Gå til innhold

Skatting etter bruk av frikort [oppdatert]


dePt

Anbefalte innlegg

Hei.

Poster denne her, men frykter dette er en feilpost.

 

Nermer meg nå 40 000 i inntekt siden januar. Har hatt frikort så langt, siden jeg ikke regnet med å tene så mye Problemet er at jeg kommer til å tene rundt 30 000 denne sommeren + mer til høsten. Alt i alt vil jeg ende på en samlet inntekt like under 100 000.

 

I dag tok jeg derfor turen innom likningskontoret (?) for å skaffe meg et skattekort på resten. Mannen i skranken sa følgende:

- Du MÅ skatte på alt du har tent så langt i år, siden frikortet "ikke gjelder" når du tener over 40 000.

- Du må derfor ha et skattekort på 32% for å "betale inn" skatten på det du har tent sålangt i år.

 

Jeg mener å ha hørt at jeg ikke skal skatte på de "føste 40 000" men må betale 50% skatt på alt over, for så å få veldig mye igjen på restskatt. Står jeg nå i fare for å gå på en kjempe smell til sommeren neste år?

 

MVH

Gunnstein

Endret av dePt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

man skatter bare på det som er over de 40,000 som er på skattekortet,

 

exempel, du har skattakort på 40000 og tjener 90000 det året,

da skatter du av 50,000 (ca 30% skatt) da sitter du igjen med

75,000 totalt og har betalt 15,000 i skatt.

 

og det med de 50% i skatt: det er om du ikke leverer skattekort, men ikke beskymre deg. du får de 50% tilbake ca 6mnd etter.

Lenke til kommentar

Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori.

 

Kopierer teksten min frå ein anna tråd eg. Dette er eit litt anna utgangspunkt med litt andre summar, men i prinsippet same sak.

 

Så lenge du har kontroll og planlegg litt betyr det ingenting korleis du gjer det.

 

Frikortgrensa er på ca. 40 000. Om du tener alle dei 40 000 på frikort og tener 40 000 som lærling må du betale 11% skatt av dei 40 000. Dei 40 000 på frikort ahr du frikort på og blir ikkje tatt med om du tener meir.

 

Det du må bestemme deg for er om du vil betale 6% skatt heile året (sommarjobb og som lærling) eller 12% som lærling.

Du kan:

 

1: Ha frikort på sommarjobben og få skattekort på 12% som lærling

2: Få skattekort med ein gang på 6% og bruke det på både sommarjobb og som lærling.

 

Prosentsatsene er med utgangspunkt i at du tener 40 000 på frikort og 40 000 som lærling. Tener du mindre må du betale mindre skatt, tener du meir må du betale meir. Om du vil gå i 0 (ca) på skatten så betaler du akkurat det du skal, men det er umogeleg å vite når du bestiller skattekort. Å legge seg nokre prosent over det du skal betale er ikkje dumt. Om du veit ganske nøyaktig kva du kjem til å tene kan du gå inn og rekne på det sjølv her: http://www.skatteetaten.no/Applikasjoner/E...08_12032008.htm Der kan du og gå inn og sjekke ut på hausten når du veit meir om kor mykje du kjem til å tene. Med 80 000 i inntekt skal du betale 8858,- i skatt, så noko stor baksmell vil du aldri få med så liten inntekt. Bommar du med 2-3 prosent er det snakk om nokre hundrelappar.

 

Det ser kanskje komplisert ut, men du treng ikkje bry deg om noko meir enn inntekt. Du må over 300 000 i formue for at det skal få noko betydning for skatten. Har du BSU kan du sjølvsagt legge det inn. Det vil gje små forskjellar på dei forskjellige postane, men i din alder tvilar eg på det er snakk om siffer store nok til at det får stor betydning for skatten.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det finnes noen fine marginer man må passe på om man overstiger frikortet. Mellom 40 000 og ca 70-85 000 er det veldig lav skatt, så lønner seg å komme inn i denne kategorien. Med en gang du går over denne grensen stiger prosenten betraktelig. Er snakk om noe så lite som 5-10% inntill en viss sum, etter frikortet er oversteget. Stått flere artikler i avisene før, ang. dette.

