Gå til innhold

Test: Asus P5Q Deluxe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Artig med rekord på Q9300. Overklokkingstestingen var superb. Aldri sett noe bli testet så grundig og gjennomført. :)

Now you just sit down and wait.. :ph34r:

 

Med unntak av deg da selvsagt WheelMan. :!:

 

Gleder meg til testen din av Gigabyte sitt. Liker egentlig bedre Gigabyte pga. at ASUS har jeg ikke noe særlig tiltro til lengre. Etter at de flyttet produksjonen sin til lavkost-land, har det vært så som så med kvaliteten om jeg tør å si det. (Selv om denne testen kanskje motbeviser det, men jeg tenker på andre hovedkort.) :)

 

Spent WheelMan. :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar
P45 har PCI-Express 2.0, båndbredden på 8x/8x PCI-Express 2.0 skal være den samme som 16x/16x PCI-Express 1.0?

1.1, for å være nøyaktig.

 

Men ja - det du sier stemmer.

Hvorfor viser P45 vs X48 testene at X48 yter en god del bedre i CF da?

Det spørs jo helt hva det er testet på.

R600 f.eks utnytter 2.0 til en viss grad.

Lenke til kommentar

Heh, bestilte dette kortet i går, så det var jo morro å lese en slik test dagen etter :thumbup:

 

EDIT, kom til å tenke på en ting. Denne Express Gate man kan bruke på nett, hvordan er det med hensyn til sikkerhet her? Tenker da på brannmur, antivirus etc. ?

Endret av Arctic
Lenke til kommentar

Det er vell ikke noen som har litt dokumentasjon på denne skew saken?

 

Sitter selv på et X38 kort fra Gigabyte med disse instillingene:

 

CPU Clock Skew Control - Normal 100ps til 1500ps

(G)MCH Clock Skew Control - Normal 100ps til 1500ps

 

Hva er PS egentlig?

 

Ser at artikelfortatter sier dette er forskjellig fra HK/CPU/RAM osv, men er det ingen genrerell referanse for å begynner å skru på disse instillingene? F.eks at hvis man møter en FSB vegg så kan man skru opp MCH skew f.eks? Jeg aner ikke.

 

Takk for utfyllende svar :)

Lenke til kommentar
Knallgod artikkel :thumbup:

 

Var å henta et P5Q-E i helga, og jeg er ihvertfall temmelig fornøyd med det hittil. Layouten er prikk lik som på det kortet som ble testet (med unntak av færre SATA og USB-tilkoblinger). Kjølingen er også helt lik, og det er ikke til hinder for Noctua NH-U12 (i tilfelle noen lurer på det :wee: )

Jeg tror antall SATA-tilkoblinger er lik, altså 8 på kortet. Mulig DeLuxe har noen flere eksterne. Jeg er også så langt fornøyd med P5Q-E. Kanskje enda mer fornøyd med prosessoren E8400. Idle ligger den på under 10 Watt. Den gamle Prescotten var rene varmeovnen.

Lenke til kommentar
P45 har PCI-Express 2.0, båndbredden på 8x/8x PCI-Express 2.0 skal være den samme som 16x/16x PCI-Express 1.0?

1.1, for å være nøyaktig.

 

Men ja - det du sier stemmer.

Hvorfor viser P45 vs X48 testene at X48 yter en god del bedre i CF da?

 

For det første så er det snakk om en eneste test, som jeg både tror og håper det var noe galt med, eller at det rett og slett bare var / er en BUG med deres P45 hovedkort, eller P45's driver / BIOS som gjorde utfalle, rent teknisk ser jeg overhode ingen grunn for at Crossfire skal bli begrenset på P45 med 8x / 8x PCI-Express 2.0, alt av tidligere tester har jo vist at det egentlig ikke er noen forskjell på å kjøre 8x PCI-Express 1.1 og 16x PCI-Express 1.1 på forskjellige skjermkort, P45 har attpåtil PCI-Express 2.0 som gjør at 8x / 8x har samme båndbredde som 16x / 16x PCI-Express 1.1, så om det plutselig skulle være noen begrensning så burde det være en begresning å bruke det på et 16x PCI-Express kort også, noe jeg sterkt tviler på..

 

 

Er nok bare snakk om en driver / BIOS feil eller noe som vil rette seg opp :)

Tester av 2x HD3870 viser jo ikke noe tegn til ytelsestap, og HD4850 bruker da ikke så mye mer båndbredde? Skal da være god margin igjen?

Lenke til kommentar
Det er vell ikke noen som har litt dokumentasjon på denne skew saken?

 

Sitter selv på et X38 kort fra Gigabyte med disse instillingene:

 

CPU Clock Skew Control - Normal 100ps til 1500ps

(G)MCH Clock Skew Control - Normal 100ps til 1500ps

 

Hva er PS egentlig?

 

Ser at artikelfortatter sier dette er forskjellig fra HK/CPU/RAM osv, men er det ingen genrerell referanse for å begynner å skru på disse instillingene? F.eks at hvis man møter en FSB vegg så kan man skru opp MCH skew f.eks? Jeg aner ikke.

 

Takk for utfyllende svar :)

PS står vel for Peta-sekund eller lignende, det er ihvertfall et mål for tid. Det man egentlig gjør med de forskjellige "Skew Control", er at man stiller timings rundt på hovedkortet slik at ting slipper å sitte og vente på hverandre.

 

Eks: Ettersom Channel B på minne vanligvis ligger lenger "borte" fra Northbridge enn Channel A, så kan man enten Advance (fremskynde) Channel B, eller Delaye (sinke) Channel A. Da når dataen frem til Northbridge på likt.

 

EDIT:

@ RamGuy. Ok, gir meg, har ikke sett fler enn et par tester uansett. Muligens det var BIOS-bug ja, som gjorde at kortene kjørte på PCI-EX 1.1 kansje?

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar
Knallgod artikkel :thumbup:

 

Var å henta et P5Q-E i helga, og jeg er ihvertfall temmelig fornøyd med det hittil. Layouten er prikk lik som på det kortet som ble testet (med unntak av færre SATA og USB-tilkoblinger). Kjølingen er også helt lik, og det er ikke til hinder for Noctua NH-U12 (i tilfelle noen lurer på det :wee: )

 

Har vel ikke "16-phase power design" som P5Q-Deluxe.

Lenke til kommentar

Kjempebra test :thumbup:

 

Det jeg savner generelt er om dere kunne teste om hardwaren virker med Linux. Dersom man valgte ut f.eks live DVD av ubuntu, knoppix og kanskje en multimedia distribusjon som er cutting edge i forhold til ny hardware og bare sjekket hva som virket out-of-the-box. Burde ikke ta mye tid å gjøre når alt er skrudd opp fra før. Man trenger jo heller ikke installere noe.

 

Ville vært fint for oss som bruker linux daglig. :yes:

Lenke til kommentar
Hvor mye minne støtter dette hovedkortet? I denne testen, under spesifikasjoner, står det 16GB, mens i Prisguiden står det 8GB. Noen som vet hva som stemmer?

Det er vel egentlig veldig få restriksjoner i minnemengde på hovedkort, men de kan ikke garantere at 32gb f.eks fungerer, da det ikke finnes 8gb moduler ;)

Dvs, får du tak i 4gb moduler, så har du gode kontakter. Men det vil garantert fungerere, men du vil nok kansje bli plaget med litt BIOS-bugs o.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...