Gå til innhold

Prosjekt for å få igjen Windows OEM lisensavgift


eoys

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
At DU mener noe "absolutt" ikke er godt nok betyr ikke at du har rett.

 

Men for din egen del, gjør hva du vil :).

 

Artig at du svarer meg med en replikk som er så generisk at den kan settes inn i alle debatter om alt. :)

 

Eksempel: At DU "mener jeg ikke har rett", betyr ikke at du har rett. Men for din egen del, gjør hva du vil :).

 

Hvis det finnes betingelser for bruk av et produkt jeg kjøper, vil jeg mene at det er nødvendig at jeg vet om disse betingelsene før jeg kjøper, heller enn at jeg får vite dem etter kjøpet er gjort. Blir litt på samme måte som at det finnes regler for at en skal få oppgitt all relevant informasjon om f.eks. et boligkjøp før en kjøper, heller enn at en har anledning til å angre seg etterpå når en har blitt opplyst om dette (og huset er kjøpt).

 

Skal en vurdere om en ønsker å godta betingelsene en må godta for å bruke produktet etter at produktet er kjøpt og betalt vil en gjerne svelge det i seg hvis en slipper å sende varen i retur og potensielt bruke tid på å finne et produkt som ikke har like strenge betingelser. Dette gjelder ikke bare Windows, men alt hvor det settes betingelser på bruk av et produkt; det er viktig å vite om evt. betingelser for å kunne gjøre et informert kjøp.

Lenke til kommentar

Jeg vil faktisk anbefale deg å sjekke med f.eks. Forbrukerombudet om praksisen med EULA i esken er god nok. Du hevder med postene dine at Dell, Acer, HP, Asus, Lenovo, Apple, Microsoft, Adobe og en haug med andre gigantiske aktører i årevis har operert ulovlig uten noen form for reaksjon.

 

Du har muligheten til å revolusjonere IT-bransjen. Eller få forklart fra noen du kanskje stoler mer på enn forumbrukere at det ikke er noe juridisk galt med å få EULA'en i esken så lenge du faktisk har en mulighet til å si nei og få tilbake pengene dine.

Lenke til kommentar
Er fortsatt kjøper sitt ansvar å søke informasjon om et produkt han kjøper før han kjøper det :)

 

Er faktisk selger sitt ansvar... Er rimelig sikker på at Norsk lov beskytter forbruker mot kjipe selgere ved at ugunstige opplysninger om gjenstanden som selger visste, eller burde ha visst kan behandles som en mangel.

Lenke til kommentar
Er fortsatt kjøper sitt ansvar å søke informasjon om et produkt han kjøper før han kjøper det :)

Er faktisk selger sitt ansvar... Er rimelig sikker på at Norsk lov beskytter forbruker mot kjipe selgere ved at ugunstige opplysninger om gjenstanden som selger visste, eller burde ha visst kan behandles som en mangel.

Så du mener altså at en OEM-lisens du kan velge å ikke akseptere, og som gir deg rett til å heve kjøpet, er en mangel?

Lenke til kommentar
Så du mener altså at en OEM-lisens du kan velge å ikke akseptere, og som gir deg rett til å heve kjøpet, er en mangel?

 

Er det ikke akkurat dette vi sitter å diskuterer? Altså om EULAen gir deg retten til å returnere Windows(mersalget) av produktet du har kjøpt, eller at du må returnere rubbel og bit?

Lenke til kommentar

forbrukerportalen.no 2007-07-20: Vanskelig å slippe unna Bill Gates

Skal du ha ny pc uten Windows fra Bills Gates Microsoft, må du bygge den selv eller handle i utlandet. Men nå vurderer norske pc-selgere å tilby Ubuntu.

 

I Dells norske nettbutikk er det kun mulig å kjøpe pc-er med Windows XP eller Vista. I Dells amerikanske nettbutikk er det derimot mulig å velge bort Windows, og dermed spare en del penger. Å få vite hvorfor, er ikke så enkelt.

 

– Nei, vi leverer ikke pc-er uten operativsystem, er svaret på Dells kundetelefon. Etter å ha blitt satt over diverse ganger, kommer vi til presseansvarlig Hans Seime som kan fortelle at Dell i Norge også leverer pc-er uten Windows, men akkurat hvor mye man sparer og hvor man bestiller dem, må han komme tilbake til.

