Gå til innhold

Digitalt speilrefleks mellom 6000-10 000 til frilans og hobbybruk?


Anbefalte innlegg

Nå når 30D koster under 5000 synes jeg det er beste alternativ for en som skal jobbe presse. Årsaken er at du kan låne optikk av kollegaer, for de fleste bruker tross alt Canon.

 

I tillegg er 20/30/40D modeller som brukes av mange profesjonelle presse-frilansere, så det er testet i felten til å tåle belastningene. Sett bort fra utbredelsen ser jeg ingen grunn til å velge Canon over Samsung GX10, som nok er det mest proffe kameraet du kan kjøpe i prisklassen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har også fått noen pakketilbud fra Stavanger Foto:

D80 + Nikkor AF-S 18-135 + 4 gb kort (brukt)+ bag (brukt) + sb 600 blitz + 3

timers kamerakurs

Pakkepris 9900,-

 

og

 

D60 + brukt 18-135 + brukt 4gb kort + brukt bag + SB 600 total kr 8300,-

 

og D200 brukt:

Blir 1000 mer enn D80 pakken.

 

Alternativ Canon pakke er jeg veldig usikker på. Var tent på JapanPhoto sitt tilbud på EOS 30D, men tror det blir dyrere med blitz.

 

Ko du sei?

D80 er jo ganske mye kamera med god funksjonalitet for pengene, og såvidt jeg veit har den fulle muligheter for trådløs blitzstyring med f.eks SB-600. Det har ikke alle de rimeligere Nikon-modellene hatt (f.eks min gamle, men gode D50). I forhold til å kunne bruke alle typer optikk, f.eks objektiver du kjøper brukt eller låner, er det en stor fordel med et hus med AF-motor.

Hvis du skal bruke objektivet til (ikke altfor komplisert) pressejobbing, synes jeg du bør teste ut 18-200-Nikkoren, som er nevnt tidligere i tråden. Bildestabilisering er veldig nyttig iblant, og mitt eks. av dette objektivet og D80-sensoren/prosessoren ser ut til å like hverandre :). Skal du ha en høyere kvalitets normalzoom med stabilisering, er 16-85-Nikkoren et veldig godt alternativ. I så fall ville jeg nok skjøtt på, f.eks med en billig 55-200 uten stabilisering. Tamron-superzoomen er et alternativ på Nikon også.

18-135 er optisk ganske så bra, særlig i forhold til prisen, men jeg må si jeg er litt skeptisk til å kjøpe brukte plastfatnings-objektiver uten å kjenne godt til bruker og bruk.

Hadde D200-pakken ligget litt under D80-pakken, hadde jo det vært et soleklart valg, men brukte D200 har visst ikke falt nok i pris enda. Og det er kjekt med en full, norsk garanti på kamerahuset sitt. Kjøper du D80 nå, kan du evt følge med på bruktmarkedet for D300 for oppgradering. D80 har så mange kvaliteter at annenhåndsverdien bør holde seg bra i forhold til det du kommer til å betale, faktisk har det vært ganske få brukte hus på markedet hittil.

Når det gjelder systemvalg, så har jo Nikon og Canon en fordel med store bruktmarkeder. Dvs at en lett både kan selge og kjøpe utstyr. Omtrent halvparten av utstyret mitt er kjøpt brukt, og andelen hadde vært større hvis modellene jeg var ute etter hadde vært lettere å få tak i. Problemet med kvaliteten på brukt er etter min erfaring ikke så mye større enn på nytt: I begge tilfeller _må_ en sjekke ut med testbilder osv hvis en skal være noenlunde trygg.

Jeg skriver om Nikon fordi det er det jeg kjenner. Canon-alternativene er sikkert også bra valg!

Lenke til kommentar
Nå når 30D koster under 5000 synes jeg det er beste alternativ for en som skal jobbe presse. Årsaken er at du kan låne optikk av kollegaer, for de fleste bruker tross alt Canon.

