Gullstad Skrevet 16. juni 2008 Skrevet 16. juni 2008 Hei. Jeg ble nettopp eier av et Canon 450D kamera, og jeg lurte på en ting angående objektiver. Hva betyr de milimeter verdiene som står på hver linse. Hvordan regne det over i tall man kan forstå?
fototim Skrevet 16. juni 2008 Skrevet 16. juni 2008 (endret) Å regne det om til tall som er forståelige er ikke så enkelt. 18mm er vidvinkel, og 55 er det vi kaller moderat tele (på ditt kamera, på et annet kamera kan det være anderledes). Det nærmeste vi kommer begiripelige tall er å regne det om til billedvinkler, altså hvor mange grader "synsvinkelen" for objektivet blir. Det er fult mulig, men regnestykket blir ganske komplisert, og du har vel begrensa nytte av billevinkel i praktisk bruk. Det jeg egentlig sier er at jeg anbefaler deg å zoome ut og inn, og legge merke til forskjellene i synsvinkelen. Så vil du gradvis få en viss praktisk forståelse av hva tallene innebærer. Om du nå synes at dette er viktig for deg. Endret 16. juni 2008 av fototim
Kristallo Skrevet 16. juni 2008 Skrevet 16. juni 2008 http://wiki.diskusjon.no/index.php/Bildevinkel Jeg har laget en liten snutt her om hvordan man kalkulerer bildevinkelen.
Gullstad Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Skrevet 16. juni 2008 Hvordan vet man dimensjonene til bildebrikken i sitt kamera?
jpsalvesen Skrevet 16. juni 2008 Skrevet 16. juni 2008 Hvordan vet man dimensjonene til bildebrikken i sitt kamera? Du leser det i de tekniske spesifikasjonene på slutten av manualen din.
Kristallo Skrevet 16. juni 2008 Skrevet 16. juni 2008 Hvis du klikker på linken til bildebrikke artikkelen så finner du en veldig ukomplett liste. Hvis du velger dimensjonene til et Canon cropkamera så vil det bli nært nok. Den oppgitte brennvidden på objektivet er ikke nøyaktig uansett og vil ofte variere alt etter hvor du fokuserer osv. Hvis noen har dimensjoner som ikke står i lista så send de på PM så kan jeg legge dem inn.
SirAmp Skrevet 16. juni 2008 Skrevet 16. juni 2008 på ditt 450D har du en cropfaktor på 1,6, altså brennvidden (de millimeterene) x 1,6
k-ryeng Skrevet 16. juni 2008 Skrevet 16. juni 2008 på ditt 450D har du en cropfaktor på 1,6, altså brennvidden (de millimeterene) x 1,6Det hjelper deg ingenting om du ikke har et forhold til fullformat/film-kameraer. Mange nye brukere av speilrefleks har ikke det, og de kan egentlig bare glemme alt som heter cropfaktor og lære seg hva som gjelder for sitt system, altså at for Canon er normalobjektiv er ca 28mm, eller fra ca 24-35mm, alt over er teleobjektiv av en eller annen grad og alt under er vidvinkel. Noe mer trenger man ikke kunne, dersom man ikke vil eller ikke har noe forhold til andre systemer.
PMnormal Skrevet 16. juni 2008 Skrevet 16. juni 2008 Du kan også tenke: 18mm = 0 zoom. 55mm = 3x zoom. Men siden ikke forteller noe som helst så blir det like vanskelig. Men det kan virke forståelig for en som kun har brukt kompaktkamera.
Gissan Skrevet 16. juni 2008 Skrevet 16. juni 2008 Jeg vil anbefale deg å prøve deg fram. Første gang du bruker utstyret merker du fort forskjellen på 18mm og 55mm, og lærer deg til å bruke de ulike brennviddene i ulike sammenhenger og til ulike motiv.
Sutekh Skrevet 17. juni 2008 Skrevet 17. juni 2008 (endret) Jeg vil bare gjerne dra frem denne igjen. Velg "Digital", så kan du se hvordan utsnittet for en gitt brennvidde blir på et gjennomsnitts dSLR. Utsnittet blir marginalt mindre på Canon, men forskjellen er liten. Man kan regne om fra brennvidde til bildevinkel, men for de fleste av oss sier ikke bildevinkel så veldig mye heller. Det greieste er som oftest å se med egne øyne hvordan bildet blir seende ut for en gitt brennvidde. Endret 17. juni 2008 av Sutekh
bobbo_ Skrevet 18. juni 2008 Skrevet 18. juni 2008 50mm ca. er vel normal-zoom, altså det du ser til vanlig.
PMnormal Skrevet 18. juni 2008 Skrevet 18. juni 2008 50mm er ikke zoom i det hele tatt, mens fastoptikk. Før i tiden var det et normalobjektiv på speilrefleks, og det er det på et fullformathus (Canon 5D og 1Ds-serien + Nikon D3) også. Men på et vanlig digitalt slr er det ikke et normalobjektiv. Et normalobjektiv regnes ut fra diagonalen +/- på bildet/filmruten. På et vanlig digitalt slr betyr det fra 28-35mm. På en analog slr og en fullformat blir det 40-58mm. På en vanlig digital slr gir ikke 50mm det utsnittet/perspektivet som øynene ser. Det er en del trangere, altså en tele.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå