Gå til innhold

Tilhengervekt, hva er lov?


hifiking

Anbefalte innlegg

Søk på google, å du vil se at tillatt totalvekt og totalvekt går om hverandre, mens aktuell totalvekt skiller seg ut som det bilen veier der å da. Har forøvrig ABECEMST, T1,T2,T3,T4,T8,G8,G11,M4,ADR gr, kl1 og Tank, så er NOE mer enn bare den lastebilen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Søk på google, å du vil se at tillatt totalvekt og totalvekt går om hverandre, mens aktuell totalvekt skiller seg ut som det bilen veier der å da. Har forøvrig ABECEMST, T1,T2,T3,T4,T8,G8,G11,M4,ADR gr, kl1 og Tank, så er NOE mer enn bare den lastebilen.

 

Ja, for Google er jo veien, lyset og livet... Alt man finner på Google er sant ;) *sarkasmen lenge leve*

 

Vel, jeg har aldri benektet at utrykkene totalvekt og tillatt totalvekt brukes om hverandre av mer eller mindre inkometente individer. Statens Vegvesen, som er fagmyndighet og per definisjon kompetent, gjør det imidlertid ikke, de bruker kun uttrykkene tillatt totalvekt og aktuell totalvekt, og det var nettopp det jeg ba dere to også om å gjøre, så dere slipper å misforstå hverandre (med eller uten vilje). Hverken mer eller mindre :)

 

Off-topic: Hvorfor kaller du deg BECMST da? ;)

Lenke til kommentar
Husk at det er den tillatte total vekten for bil og henger som ikke må overskride 3.5t. Altså ikke bilens egenvekt men totalvekt.

 

"den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg."

 

Eks.

 

Bil egenvekt på 2000kg men totalvekt 2600kg, kan bare trekke henger med totalvekt inntil 900kg. Med klasse B.

Helt riktig. Kunne ikke blitt mere riktig.

Lenke til kommentar

Det ser ut som at den er riktig.

 

Det eneste jeg reagerte litt på var at en bil med tillat totalvekt på 3490 kg kunne trekke en tilhenger med tillat totalvekt på 500 kg med kun klasse B. Men da jeg fikk tenkt meg litt om er det vel en regel at alle B-biler kan trekke hengere under 750 kg med kun klasse B uansett hvor mye bilen veier.

Lenke til kommentar
Søk på google, å du vil se at tillatt totalvekt og totalvekt går om hverandre, mens aktuell totalvekt skiller seg ut som det bilen veier der å da. Har forøvrig ABECEMST, T1,T2,T3,T4,T8,G8,G11,M4,ADR gr, kl1 og Tank, så er NOE mer enn bare den lastebilen.

 

Ja, for Google er jo veien, lyset og livet... Alt man finner på Google er sant ;) *sarkasmen lenge leve*

 

Vel, jeg har aldri benektet at utrykkene totalvekt og tillatt totalvekt brukes om hverandre av mer eller mindre inkometente individer. Statens Vegvesen, som er fagmyndighet og per definisjon kompetent, gjør det imidlertid ikke, de bruker kun uttrykkene tillatt totalvekt og aktuell totalvekt, og det var nettopp det jeg ba dere to også om å gjøre, så dere slipper å misforstå hverandre (med eller uten vilje). Hverken mer eller mindre :)

 

Off-topic: Hvorfor kaller du deg BECMST da? ;)

Fordi det var de klassene jeg hadde en gang for lenge siden, da jeg opprettet et brukernavn på diskusjon.no ;)

Lenke til kommentar
Ja, for Google er jo veien, lyset og livet... Alt man finner på Google er sant ;) *sarkasmen lenge leve*

 

Vel, jeg har aldri benektet at utrykkene totalvekt og tillatt totalvekt brukes om hverandre av mer eller mindre inkometente individer. Statens Vegvesen, som er fagmyndighet og per definisjon kompetent, gjør det imidlertid ikke, de bruker kun uttrykkene tillatt totalvekt og aktuell totalvekt, og det var nettopp det jeg ba dere to også om å gjøre, så dere slipper å misforstå hverandre (med eller uten vilje). Hverken mer eller mindre :)

 

Off-topic: Hvorfor kaller du deg BECMST da? ;)

 

Da bør du tilføye Statens Vegvesen som inkompetente individer, har lest flere plasser der de bruker litt forskjellige begreper.

Som tillatt totalvekt, totalvekt, aktuell totalvekt, maksimal totalvekt, største totalvekt osv.

 

Så det er ikke så løye at folk blander disse begrepene.

Lenke til kommentar
Husk at det er den tillatte total vekten for bil og henger som ikke må overskride 3.5t. Altså ikke bilens egenvekt men totalvekt.

 

"den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg."

 

Eks.

 

Bil egenvekt på 2000kg men totalvekt 2600kg, kan bare trekke henger med totalvekt inntil 900kg. Med klasse B.

Helt riktig. Kunne ikke blitt mere riktig.

