Gå til innhold

Digitalt speilrefleks mellom 6000-10 000 til frilans og hobbybruk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja men savner en god forklaring på dette. På vidvinkel blir vel det meste skarpt uansett blir det ikke? Vanskelig å ta i bruk DOP der?

Dessuten er jo 2,8-4,5 på ingen måte dårlig det heller?

Fordi de er skarpere. De ekstra 20 millimeterne på tele merker du lite til, og 17-70 skal være mindre god på vidvinkel og f/2.8.

 

Derfor.

Lenke til kommentar
Ja men savner en god forklaring på dette. På vidvinkel blir vel det meste skarpt uansett blir det ikke? Vanskelig å ta i bruk DOP der?

Dessuten er jo 2,8-4,5 på ingen måte dårlig det heller?

 

DOF mener du?

 

Jeg bruker aktivt DOF-tankegangen når jeg bruker 12-24mm'ern min. Mer blir skarpt enn ved bruk av et makro ja, men er ikke vanskleig å se at DOF kan være tydelig stor også.

Lenke til kommentar
Ja men savner en god forklaring på dette. På vidvinkel blir vel det meste skarpt uansett blir det ikke? Vanskelig å ta i bruk DOP der?

Dessuten er jo 2,8-4,5 på ingen måte dårlig det heller?

Det ser ut som du ikke helt har forstått dette med dybdeskarphet. Større blender gir mindre DOF (depth of field).

 

Den er to gode grunner til å ønske seg større blender:

- Mulighet for raskere lukkertider

- Større kreative muligheter mtp. DOF

 

I tillegg er ofte et f/2.8 objektiv skarpere på f.eks f/4 enn et objektiv hvor f/4 er største blender.

 

Vet ikke hvor i brennviddeområdet 17-70 mm går over til f/4.5, men det er betydelig forskjell på f/2.8 og f/4.5 (ca halvannet steg).

Lenke til kommentar
Vet ikke hvor i brennviddeområdet 17-70 mm går over til f/4.5, men det er betydelig forskjell på f/2.8 og f/4.5 (ca halvannet steg).

Det er ikke helt galt - 3.2 rundt 20mm, 3.5 ved 24mm, 4 ved 35mm og 4.5 ved ~52mm

 

Jeg selv er veldig fornøyd med min 17-70mm; og ettersom den er litt billigere enn (17) 18-50mm f/2.8 objektivene, så bør den vurderes.

 

Tom

Lenke til kommentar

Trodde jeg forstå det men :)

 

Når det gjelder videokameraer, så har man de gjerne helt utzoomet slik at man får mest mulig skarpt. Gjelder ikke dette også i foto? At jo mindre brennvidde jo mer av bildet blir skarpt. Avhenger jo en del av blender klart men.

Lenke til kommentar

Nå er bestillingen sendt:

 

Varer

 

1 x Canon EOS 30D Kamerahus 4 499,00

1 x SanDisk CF Extreme III 4 GB 360,00

1 x Bilora optisk rengjøringsklut i microfiber 29,00

1 x Bilora Screen Protector LCD Film 2.5" 49,00

1 x Supersikring 649,00

1 x Tamron SP AF 17-50mm Di Canon 3 199,00

1 x Hama Kortleser 35 i 1 USB 2.0 249,00

 

Totalsum: 9 034,00

Postens Servicepakke (1-5 postvirkedager): 99,00

Hvorav MVA: 1 693,50

 

Totalt: 9 133,00

 

Forferdelig å se kontoen tømmes, men den herlige forløsende følelsen var nesten verdt det :) Takk for all hjelpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...