Gå til innhold

Lærere er grådige


Anbefalte innlegg

Først av allt er det helt greit at lærere ønsker seg høyere lønn,bedre arbeidsvilkor og fremfor allt høyere status når dem selv drømmer seg tilbake til forrige sekelskiftet da læreren var konge på haugen i byggda(runt 1900).

Etter at å ha pratet med flere av den yrkesgruppen er det dette som går igen.

 

1-de ville ha en fin jobb,høy status og lønn.

2-lærerutdanningen var den eneste "fine" utdanningen de kom seg inn på.

3-De festet i 3-4 år,møtte upp til eksamen en gang i året og bestod.

4-de skriker meget høylytt om sin høyere utdanning.

 

Saken er ju så brutal at for at få allt det dem ønsker burde de valgt et annet yrke.

Her er det kjipe,et fåtal av dem har talent eller iq for at klare det.

 

I en pressed kommuneekonomi er det begrensede budgetter,så visst gi lærene en lønn på 600 tusen så stjeler læreren

skolebøker,frukt etc fra elevene for det er ikke penger igen.

 

Ekke verda kjip a ?

 

Rettelse: det var fra 3 år,før,nå er det visst nok fra 4 år beroende på om det er med upprykk,adjunkt etc,på høyskole.

Endret av jaxawier
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du klar over at det tar 5.års univeristets utdanning for å bli læreR?

 

Lærerne ikke grådige ,det er dem krever er rettferdig og vel..

 

Og en annen gruppe som fortjener mye høyere lønn er politifolk . Makan til så mye dritt en må takle og den lønna man får er skammelig lav.

Lenke til kommentar
Er du klar over at det tar 5.års univeristets utdanning for å bli læreR?

 

Lærerne ikke grådige ,det er dem krever er rettferdig og vel..

 

Og en annen gruppe som fortjener mye høyere lønn er politifolk . Makan til så mye dritt en må takle og den lønna man får er skammelig lav.

 

Avhenger vel om du ska bli adjunkt eller ikke ? :-)

Lenke til kommentar

Har full forståelse (?) for lærere, politibetjenter, sykepleiere osv med lamg god utdanning mot den lønn de mottar.

 

se det sånn her:

 

jeg begynte og jobbe når jeg var ca 15 (skole lei og bla bla bla)

gikk etterhvert inn i forsvaret, gjorde min tjeneste der, og full førte GK elektro.

 

så flyttet jeg å begynte jobb som callcenter agent.

ok lønn,,,

min sjef så at jeg var kjapp til og lære meg nye ting og slengte meg til IT support.

dette var 1 år siden.

nå har jeg blitt headhuntet til et firma i sverige og skal starte med en lønn på ca 400 000 nok i året.

alt dette uten og være særlig datakyndig til og begynne med.

 

lærere som må takle skitunger opp etter øra

politibetjenter som lever hver dag som om dette er dagen jeg vil møte en galing til som vil forsøke og gjøre verden en bedre sted uten snut.

sykepleiere som bokstaveligtalt jobber med skit opp til knærne

 

alle disse har som regel et LITE lån i tilleg..

 

så all honør til våre lærere, politibetjenter, sykepleiere og alle som tar i mot vår skit for luselønn..

måtte de få mye mer og den statusen de virkelig fortjener,.,.

Lenke til kommentar
Først av allt er det helt greit at lærere ønsker seg høyere lønn,bedre arbeidsvilkor og fremfor allt høyere status når dem selv drømmer seg tilbake til forrige sekelskiftet da læreren var konge på haugen i byggda(runt 1900).

Etter at å ha pratet med flere av den yrkesgruppen er det dette som går igen.

 

1-de ville ha en fin jobb,høy status og lønn.

2-lærerutdanningen var den eneste "fine" utdanningen de kom seg inn på.

3-De festet i 3-4 år,møtte upp til eksamen en gang i året og bestod.

4-de skriker meget høylytt om sin høyere utdanning.

 

Saken er ju så brutal at for at få allt det dem ønsker burde de valgt et annet yrke.

Her er det kjipe,et fåtal av dem har talent eller iq for at klare det.

 

I en pressed kommuneekonomi er det begrensede budgetter,så visst gi lærene en lønn på 600 tusen så stjeler læreren

skolebøker,frukt etc fra elevene for det er ikke penger igen.

 

Ekke verda kjip a ?

 

No trur eg du fabler litt om kva lønn lærarane har.

600K er det nok berre rektorer på dei aller største skulane i lande som har og då med 20-30 års ansinitet. Den vanlige læraren har langt mindre.

Kan til ekspemel vise til at eg sjølv passerer snart min eigen fars lønnsnivå som førstemanuensis på ein høgskule, han med doktorgrad innan pedagogikk, eg med hovudfag innan informatikk, og då har eg over 35 år igjen av arbeidslivet mitt.

 

Dei problema du skisserer opp er akkurat det høgare lønn og status vil gjere noko med.

Høgare status og meir lønn gir bedre kvalifiserte lærarar og dermed bedre undervisning.

 

Og sånn heilt ærleg, då ein industriarbeider med null ansvar og null utdanning tjener mykje bedre enn læraren som har 4-5 års utdanning og har ansvaret for 20-30 elever. Så føler eg at det er noko gale.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Først av allt er det helt greit at lærere ønsker seg høyere lønn,bedre arbeidsvilkor og fremfor allt høyere status når dem selv drømmer seg tilbake til forrige sekelskiftet da læreren var konge på haugen i byggda(runt 1900).

Etter at å ha pratet med flere av den yrkesgruppen er det dette som går igen.

Hvor representativt ditt utvalg faktisk er tviler jeg sterkt på.

 

1-de ville ha en fin jobb,høy status og lønn.

2-lærerutdanningen var den eneste "fine" utdanningen de kom seg inn på.

3-De festet i 3-4 år,møtte upp til eksamen en gang i året og bestod.

4-de skriker meget høylytt om sin høyere utdanning.

 

Saken er ju så brutal at for at få allt det dem ønsker burde de valgt et annet yrke.

Her er det kjipe,et fåtal av dem har talent eller iq for at klare det.

 

I en pressed kommuneekonomi er det begrensede budgetter,så visst gi lærene en lønn på 600 tusen så stjeler læreren

skolebøker,frukt etc fra elevene for det er ikke penger igen.

 

Ekke verda kjip a ?

Lærere skal ivareta en av de viktigste samfunnsoppgavene vi har i samfunnet.

At yrket får en høy annerkjennelse og tilbyr gode belønningssystemer finner jeg meget hensiktsmessig for at yrket tiltrekker seg dyktige mennesker som skal gi mine barn læring og stimulanse.

 

Saken er langt mer komplisert enn ditt inntrykk om at de heller kunne blitt noe annet.

Norge trenger dyktige lærere, og dyktige folk går blant annet etter penger dem som alle andre.

Lenke til kommentar

En lektor (Er vel det man blir med 5 år utdanning) med maks ansenitet hadde før forhandlingene 450.000 og ble tilbudt 10% lønnsøkning + noen kronetillegg for spesielle ting som å være klasseforstander etc. For enkelhets skyld, la oss si 500.000. Dette er *ikke* en dårlig lønn til å være i det offentlige. Hvis man videre tar i betraktning at en lærer har 172 (?) arbeidsdager i året, noe som er en 90% av det "vanlige" har, så er det ikke så ille. (Dvs. hvis man regner lønnen om i lønn per arbeidsdag)

 

Ta så med fordelen av at de er så godt som det eneste yrket i landet som er sikret å kunne få ta ferie i alle de mest ettertraktede ferieperiodene..

 

Lets face it. Lærerene er noen jævla grinete folk. De går til stadighet ut i media og trekker utelukkende frem de negative sidene ved jobben sin, og så klager de på at de har for lav rekruttering. Hva med å belyse de positive? Høy nok lønn, behagelige ferieordninger, sikker arbeidsplass osv.

 

Videre, så klager de på at de ikke har samme lønn som yrkesgrupper de synes det er naturlig å sammenligne seg med. Saken er at ingen andre i verden synes det er en naturlig sammenligning å se på lærerlønninger mot f.eks. sivilingeniører i det private, siviløkonomer i det private og andre yrker med 5 års utdannelse i det private. Det er da temmelig opplagt for absolutt alle når de begynner på studiene sine at hvis man tar hovedfag i nordisk, engelsk eller historie, så blir ikke lønnen den samme som om man blir sivilingeniør i petroleum, for å si det sånn. Andre folk tar konsekvensene av sine valg, lærerene gjør det ikke.

Lenke til kommentar

Og du ignorerer totalt det at lærere må rette prøver, tilrettelegge oppgaver og ellers bruke langt utover den "vanlige arbeidstiden" uten å få betalt for det? For mange andre er det hjem og slenge seg på sofaen og nyte kvelden. For andre skal det planlegges timer, det skal rettes oppgaver og det skal tilrettelegges undervisning.

 

Argumentet med at lærere jobber mindre enn alle andre og får masse ferie står ganske svakt. Sant, de får gode ferier, men med tanke på miljøet de jobber i, innsatsen de må legge ned på fritiden sin og ansvaret de har i samfunnet. Så vil jeg heller at vi øker standarden på lærerene og verdsetter de fremfor å kalle de sytere.

 

Hva er egentlig "høy nok lønn"?

Endret av Rampage
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så var det den lille detaljen kva full anseinnitet betyr:

Det er normalt ein god del år på baken som lærerar, dermed blir det snakk om 45-50-60åringer som kan ha full ansiennitet ikkje 25-30årige lærarar.

Om full anseinnitet er 20-25 års arbeidstid så vil ein tilsvarande siv.ing. i statlig sektor ha ca 490K som snittlønnog kommunal ca 470K. Dette er også 5åring utdanning og her ligger snittet høgare enn ein lærar med full anseinnitet.

Lenke til kommentar
Og du ignorerer totalt det at lærere må rette prøver, tilrettelegge oppgaver og ellers bruke langt utover den "vanlige arbeidstiden" uten å få betalt for det? For mange andre er det hjem og slenge seg på sofaen og nyte kvelden. For andre skal det planlegges timer, det skal rettes oppgaver og det skal tilrettelegges undervisning.

 

Argumentet med at lærere jobber mindre enn alle andre og får masse ferie står ganske svakt. Sant, de får gode ferier, men med tanke på miljøet de jobber i, innsatsen de må legge ned på fritiden sin og ansvaret de har i samfunnet. Så vil jeg heller at vi øker standarden på lærerene og verdsetter de fremfor å kalle de sytere.

 

Hva er egentlig "høy nok lønn"?

 

Og andre typiske stillinger for folk med 5 års utdannelse har ikke noe overtid?

 

En lærer har ikke 40 timer med undervisning i uken, det må du ikke komme her å påstå. Om de da velger å bruke de ledige timene de har i løpet av dagen på å henge i pauserommet med en kopp kaffe, så følger det naturlig at de trenger å bruke fritiden for å gjøre jobben de unlot å gjøre mens de var på jobb.

 

Men det er greit, jeg tar hintet. Lærerene ønsker selv å svartmale sitt eget yrke, grave seg ned i de negative sidene og gjerne konstruere opp noen ekstra i tillegg. Med den innstillingen vil de aldri bli fornøyde, uansett hvor store lønnspålegg de får.

 

Kan jo forøvrig også spørre hva det er som gjør at lærerene tror de fortjener mer lønn? Det norske skolevesenet kommer jo helt elendig ut i målinger. I de jobbene i det private som lærerene sammenligner seg med, så hadde ingen hatt jobb lengre hvis de hadde prestert så dårlig som lærerene gjør her til lands. Kan jo være en begynnelse å ta arbeidet seriøst og gjøre en ordentlig jobb før man går ut og krever alt mulig rart.

Lenke til kommentar

Synes det er moro å se alle de som skriker om at lærerne er grådige. Dere bør google litt om lønnsoppgjøret til oljearbeiderne som nesten gikk ut i streik nå. De truet med streik etter et tilbud på nærmere 10% (hvilket tilsvarer rundt 60.000 i grunnlønn).

 

De som mener lærerne har det så digg og ikke fortjener mer burde kanskje prøve seg et semester som lærer?

Lenke til kommentar
Kan jo forøvrig også spørre hva det er som gjør at lærerene tror de fortjener mer lønn? Det norske skolevesenet kommer jo helt elendig ut i målinger. I de jobbene i det private som lærerene sammenligner seg med, så hadde ingen hatt jobb lengre hvis de hadde prestert så dårlig som lærerene gjør her til lands. Kan jo være en begynnelse å ta arbeidet seriøst og gjøre en ordentlig jobb før man går ut og krever alt mulig rart.

