Gå til innhold

Test: Asus P5Q Deluxe


Anbefalte innlegg

Fin klokking og gratulerer med WR på prosessoren.

 

P45 brikkesettet er etter hva jeg har fått med meg kongen i gata når det gjelder fsb klokking. det er sykt hva enkelte greier med P45 kort.

 

Bare se her hva youngpro fra Xtremesystems.org greidde.

I know I should put in my current thread but this one is too good!

 

setup:

ballistix 8500 (thanks andy) with alfoil pot @ -40

e8500 q750~ with astra @ -140

biostar tpower p45 < amazing

mch with kayl nb pot @ -188

 

mch +0.7

ddr2 +0.7 (sorry andy)

cpu 1.6v~

biostar ram config 2

 

 

 

enjoy this fsb, thanks biostar great working with you on this one!

slight vcore problem, 1.85~ OVP and it droops to 1.79, when we can fix this, more cpu mhz im sure...

 

378176.png378175.png

 

Det burde ikke være noen tvil, P45 brikkesettet er veien å gå for å oppnå syke klokkehastigheter :omg:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk mitt i går og kan bare bekrefte at dette lover bra.

 

Jeg klokket rett opp på 4GHz med en Q9550 L817 *uten* å røre annet en fsb, alt annet på auto. (registrerte at vcore var 1.32)

Tyder på at denne kan klokke langt!

 

Eneste problem jeg hadde var at da jeg monterte det i et Lian-Li PCA10 kabinett var det kontakt mellom kjøleribber (heatpipe'n) og vifta i toppen så den måtte jeg fjerne.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Hovedkortet mitt gikk føyken i går (X38 kortet som jeg beskriver litt lenger oppe i tråden her :p ), og etter litt vingling mellom Asus og Gigabyte på P45 har denne testen overbevist meg. Takk for kjempeflott artikkel!

 

Jeg så foresten ikke at du har nevnt noe rundt 16 phase CPU designet til dette kortet. Det skal vistnok gi mer stabil strøm til CPU.

 

Det har tydeligvis noe å si for temp også ^_^

P5Q_3.PNG

 

Kilde: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?p=2971759 

Endret av nts
Lenke til kommentar

La merke til den ASUS-logoen jeg også. Syntest rett og slett ikke noe om det. Det er bare propaganda fra ASUS sin side, og rett og slett usportslig.

 

Dersom Gigabyte har gjort det samme, synes jeg ikke noe om det heller. Men som WheelMan sier, Gigabyte har bedre termiske egenskaper en ASUS. ASUS har varme brikkesett.

Lenke til kommentar
La merke til den ASUS-logoen jeg også. Syntest rett og slett ikke noe om det. Det er bare propaganda fra ASUS sin side, og rett og slett usportslig.

 

Dersom Gigabyte har gjort det samme, synes jeg ikke noe om det heller. Men som WheelMan sier, Gigabyte har bedre termiske egenskaper en ASUS. ASUS har varme brikkesett.

 

Tipper selve brikkesettene på Asus og Gigabyte har noenlunde samme temperatur jeg. En annen ting er selve kjølinga :)

Lenke til kommentar

Først av alt: Tusen takk for mange gode tilbakemeldinger. Siden dette var min første test for hw.no var det greit å høre at jeg er på rett kjøl.

 

Grunnen til at det er manglende samelikninger med forskjellige brikkesett som f.eks X48, er også at dette var min første test, og jeg måtte samenlikne det med det eneste ekstra hovedkortet jeg hadde liggende. Samenlikningsgrunnlaget vil bli bedre etter hvert som jeg får testet flere hovedkort.

 

Når det gjelder linux-støtte, valgte jeg denne gangen å nedprioritere denne delen, da jeg hadde det travelt med å få testen ut før jeg skulle på ferie. Jeg ser ikke bort i fra at jeg prøver det som er foreslått i de neste testene som kommer om ikke alt for lenge.

 

To nye kort ligger allerede på testsbenken, og håper også fremtidige tester vil være tilfredsstilende.