 

I tillegg er 20/30/40D modeller som brukes av mange profesjonelle presse-frilansere, så det er testet i felten til å tåle belastningene. Sett bort fra utbredelsen ser jeg ingen grunn til å velge Canon over Samsung GX10, som nok er det mest proffe kameraet du kan kjøpe i prisklassen.

 

Takk for råd. Men de virket ganske bastante disse påstandene. Er det slik at Canon er nesten enerådenede? Hva er markedsandelen i bransjen og hvilke kameraer bruker de store avisene?

Og hvor ofte får man egentlig låne objektiver av kollegene i yrkeslivet? Har ikke kommet så langt ennå selv så det vet jeg ikke.

Fikk litt inntrykket nå at Nikon var en outsider.

 

Kan da ikke være slik at om jeg tar Nikon så er jeg den eneste i "foto/journalist"-gjengen som har det?

 

Canon er fortsatt et alternativ, men har ikke funnet noen pakker som kan matche budsjettet mitt. Er særlig blitz som jeg tror drar opp. Blitzene til Canon er dyrere enn Nikon ser det ut til.

Endret av Ozzi
Lenke til kommentar

Under OL i 1988 brukte 80% av fotografene Nikon, i 1992 brukte 80% Canon. Hvordan det står til på det norske markedet i dag vet jeg ikke, men de det ser i hvertfall ut som om fordelingen er 60% til Canons fordel. En del går nok tilbake til Nikon nå som D3 er her, men det er likevel ingen tvil om at Canon er størst.

Lenke til kommentar

Ikke at jeg vet hvordan det står til andre steder, men når jeg var på to dager av Norwegian Wood i år, så tror jeg alle speilreflekser jeg så der inne var Canon, med unntak av et analogt et som var Minolta eller noe sånt.

 

Og siden Norwegian Wood ikke lar vanlige folk ha med seg proft utstyr inn, så var altså alle disse Canon brukerne "profesjonelle."

Lenke til kommentar
Under OL i 1988 brukte 80% av fotografene Nikon, i 1992 brukte 80% Canon. Hvordan det står til på det norske markedet i dag vet jeg ikke, men de det ser i hvertfall ut som om fordelingen er 60% til Canons fordel. En del går nok tilbake til Nikon nå som D3 er her, men det er likevel ingen tvil om at Canon er størst.

Problemet Nikon sliter med i dag er enkelt. Da EOS kom i 86 var EOS det overlegnt beste systemet for pressebruk. Når D3 kom i fjor var D3 det overlegent beste pressekameraet. Men systemene som sådan er veldig, veldig like. Og 1Dmk3 er egentlig et akkurat like godt kamera, med unntak for noe bedre ISO-ytelse fra D3s side. Men det er ikke nok til å få folk til å bytte i stor skala, siden bytte fra Canon til Nikon også innebærer bytte av et helt jævla system.

 

Og da er spørsmålet, skal man hoppe på Nikon fordi de for øyeblikket har det beste pressekameraet, eller skal man vente og se hva Canon kommer opp med i lengden? For når det kommer til investeringer i hundretusenkronersklassen, da tenker en langsiktig, ikke kortsiktig.

 

Jeg tror også noen venter litt på en bedre versjon av 70-200VR, siden dagens ikke holder helt mål på FX. Det er kanskje i kortene at noe slikt kommer på PK, men det vet vi ikke enda.

 

Som om VG skulle droppe alt gromglasset de har for Canon på grunn av en døgnflue?

 

Og ja, D3 er i det lange løp definitivt en døgnflue.

Lenke til kommentar

Må bare si takk så mye for veldig informative og hjelpsomme svar. Virkelig fått mer kunnskap om disse tingene.

 

Jeg hadde egentlig bestemt meg for Nikon. Ikke at de hadde så mange fordeler over Canon egentlig, men jeg leste bl.a. denne siden: http://www.kenrockwell.com/tech.htm

 

- Og der sto det mye fint om Nikon, og en del tungvinte løsninger som Canon har. Dette gjaldt da særlig hvordan man lettere har alle knappene man trenger, på Nikon, tilgjengelig med en hånd. Mens man med Canon må inn på menyer og slikt, og dermed blir arbeidsflyten mer stakato.