 

Hos nettbutikkene til Elkjøp, Expert, MPX og Komplett er det samme leksa, enten Windows XP eller Vista. Men Ubuntu gjør at norske datakremmere nå vurderer å tilby maskiner uten Windows.

 

– Halvparten av våre kunder kjøper komponenter og setter sammen sine egne pc-er, ofte uten Windows. Vi vurderer nå å tilby pc-er med Ubuntu også for folk flest, sier produktsjef Eilif Kiland hos Komplett.no. Hos Komplett er det cirka 800 kroner å spare ved å velge bort Windows.

 

Når Dell ringer tilbake, er de heller ikke fremmede for å tilby Ubuntu.

 

– Vi har valgt ikke å selge pc-er uten Windows i nettbutikken, men det er mulig å ringe inn bestillinger på maskiner uten operativsystem. I løpet av et par måneder vil vi avklare om vi skal tilby maskiner uten Windows også i Norge. Erfaringene fra USA vil være avgjørende. Avgjørelsen vil bli tatt i løpet av et par måneder. En pc uten Windows forventes å bli drøye 400 kroner billigere, sier Hans Seime som er presseansvarlig i Dell.

 

Besparelsen ved å velge Open Office, som leveres gratis med Ubuntu, fremfor Microsoft Office, er enda større.

 

Henrik V. Ebne journalist, 20.07.2007 04:00

Også publisert i Forbruker-rapporten utgave juni 2007

Lenke til kommentar
Og hva ialle dager har det med det vi diskuterer i denne tråden å gjøre??
Snakker du til meg? :) jeg mener det er "right on", jeg...

 

Trådstarter vil ha igjen pengene for Windows-lisensen han aldri ønsket å bruke (altså: han ville kjøpt pcen uten dersom han kunne), og bruker Ubuntu.

 

Artikkelen handler om mulighetene for å kjøpe pcer i Norge uten Windows-lisens, og at norske selgere på den tiden vurderte å selge pcer billigere og med Ubuntu ferdiginstallert.

Lenke til kommentar

Finnes STORT utvalg PCer uten windows forhåndsinnstallert på nettet. De fleste norske nettbutikker fører maskiner uten OS, med tilsvarende spesifikasjoner du kan få ellers.

 

Velg de?

 

Det er ikke vrient å få tak i slike PC'er. MPX og Komplett leverer da uten trøbbel maskiner uten windows med mindre jeg er helt på bærtur. Elkjøp og Expert leverer "til folk flest", og folk flest vil ha windows (ikke start noe mas om at linux er bedre på mange ting, det er ikke det det handler om!). En butikk kan selv velge å føre de produktene de ønsker, med de egenskapene de ønsker. Da får du som forbruker bruke din forbrukermakt, og velge en annen butikk om de ikke kan levere det du vil ha.

 

Om dere ønsker et spesifikt design, et spesifikt merke, osv, så har de spesifikke merkene selv valgt at de ønsker å levere windows. Da får dere ta det som det er.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Jeg vil påstå folk flest "vil" ha Windows fordi de ikke vet om noe annet. Som igjen er fordi Microsoft har fått lov av myndighetene til å lage monopol på dette markedet. Dette gjelder også kontorpakkene - folk flest vet ikke at det eksisterer gode (kanskje mye bedre, når prisen er tatt i betraktning) alternativer til Microsoft Office.

 

= Forbrukerne taper, og myndighetene (konkurransetilsynet, forbrukerombudet) bør gripe inn.

Lenke til kommentar
Men det har fint lite å gjøre med denne tråden, da vi her snakker om hva du som forbruker kan kreve og ei dersom maskinen DU SELV VELGER Å HANDLE inneholder en windowslisens.
Jeg syns ikke det er irrelevant. Slike forandringer hos butikkene oppstår gjerne ved at én person (for eksempel) klager saken sin inn for Forbrukerombudet og får medhold.

 

Mange av klagerne som har fått medhold HAR SELV VALGT Å HANDLE under visse urimelige vilkår (slik jeg subjektivt mener Windows-tvangen er), og i etterkant fått penger tilbake eller rett til å heve kjøpet. Ett eksempel på det er når garantien for mobiltelefoner ble utvida til 5 år, på tross av kortere garanti i avtalen forbruker tidligere tegnet med selger.

