har ikke funnet noen som leveres uten operativsystem. Jeg ønsker alikevel å benytte meg av et annet operativsystem (Linux). Leste en artikkel i ITavisen (http://www.itavisen.no/php/art.php?id=495481) om muligheten for å få refundert penger for Windows lisens i og med at man ikke godtar lisensavtalen (EULA) eller tar det i bruk. Leser også at i Frankrike har forbrukere gått rettens vei for å få tilbake disse lisenspengene (http://www.itavisen.no/sak/529722/). Meg bekjent er ikke noen liknende sak prøvd i Norge, men dette vet kanskje dere mer om? Hva er fremgangsmåten for å få igjen lisensavgiften for Windows på en PC bestilt fra dere?

 

Derretter ringte jeg Siemens Support på 800 83 005. Jeg opplyste om artikkelen i hos IDG Sverige som har intervjuet Mats Mileblad som jobber i Siemens. Etter en 38 minutters telefonsamtale fikk jeg et oppløftende svar om at dette stemte og at det lar seg gjøre, men jeg må ta kontakt igjen når jeg får levert laptopen og har serienummeret/lisensnummeret til den.

 

Det ser ut til at dette løser seg for min del, men er det noen som vet om det finnes Norsk rettspraksis på dette området? Jeg så at i Frankrike kom det nylig en dom til fordel for forbrukere.

 

Jeg kommer til å dokumentere alt jeg gjør i forhold til å kreve tilbake disse pengene da jeg føler at praksisen om at Windows er installert på alt er konkurransehemmende og at muligheten for å få tilbake lisensavgiften er for komplisert. Er det noen andre som har gått igjennom en liknende prosess i Norge? Kanskje lager jeg en egen hjemmeside for det, eller i det minste skriver noen ord her og på Wikipedia.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows betegnes som en del av produktet. Du kan også ta ut en rambrikke og sette inn egen, men du får ikke tilbake pengene for den første ;)

Har ikke hørt om noen dom angående dette.

 

Hvis du maser nok, vil de kanskje ordne dette likevel. Jeg synes også at man burde kunne velge bort operativsystemet og få en litt lavere pris, noe enkelte nettbutikker praktiserer. Hold oss oppdatert! :)

Lenke til kommentar
Windows betegnes som en del av produktet.

Det er noe de lærde strides om.

 

Jeg har forsøkt meg på dette før, og stanget egentlig i veggen fordi alle skylder på alle. En av de jeg var i kontakt med var advokaten (tror jeg) til amentio. Han sa: "Hvis du tar kontakt med Microsoft eller produsent så er det mulighet for å få refundert beløpet for operativsystemet. Microsoft vil og kunne gi deg bedre informasjon om reglene rundt lisensen."

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Fatter ikke at man skal syte slikt over dette! Du har kjøpt et produkt som er levert med feks 2 gig ram, 250 gig harddisk OG MED windows! Du står fritt til å kjøpe en PC uten OS (dog er det færre av disse da markedet ikke etterspør dem) eller bygge en PC selv!

Lenke til kommentar

Det mener jeg også. Du har kjøpt en pc med Windows. Det stod det i spesifikasjonene da du kjøpte den. Jeg kjøper heller ikke en pc med 2 GB ram for så å kreve tilbake penger for 1 GB fordi jeg ikke bruker mer enn 1.

 

Windows kunne blitt solgt som tilbehør til PC, det er jeg enig i. Men da hadde du hatt de som hadde krangla på det også, siden det plutselig kommer en ekstraavgift på pc'en. Flertallet tar det tross alt for gitt at pcen kan brukes out of the box.

Det finnes "pc-byggere" i enkelte butikker hvor du kan velge bort det du ikke vil ha.

Lenke til kommentar

Du må jo godta en lisiensavtale før du begynner å bruke windows. Hvis denne avtalen inneholder punkter som gjør at du ikke ønsker å benytte produktet bør du i minste fall kunne sende det i retur. I beste fall ordnet de det slik at du fikk pengene for OS tilbake mot at windows ikke ble registrert.

 

Dette er dessverre bare det min samvittiget forteller meg og ikke loven.

