Gå til innhold

Hjelp med å få "Hundeviskeren" vekk Edit: Jeg trekker mye av kritikken.


Anbefalte innlegg

Metodene blir ikke mer riktige av at man ikke ser på eller av at andre gjør styggere ting. Du driver også med grove antagelser om hva de som er uenige med deg (og "Hundehviskeren") aller helst vil gjøre. Det gjør diskusjonen mer usaklig og lite konstruktiv.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja for all del, det er bedre å avlive hunden enn å la hundehviskeren få skikk på den . Stakkars hunden som får det litt ubehagelig rundt halsen når den prøver å ta livet av en annen hund!

Du mener at den prøver å ta livet av den andre hunden? Altså snakk om Pitbullen som kommer i god avstand fra den andre hunden i bånd og blir lagt i bakken.

Lenke til kommentar
Metodene blir ikke mer riktige av at man ikke ser på eller av at andre gjør styggere ting. Du driver også med grove antagelser om hva de som er uenige med deg (og "Hundehviskeren") aller helst vil gjøre. Det gjør diskusjonen mer usaklig og lite konstruktiv.

 

Skal diskusjonen ang. dette temaet bli saklig må sånne som dge også slutte å tro hunder er av glass, og se litt på hvordan de faktisk ordner opp seg i mellom.

Hundeviskeren er kanskje ikke hva gud og hvermann burde lære sine metoder av, men så står dette tydelig før programmet også.

 

Dette dreier seg om problem eiere, med resultatet "problemhund".

Og det skal han ha ros for å ta veldig seriøst og uten å dekke det til, at det er i 99,9% av tilfellene eierens sin feil, og ikke hundens.

Synes fyren er dyktig innenfor sin metode og det fungerer tydeligvis veldig bra ut fra hva man kan se om mannen ellers.

Lenke til kommentar

Det hjelper ikke å si "nei, søte snille - ikke dra i båndet" når en pitbull får raptusen sin . Nå har jeg sett alle episodene i sesong 1 og 2 , og jeg er mest av alt SJOKKERT over hvor mange dårlige hunde-eiere som finns. Det settes ingen grenser for hunden, og hunden får ikke gått tur eller utfoldet seg.

 

Jeg har enda ikke opplevd å synes synd på den hundene som er med i programmet - av andre grunner enn at de er understimulerte og ikke får gå tur.

 

Juliess: Beklager, men jeg viste ikke hvilken episode vi snakket om. (Jeg følger ikke med serien på norsk tv) . Hva slags behandling ville du gitt hunden da?

Lenke til kommentar

Det blir litt meningsløst å diskutere når man tillegger meningsmotstanderen vanvittige meninger som om at man tror at hunden er lagt av glass og at man kurerer aggressive hunder med å kose med dem i sofaen.

 

Ellers er jeg enig i at det finnes skremmende mange dårlige og/eller uvitende hundeeiere.

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om noen episode som har kommet/ikke kommet på norsk tv, jeg har sett serien via nettet.

 

Jeg vet faktisk ikke hva jeg ville gjort om en av mine hunder ble sånn. Jeg ville UANSETT prøvd å finne ut grunnen! Kjekt å vite om den faktisk er usikker, eller om den bare er regelrett aggressiv mot f. eks hunder av samme kjønn. Ting kan gå veldig feil om man bestemmer seg for metode på forhånd og ikke bryr seg om grunnen.

Lenke til kommentar
For det første er det snakk om mer enn "litt ubehagelig rundt halsen", for det andre er det vel tvil omkring hunden forsøker å "ta livet av en annen hund". Den så mer ivrig enn aggressiv ut slik jeg så den. I tillegg tror jeg ikke at det å tvinge en hund i bakken via kvelning lærer hunden spesielt mye om omgang med andre hunder. Det må ikke være svart/hvitt - det finnes en mellomting mellom avlivning og å utmatte en hund via stress og kvelning og å kalle det å "underkaste en aggressiv hund".

Samtidig som du sier det ikke trenger å være svart/hvitt dømmer du Milan ut fra de halvtimes episodene som blir vist på TV istedet for å se på resultatet som kommer ut av alt arbeidet som ikke blir vist på TV. Noen ganger må man faktisk ta i bruk metoder som kan se litt ekstreme ut dersom hunden er fullstendig ute av kontroll. Det er helt flott med puddeldressur dersom hunden har gått valpekurs og har grunndressur inne, men når man har en unghund uten noen som helst styring eller dressur blir det ikke helt det samme.

 

Jeg vil gjerne vite hva slags erfaring du har med problemhunder, siden du er så sikker på hvilke metoder som virker og hva som er fullstendig galt? Har du drevet med omplassering? Dressurkurs? Trent opp unghunder uten noen form for grunndressur?

Lenke til kommentar

Tillater meg å sitere fra et annet forum, diskusjon om samme mannen:

 

Nei, han klarer det aldeles ikke hver gang. Jeg har personlig kjennskap til en liten basenji han skulle kurere hunde-agresjonen til. Eier kontaktet den internasjonale basenji-lista etterpå - helt helt fortvilt og ba om hjelp.

