Gå til innhold

Hvilket OS til gaming-pc?


Anbefalte innlegg

Hvilket anbefaler dere?

Best ytelse osv.

 

Asus P5K, P35, Socket 775 Hovedkort

DDR2, ATX, eSATA, GbLAN, PCI-Ex16

 

Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz, Boxed

6MB cache, 1333MHz, 45nm, S775, m\v

 

OCZ Gold XTC 4096MB DDR2 PC6400

2048MB x 2, 800MHz, CL5, "5-5-5-18"

 

XFX GeForce 9800GTX 675M 512MB

PCIe 2.0, GDDR3, 2xDVI, HDPC, HDTV

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du skal få utnyttet direct x10 må du ha vista, vet ikke om det er så mange spill som har direct x10 nå til dags, men er noen. Lord of The Rings Online for eksempel kan kjøres i direct x10

 

hvor mye koster Vista programvaren?

 

Og her om dagen så snakket vi om noen ram brikker, og da sa en:

"Det er 2 brikker som hver er på 4GB(husk: man må ha 64 bit os for at pcen skal yte 4gb og ikke 3gb)."

 

Hva menes med at jeg må ha 64 bit os?

 

Kan jeg ha XP for og spille CS 1.6, og Battlefield 2?

Jeg har en sånn Windows XP CD. Den kan man bruke på 3 maskiner. Har bare brukt den 1 gang på min brors PC. Så jeg kan bruke den på dne nye gamer-PC-en jeg skal kjøpe? Det er

"Windows XP Media Center Edition" viss noen lurer.

Endret av Spirit99
Lenke til kommentar

Lite vits å kjøpe en lisens til Vista når du allerede har en lisens til XP. Bruk den du har.

 

Både XP og Vista kommer i 32- og 64-bits versjoner. 32-bit versjonene kan kun adressere 4GB minne totalt, dvs både RAM-brikker og minnet på skjermkortet. Dermed får du ikke utnyttet alt minnet, hvis du har 2x2GB.

 

64-bits OS kan unytte langt mer RAM (jeg husker ikke hvor mye), så der blir det ingen begrensninger. Det har vært en del problemer med drivere, særlig til XP x64, men også en del til Vista x64 i starten. Dette er dog blitt langt bedre, og jeg vil anbefale en 64-bit utgave av Vista (Home Premium) hvis du bestemmer deg for å kjøpe nytt OS.

Lenke til kommentar

Alle versjonene av Vista (Basic, Home Premium, Business, Ulitmate) kommer i både 32- og 64-bit versjon (kjøper man Ulitmate, får man visst med begge, så vidt jeg har forstått). Av XP er det kun Pro som finnes i 64-bit.

 

Du kan lese litt om 32- vs. 64-bit her: http://zone.ni.com/devzone/cda/tut/p/id/5709#toc3 Kort fortalt er dog den største fordelen med x64 at du får unyttet mer minne. 4GB er ved å være det optimale for nyere spill, og da får man en begrensning i 32-bit versjonene.

 

Det var en del driverproblemer med Vista x64 i starten, men dette er ikke lenger noe stort problem. Jeg vet Creative fortsatt sliter, mest på grunn av deres egen uvilje til å gi ut nye drivere til gamle produkter (de håper vel på å selge nye produkter i stedet). En del produkter som begynner å dra på årene kan man nok også få problemer med, men min erfaring er svært god. Eneste driver-relaterte problemet jeg har hatt var å finne drivere til tastaturet mitt, som, ironisk nok, er produsert av Microsoft. Men det løste seg temmelig kjapt det også.

 

Største problemet jeg har hatt med Vista x64 var at spillet ArmA ikke ville fungere i kombinasjonen med 4GB RAM. Jeg ble nødt til å nappe ut en RAM-brikke for å kunne spille det. Siden jeg spiller det spillet en del, valgte jeg heller å legge inn XP på maskinen også og kjøre dual-boot med Vista. Men det problemet er visst løst med Service-Pack 1, så når jeg får noe ny hardware i hus, så går jeg helt over til Vista igjen.

Lenke til kommentar

Nei, det er 32-bit. Kun XP Pro som fås som 64-bit av XP-utgavene.

 

Ser jeg har blandet sammen to personer i denne tråden her:

 

Spirit99: Har du allerede Windows XP Media Center Edition, så er det ikke noen vits å kjøpe Vista med det første. XP fungerer glimrende også til nye spill, og det er bortkastede penger med mindre man er nødt til å ha DX10.

 

Netted: Oppfatter det som at du ikke har lisens på noe OS fra før. Jeg ville anbefalt deg Vista x64 Home Premium, med mindre du er profesjonell CS 1.6 spiller som ser forskjell på 90 og 100FPS, eller har noen gamle PC-komponenter du gjerne vil beholde, men som det ikke finnes drivere til. Spillene du nevner der fungerer hvertfall fint i Vista. Sørg dog for å laste ned SP1 som noe av det første du gjør, hvis ikke det er inkludert i OS'et.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...