Lenke til kommentar

Et argument for å kunne droppe Windows og få penger tilbake kan være konkurranseakspektet. Det kan godt hende at konkurransemyndighetene kan tvinge PC-produsentene til å selge maskiner uten OS. På den måten vil man åpne for større konkurranse og inovasjon i markedet.

 

Et argument mot må være at en PC-produsent må selv kunne få velge hva han vil ha i maskinen. Liker man ikke Windows så får man slette det, men man får ikke pengene tilbake da det er en "pakke" som selges. Dersom man nekter å godta kravene i lisensen får man levere tilbake hele maskinen og få alle pengene tilbake. Det finnes maskiner som selges uten OS eller med en eller annen linux-distro, så selv om alternativene er få så eksisterer de.

 

Videre kan man spekulerer i hva man faktisk sparer i kroner på å droppe Windows. Det er ganske sikkert ikke mange kroner PC-produsentene betaler pr. lisens/maskin. Har lest at noen har fått tilbake ca. 700 kroner, men det vil nok fort forandre seg om flere krever det samme. Tror dog ikke den reelle prisen produsentene betaler er så mye som 700 kroner. Tipper jeg vilt så vil jeg si 200 kr.

 

I tillegg vil jeg påstå at dersom veldig mange velger å droppe Windows, så vil MS ta seg mer betalt pr. lisens. Det vil med andre ord bli dyrere for alle oss andre som velger å installere Windows på vår nye maskin.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

hvordan kan noe som ikke er kritisk for at dataen skal fungere være "en del av produktet"? Dwt er bare i PC-industrien MS har så stor makt at de kan presse produktet sitt ned i halsen på forbruker å si "take it". Det hadde tatt seg ut om en produsent var like dominerende og presset inn sine begredelige produkter i bilindustrien.

 

En annen problemstilling er hvis man ønsker 64bit Windows og maskinen bare leveres med 32bit versjon (eller vice versa). Skal man da være nødt til å kjøpe 2 utgaver, eller ta i bruk de rettningslinjene MS' EULA faktisk gir en til å få tilbakebetalt penger for det aktuelle produktet.

Lenke til kommentar

Hvis dette får gjennomslag så vil man i praksis kunne kreve igjen penger for OS som er innstallert på mobiltelefoner o.l.

 

Til trådstarter; du satt i en 38 minutter lang telefonsamtale. Sannssynligheten for at du bruker mer penger på å få tilbake mindre penger er ganske så stor her.

Lenke til kommentar
Hvis dette får gjennomslag så vil man i praksis kunne kreve igjen penger for OS som er innstallert på mobiltelefoner o.l.

 

Hvprfor det? En PC er ikke noe som er bygget fra grunnen og opp for å kjøre Windows. Dessuten kommer ikke mobiltelefoner med en egen EULA som gir deg rett på pengene tilbake om du ikke godtar software-lisensen.

Lenke til kommentar
hvordan kan noe som ikke er kritisk for at dataen skal fungere være "en del av produktet"? Dwt er bare i PC-industrien MS har så stor makt at de kan presse produktet sitt ned i halsen på forbruker å si "take it". Det hadde tatt seg ut om en produsent var like dominerende og presset inn sine begredelige produkter i bilindustrien.

Uten et OS er ikke en maskin brukelig til noen ting annet enn en brevvekt. Dersom dette skulle blitt populært med å ikke kjøre MS OS, og så kreve pengene tilbake så tror jeg uansett ikke det vllle blitt store summen man fikk tilbake. Selve lisensen produsenten betaler til MS er ikke mange kronene. Videre måtte de hatt et større system for denne typen kundebehandling, og de kommer da garantert til å innføre et gebyr. Alt i alt tror jeg ikke det blir snakk om mange kronene dersom dette er noe massene starter med. Spesielt ikke med tanke på om MS setter opp prisene for alle oss andre som ønsker MS OS.

 

En annen problemstilling er hvis man ønsker 64bit Windows og maskinen bare leveres med 32bit versjon (eller vice versa). Skal man da være nødt til å kjøpe 2 utgaver, eller ta i bruk de rettningslinjene MS' EULA faktisk gir en til å få tilbakebetalt penger for det aktuelle produktet.