Lenke til kommentar

Men da får du handle deg en PC, reklamere på dette, kreve prisavslag (butikken vil tilby deg heving..), ta saken til FTU, og så se hva som skjer.

 

Alternativt kan du opprette en offisiell klage hos forbrukerombudet, som er de som tar seg av ulovlige salgsvilkår, monopolvirksomhet og slikt - om det er vilkårene du mener er feil.

 

Forbrukerombudet er nok den raskeste og beste veien for å få avklart om hvorvidt du har rett eller ei.

Lenke til kommentar
Det har da ingen verdens betydning hva man kaller det. Microsoft EULAen gir deg retten til å returnere produktet Windows.

Dersom du setter deg litt inn i hva en OEM-lisens er, vil du skjønne hvorfor det du skriver er feil.

 

Det er OEM-produsenten (f.eks. Dell eller HP) som utformer den nøyaktige EULAen. Det er den du må se på for å se om du får returnert kun Windows eller om maskin og programvare selges som ett samlet produkt. Hvertfall for HPs del så blir du faktisk gitt en 14 dagers frist til å returnere produktet (maskinvare og programvare) for å få refundert hele kjøpssummen om du ikke godtar vilkårene. Om du mener en lov gir deg krav på annet enn heving når du faktisk blir tilbudt det ser jeg gjerne at du viser til hvilken lov og relevant paragraf.

 

Jeg vil påstå folk flest "vil" ha Windows fordi de ikke vet om noe annet. Som igjen er fordi Microsoft har fått lov av myndighetene til å lage monopol på dette markedet. Dette gjelder også kontorpakkene - folk flest vet ikke at det eksisterer gode (kanskje mye bedre, når prisen er tatt i betraktning) alternativer til Microsoft Office.

Så vidt meg beskjent er det ikke noe som hindrer OpenOffice.org, Ubuntu, Sun, Corel etc. å markedsføre produktene sine. Man kan ikke skylde på Microsoft fordi andre velger å ikke markedsføre seg.

 

Mange av klagerne som har fått medhold HAR SELV VALGT Å HANDLE under visse urimelige vilkår (slik jeg subjektivt mener Windows-tvangen er), og i etterkant fått penger tilbake eller rett til å heve kjøpet. Ett eksempel på det er når garantien for mobiltelefoner ble utvida til 5 år, på tross av kortere garanti i avtalen forbruker tidligere tegnet med selger.

Du har allerede rett til å heve kjøpet om du ikke godtar betingelsene for det du har kjøpt.

 

Jeg vil også anbefale deg å lese litt om garanti vs. reklamasjon samt å se på mobildommen før du maltrakterer den videre.

 

Edit: Tråden inneholder mye synsing, sutring og klaging, men viser at ingen har vilje til å faktisk forsøke å gjøre noe med det de sutrer om. Det er gratis å klage til Forbrukerombudet, og når man tydelig mener at en samlet IT-bransje har opptrådt ulovlig i 15-20 år sammenhengende burde ikke terskelen for å innklage dette være så høy.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Så vidt meg beskjent er det ikke noe som hindrer OpenOffice.org, Ubuntu, Sun, Corel etc. å markedsføre produktene sine. Man kan ikke skylde på Microsoft fordi andre velger å ikke markedsføre seg.
Så du mener ikke økonomi kan være et hinder? Microsoft har, på grunn av monopolet de uærlig har opparbeidet seg, råd til å bruke åtte MILLIARDER (2007) årlig på å markedsføre produktene sine. Jeg kan garantere deg at selskapene du snakker om i beste fall har promiller av dette beløpet tilgjengelig. På denne måten får mange forbrukere aldri vite om at det finnes bedre produkter. Jobber du hos, for eller med Microsoft kanskje? Det ville forklare litt...
Mange av klagerne som har fått medhold HAR SELV VALGT Å HANDLE under visse urimelige vilkår (slik jeg subjektivt mener Windows-tvangen er), og i etterkant fått penger tilbake eller rett til å heve kjøpet. Ett eksempel på det er når garantien for mobiltelefoner ble utvida til 5 år, på tross av kortere garanti i avtalen forbruker tidligere tegnet med selger.