Liker det at jeg kan jobbe fort når jeg tar bildene og slippe å rote rundt i menyene når jeg skal gjøre noe utenom det vanlige. Hva mener dere om dette?

- Hvis man hele tiden må dypt inn i menyene på Canon kan dette ha noe si. Særlig hvis det er mer brukervennlig hos Nikon.

 

- En annen ting jeg stusser over med å velge Canon er blitzbruken. Ser for meg at jeg kommer til å bruke en del ekstern blitz, og da trådløst. Med Nikon trenger du kun en blitz også order kameraet og den innebygde resten. Mens på Canon må man enten:

1) Bruke to blitzer og bruke den ene som slave. Noe som blir uaktuelt tungvint mener jeg. Liker ikke å drasse på all verden når jeg er ute.

2) Kjøpe en såkalt ST-E2, som koster skjorta; 1999. Det blir en solid ekstrautgift. Begge løsningene blir det.

 

Hittil liker jeg Nikon best, mest for den bedre brukervennligheten (som jeg har hørt ikke testet ut). Men hvorfor er det slik at pressen/freelance bruker Canon hvis det er mindre ergonomisk enn Nikon?

 

Er disse punktene som er de som står i veien for et valg nå, så om dere har noen innspill på de så er det flott.

 

Fikk forresten et tips om at JapanPhoto sin tilbud på EOS 40D går ut i morgen; 6999 - 1200 i cashback = 5799. Men dette blir litt for dyrt i forhold til EOS 30D.

Lenke til kommentar
Må bare si takk så mye for veldig informative og hjelpsomme svar. Virkelig fått mer kunnskap om disse tingene.

 

Jeg hadde egentlig bestemt meg for Nikon. Ikke at de hadde så mange fordeler over Canon egentlig, men jeg leste bl.a. denne siden: http://www.kenrockwell.com/tech.htm

 

- Og der sto det mye fint om Nikon, og en del tungvinte løsninger som Canon har. Dette gjaldt da særlig hvordan man lettere har alle knappene man trenger, på Nikon, tilgjengelig med en hånd. Mens man med Canon må inn på menyer og slikt, og dermed blir arbeidsflyten mer stakato.

Liker det at jeg kan jobbe fort når jeg tar bildene og slippe å rote rundt i menyene når jeg skal gjøre noe utenom det vanlige. Hva mener dere om dette?

- Hvis man hele tiden må dypt inn i menyene på Canon kan dette ha noe si. Særlig hvis det er mer brukervennlig hos Nikon.

 

- En annen ting jeg stusser over med å velge Canon er blitzbruken. Ser for meg at jeg kommer til å bruke en del ekstern blitz, og da trådløst. Med Nikon trenger du kun en blitz også order kameraet og den innebygde resten. Mens på Canon må man enten:

1) Bruke to blitzer og bruke den ene som slave. Noe som blir uaktuelt tungvint mener jeg. Liker ikke å drasse på all verden når jeg er ute.

2) Kjøpe en såkalt ST-E2, som koster skjorta; 1999. Det blir en solid ekstrautgift. Begge løsningene blir det.

 

Hittil liker jeg Nikon best, mest for den bedre brukervennligheten (som jeg har hørt ikke testet ut). Men hvorfor er det slik at pressen/freelance bruker Canon hvis det er mindre ergonomisk enn Nikon?

 

Er disse punktene som er de som står i veien for et valg nå, så om dere har noen innspill på de så er det flott.

 

Fikk forresten et tips om at JapanPhoto sin tilbud på EOS 40D går ut i morgen; 6999 - 1200 i cashback = 5799. Men dette blir litt for dyrt i forhold til EOS 30D.

 

 

Ken Rockwell kan gi deg bra hint, men jeg (og endel tusen andre fotointeresserte) advarer mot å ta ham som 100% kilde...