Du får du kjøpe deg en maskin med 64bit Windows. Utvalget er ikke like stort som maskiner med 32bit Windows, men jeg klager ikke på at Henning Olsen har færre valgmuligheter enn Mövenpick.

Lenke til kommentar
Hvis dette får gjennomslag så vil man i praksis kunne kreve igjen penger for OS som er innstallert på mobiltelefoner o.l.

 

Hvprfor det? En PC er ikke noe som er bygget fra grunnen og opp for å kjøre Windows. Dessuten kommer ikke mobiltelefoner med en egen EULA som gir deg rett på pengene tilbake om du ikke godtar software-lisensen.

Mange maskiner kjører ikke lett mange forskjellige OS. På flere av HPs nye modeller får man f.eks. ikke installert Windows XP. Dette skyldes driverstøtte til enkelte komponenter. Det samme gjelder enkelte linux-distroer.

 

Misforstå meg rett. Jeg er for at man skal kunne kreve pengene tilbake, spesielt når EULA åpner for dette, men jeg syntes det er artig å diskutere det. Det er flere interessante akspekter rundt dette.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Jeg er også enig i at det burde vært større muligheter for å kjøpe maskin uten OS, men veldig mange pc-kjøpere har ikke peiling på hva et operativsystem er, derfor er det lagt ved som "standardutstyr". Windows fordi det er størst og mest brukervennlig (nei, jeg gidder ikke å starte en diskusjon om hvor brukervennlig linux er, jeg bruker det veldig mye selv).

 

Poenget mitt her, er at i annonsen til produktet listes Windows opp i spesifikasjonslista, akkurat som diskstørrelse, minnemengde, osv. Dette gjør den til et del av produktet uansett. Ingen kan vel kritiseres for dette, siden det er fullt mulig å kjøpe seg pc'er uten Windows, men det er så uvanlig at det er vanskeligere å finne.

Lenke til kommentar
Poenget mitt her, er at i annonsen til produktet listes Windows opp i spesifikasjonslista, akkurat som diskstørrelse, minnemengde, osv. Dette gjør den til et del av produktet uansett. Ingen kan vel kritiseres for dette, siden det er fullt mulig å kjøpe seg pc'er uten Windows, men det er så uvanlig at det er vanskeligere å finne.

MediaPlayer og IE er også en del av Windows, men EUs konkurransemyndigheter tvang MS til å lage en versjon av Windows uten disse programmene. Dette fordi EU mente at MS opptrådte konkurransefiendtlig - noe andre produsenter av nettlesere og mediaspiller hadde reagert krafitg på tidligere.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe i veien for at du kan få maskinen levert uten OS, men du vil ikke få noen penger for det. Produsentene betaler minimalt for Windows, dette tjener de ganske godt igjen med all den programvaren de installerer på maskinene automatisk når de blir satt opp.

 

Tenker på google toolbar ol.

I tillegg er det ofte forholdsinstallert demoprogrammer fra Microsoft, dette får de nok også endel for. + at det alltid er med en antivirus demo, som mange privatpersoner betaler for videre bruk. Dette tjener også produsentene penger på.

 

Alt i alt, betaler de nok ingenting for å selge maskinen med windows. Dermed kan ikke du heller forvente deg å få noe penger tilbake for dette. Da det er ingen som tvinger deg til å kjøpe maskinen.

 

Du må gjerne vise til hvor det står i User Agreementen at dette kan gjøres. I tillegg burde du kanskje lese User Agreementen til PC-produsenten. Jeg mener å ha lest at man kan få pengene tilbake om man ikke aksepterer betingelsene som følger med programvaren som følger med maskinen. Dette kunne man gjøre enkelt ved å sende maskinen tilbake uåpnet.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe i veien for at du kan få maskinen levert uten OS, men du vil ikke få noen penger for det. Produsentene betaler minimalt for Windows, dette tjener de ganske godt igjen med all den programvaren de installerer på maskinene automatisk når de blir satt opp.

 

Tenker på google toolbar ol.

I tillegg er det ofte forholdsinstallert demoprogrammer fra Microsoft, dette får de nok også endel for. + at det alltid er med en antivirus demo, som mange privatpersoner betaler for videre bruk. Dette tjener også produsentene penger på.