 

Med den lille basenjien innledet han hele økta med å grisebanke basenjien for "å sette seg i respekt for basenjier er svært dominante" - og med grisebanke mener jeg grisebanke. Basenjier er små - og å løfte dem opp etter båndet og slenge dem i bakken synes jeg fortjener betegnelsen "grisebanke". Dette ble selvfølgelig ikke filmet. Filmteamet ventet inntil Milan mente hunden var "klar" - og så ble kamera slått på og Milan demonstrerte hvor fint basenjien gikk i bånd - den hadde jo kun øyne for han (! Kjemperart.. hva.. klart basenjien var på tå hev overfor den personen som hadde vist seg rånifs). De gikk forbi den ene hunden etter den andre og basenjien så kun på Milan - så tok Milan og ga et rykk i båndet - og da sprakk det for basenjien, den beit Milan og ville ikke slippe taket.. Eier måtte få den løs hvoretter filmteamet pakket sammen, Milan sa at eier hadde skjemt bort hunden så mye at den kunne ikke reddes og sa at den burde avlives - og deretter dro de. Eier kontaktet så basenji-lista, fikk beskjed om at mange basenjier har en iboende hunde-aggresjon, at den aldri ville kunne løpe rundt med fremmede hunder i den lokale hundeparken men at man kunne sikkert få til et par utvalgte faste hundevenner osv osv den lille basenjien har det aldeles utmerket, han har fått en "basenji søster" hjemme og har i tillegg 3-4 hundevenner, han er fremdeles rå-aggressiv mot fremmede hunder men eier har lært seg teknikker å håndtere det (som ikke innebærer juling, submission, kvelehalsbånd e.l.)

 

Dette her var vel 5-6 år siden og var aller første gang jeg hørte om han Milan noensinne. Jeg har siden lest på hjemmesidene hans, har sett 2-3 program men har sluttet med det - jeg blir uvel av en del av tingene han gjør og hans forklaringer til jhvorfor han gjør det. Når man så møter "disipler" på diverse hundefora så fatter jeg ikke at noen kan kjøpe det der kvasi-kaudervelsk filosofien - og langt mindre følge hans råd utover at hunder behøver å gå tur og at man behøver å være konsekvent.. som om det er noe man ikke visste fra før!

Lenke til kommentar

Jeg uttaler meg om de metoder jeg har sett, jeg uttaler meg naturlig nok ikke om det jeg ikke har sett. Utfra det jeg kan av hund, basert på femten år med lesing av hundelitteratur, hundeprat, turgåing og trening med et flertall nabohunder før jeg fikk hund selv pluss omgang med egne og andres hunder i elleve år etter det så reagerer jeg på metodene han bruker i dei videoene jeg har sett. Jeg er ikke en instruktør men utfra alt jeg har lest, snakket og sett, så er jeg ikke enig med det jeg har sett.

 

Det finnes instruktører som er uenige, hvis du ønsker fagkyndiges uttalelser. Ellers forstår jeg igjen ikke dette med å legge meninger i munnen på motdebattanter. Jeg har aldri nevnt noe om puddeldressur, og vet egentlig ikke hva begrepet betyr. (Ikke minst minner bruk av et slikt ord mer om manglende kunnskap om rasen puddel ;) ).

Lenke til kommentar
Tillater meg å sitere fra et annet forum, diskusjon om samme mannen:

 

 

Nei, han klarer det aldeles ikke hver gang. Jeg har personlig kjennskap til en liten basenji han skulle kurere hunde-agresjonen til. Eier kontaktet den internasjonale basenji-lista etterpå - helt helt fortvilt og ba om hjelp.

 

Med den lille basenjien innledet han hele økta med å grisebanke basenjien for "å sette seg i respekt for basenjier er svært dominante" - og med grisebanke mener jeg grisebanke. Basenjier er små - og å løfte dem opp etter båndet og slenge dem i bakken synes jeg fortjener betegnelsen "grisebanke". Dette ble selvfølgelig ikke filmet. Filmteamet ventet inntil Milan mente hunden var "klar" - og så ble kamera slått på og Milan demonstrerte hvor fint basenjien gikk i bånd - den hadde jo kun øyne for han (! Kjemperart.. hva.. klart basenjien var på tå hev overfor den personen som hadde vist seg rånifs). De gikk forbi den ene hunden etter den andre og basenjien så kun på Milan - så tok Milan og ga et rykk i båndet - og da sprakk det for basenjien, den beit Milan og ville ikke slippe taket.. Eier måtte få den løs hvoretter filmteamet pakket sammen, Milan sa at eier hadde skjemt bort hunden så mye at den kunne ikke reddes og sa at den burde avlives - og deretter dro de. Eier kontaktet så basenji-lista, fikk beskjed om at mange basenjier har en iboende hunde-aggresjon, at den aldri ville kunne løpe rundt med fremmede hunder i den lokale hundeparken men at man kunne sikkert få til et par utvalgte faste hundevenner osv osv den lille basenjien har det aldeles utmerket, han har fått en "basenji søster" hjemme og har i tillegg 3-4 hundevenner, han er fremdeles rå-aggressiv mot fremmede hunder men eier har lært seg teknikker å håndtere det (som ikke innebærer juling, submission, kvelehalsbånd e.l.)