Du har allerede rett til å heve kjøpet om du ikke godtar betingelsene for det du har kjøpt.

 

Jeg vil også anbefale deg å lese litt om garanti vs. reklamasjon samt å se på mobildommen før du maltrakterer den videre.

Det eneste jeg gjorde er som du påpeker å skrive garanti i stedet for reklamasjonsrett - der sistnevnte i praksis er en BEDRE ordning/"garanti" for forbrukeren. Så jeg regner med kommentaren din var mer for å pirke enn for å tilføre diskusjonen et argument.
Edit: Tråden inneholder mye synsing, sutring og klaging, men viser at ingen har vilje til å faktisk forsøke å gjøre noe med det de sutrer om. Det er gratis å klage til Forbrukerombudet, og når man tydelig mener at en samlet IT-bransje har opptrådt ulovlig i 15-20 år sammenhengende burde ikke terskelen for å innklage dette være så høy.
Ettersom denne tråden innholder omtrent det samme som hele resten av dette forumet, burde du kanskje vurdere å flytte litt på deg, i stedet for å si at folk med reelle meninger sutrer? Forøvrig er det ingen som har skrevet det du påstår i siste setning.
Lenke til kommentar
Så du mener ikke økonomi kan være et hinder? Microsoft har, på grunn av monopolet de uærlig har opparbeidet seg, råd til å bruke åtte MILLIARDER (2007) årlig på å markedsføre produktene sine. Jeg kan garantere deg at selskapene du snakker om i beste fall har promiller av dette beløpet tilgjengelig. På denne måten får mange forbrukere aldri vite om at det finnes bedre produkter. Jobber du hos, for eller med Microsoft kanskje? Det ville forklare litt...

Økonomi har litt å si, men OpenOffice.org er gratisversjon av StarOffice. Jeg regner med at du ikke har tenkt å påstå at Sun Microsystems, som lager både egen kontorpakke, eier den mest brukte databaseløsningen og lager egne OS i tillegg til å være en av verdens største hardwareprodusenter for bedriftsmarkedet er et lite firma? Corel, som står bak Painter, Paint Shop Pro, WinDVD, Ulead og WinZip i tillegg til Corel Office er heller ikke noe lite selskap.

 

Og ærlig talt, har du ikke noe bedre å komme med enn den barnslige "du må jobbe for MS fordi du mener noe annet enn meg"? Du kunne jo i det minste gjort et forsøk på å holde det seriøst selv om vi er uenige.

 

Det eneste jeg gjorde er som du påpeker å skrive garanti i stedet for reklamasjonsrett - der sistnevnte i praksis er en BEDRE ordning/"garanti" for forbrukeren. Så jeg regner med kommentaren din var mer for å pirke enn for å tilføre diskusjonen et argument.

Mobildommen gir deg langtfra noen 5 års "garanti". Det var derfor jeg påpekte at du maltrakterer den med eksempelet ditt. Siden den ikke har noe som helst med emnet å gjøre ser jeg ikke noen grunn til å gå inn på noen teskje-forklaring. Alle detaljene som kan forklare deg hvorfor det du gjør er maltraktering og misbruk av dommen slik du fremstiller den finnes fritt tilgjengelig.

 

Ettersom denne tråden innholder omtrent det samme som hele resten av dette forumet, burde du kanskje vurdere å flytte litt på deg, i stedet for å si at folk med reelle meninger sutrer? Forøvrig er det ingen som har skrevet det du påstår i siste setning.

Det blir påstått at det er ulovlig å ikke gi deg muligheten til å si nei før du åpner pakken. Det blir påstått at en OEM-lisens er en mangel. Å bevisst selge et produkt med en mangel uten å opplyse om den er et lovbrudd. Det vil si at man med de påstandene hevder at så og si samtlige av softwareutviklere og PC-produsenter har operert ulovlig i minst 15-20 år uten en eneste reaksjon fra myndighetene. Dersom man er av den oppfatningen synes jeg faktisk at man får gå til de rette myndighetene med de opplysningene, i dette tilfellet Forbrukerombudet. Vi snakker tross alt om bøter i klassen av mangfoldige millioner kroner for en ulovlig praksis som har pågått i så mange år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...