 

Nikon/Canon: "Moving target" dette her. For et par år tilbake var Canon for de aller fleste det naturlige valget til pressebruk. Og da ble beslutningene om systemvalg gjort for veldig mange av de som du ser på festivaler etc nå. Det gjaldt både kamerahus og optikk for presse/action. Nå kjører Nikon ganske voldsomt opp overfor dette segmentet, og resultatene har kommet temmelig fort. Så akkurat NÅ, dominerer Canon fremdeles sterkt, men ting endres, slik at jeg ikke ville lagt avgjørende vekt på dominans ene eller andre veien for systemvalg. Mange går også fram og tilbake ettersom. En jeg kjenner til gikk over til Canon i des 2005 fordi det var for lang leveringstid på Nikon D200(!)

 

Canon har tradisjonelt hatt bedre høy-ISO-ytelse, men der har Nikon tatt igjen og dels dratt fra med de nyeste modellene sine. Dette, sammen med bare 4MP på Nikons action-modell D2H(s), har vært et viktig moment for systemvalg tidligere, men nå heller dette mer andre veien.

 

Når det gjelder lån av utstyr, så er det vel mest innenfor samme bedrift/kollegagjeng. Kan være viktig moment, men ikke nødvendigvis - her må en se på aktuelle situasjoner. Hvis du veit du trenger en 400/2.8 innimellom, og du har en du kan få låne, så ville det være mer enn god nok grunn for systemvalg for meg. (Sjekk nyprisen, og de er IKKE lette å få tak i brukt..)

 

Blitzhåndteringen til Nikon er enkel, effektiv og rimelig, ja, langt nedover i prisklassene. Har nok kanskje også vært endel sånn at Canon har vært redd for å konkurrere for bra med sine dyreste modeller, mitt inntrykk er at Nikon har vært mindre redd for å "drepe" modeller sånn sett.

Lenke til kommentar

Neida skal ikke det. Men var egentlig dette med lettere bruk som festet seg. At med Nikon kan man lettere gjøre forandringer uten å forlate søkeren.

 

Også dette med at jeg ikke trenger å punge ut med ekstra blitz eller ST-E2 for å bruke trådløs blitz.

Tror Canon kan sprenge budsjettet mitt nå. Med en blitz som er betydelig dyrere enn Nikon, pluss denne ekstra ST-E2, så blir det mye. Med mindre dere vet om en pakke som kan konkurrere med Nikon?

 

Endret:

Prøvde forresten Nikon D80 igår. Dette lyset som kommer på når man fokuserer, har man det på Canon. Tenker at det må være ganske så sjenerende på konsert og lignende. Og blenderpreview-knappen bråker jo mer enn ti gale elefanter i et glasshus. Hvordan er disse to tingene løst på Canon?

Endret av Ozzi
Lenke til kommentar

Jeg vet sånn cirka hva jeg kjøper hvis jeg går for Nikon. Men er helt blank på hva jeg skal gå for om jeg velger Canon EOS 30D. Hva er det jeg bør ta av linse og blitz for å holde meg under 10 000?

 

Har nå vært å holdt og prøvd litt Nikon D80 og Canon EOS 40D. Skal ikke kjøpe 40D men det ligner jo veldig mye på 30D. Likte grepet på 40D svært mye. Var et større og tyngre kamera enn Nikon men.....

 

1 - Er 30D og 40D veldig like i byggekvalitet og grep?

2 - Er knappene på de samme stedene?

3 - Så hvis 30D har mye til felles med 40D så tror jeg nesten at jeg går for Canon istedet.

4 - 40D satt som støpt i handa

 

Synes faktisk canon hadde bedre plassering på knappene også. Fikk justert alt der med en hånd; blender med hjul, lukker mer hjul forran, ISO, WB o.l. På Nikon må man flytte hånden for å skifte ISO. Eller tipper egentlig nå. Fikk ikke skru på kamera men er vel slik er det ikke? Men:

 

5- Siden Canon ikke har denne fokushjelpen (lyset jeg har klagd på tidligere) har denne da dårligere fokusering?

6- D80 hadde mye lysere og klarere søker. Har dette noe å si? Hva er mest riktig i forhold til det ferdige bildet?