 

Fikk meg en overraskelse selv når jeg kikket over reglene og ser at det er tillatt totalvekt både for bil og henger som gjelder. Det hjelper altså ikke at du er alene i en ellers tom bil og kjører med tom henger, dersom tillatt totalvekt overskrider det du har lov til å kjøre med B. Er nok mange som kjører ulovlig...

Lenke til kommentar
Alle som fikk kortet før 1997 har automatisk E.

 

 

Jeg trur ikke det er så enkelt. Når man innførte klassen Lett lastebil måtte man kreve å få denne klassen som et stempel for dem som hadde tatt førerprøven før delingen.

 

Så antagelig måtte man også kreve klassen E også innen en tidsfrist. Regner med at tidsfristen er over for god tid siden.

Lenke til kommentar

fram til 1978 fikk du automatisk dagens A1,BE,C1E,M,S,T, mens fra 1978 til 1.1.1998 fikk du dagens B,C1,M,S,T. etter det fikk du B,M,S,T, mens T-en forsvant i 04, og S-en 1.7.2005. Alle som hadde C1 fra gammalt førerkort måtte fornye den innen 2002 for å beholde den.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Husk at det er den tillatte total vekten for bil og henger som ikke må overskride 3.5t. Altså ikke bilens egenvekt men totalvekt.

 

"den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg."

 

Eks.

 

Bil egenvekt på 2000kg men totalvekt 2600kg, kan bare trekke henger med totalvekt inntil 900kg. Med klasse B.

 

Kanskje et litt dumt spørsmål, men med hengerens totalvekt, menes det da en henger med eller uten brems? Jeg har klasse B førerkort, og i vognkortet til min Audi 80 står det at bilens tillatte totalvekt er på 1820 kg. Tillatt hengervekt med brems er på 1200 kg, og uten brems er på 640 kg.

 

Men betyr dette at jeg har lov til å dra en henger på 3500 kg - 1820 kg = 1680 kg?

Lenke til kommentar
Kanskje et litt dumt spørsmål, men med hengerens totalvekt, menes det da en henger med eller uten brems? Jeg har klasse B førerkort, og i vognkortet til min Audi 80 står det at bilens tillatte totalvekt er på 1820 kg. Tillatt hengervekt med brems er på 1200 kg, og uten brems er på 640 kg.

 

Men betyr dette at jeg har lov til å dra en henger på 3500 kg - 1820 kg = 1680 kg?

 

Du kan uansett førerkortklasse, BE eller ikke, ikke dra tyngre henger enn det bilen kan trekke. Om det hadde stått f.eks. "tillatt hengervekt med brems: 2000kg" kunne du helt riktig trukket henger på 1680kg etter ditt regnestykke, men når det står bare 1200kg i vognkortet er det det du må holde deg under..

Lenke til kommentar
Du kan uansett førerkortklasse, BE eller ikke, ikke dra tyngre henger enn det bilen kan trekke. Om det hadde stått f.eks. "tillatt hengervekt med brems: 2000kg" kunne du helt riktig trukket henger på 1680kg etter ditt regnestykke, men når det står bare 1200kg i vognkortet er det det du må holde deg under..

 

Ok, takk for avklaringen :) Slik jeg forstår det, er da fordelen med klasse BE at en kan med en bil med tillatt totalvekt fra 2750-3500 kg, dra en henger som veier over 750 kg (fremdeles bestemmer vognkortet hvor stor tillatt hengervekt bilen kan dra).

 

Holder forresten på med å utvide førerkortet mitt til klasse BE (Jeg var så "heldig" med å ta sertifikatet etter 1. januar 2005, og får dermed ikke lov til å kjøre traktor med en tillatt totalvekt over 3,5 tonn. Med BE førerkort-utvidelse derimot, blir denne grensen økt til 25 tonn).

Lenke til kommentar
Slik jeg forstår det, er da fordelen med klasse BE at en kan med en bil med tillatt totalvekt fra 2750-3500 kg, dra en henger som veier over 750 kg (fremdeles bestemmer vognkortet hvor stor tillatt hengervekt bilen kan dra).

 

Ja, det stemmer sånn bortimot, men bilen trenger jo ikke ha tillatt totalvekt så høy som 2750 for at du skal trenge BE. Et par eksempler: Min egen bil har 2440kg totalvekt og 1400kg tillatt hengervekt, da trenger jeg BE for å kunne utnytte kapasiteten helt, ellers må jeg holde hengervekten under 1060kg. Et til: 1860kg bil +1650 kg henger blir 3510kg =BE da også. Kort sagt, hvis tillatt totalvekt pluss tillatt hengervekt med brems i vognkortet bikker over 3500 kg, så kan det være en fordel/nødvendig med BE.

Lenke til kommentar

Det er også greit å være klar over at tilhengervekten som står i vognkortet hjelder aktuell totalvekt, altså vekten av tilhengeren + eventuell last. Med BE kan du da dra en henger med tillatt totalvekt på 3500kg bak en bil med kun tillat hengervekt på 1500kg så lenge du ikke laster den opp mer enn 1,5tonn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...