Gå til innhold

NrK lisens på "dataprodukter"?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ordlyden i lisensbetingelsene dekker dette...

Mener å huske at den går ca sånn:

"...alle enheter som kan motta og tolke TV - signaler (...) er underlagt lisensbetingelsene i stortingsvedtak nr. ditt & datt..."

Dette er ikke ordrett, men betydningen er den samme...

Lenke til kommentar
Tror nok du tar feil ang. TV-kort. Man må nok betale lisens der også. Det gjelder alle produkter som inneholder tuner.

 

Det stemmer.. Hadde en "lisensmann" fra NRK på døra for ikke lenge siden. Han lurte på om jeg hadde TV-kort. Jeg sa nei, og han sa ok.

 

Jeg har TV-kort, men jeg er student og ville gjerne slippe unna å betale TV-lisens foreløpig. Dessuten synes jeg studenter burde ha vært fritatt for NRK-lisens... Vi er jo ikke akkurat de mest velstående i samfunnet, så jeg synes det er frekt av NRK å spise en del (om enn kanskje en liten del) av studenters studielån og stipend.

 

Måtte han som fant på at studenter skal betale lisens få det varmt i etterlivet. (Med mindre NRK fjerner lisensplikten for studenter da :) )

Lenke til kommentar

Du skal ikke stole så veldig på hva disse lisens folka som kommer på døra di sier. De får nemlig provisjon hvis de får noen til å betale. Dessuten er jeg rimelig sikker på at tv-kort ikke er lisensbelagt enda. De prøvde seg med å innføre det, men så langt har de ikke lykkes.

Lenke til kommentar

Jeg velger å prøve å overse denne posten da jeg risikerer utestengelse pga særdeles grov ordbruk.

 

De tok meg på kabel-TV'en. Men som en liten hevn delte jeg opp innbetalinga i 11 deler fordelt over 6 dager og 4 kontoer. Om det gjør noe forskjell veit jeg ikke, men det føltes bra der og da. Etter terminen blir det kun antenne-TV ja...

Lenke til kommentar
Du skal ikke stole så veldig på hva disse lisens folka som kommer på døra di sier. De får nemlig provisjon hvis de får noen til å betale. Dessuten er jeg rimelig sikker på at tv-kort ikke er lisensbelagt enda. De prøvde seg med å innføre det, men så langt har de ikke lykkes.

 

Hvis du ser på denne paragrafen tatt fra "Forskrifter om fjernsynsmottakere":

(link: http://www.lovdata.no/for/sf/kk/tk-1980102...-8798-0.html#1)

 

"§ 1. Betalingsplikt

 

Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget.

 

For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge.

 

Kvittering for betalt avgift gis ved kringkastingskort."

 

Et TV-kort er per definisjon en "fjernsynsmottaker, så man er nok avgiftspliktig.

 

Angående "lisens folka" sin provisjon så tror jeg ikke de vil risikere jobben sin for å tjene mest mulig. Det vil si at de nok ikke prøver seg på å lure folk til å betale lisens på ting uten fjernsynsmottakere.

 

Så du tar nok feil ja...

Lenke til kommentar

Da kjenner du nok dårlig til provisjonsjobbing. Det blir fort meget fristende å "pynte" litt på sannheten. Har erfaring fra miljøet selv, og har også hatt en i familien som måtte betale lisens for en prosjektor (uten tuner). Lisens mannen var frekk som faen, og ville ikke gi seg.

 

Mulig du har rett når du sier at tv-kort er lisensbelagt, men jeg mener bestemt å ha lest et sted at de ikke kunne kreve det før det ble noen ordning med registrering når du kjøpte det. Husker ikke hvor jeg så det.

Selgere av Tv og video plikter nemlig å rapportere inn til NRK, men ikke de som selger tv-kort/prosjektorer.

Lenke til kommentar

Ok... Da tok jeg feil angående enkelte folk da. Men jeg kan ikke si at jeg har hørt om det andre du beskrev. Jeg synes du bør prøve å finne ut konkret hva du har hørt / lest, for jeg vil gjerne vite det.

 

En annen ting: Hvis noen lurer på hva som egentlig gjelder angående TV-lisens og slike ting, er det da ikke naturlig å oppsøke de som faktisk tar i mot lisenspengene da? Slik som www.nrk.no/lisens

 

Burde være ganske innlysende spør du meg.

Lenke til kommentar

 

Et TV-kort er per definisjon en "fjernsynsmottaker, så man er nok avgiftspliktig.

 

 

 

Så du tar nok feil ja...

 

TV-Kort er pr. definisjon en pc-enhet, og IKKE lisensbelagt.

 

Du tar feil.

 

Dette står hos NRK :

 

"I følge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 4 må alle som har fjernsynsapparat, videospiller med mottakerdel (tuner) eller satellittmotaker betale kringkastingsavgift(lisens)."

 

Noen som ser noe om tv-kort her? Ikke jeg heller.

Lenke til kommentar

Rent hypotetisk:

 

Hvis en slik "NRK lisens mann" kommer på døra og spør om en har noe lisenspliktig. Jeg svarer sikkert nei. Men hva kan han gjøre for å si med sikkerhet (bevise) at en må betale. Han kan vel ikke trenge seg inn i huset uten ransakelseordre eller politi. Holder det med mistanke, eller f. eks hvis de ser en TV fra utsiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...