 

7 - Er det veldig tungvint at man må ha en egen "dings" på kameraet for å fyre av trådløs blitz? Hjelper denne i tilegg med infrarød fokushjelp? Denne har ikke jeg råd til i første omgang, så finnes det kabler og hvor mye koster disse?

 

Synes faktisk Canon 40D (jeg skal isåfall kjøpe 30D) virket mye mer solid enn D80. Grepet var også mye bedre. Men alt avhenger av at det ytre og ergonomien er lik på 30D? Er den det?

Endret av Ozzi
Lenke til kommentar

Har nå 90 % sikkert bestemt meg for Canon 30D. Så hvis jeg får svar på de følgende spørsmålene i dag, så bestilles det i dag.

 

Bestilling så langt fra Japan Photo:

Canon EOS 30D kamerahus 4499

+ Superforsikring 649

SanDisk CF Exstreme III 4GB 360

Delsum så langt: 5508

 

1. Trengs virkelig "Superforsikring". Er dette kun et salgstriks, og jeg ikke sikret av kjøpslov og diverse andre ting? Hadde vært greit å brukt disse pengene på andre poster.

 

2. Hvilken linse skal jeg gå for. Trodde Nikon var dyrt jeg, men det var før jeg sjekka ut Canon :) De jeg har funnet som passer budsjettet er:

- Tamron SP AF 17-50mm Di Canon til 3199

- Sigma 18-50mm F2,8 EX DC Macro Canon til 2999

 

Alt annet jeg har funnet vil totalt sprenge budsjettet mitt. Med mindre dere vet om noe bedre. Har gått igjennom foreslåtte objektiver, og de fleste er for dyre for en student.

 

3. Så det store tapsmomentet i forhold til Nikon.; Blitzen er dyrere og jeg må med tiden kjøpe meg den fordømte ST-E2 (1999). Men funker denne kun med den dyrere 550EX II (4288 kr). Jeg har ikke råd til den, men hadde håpet på 430-EX (1929 kr). Men kaster ikke bort pengene hvis jeg ikke får fyrt den av trådløst når jeg endelig får råd til den #%%&$# ST-E2. Eller er det en annen billigere blitz jeg kan gå for?

 

Og er det noen som kan få denne delen av Canonkjøpet til å virke fornuftig, slik at jeg får sovet godt om natten? Virker bare so utrolig tungvint og DYRT i forhold til Nikon sin løsning. Vær så snill :) Ikke finn på ting thou!! ;)

 

Med 430-EX og Tamron ELLER Sigma blir det ca. 10 800. En over det opprinnelige budsjettet, så alle innsparingsforslag mottas med stor takk :)

Lenke til kommentar
1. Trengs virkelig "Superforsikring". Er dette kun et salgstriks, og jeg ikke sikret av kjøpslov og diverse andre ting? Hadde vært greit å brukt disse pengene på andre poster.

 

2. Hvilken linse skal jeg gå for. Trodde Nikon var dyrt jeg, men det var før jeg sjekka ut Canon :) De jeg har funnet som passer budsjettet er:

- Tamron SP AF 17-50mm Di Canon til 3199

- Sigma 18-50mm F2,8 EX DC Macro Canon til 2999

 

Alt annet jeg har funnet vil totalt sprenge budsjettet mitt. Med mindre dere vet om noe bedre. Har gått igjennom foreslåtte objektiver, og de fleste er for dyre for en student.

 

1. Superforsikring dekker masse som kjøpsløven ikke dekker. Det er ingen egenandel, ingen av/nedskriving av verdi, osv. Men hvis du er veldig forsiktig og ikke klønete, pleier ikke å miste ting i bakken o.l. så trenger du ikke superforsikring.

 

2. Tamron 17-50 og sigma 18-50 F/2.8 er tilsvarende på alle områder. Noen påstår at sigmaen er skarpere, andre påstår at tamronen er skarpere.

Lenke til kommentar

Jeg er av den mening at slik forsikring trenger du ikke.