 

Er det noe dere savner at jeg skal teste eller liknende er det bare til å si i fra, så skal jeg ta det til vurdering. :)

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En grunn til at Q6600'n ble litt varm er at dere bruker ganske høy spenning for 3GHz.

Trenger selv bare 1,225V (BIOS) på P5Q Dlx med Q6600 SLACR for å få pc OCCT-stabil på 3GHz.

 

Er godt fornøyd med kortet, men når man nærmer seg FSB 500, må det tweakes for å få pc stabil.

Booter med 500+FSB dog.

Lenke til kommentar

Noen som kunne tenke seg å hjelpe meg med min Q6600 (G0), har også et P5Q-Deluxe kort nemlig.

 

Er litt "nybegynner" med disse Intel BIOS'ene, har opp igjennom tiden kun overklokket med nForce, og det er jo en smule annerledes, selv om de i bunn og grunn går mye for det samme.

 

 

For øyeblikket har jeg bare satt ting på 333x9 (3.0GHz) med alt av volt på auto, samt satt frekvensen på mine 4x Crucial PC-8500 brikker til 1066MHz @ 5-5-5-15 @ 2.1V (fikk beskjed om å sette 0.1V lavere enn det som brikkene er spesifisert til?)

 

 

Og det kjører 100% stabilt, ingen feil i memtest86+, kjørte Prime95 i 8t og 11min uten noen feil.

 

 

Men skulle jo gjerne presset ting en smule lengre?

Vet jo om folk som kjører Q6600 på 3.8GHz på luft, men de pøser vell på så høye spenninger at det nærmest er skadelig for prosessoren.

 

 

Det jeg ønkser er å få mest mulig ut av min Q6600, uten å måtte opp i abnorme spenninger og det må jo naturlig nok kjøre 100% stabilt.

 

 

 

Noen som har noen tips og triks på lager? :p

Lenke til kommentar
Noen som kunne tenke seg å hjelpe meg med min Q6600 (G0), har også et P5Q-Deluxe kort nemlig.

 

Er litt "nybegynner" med disse Intel BIOS'ene, har opp igjennom tiden kun overklokket med nForce, og det er jo en smule annerledes, selv om de i bunn og grunn går mye for det samme.

 

 

For øyeblikket har jeg bare satt ting på 333x9 (3.0GHz) med alt av volt på auto, samt satt frekvensen på mine 4x Crucial PC-8500 brikker til 1066MHz @ 5-5-5-15 @ 2.1V (fikk beskjed om å sette 0.1V lavere enn det som brikkene er spesifisert til?)

 

 

Og det kjører 100% stabilt, ingen feil i memtest86+, kjørte Prime95 i 8t og 11min uten noen feil.

 

 

Men skulle jo gjerne presset ting en smule lengre?

Vet jo om folk som kjører Q6600 på 3.8GHz på luft, men de pøser vell på så høye spenninger at det nærmest er skadelig for prosessoren.

 

 

Det jeg ønkser er å få mest mulig ut av min Q6600, uten å måtte opp i abnorme spenninger og det må jo naturlig nok kjøre 100% stabilt.

 

 

 

Noen som har noen tips og triks på lager? :p

 

Personelig har jeg ikke giddi å hardtweake instillingene i BIOS og stiller bare FSB manuelt. Kjører nå 365 FSB stabilt med alt av volt og slikt på Auto, funker fjell ;)

Lenke til kommentar

Ser at det finnes et P5QC, som også støtter DDR3.. Har dette kortet noen ulemper i forhold til det som er testet? Finner ingen, men det er billigere på netshop, så noe må det jo være..

 

EDIT: Aha, ser at det ikke er eSATA, bare 1 nettverksutgang og heller ingen optisk utgang, men er det noe sånn rent ytelsesmessig?

 

Aha, ingen Crossfire heller.. det begynner å demre :p

 

Og DDR3 1333 er ikke det helt store når Deluxen kan ta DDR2 1200...

Endret av Medrakil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...