Gå til innhold

arangere fest for første gang


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg skal arangere fest for første gang: slik låter det

 

gjester: 150

dørvakt: 5 stk innleide profesjonelle vakter over 25 år

anlegg: mixe bord (mulighet for all plug-in) + live musikk

alkohol: ja

lokale: trenings hall med plass til 120 stk

 

 

budsjett:

 

100 kr pr pers (15 000)

1500-2000 anlegg

2000 lokale

1000 pr vakt

 

er det noe jeg burde være obs på her? for dere som har erfaring med å arangere fest. Jeg har mye å tape om jeg ikke er observang på noen punkt her. så plis kommenter.

 

Mvh xitto

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Når du har invitert flere gjester enn det er tillat (grunnet evakuering) så kan du få litt problemer med politiet. Du burde vær veldig forsiktig der. Du må også være sikker på at du ikke slipper inn folk under 18 år som drikke alkohol. Du leier jo ett offentlig bygg og tar penger for det, dette er også noe du kan havne i bråk for. Spesielt vist noe skjer og det kommer foreldre inn i bilde.

 

Det andre jeg ville sett på var å kanskje leie ett større anlegg. Vist du ikke har kontakter innen lyd/lys, som du mest sannsynelig ikke har siden dette er første arrangement, så ville du fått en grei pakke for den prisen. Jeg hadde kanskje satt opp anleggs kostnader til 4000-5000,- kroner. Da får du en helt grei lys og lyd pakke.

 

Er det tett bebyggelse rundt området ?

 

 

Det andre du også må ta hensyn til er at du må aldri ta for gitt at alle inviterte kommer, men det kommer jo selvfølgelig ann på hvor mange som vet om det og hvor mange som er interessert.

 

Grunnen til at jeg nevnte det med anlegg er at rykter går fort. Er anlegget dårlig og det er dårlig med folk i begynnelsen, så sprer ryktene seg fortere enn ild i gress om at det er "døvt" på stedet.

 

Bare komme med flere spørsmål om du lurer på noe, så skal jeg se om jeg kan hjelpe.

Lenke til kommentar

Har selv vært med på et par sånne fester...

 

-Ha god kontakt med vaktene

-Ha en person/vakt som kontinuerlig plukker opp flasker, korker osv.

-Lys er ikke så viktig :) Spar penger der du kan, folk koser seg som regel uansett..

-Er ofte mulig å få lånt/leid anlegg av kompiser, har god erfaring med det selv. [Anlegg er viktig]

-Hver gang du får en telefon om å komme ut fordi noen vil smiske seg inn på lista, LEGG PÅ!

-Ikke forvent at du rekker å bli full, det er alltid noe å ordne.

 

Sist men ikke minst: Ha et bredt utvalg av musikk, noe for enhver smak.

 

Edit; Gjør ikke noe om du har noen ekstra på lista, alle møter som regel ikke opp.

 

Lykke til :thumbup:

Endret av ModdeRusk
Lenke til kommentar

tusen takk for tipsene, gode råd. Jeg har nå kutta lista fra 160 til 134 og sikter nedover til 120. Så den biten ordner seg. Vaktene er snart i boks å anlegged er vel litt usikkert enda men jeg har kontakter, så det ordner seg ettervert håper jeg på. Men åssn er det med vakter? noen som har peiling på hvor lenge de vil stå? sån normalt liksom

Lenke til kommentar

Gode tips i fra ModdeRusk. Og så et tips eg selv har erfart:

- IKKE la det samle seg opp folk utenfor som skal prate med de som går ut for å røyke

- IKKE la de som går ut for å røyke ta med seg alkohol ut(= våpen + mye søppel)

- sørg for at du som arrangør følger alle regler, går det galt er det du som henger

- når det skjærer seg så skjærer det seg fort = FØLG MED! :)

- informer politiet slik at de kanskje kan ta seg et par turer innimellom kun for å vise seg

- lager noen bråk må de ut asap og så kontaktes politiet om de ikke reiser derifra

- INGEN som ikke ikke er på lista i fra før skal slippe inn

 

Og husk, 100-150 fulle personer kan fort virke som 300 edru personer. 5 vakter bør gå, men det er ikke mye. Hold et strengt regime og sørg for at ingen ypper til bråk.

 

Lykke til!

 

Men åssn er det med vakter? noen som har peiling på hvor lenge de vil stå? sån normalt liksom

 

Leier du professjonelle så er mye av jobben gjort. Men ikke spar penger på å sende de hjem før festen er over. Det kan fort koste deg dyrt.

Lenke til kommentar

Å gud. Minner meg om den tida da jeg trodde at det var billig å arrangere fester. Det er det ikke. Alt koster mer enn man tror, og det kommer alltid ekstrakostnader du ikke hadde forventet.

Man MÅ ha en backupplan om ikke ting går bra. Og det beste hadde vært om du hadde kontakter som kunne hjelpe deg med rabatter og/eller sikkerhet om du ikke kan betale.

Jeg håper ihvertfall ikke at du har planer om å tjene noe på det, for det kommer du mest sannsynlig ikke til å gjøre.

Men det er en utrolig morsomt, lærerikt og spennende og arrangere fest! Det krever virkelig at man har tunga rett i munnen og har ville organiseringsskillz.

Nå har jeg bare snakkes ut ifra min erfaring.

Lenke til kommentar

Helt enig, Ville valgt profesjonelle. Ikke de lokale broilerne.

 

Et annet tips er å ha en eller to som sitter ved inngangen som tar i mot penger og stempler de som har betalt, da slipper du mye tull.

 

Jeg og noen kompiser arrangerte fest og hadde 250 på liste, i løpet av kvelden hadde det vært 270 stk innom og det var mange vi måtte nekte inngang! De som blir nektet inngang har en tendens til å bli bråkete, få de vekk fra området.

Lenke til kommentar
Hvor gammel er du trådstarter?

Han har nettopp fylt 18, ifølge profilen.

Ok, skulle tro 8'ende klasse med den norsken han skriver.

 

Men fra spøk til revolver: Har selv hatt en fest, riktignok i mitt eget hus med ca 40-50 stykker.

Det er ikke gøy, for det første så kan du ikke drikke deg drita.

Du går konstant rundt og lurer på om alt går bra.

 

Så hvis du ikke for noe stort overskudd ville jeg kanskje droppa det.

Lenke til kommentar
Hvor gammel er du trådstarter?

Han har nettopp fylt 18, ifølge profilen.

Ok, skulle tro 8'ende klasse med den norsken han skriver.

 

Men fra spøk til revolver: Har selv hatt en fest, riktignok i mitt eget hus med ca 40-50 stykker.

Det er ikke gøy, for det første så kan du ikke drikke deg drita.

Du går konstant rundt og lurer på om alt går bra.

 

Så hvis du ikke for noe stort overskudd ville jeg kanskje droppa det.

 

Selfburn, men takk for tips

Lenke til kommentar

Jeg skal også arrangere en stor fest med 150 + gjster snart. Viktig at den blir dødsbra, men jeg har funnet alt for få tips på nettet. Bestemte meg derfor for å lage en egen blogg om emnet. Ta en titt:

 

http://festplanlegging.blogspot.com/

 

Håper du finner noen nyttige tips og ideer. Jeg oppdaterer bloggen stadig når jeg kommer over nye tips.

Endret av nyfsmith
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...