 

Tamron er nok det beste valget, da JP er mer en Tamron-sjappe enn en Sigma sjappe. Optisk sett er de bortimot like gode.

 

Du kan bruke ST-E2 sammen med 430 EX. 430 EX fungerer kun som slave , mens 580 EX kan også være master (akkurat som ST-E2) . Så den bør være grei.

 

Selv om det koster noe mer, så får du et mer solid kamerahus (sammenlignet med Nikon D80).

 

Tom

Lenke til kommentar

Kjøpslov og garanti dekker bare om det er noe innebygd feil i kameraet. Forsikringen dekker om du mister det i bakken/vanne/sanda el. Ufattelig greit å ha. Da trenger du heller ikke å gå å være redd for å ta med deg kamera på f.eks fest osv..

 

Kjøp forsikring.

(Nei, jeg jobber ikke på japanphoto^^)

Lenke til kommentar
Kjøpslov og garanti dekker bare om det er noe innebygd feil i kameraet. Forsikringen dekker om du mister det i bakken/vanne/sanda el. Ufattelig greit å ha. Da trenger du heller ikke å gå å være redd for å ta med deg kamera på f.eks fest osv..

 

Kjøp forsikring.

(Nei, jeg jobber ikke på japanphoto^^)

De fleste tilfeller dekkes av reiseforsikring og innboforsikring. Superforsikringen er generelt en meget dyr forsikring.

Lenke til kommentar

30D er faktisk litt billigere enn D80 :)

 

Hvorfor kjøpte du Canon hvis du er så avhengig av trådløs blits?

 

Er ikke avhengig. Men tror det kan være en flott og enkel måte å få bedre og spennende bilder på. Takk for svarene angående forsikring og objektiv. Men hvordan er Canon EF-S 17-85mm IS USM F 4-5.6 i forhold til de to allerede nevnt? Og hvor viktig er det med 2,8 på en så liten zoom? Akkurat nå skyr jeg linser over f/4. Er det noen grunn til dette?

 

 

Lurer på om jeg ikke bare har råd til å forsikre enten huset eller linsen.

Men fortsatt:

 

Og er det noen som kan få denne delen av Canonkjøpet til å virke fornuftig, slik at jeg får sovet godt om natten? Virker bare så utrolig tungvint og DYRT i forhold til Nikon sin løsning. Vær så snill Ikke finn på ting thou!!

 

Med 430-EX og Tamron ELLER Sigma blir det ca. 10 800. En over det opprinnelige budsjettet, så alle innsparingsforslag mottas med stor takk

Endret av Ozzi
Lenke til kommentar

Slik det ser ut nå blir denne listen bestilt fra Japan Photo på slaget 13.15 (om ikke det skulle komme noe slående argumenter ang linser o.l. før den tid. Si igjerne ifra om det er noen filtre som er et must!

 

Varer:

 

1 x Canon EOS 30D Kamerahus 4 499,00

1 x SanDisk CF Extreme III 4 GB 360,00

1 x Bilora optisk rengjøringsklut i microfiber 29,00

1 x Bilora Screen Protector LCD Film 2.5" 49,00

1 x Supersikring 649,00

1 x Sigma 17-70mm 2.8-4.5 Macro Canon 2 499,00

 

Totalsum: 8 085,00

Postens Servicepakke (1-5 postvirkedager): 99,00

Postoppkrav (60,00) (kan kun brukes sammen med Posten Servicepakke): 60,00

Hvorav MVA: 1 499,20

Hvorav MVA: 16,50

 

Totalt: 8 244,00

 

 

Angående linse, så har studentavisen jeg jobber i både 70-200 f/2,8 og Canon 17-55 f/2,8 IS, så da kan jeg låne disse om behovet er der. Og med mitt budsjett så tror jeg nok den beste avgjørelsen er å satse på litt mer zoomområdet. Så om dere ikke vet om noen konkurrent til Sigma 17-70 i pris og kvalitet, så blir det den :) Og nå skal jeg bestille. Orker ikke vente lenger :) Savner min kjære 30D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...