Gå til innhold

Time Machine fjernet seks år med bilder


Anbefalte innlegg

Hei. En venninde av meg ga meg nettopp en harddisk der "alt" var borte. Den infoen jeg fikk var at hun var hos ei venninde der hun trykka ja på en forespørsel om backup som hun ikke skulle ha gjort.

 

Vel koblet til min maskin ser jeg at disken har status som "GPT-Beskyttelsespartisjon" i diskbehandling, alle valg ved høyreklikk er skravert og den har ingen partisjon knyttet til seg. Jeg fyrer opp med Ubuntu og der er navnet "Time Machine-sikkerhetskopier":

post-16179-1213292316_thumb.jpg

 

Etter et kjapt google søk ser jeg at Time Machine er programvare OS X bruker i forhold til backup. Jeg har ikke brukt mac så mye så jeg kan ikke stort mere enn det.

 

Jeg skal prøve å lokalisere den mac maskina for å prøve å "skru tilbake" instillingene, men først har jeg starta getdataback, og scanner et lite område av disken, sector 700000000 til 7500000000 eller noe, men får ganske raskt flere errors som vitner om "bad sector" - om dette er disken som er defekt eller os x som har kryptert disken eller hva det er vet jeg ikke, men her er skjermskuddet:

post-16179-1213292464_thumb.jpg

 

Dette er en MyBook Essentials 500GB harddisk med bilder fra 2002, et veldig stort tap. Vær vennlig å hold "hun-skulle-ha-tatt-backup" ut av denne diskusjonen, ettersom både jeg og hun allerede er klar over den. Alle tips om hvordan vi kan få disse dataene tilbake mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Getdataaback kan ikke opprette filer i fra HFS filsystemer så det er ikke rart at du får noe uleselig tilbake, GDB kan redde filsystemer som FAT og NTFS.

 

Vet dessverre ikke noe om noen programmer som redder HFS filsystemer, men et lite søk på

HFS recovery gir noen gode svar.

 

f.eks det første programmet på DENNE siden ser ut til å være noe for deg.

 

men at du får "bad sector" opp i GDB lover ikke alt for lovendes ut.

Lenke til kommentar

Au!

Det høres jo ut som om Time Machine har "fått lov til" å bruke denne harddisken som backup-harddisk.

Har venninna di Windows-PC eller Mac?

Hvis hun har windows-PC, så er det lite sannsynlig at denne harddisken har vært partisjonert med GPT.

Jeg frykter at alle data er tapt.

Endret av tingo
Lenke til kommentar

Venninna mi har PC, og den har vært brukt på PC stort sett, helt til dagen da disken var innom en mac.

 

Synes det er litt spesielt at du får presentert valget om å bruke disken som time machine disk med en gang du plugger den i mac'en, finns mange dumme brukere der ute.

 

EDIT:

post-16179-1213300058_thumb.jpg

(den har stranda der)

Endret av Barry White
Lenke til kommentar

En ting du kan gjøre er å klone disken til en annen harddisk, og derfra eksprimentere med den klonede disken.

 

f.eks ta å gå til diskbehandling og fjerne partisjonen og ta en hurtig eller en full format av den

(ikke noe data blir slettet, den bare gir besked om at hele disken skal sjekkes. og det er VIKTIG at den blir formatert med det samme filsystem som den var før dette skjedde)

 

Mest sannsynlig NTFS, men de pleier å komme med FAT når du pakker de ut av boksen.

 

prøv da og kjør getdataback, søk med excessive scanning og sett GDB slik at den prøver et hvist antall ganger å se på de skadede sektorene.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg er overrasket over at Apple har laget et OS som er så "brukervennlig" at det overskriver hele backup-disken din uten så mye som et fnugg av advarsel!

Jeg fikk akkurat tlf av en veldig frustrert venninne med samme problem. Da hun koblet sin eksterne harddisk til sin nye mac fikk hun valget om å bruke den som time-machine. Da hun klikket ja ble filsystemet overskrevet og plutselig var flere år med backup borte (hun er fotograf).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...