Gå til innhold

Elektrikerspørsmål: 105 volt i vegguttak når strømbryteren er avslått


Anbefalte innlegg

Denne passer vel dårlig under Hardware-kategorien, men jeg fant ikke noe annet sted som handlet om elektro.

 

Uansett, på kjøkkenet har jeg et strømuttak som går via en bryter. Fast enkelstikkontakt med bryter på veggen, slik at man kan koble til en hvilken som helst lampe og styre den med veggbryteren.

 

Når bryteren er påslått er det 230 V i uttaket, slik det skal være. Men når bryteren er avslått er det merkelige ca 105 V i uttaket! Dette er altså målt mellom de to lederne, ikke til jord på noen måte. Kontakten er ikke jordet, den blei nok lagt opp for lenge siden før det var påbudt med jorda kontakter hus (er det nå såvidt jeg veit). Andre steder i huset er det imidlertidig jorda kontakter også, og det er jordfeilbryter i sikringskapet.

 

Når jeg tok sikringa på kursen bryteren og uttaket hører til forsvant snikspenninga, og det var 0 V i uttaket.

 

Noen som har en mulig forklaring på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kun den ene fasen blir brutt av bryteren din.

 

Du har altså en fase tilkoblet. Grunnen til at du måler 105V er at det går en strøm fra jord til den andre fasen som er brutt, et annet sted i anlegget ditt.

 

F.eks har du et vaffeljern med 1mA til jord på samme kurs, det er nok til å måle den spenningen du har. Andre alternativ kan være en datamaskin, som har kondensatorer mellom fase og jord, eller rett og slett kapasitive strømmer i anlegget ditt dersom du har større strekk.

 

Er nok snakk om veldig små og ufarlige strømmer. Siden ditt voltmeter sikkert er digitalt og har en veldig høy indre motstand, så vil den måle slike spenningen. Tar du en prøvelampe mellom begge fasene, så lyser den neppe..

 

Dette trenger altså ikke være jordfeil, men kan også være det.

Endret av Hondaen
Lenke til kommentar

Takk for smart svar!

 

Det er en vanlig lyspære som pleier å henge der, og den lyser ikke litt engang når den er avslått. Men da kan jeg jo prøve med en passende prøvelampe en dag for å være sikker på at det ikke er noen stor strøm som kan gå der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...