Gå til innhold

Bildekvalitet - Olympus E-510 vs. E-3, samt 12-60mm fra Olympus


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter å ha lest en nylig tråd om Olympus vs. Sony, så ser jeg at Olympus er kanskje det riktige valget for meg også. Godt utvalg av optikk (12-60mm er vel noe av det beste brennviddeområdet jeg kunne ha fått, da det dekker hele mitt bruk). Men, så kommer kamerahuset.

 

Prisforskjellen mellom E-3 og E-510 er enorm - over det dobbelte for E-3. Derfor vil jeg være sikker på at det gir meg noe. Det eneste som egentlig opptar meg nå i startfasen, er god bildekvalitet. Ergonomi, "godt følelse" etc. kan jeg se nærmere på hvis interessen skulle holde seg noen år. Derfor blir spørsmålet enkelt: Er det stor forskjell på bildekvaliteten mellom E-510 og E-3, eller vil jeg kunne få gode resultater med E-510 på lav ISO også? Jeg bruker sjeldent ISO over 400, da jeg har med stativ i dårligere lys.

 

EDIT: Kan slenge med når jeg først har startet en tråd: Hvordan er bildekvaliteten til 12-60mm? Er den skarp på alle brennvidder?

 

Takk for svar! :)

Endret av HowCome
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel på høy ISO, hvor E-3 er klart bedre enn E-510. Nå kommer E-520 i løpet av noen få uker; hvis ikke dager. Den er nærmere E-3 i ytelse på høy ISO, men jeg vet ikke om den også er noe forbedret ved lavere ISO i forhold til E-510.

 

Ergonomien til E-510/520 skal være god, ifølge de som selv har den.

 

Jeg er enig i at en E-520 med en 12-60 er interessant kombinasjon.

 

Tom

Lenke til kommentar

E-3 er bedre enn E-510 på høy ISO og dynamisk rekkevidde, også ved lavere ISO-verdier.

 

E-520 er allerede nenvt, og deler i bunn og grunn samme sensorteknologi som E-3. Bildekvaliteten er i alle fall like god. Dermed gjelder det som er sagt om E-3 også for E-520. Ergonomien til E-5x0 er i alle fall i mine øyne ypperlig. Og slik jeg forstår behovene dine er 12-60 det perfekte objektiv.

Lenke til kommentar

Oi, jeg beklager. Mente egentlig E-520. Det var litt forvirring med 1-tallet og 2-tallet, da jeg har lest så mye om dem.

 

Men den aktuelle er altså E-520. Og hvis jeg forstår dere rett, så vil det ikke være store forskjellen jeg vil oppleve på ISO 100 og 200 mellom E-3 og E-520?

 

Og, jeg ser at 12-60 har en zoom som er "utvendig", altså at objektivet beveger seg ved forskjellig brennvidde. Leste om tidligere Canon objektiver at dette fører til at mye støv blir dratt inn i objektivet pga. endring i luftrykket? Er dette sant, eller en myte? :)

Lenke til kommentar

Det er nok et bestemt Canon objektiv (1-755mm f/2.8) dette gjelder, hvor noen mener at de har fått problemer med støv. Jeg mistenker brorparten av dem er brukere som enten har støv på hjernen, eller støv på sensoren.

 

Jeg hadde ikke bekymret meg.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Og, jeg ser at 12-60 har en zoom som er "utvendig", altså at objektivet beveger seg ved forskjellig brennvidde. Leste om tidligere Canon objektiver at dette fører til at mye støv blir dratt inn i objektivet pga. endring i luftrykket? Er dette sant, eller en myte? :)

Dette er jo sludder. Selvsagt er det fint med intern zoom, men få standardzoomer tilbyr dette. 12-60mm er uansett forseglet, så et slikt problem vil aldri oppstå.

Lenke til kommentar

E-3 gir to-tre relevante fordeler i forhold til E-520:

 

1. Større søker.

2. Tåler "alt" vær. Du kan omtrent dusje med den..

3. Bedre autofokus-modul.

 

E-520+12-60mm er en mer attraktiv kombinasjon enn E-3+14-54mm, dersom de tre punktene overfor ikke er noe stort issue for deg.

 

Addendum: Støv er ikke noe issue på Olympus-kameraer. Jeg har funnet et ørlite støvkorn på sensoren min, ett eneste, etter nesten et år med bruk.

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar
Oi, jeg beklager. Mente egentlig E-520. Det var litt forvirring med 1-tallet og 2-tallet, da jeg har lest så mye om dem.

 

Men den aktuelle er altså E-520. Og hvis jeg forstår dere rett, så vil det ikke være store forskjellen jeg vil oppleve på ISO 100 og 200 mellom E-3 og E-520?

Jupp. Det vil egentlig ikke være store forskjellen mellom E-3 og E-510 heller, men selvfølgelig gir E-520 deg mer spillerom når det kommer til DR.

 

Og, jeg ser at 12-60 har en zoom som er "utvendig", altså at objektivet beveger seg ved forskjellig brennvidde. Leste om tidligere Canon objektiver at dette fører til at mye støv blir dratt inn i objektivet pga. endring i luftrykket? Er dette sant, eller en myte? :)

Som allerede nevnt, det er tull. Det kan dra inn støv om objektivet ikke er godt nok værtettet. 12-60 (og alle objektivene i pro-serien til Olympus) er godt nok værtettet. Ultimat beskyttelse får man ikke om objektivet beveger seg under zooming, men det er uansett bare teleobjektiver en bruker den løsningen på, og tross alt, det gjør jo optikken vesentlig mindre under transport.

Lenke til kommentar
Det er nok et bestemt Canon objektiv (1-755mm f/2.8) dette gjelder,

Du hendelse. Der fikk Olympierne zoom-skrytingen sin rett i fleisen. Canon kan også lage zoomer med ekstrem ytelse. Er det rart at jeg og Tom er Canon-fanboys?

Hahaha... nei, nå angrer jeg på at jeg har Olympus gitt.... :p

 

Fra spøk til det andre... ; E-520 vil nok være et meget attraktivt kamera. E-3 er mer pålitelig, høyere hastighet, LCD display på toppen (meget nyttig), roterbar skjerm... en del finesser E-520 ikke har. IS'n skal også være bedre. ..., men som du sier; det er et par tusenlapper i mellom ja. Uansett, vil E-520 prestere meget bra... opp til ISO-800 og vil jeg påstå. Mener at jeg har sett ISO-800 med E-510 som har vært meget gode..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...