 

Dette her var vel 5-6 år siden og var aller første gang jeg hørte om han Milan noensinne. Jeg har siden lest på hjemmesidene hans, har sett 2-3 program men har sluttet med det - jeg blir uvel av en del av tingene han gjør og hans forklaringer til jhvorfor han gjør det. Når man så møter "disipler" på diverse hundefora så fatter jeg ikke at noen kan kjøpe det der kvasi-kaudervelsk filosofien - og langt mindre følge hans råd utover at hunder behøver å gå tur og at man behøver å være konsekvent.. som om det er noe man ikke visste fra før!

 

DET hørtes veldig ille ut. Helt utrolig hvordan griske mennesker manipulerer hvermannsen!

Endret av Great Aftabeh
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Alright, nå har jeg kikket litt mer på saken. Og i youtube videoen er det jo faktisk av en pitbull. Et morderisk vesen jeg ikke har erfaring med.

 

Trenger man lese noe mer fra deg for å skjønne at du er ganske ignorant og snever synt menneske?

 

Pitbuller og slektinger av dette har jeg aldri eid selv, men jeg kan se for meg at de har en høy smertegrense og dominant gemytt. Da ligger det i kortene at de må være litt hardere mot dem(selvfølgelig i kontrollerte former og uten å påføre dem skader) enn med en mykere hund for å få dominans over dem.

Veldig riktig en amstaff eller pitbull tåler mye mer de er ikke noe "skrike" bikkje.

 

 

Jeg er helt enig med deg om alt (Dog jeg forstår ikke hvorfor dere valgte å skaffe en pitbull).

 

Hvorfor ikke?

 

 

Tenkte naturligvis på hvordan de er ovenfor andre hunder.

haha igjen stråler du fram som en ekspert og dømmende person.

Endret av Dani46
Lenke til kommentar

Om du blir overbevist eller ikke bryr meg igrunn midt i ryggen

 

Viss du syns at den videoen var så hårreisende så har ikke du sett mange ting.

 

Fyren vet hva han driver med, men det er ALLTID noen motstandere av alt andre folk gjør, men det som er så utrolig er at det er så mange som blir helt maniske BARE for at de skal få åpnet geipen og sagt ting de OVERHODET ikke har noen somhelst peiling på.

Lenke til kommentar

Ja, det er alltid noen som er uenige, uansett hva det gjelder. Det er helt riktig. Men det er en hårreisende påstand av deg å tillegge de som er uenige motivasjoner om det å få "åpnet geipen" og at de ikke har "noen somhelst peiling" på hunder og hundehold. Har det slått deg at det finnes mennesker som kan en del om hund som faktisk er uenige?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ja, det er alltid noen som er uenige, uansett hva det gjelder. Det er helt riktig. Men det er en hårreisende påstand av deg å tillegge de som er uenige motivasjoner om det å få "åpnet geipen" og at de ikke har "noen somhelst peiling" på hunder og hundehold. Har det slått deg at det finnes mennesker som kan en del om hund som faktisk er uenige?

Det er nok mange som kan mye om hunder som er uenige, det jeg har savnet i denne tråden er flere med kunnskaper om problemhunder. Svarene her gir et veldig klart bilde av at mange tror at det som fungerer på en hund som har gått sine valpekurs og blitt fint sosialisert også skal fungere på en psykisk ustabil terrier med null sosialisering. Det blir rett og slett for dumt å argumentere ut fra det ståstedet.

 

Personlig har jeg erfaring med sosialisering og trening av tidligere mishandlede omplasseringshunder. Derfor blir jeg faktisk ikke sjokkert av det Milan gjør. Ja, det kan virke brutalt i blandt, men det er faktisk ikke så ille som det ser og høres ut til å være. Jeg har god erfaring med å få snille, balanserte og veloppdragne hunder ut av dyr som alle andre har hatt lyst til å avlive fordi de er så "umulige" og "aggresive".

 

Forøvrig, nei, jeg har ikke peiling på pudler ;) Jeg brukte utrykket "puddeldressur" med dvergpudler og 80 år gamle damer med lilla hår i tankene.

Lenke til kommentar

Hvis en hund er aggressiv fordi den er usikker eller mangler sosialisering, eller er fryktsom og usikker fordi den har blitt mishandlet, så har jeg liten tro på at det å med fysisk makt og kvelehalsbånd legge den i bakken til den gir seg av ren utmattelse lærer hunden trygghet og sosial omgang med andre hunder?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...