 

Lærere kan nok gjøre jobben sin bedre, men du har et svært lite nyansert bilde av ting. Lærere må forholde seg til Læreplaner som byttes ut hvert 10. år. Det tar forøvrig også en del år for å få realisert en slik plan. Kunnskapsløftet er for eksempel ennå ikke fullstendig implementert i alle skoler, noe som har skapt forvirring og frustrasjon. Læreplanen blir dessverre ofte oppfattet som full av "store ord" med lite innhold. I tillegg er det store mangler på spesialpedagogisk kompetanse i skolen, noe som får konsekvenser for den tilpassede opplæringen. Ett barn med en atferdsvanske kan ødelegge undervisningen og miljøet i en hel klasse, og det er som regel langt fra tilstrekkelig å bare gi denne eleven noen enetimer i uka for å bedre på problemet.

 

Det er mange faktorer som virker inn i en skolehverdag, ikke bare at læreren er dårlig.

Lenke til kommentar
En lærer har ikke 40 timer med undervisning i uken, det må du ikke komme her å påstå.

 

Ingen som har påstått dette, hagfors, men som Rampage sier har de mye annet de skal gjøre. De skal forberede undervisningen, rette og lage prøver/innleveringer, holde seg oppdatert på stoffet og planlegge undervisningen både kort og lang sikt. Dette tar minst en time for hver skoletime man underviser.

 

Legger man sammen alle disse timene blir det fort 40 timer i uken.

Lenke til kommentar

Tror nok dette med lang arbeidstid for lærere er relativt overdrevet og de fleste læerere er nok rimelig fornøyd med yrkesvalget sitt når sommerferien dukker opp. Mine foreldre er hvertfall det.

 

Selv jobber jeg som sivilingeniør i privat sektor og det er relativt sjelden jeg drar kl 16 fra jobb og slenger meg på sofaen (som noen uttrykte det). Betalt overtid er enda sjeldnere. Og skulle man en dag komme tidlig hjem er det alltid ett eller annet å gruble over, mail som skal sendes etc. Jobben tar rett og slett ikke slutt bare fordi en er borte fra den. Det virker som om lærere (og andre grupper som har jobbet hele sitt yrkesaktive liv i det offentlige), har et ganske slett forhold til hva som foregår ellers i arbeidslivet, når de tror de er de eneste som har arbeid utover "8-16".

Lenke til kommentar
Først av allt er det helt greit at lærere ønsker seg høyere lønn,bedre arbeidsvilkor og fremfor allt høyere status når dem selv drømmer seg tilbake til forrige sekelskiftet da læreren var konge på haugen i byggda(runt 1900).

Etter at å ha pratet med flere av den yrkesgruppen er det dette som går igen.

 

1-de ville ha en fin jobb,høy status og lønn.

2-lærerutdanningen var den eneste "fine" utdanningen de kom seg inn på.

3-De festet i 3-4 år,møtte upp til eksamen en gang i året og bestod.

4-de skriker meget høylytt om sin høyere utdanning.

 

Saken er ju så brutal at for at få allt det dem ønsker burde de valgt et annet yrke.

Her er det kjipe,et fåtal av dem har talent eller iq for at klare det.

 

I en pressed kommuneekonomi er det begrensede budgetter,så visst gi lærene en lønn på 600 tusen så stjeler læreren

skolebøker,frukt etc fra elevene for det er ikke penger igen.

 

Ekke verda kjip a ?

 

No trur eg du fabler litt om kva lønn lærarane har.

600K er det nok berre rektorer på dei aller største skulane i lande som har og då med 20-30 års ansinitet. Den vanlige læraren har langt mindre.

Kan til ekspemel vise til at eg sjølv passerer snart min eigen fars lønnsnivå som førstemanuensis på ein høgskule, han med doktorgrad innan pedagogikk, eg med hovudfag innan informatikk, og då har eg over 35 år igjen av arbeidslivet mitt.

 

Dei problema du skisserer opp er akkurat det høgare lønn og status vil gjere noko med.

Høgare status og meir lønn gir bedre kvalifiserte lærarar og dermed bedre undervisning.

 

Og sånn heilt ærleg, då ein industriarbeider med null ansvar og null utdanning tjener mykje bedre enn læraren som har 4-5 års utdanning og har ansvaret for 20-30 elever. Så føler eg at det er noko gale.