 

La oss si at grensen er 80 000. Da betaler du rundt 5-10% skatt av det som er over 40 000. Om du da skulle tjent over 80, la oss si 90 tusen betaler du MYE mer skatt. Da vil arbeide over 80 000 nesten være bortkastet, siden totalen du sitter igjen med nesten er det samme.

 

EKS: Trolig gamle og feil tall, men prinsippet stemmer: http://www.studenttorget.no/index.php?show...artikkelid=2564

Endret av datslo
Lenke til kommentar
Det finnes noen fine marginer man må passe på om man overstiger frikortet. Mellom 40 000 og ca 70-85 000 er det veldig lav skatt, så lønner seg å komme inn i denne kategorien. Med en gang du går over denne grensen stiger prosenten betraktelig. Er snakk om noe så lite som 5-10% inntill en viss sum, etter frikortet er oversteget. Stått flere artikler i avisene før, ang. dette.

 

La oss si at grensen er 80 000. Da betaler du rundt 5-10% skatt av det som er over 40 000. Om du da skulle tjent over 80, la oss si 90 tusen betaler du MYE mer skatt. Da vil arbeide over 80 000 nesten være bortkastet, siden totalen du sitter igjen med nesten er det samme.

 

EKS: Trolig gamle og feil tall, men prinsippet stemmer: http://www.studenttorget.no/index.php?show...artikkelid=2564

Er mulig det er den. Den går opp til rundt 60-80 000. Satsen har blitt litt endret de siste årene. Veldig ugunstig å passere denne med litt. Enten holder du deg under, eller så tjener du langt over grensen...

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Heisann. Drar opp denne da jeg nå har et nytt problem.

Er ferdig i jobben som nevnt tidligere og endte opp med å skatte 32% resten av året. Problemet nå er at jeg, som den idioten jeg er, har rotet vekk den siste lønningslippen min. Jeg har derfor ikke oversikt over hvor mye jeg har skattet i år. Hvordan kan jeg finne ut av dette?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-45jaQkrH
Heisann. Drar opp denne da jeg nå har et nytt problem.

Er ferdig i jobben som nevnt tidligere og endte opp med å skatte 32% resten av året. Problemet nå er at jeg, som den idioten jeg er, har rotet vekk den siste lønningslippen min. Jeg har derfor ikke oversikt over hvor mye jeg har skattet i år. Hvordan kan jeg finne ut av dette?

 

Aller letteste er vel å ta en telefon til lønningskontoret på jobben din, og be om en ny utskrift/kopi av siste lønnsslippen, evnt bare spørre de om hva som sto på siste lønnsslipp.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke så lenge før du begynner å motta årsoppgvene. Årsoppgaven fra arbedisgiver forteller hvor mye du har tjent og hvor mye de har betalt inn i forskuddstrekk. Det er greit å skille mellom hva du skal betale i skatt og hva arbedsgiver gjør i forskuddstrekk. Hvor mye skatt du skal betale i 2008 kan du lese om i dette dolumentet fra skatteetaten. Beregning av forskuddstrekken er avhengig av hva du skal betale totalt, hvor mange måneder det skal trekkes fra og hvor mye du tjener disse månedene.

 

Dersom du ikke har noe formueskatt eller store intektsfradrag (gjeldrenter o.l.) kan det kort forklares slik; trygdeavgift, sjekk tabelen hva som gjelder for deg. Skatt; nettointekt er din totale intekt - 36% (minstefradrag maks 67000), trekk så fra 38850 (personfradrag), restereende beløp beskattes med 28%.

 

Jeg tror nok 36% er en grei beregning når det skal trekkes over et halvt år. Er du heldig får du igjenn noen 100-lapper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...