 

Alt i alt, betaler de nok ingenting for å selge maskinen med windows. Dermed kan ikke du heller forvente deg å få noe penger tilbake for dette. Da det er ingen som tvinger deg til å kjøpe maskinen.

 

Du må gjerne vise til hvor det står i User Agreementen at dette kan gjøres. I tillegg burde du kanskje lese User Agreementen til PC-produsenten. Jeg mener å ha lest at man kan få pengene tilbake om man ikke aksepterer betingelsene som følger med programvaren som følger med maskinen. Dette kunne man gjøre enkelt ved å sende maskinen tilbake uåpnet.

 

Det er snakk om et par hundre kroner man får tilbakebetalt. Microsofts Windows EULA vises når du skrur på maskinen som automatisk kjører installasjonsrutinene.

Lenke til kommentar

Jeg ser det henvises til EULA fra Microsoft. Denne kan ikke tas som noen fasit for hva som står i EULA'en som følger med maskinen. Når du kjøper maskin med en OEM-versjon så står produsenten fritt til å endre EULA, akkurat på samme måte som de står fritt til å velge hvordan OSet distribueres og til å gjøre egne modifikasjoner i programvaren.

 

Enkelte produsenter gjør det klart i EULA at maskinvare og medfølgende programvare selges som ett produkt. Om du da ikke godtar EULA må du i så fall returnere hele produktet for å få refusjon. Du vil da selvsagt få refundert hele kjøpssummen.

 

Du må også huske at du godtar EULA om du booter inn i Windows på disse nye maskinene. Du kan ikke henvise til punkter i EULA om hva du kan gjøre hvis du ikke godtar den om du alt har akseptert den under oppstart av maskinen.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva du er ute etter her...

 

Hvis du ikke aksepterer Microsoft's lisens-regler (EULA=End User License Agreement) så kjøp en maskin som leveres uten Windows - finnes etterhvert et økende utvalg som leveres med Linux f.eks.

 

Ad OEM så er dette en lisenstype som i prinsippet skal være låst til 1 stk maskin - selv om enkelte (nettbutikker) selger dette separat. Lisensen er billigere nettopp fordi den er låst til 1 stk maskin og fordi hardware leverandøren og ikke Microsoft får ansvaret for support.

 

Når det er sagt så er 99% av lisensbetingelser som står i EULA'en en ren ansvarsfraskrivelse. I prinsippet sier vel en gjennomsnittlig EULA at programvaren ikke nødvendigvis trenger å virke i det hele tatt og at man heller ikke har krav på gratis oppdateringer som fikser eventuelle problem. DER burdte nok forbruker-organisasjoner komme mer på banen, eventuelt gjennom lover som gir forbrukeren visse minimumsrettigheter også i forhold til programvare.

 

Men 99% av forbrukerne klikker nok bare "Godta" når lisensen presenteres og trykker kjapt "Neste" > "Neste" osv

 

Alternativet er at man ikke får brukt maskinen man har kjøpt til det man faktisk trenger den til...

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
Jeg ser det henvises til EULA fra Microsoft. Denne kan ikke tas som noen fasit for hva som står i EULA'en som følger med maskinen. Når du kjøper maskin med en OEM-versjon så står produsenten fritt til å endre EULA, akkurat på samme måte som de står fritt til å velge hvordan OSet distribueres og til å gjøre egne modifikasjoner i programvaren.

 

Enkelte produsenter gjør det klart i EULA at maskinvare og medfølgende programvare selges som ett produkt. Om du da ikke godtar EULA må du i så fall returnere hele produktet for å få refusjon. Du vil da selvsagt få refundert hele kjøpssummen.

 

Du må også huske at du godtar EULA om du booter inn i Windows på disse nye maskinene. Du kan ikke henvise til punkter i EULA om hva du kan gjøre hvis du ikke godtar den om du alt har akseptert den under oppstart av maskinen.

 

Alt du sier hadde vært vel og bra om man faktisk fikk vite hva EULAen inneholdt før man kjøpte produktet, men det kan man ikke. Man kan med andre ord ikke vite hvordan produsenten har fiklet med den standariserte MS-teksten. I et land som Norge, med de forbrukerkjøpslovene vi har, er det et problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...