 

 

Er enig med at lærererne fortjener høyere lønn,men å sammenligne med at en industriarbeider uten utdanning og ansvar tjener bra?

jaja,da tror jeg du skal undersøke det litt mer før du uttaler deg.

Blir feil å sammenligne med noe du tror er sånn,at alle i industrien tjener bra,for det gjør de ikke.

 

Og de som tjener bra har ofte stort ansvar + utdanning,evt lang erfaring i yrket som teller ganske mye siden det er et praktisk yrke og ikke teoretisk yrke.

 

Gjennomsnittet til en industriarbeider er ca 330-340K,men tallet lyger litt,fordi de fleste tjener mindre enn det.

Faktisk rundt 300-315K i grunnlønn.(og det med utdanning)

 

Har ikke kilden for meg her og nå,men jeg er med i noe som heter mininntekt.no der jeg blir sammenlignet med mange andre i min bransje.

Lenke til kommentar

Hvis planen er å sikre dårlig kvalitet i skolen, kunne man enkelt gjort det ved ikke å bedre lønningene til lærerne nevneverdig. Lærere og lektorer er lønnstapere i forhold til utdanning, jfr. all lønnsstatistikk. Dessuten hang de vel så vidt jeg vet etter siste års inflasjon foran dette lønnsoppgjøret.

 

Skal jeg spå noe, tror jeg lærerlønningene spretter opp - men først om en femten års tid. For tiden er det svært få som tar lærerutdanning - her i Tromsø er søkertallet på den tradisjonelle lærerutdanningen halvert over to år. Innen ti år kommer eldrebølgen blant lektorene. Plutselig blir det stor etterspørsel etter lærere, lønningene stiger - og med det sikrer man at de flinkere elevene på videregående skoler igjen satser på en lærerutdanning. Som videregåendeskoleelev erfarer jeg at det stort sett er de med under gjennomsnittlig høye karakterer som velger å utdanne seg til å bli lærere.

 

For øvrig er det feil å vinkle debatten om lønnsoppgjøret kun på lærere. Flere av fagforeningene med lærere og lektorer sa ja til lønnsøkningen, og i Unio er langt flere yrkesgrupper enn kun lærerne organisert. Tror de fleste lærerne var fornøyde med i overkant av 7 prosent lønnsvekst :-)

 

Edit: Glemte å fullføre en setning.

Endret av toysegutten
Lenke til kommentar

Lærer skulle blitt lønnet høyere, de har et rimelig stort ansvar. De burde fått en del høyere lønn, men til gjengjeld skulle det opsigelse vernet blitt fjernet. Er helt idiotisk at det skal være så vannskelig og fjørne lærere som ikke klarer og holde ro eller å lære bort. Høyere lønn for å friste bedre folk inn, og i tilleg kunne skvise ut de ubrukelige for og få plass til de flinke.

Lenke til kommentar
Lærer skulle blitt lønnet høyere, de har et rimelig stort ansvar. De burde fått en del høyere lønn, men til gjengjeld skulle det opsigelse vernet blitt fjernet. Er helt idiotisk at det skal være så vannskelig og fjørne lærere som ikke klarer og holde ro eller å lære bort. Høyere lønn for å friste bedre folk inn, og i tilleg kunne skvise ut de ubrukelige for og få plass til de flinke.

 

Jeg ser poenget ditt, men jeg tror ikke at alle som ikke er flinke lærere ville kunnet blitt skviset bort om alle skulle fått høyere lønn. Det er da viktig å huske på at da ville også de dårlige lærerene fått høyere lønn, noe som de fleste ikke ønsker. Jeg tror det ville heller vært bedre om vi kunne fått på plass et system som gir elevene rett til å sette karakterer og evalueringer på lærerene. Det er klart at det er ikke nok i og forseg, men det er en begynelse samt at man hadde sett på snittene til klassen i de og de fagene. de lærerene som hadde fått gode karaktere og gode tilbakemeldinger, samt å ledet klassen inn i et godt snitt i sine fag, de burde få bonuser grunet deres innsatts. Da kunne også nye og flinke lærere fått sett dette, og da ville de sansynligvis blitt mer motiverte. Men de som ikke klarer det, burde fått dårligere lønn, samt at de i værste fall kunne blitt sparket, men med beviser mot seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...